هرآنچه درمورد تولید بشکه فلزی باید بدانید

5/5 - (3 امتیاز)

هرآنچه درمورد تولید بشکه فلزی باید بدانید

بشکه فلزی

تولید بشکه فلزی، اتفاقی مثبت در نقل‌وانتقالات سیالات مختلف مثل نفت، گاز، قیر و سایر مشتقات آن‌ها و مواد شیمیایی، از طریق را‌ه‌های خاکی و به‌خصوص آبی بوده و هست.
بشکه‌ فلزی با ظرفیت‌های مختلف و پوشش‌های سطحی متفاوت و متنوع امکان دربردارندگی و حمل انواع مختلف سیالات را فراهم می‌کند و کاربرد گسترده و اجتناب‌ناپذیر آن‌ها را منجر می‌شود.

۵/۵ - (۳ امتیاز)

تولید بشکه فلزی، از ورق روغنی و مطابق با استاندارهای خاصی انجام می‌گیرد که در تعیین حجم، وزن، ضخامت و جنس ورق فلزی به‌کاررفته و طراحی آن نقش دارد؛ بنابراین قیمت ورق روغنی از عوامل مؤثر بر قیمت بشکه فلزی است.

در این مقاله به معرفی بشکه فلزی، روش تولید بشکه فلزی، انواع، کاربرد، جنس، کارخانه‌های تولیدکننده، استانداردهای طراحی و تولید، اصول نگهداری و استفاده از آن می‌پردازیم.

 بشکه فلزی

 بشکه فلزی

بشکه فلزی به انگلیسی Metal barrel، حجمی توخالی و به شکل استوانه است که از ورق‌های با جنس مختلف چون استیل، ورق گالوانیزه و … بنا به نوع مصرفش ساخته می‌شود. در صورت علاقمند بودن به کسب اطلاعات بیشتر در مورد قیمت ورق استیل می توانید روی لینک کلیک کنید.

حجم‌های مختلف بشکه، به‌کارگیری آن در انتقال سیالات مختلف در مسافت‌های دور و نزدیک را ممکن می‌کند. به‌طوری که حجم معمول این بشکه‌ها مابین ۲۰۰-۱۰۰ لیتر است و امکان جابه‌جایی از خاورمیانه تا آلاسکا را فراهم می‌سازد؛ اما در انتقال همین سیالات بین دو شهر و داخل کشور، از بشکه فلزی با ظرفیت تا ۱۰۰۰ لیتر نیز استفاده‌ می‌شود.

بشکه‌ها مطابق با استاندارد جهانی در دادوستد انواع سیال، ظرفیتی معادل ۴۲ گالن یا به طور تقریبی ۱۵۹ لیتر دارند.

روش تولید بشکه فلزی

تولید بشکه فلزی در کارخانه‌های تولیدکننده‌اش به‌صورت اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک انجام می‌گیرد، هرچند کلیت فرایند تولید در تمامی کارخانه‌ها مشابه است.
این طرح باتوجه‌به سفارش رنگ دلخواه باعث زیبایی بشکه فلزی و انحصاری شدن آن می‌گردد.
ویدئوی بشکه سازی را ادامه مشاهده کنید:

در ابتدای فرایند خط تولید بشکه فلزی، خطی برای تبدیل کویل ورق‌های فلزی با ضخامت‌های ۰/۶-۱/۲ میلی‌متر به شیت وجود دارد که در اینجا مطابق با استانداردهای ازپیش‌تعیین‌شده، این ورق برای جداره و درب بشکه سایز می‌شود و برش می‌خورد.

برای تولید بشکه فلزی در این مرحله، چربی‌گیری انجام می‌شود و به‌واسطه شستشو با آب گرم، سطح ورق فسفاته می‌شود که این به رنگ‌پذیری ورق در مراحل بعدی کمک می‌نماید.
پس از این مرحله‌، درب بالایی و پایینی بشکه به‌صورت دایره‌ای و بدون هیچ‌گونه برش و پرچ روی سطحش، تولید می‌شود.

در درب بالایی، پرس‌کاری برای تعبیه درب‌های تخلیه روغن انجام می‌گیرد. حال نوبت به رول فرمینگ یا شکل‌دهی ورق بدنه بشکه به‌صورت رولی یا ایجاد حجمی استوانه‌ای، می‌رسد.
ورق رول شده برای تکمیل تولید بشکه فلزی، لازم است در این مرحله از انواع جوشکاری برای تولید استفاده می‌شود و شکل استوانه‌ای‌اش را از این طریق حفظ نماید.

حال بشکه فلزی به مرحله بعد انتقال می‌یابد و با غلتک‌هایی در دو یا چند مرحله برجستگی‌ها و فرورفتگی‌های روی آن یا به‌اصطلاح عام، خط‌زنی روی آن انجام می‌گیرد.

این عملیات در طرح‌های ۳ خط و یا ۶ خط بر روی بدنه بشکه فلزی صورت می‌گیرد و باعث ایجاد استحکام بیشتر بشکه فلزی و ضربه‌پذیر بودن آن، در جابه‌جایی‌های طولانی‌مدت می‌شود.

روش تولید بشکه فلزی

رنگ‌آمیزی مطابق با سفارش مشتری یا کاربرد خاص بشکه با استفاده از رنگ مخصوص فلزات، انجام می‌گیرد و پوشش‌های موردنیاز که در ادامه آن را بیان می‌کنیم، روی سطح بشکه می‌نشیند.

