فولاد در ساخت ادوات صنعت حیاتی کشاورزی چه نقشی دارد؟

3/5 - (2 امتیاز)

فولاد در ساخت ادوات صنعت حیاتی کشاورزی چه نقشی دارد؟

ساخت-ادوات-کشاورزی

ساخت ادوات کشاورزی از جمله صنایع مصرف کننده فولاد در جهان است. حضور فولاد در این حوزه در ساخت ادوات کشاورزی کوچکی چون بیلچه تا ماشین ­های بزرگ کاملا ملموس است. قطعات فولادی مورد استفاده در زمین‌­های کشاورزی به دلیل تماس متعدد با سنگ و خاک، بایستی از استحکام و مقاومت به سایش بالایی برخوردار باشند. در ادامه این مقاله درباره نقش فولاد در ساخت ادوات کشاورزی بیشتر بحث خواهد شد.

۳/۵ - (۲ امتیاز)

ادوات کشاورزی

صنعت کشاورزی یکی بزرگترین بازارهای مصرف فولاد به شمار می‌رود. در این بخش انواع مقاطع فولادی به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته در این بخش برخی از انواع فولادی پوشش دار، به دلیل وجود رطوبت و شرایط اقلیمی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. در نتیجه کشاورزان غالبا به دنبال استعلام قیمت لوله گالوانیزه، قیمت پروفیل گالوانیزه و یا استیل هستند. برای انجام فعالیت کشاورزی از آغاز، یعنی آماده سازی زمین، تا پایان یا برداشت محصول، به مجموعه­‌ای از ابزار و ماشین آلات احتیاج است. معمولا ابزارهای مورد استفاده مثل انواع بیل به صورت دستی مورد استفاده قرار می­گیرند. تجهیزات و ماشین آلات مورد استفاده به دو دسته موتوری و غیرموتوری تقسیم ­بندی می­‌شود. در این میان تراکتور و تیلر نقش مهمی را در میان ماشین آلات دارند. حتما تا به حال تراکتور را از نزدیک دیده ­اید و با آن آشنایی دارید. تیلر برای نرم کردن خاک سطحی مورد استفاده قرار می‌­گیرد. اهمیت تیلر و تراکتور به این علت است که بسیاری از ادوات کشاورزی و دنباله‌بندها به آن­ها متصل می‌شود.

فولاد در ساخت ادوات صنعت حیاتی کشاورزی چه نقشی دارد؟

نقش فولاد در ساخت ادوات کشاورزی

هر عضور از خانواده ادوات کشاورزی را در نظر بگیرید، رد پایی از فولاد را خواهید یافت. البته کابرد فولاد تنها به ابزار آلات محدود نمی­شود و در بخش­‌های دیگر مثل حفاظت زمین با انواع سیم خاردار نیز می­‌توانید شاهد حضور آن باشید. اما هدف ما در این مقاله به طور خاص بررسی نقش فولاد در ادوات کشاورزی است.

کاربرد فولاد در ساخت ادوات کشاورزی می­‌تواند به گونه­‌ای باشد که کل قطعه را در برگیرد، یا تنها به اتصال دهنده‌­ها مثل پیچ و مهره محدود شود. اما آنچه اهمیت دارد، حضور پر رنگ فولاد در ساخت ادوات کشاورزی است. به همین علت بسیاری از مسائل و مشکلات در حوزه فولادسازی می‌­تواند گریبان حوزه کشاورزی را نیز بگیرد.

آلیاژ مورد استفاده در ساخت ادوات کشاورزی بایستی چند ویژگی را به همراه داشته باشد. در واقع شرایط محیطی که این ابزارآلات در آن مورد استفاده قرار می­‌گیرد، تعیین کننده خواص فولاد انتخابی هستند. استحکام، مقاومت به سایش، مقاومت به خوردگی، مقاومت به ضربه، مقاومت به خستگی و بسیاری دیگر از ویژگی‌­های فولاد منجر شده تا هر کدام از گریدهای آلیاژی آن، در ساخت ادوات کشاورزی کاربرد داشته باشد. اما از آنجا که بیشتر ابزارآلات مورد استفاده در این حوزه در تماس با سنگ و خاک هستند، خواص سایشی بیشتر از سایر ویژگی­‌‌ها اهمیت پیدا می­کند.

نقش فولاد در ساخت ادوات کشاورزی

ساخت ادوات کشاورزی

ساخت ادوات کشاورزی با فولاد به روش‌­های مختلفی انجام می‌­شود. انواع روش­‌های فورج و ریخته‌­گری در این زمینه کاربرد دارد. اگر مقاله موجود در وبلاگ آیرومارت با عنوان فورج چیست را مطالعه کرده باشید، با روش‌­های مختلف آهنگری صنعتی آشنایی دارید. به طور مثال اگر بیلچه را در نظر بگیرید، در مسیر تولید، شمش فولاد گداخته با ضربات پتک به روش آهنگری داغ به شکل بیلچه در می‌­آید. تولید بیلچه با اتصال دسته از پیش ساخته شده از جنس چوب یا پلاستیک، تکمیل می­‌گردد.

سایر ابزارآلات فولادی نیز مراحل مختلفی را در ساخت طی می­‌کنند. شما می‌­توانید برای آشنایی با نحوه ساخت هر کدام از ابزارآلات و تجهیزات کشاورزی از موتورهای جست و جو مثل گوگل کمک بگیرید.

ساخت ادوات کشاورزی

سیر تحول ادوات کشاورزی

در آغاز راه کشاورزی، انسان به کمک دام و ابزارآلات چوبی به کاشت انواع بذر پرداخت. ابزار آلات اولیه مورد استفاده ساختاری کاملا ساده و چوبی داشتند. استحکام چوب برای برخی فعالیت­‌ها در زمین کشاورزی مناسب نبود و باعث می‌­شد به راحتی بشکند. علاوه ­بر آن احتمال از بین رفتن ادوات توسط جانوران و یا تاثیرات آب و هوایی بالا بود. با گذشت زمان و دستیابی به فناوری ساخت آهن آلات، زندگی بشر دست خوش تغییر و تحول شد. این تغییرات به حوزه کشاورزی نیز ورود پیدا کرد. کم کم ابزارآلات آهنی جایگزین نمونه‌­های اولیه و چوبی شدند. در این زمان با ورود خیش به زمین کشاورزی، سرعت فعالیت کشاورزان افزایش پیدا کرد. خیش یا گاو آهن ابزاری با تیغه‌­های آهنی برای زیر و رو کردن خاک زمین کشاورزی است. این وسیله به دام وصل می­‌شد تا با حرکت آن، زمین برای کاشت بذر آماده شود.

تحول بعدی در صنعت کشاورزی، پس از اختراع موتور بخار اتفاق افتاد. حدود یک قرن پس از این اتفاق تراکتورهای زراعتی با موتور بخار، در مزارع کشاورزی آمریکا مورد استفاده قرار گرفت. هرچند در ادامه بازدهی پایین، ابعاد و وزن بالای موتورهای بخار منجر به جایگزنی موتورهای بنزینی با موتورهای بخار شد. سیر تکامل تجهیزات کشاورزی به گونه‌­ای ادامه پیدا کرد که امروزه انواع ماشین آلات ساخته شده با فولاد و مجهز به موتور جایگزین دام‌­ها شدند. البته فعالیت انسان تا مقدار قابل توجهی کاهش پیدا کرد و بیشتر جنبه نظارتی به خود گرفت.

در ایران سیر تکامل ابزارآلات کشاورزی، با سرعت کمتری نسب به دنیا پیش رفت. ورود اولین گاو آهن فولادی به ایران به زمان ناصرالدین شاه برمی‌­گردد. گرچه در ابتدای راه کشاورزان با استفاده از ماشین آلات در زمین مخالفت می­‌کردند، اما به مرور زمان متوجه شدند که حضور این ادوات کشاورزی منجر به افزایش بازدهی و سهولت کار می­‌شود.

با ورود تجهیزات و ماشین آلات جدید و پیشرفته به ایران، کم کم تولیدکنندگان داخلی به ساخت آن­‌ها ترغیب شدند. بدین ترتیب با سرمایه گذاری و به کارگیری تجهیزات در زمینه تولید شروع به فعالیت کردند.

سیر تحول ادوات کشاورزی

عوامل موثر بر قیمت ادوات کشاورزی فولادی

بیشتر قیمت یک ابزار فولادی به قیمت ماده اولیه وابسته است. بنابراین از آنجا که اکثر ادوات کشاورزی فولادی از شمش ساخته می‌­شود، نرخ آن برای تولید کنندگان تجهیزات در حوزه کشاورزی بسیار حائز اهمیت است. البته فراموش نکنید که ورق‌­های فولادی نیز کاربرد گسترده­ای در ساخت ماشین آلات دارند. ورق سیاه صنعتی st52 از جمله ورق­‌های فولادی است که در ساخت بدنه ماشین‌­های کشاورزی مثل تراکتور مورد استفاده قرار می­‌گیرد. جهت استعلام قیمت ورق سیاه st52 بر روی لینک کلیک کنید.

علاوه ­بر قیمت ماده اولیه، برند، کیفیت، نوع آلیاژ فولادی، هزینه حمل و نقل کالا و … بر قیمت‌گذاری نهایی ابزارها تاثیرگذار خواهد بود. لازم به ذکر است که بعد از خرید، به هزینه‌هایی مثل نگهداری و تعمیرات نیز باید توجه کرد.

در این مقاله تلاش شد تا شما متوجه اهمیت و نقش فولاد در ساخت ادوات کشاورزی شوید. حال به نظر شما برای خرید ابزارآلات کشاورزی باید به چه مواردی توجه کرد؟ نظرات خود را در بخش کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

ادمین

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
3/5 - (2 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.