تست التراسونیک یا فراصوت در تشخیص یکنواختی رنگ‌آمیزی انجام‌گرفته روی سطح، مؤثر و کاربردی است.

به‌عنوان مراحل پایانی، لازم است آب‌بندی کامل بشکه انجام پذیرد و دور و درب بشکه فلزی، با چسب مخصوص کاملاً عایق می‌شود و پس از آن تست آب‌بندی با فشار هوا، روی آن برای اطمینان از تولید بشکه فلزی مناسب، انجام می‌گیرد.

در نهایت روی بدنه خارجی رنگ‌آمیزی می‌شود و هر طرح دیگری که لازم است زده می‌شود.
برای اطلاع‌یافتن از به‌روزترین قیمت ورق فلزی، روی لینک قیمت ورق فولادی کلیک نمایید.

مرحله پایانی تولید بشکه فلزی

انواع بشکه فلزی

انواع بشکه فلزی در بازار وجود دارد که وجه تمایز آن‌ها در وزن، ظرفیت و نوع پوشش روی سطح آنها است که عموماً سطح داخلی بشکه، مدنظر و موردتوجه‌تر است. بشکه‌ها از نظر شکل ظاهری، در انواع استوانه‌ای دربسته، درباز یا رینگی و مخروطی موجود است.

ظرفیت هرکدام از این بشکه‌ها به تفکیک قابل‌بیان است. بشکه فلزی استوانه‌ای در باز و دربسته و مخروطی، به ترتیب ظرفیت‌های ۲۲۰-۲۴۰ و ۳۵-۲۱۰ لیتری دارند. بشکه‌های مخروطی صرفاً درباز تولید می‌شوند.

کارخانه‌های داخلی، قابلیت تولید انواع بشکه فلزی برای کاربردهای صنایع غذایی، قیری و روغنی را دارند. مشخصات بشکه‌های مختلف در زیر به تفکیک شکل ظاهری آورده شده است:

مشخصات بشکه‌های استوانه‌ای درباز
شکل ظاهری بشکه استاندارد تولید ظرفیت(لیتر) ضخامت بشکه (میلی‌متر) وزن تقریبی (کیلوگرم) قطر (میلی‌متر) بلندی خارجی (میلی‌متر)
سر بدنه ته داخلی خارجی
استوانه‌ای درباز ISO 15750 ۲۲۰ ۰/۹ ۰/۸ ۰/۹ ۱۴/۹ ۵۷۱/۵±۲ ۵۸۵±۲ ۸۸۵±۵
استوانه‌ای درباز ISO 15750 ۲۲۰ ۱ ۰/۸ ۱ ۱۵/۵ ۵۷۱/۵±۲ ۵۸۵±۲ ۸۸۵±۵
استوانه‌ای درباز ISO 15750 ۲۲۰ ۰/۹ ۰/۹ ۰/۹ ۱۶/۲ ۵۷۱/۵±۲ ۵۸۵±۲ ۸۸۵±۵
استوانه‌ای درباز ISO 15750 ۲۲۰ ۱ ۰/۹ ۱ ۱۶/۷ ۵۷۱/۵±۲ ۵۸۵±۲ ۸۸۵±۵
استوانه‌ای درباز ISO 15750 ۲۲۰ ۱ ۱ ۱ ۱۸/۱ ۵۷۱/۵±۲ ۵۸۵±۲ ۸۸۵±۵
استوانه‌ای درباز ISO 15750 ۲۳۰ ۱ ۱ ۱ ۱۹/۱ ۵۷۱/۵±۳ ۵۸۵±۳ ۹۲۰±۵
استوانه‌ای درباز ISO 15750 ۲۴۰ ۱ ۱ ۱ ۱۹/۱ ۵۷۱/۵±۴ ۵۸۵±۴ ۹۶۰±۵
مشخصات بشکه‌های استوانه‌ای دربسته
شکل ظاهری بشکه استاندارد تولید ظرفیت(لیتر) ضخامت بشکه (میلی‌متر) وزن تقریبی (کیلوگرم) قطر (میلی‌متر) بلندی خارجی (میلی‌متر)
سر بدنه ته داخلی خارجی
استوانه‌ای دربسته ISO 15750 ۲۲۰ ۰/۹ ۰/۸ ۰/۹ ۱۴/۹ ۵۷۱/۵±۲ ۵۸۵±۲ ۸۸۵±۵
استوانه‌ای دربسته ISO 15750 ۲۲۰ ۱ ۰/۸ ۱ ۱۵/۹ ۵۷۱/۵±۲ ۵۸۵±۲ ۸۸۵±۵
استوانه‌ای دربسته ISO 15750 ۲۲۰ ۰/۹ ۰/۹ ۰/۹ ۱۶/۲ ۵۷۱/۵±۲ ۵۸۵±۲ ۸۸۵±۵
استوانه‌ای دربسته ISO 15750 ۲۲۰ ۱ ۰/۹ ۱ ۱۶/۷ ۵۷۱/۵±۲ ۵۸۵±۲ ۸۸۵±۵
استوانه‌ای دربسته ISO 15750 ۲۲۰ ۱ ۱ ۱ ۱۸/۱ ۵۷۱/۵±۲ ۵۸۵±۲ ۸۸۵±۵
استوانه‌ای دربسته ISO 15750 ۲۳۰ ۱ ۱ ۱ ۱۹ ۵۷۱/۵±۲ ۵۸۵±۲ ۹۲۰±۵
استوانه‌ای دربسته ISO 15750 ۲۴۰ ۱ ۱ ۱ ۱۹/۵ ۵۷۱/۵±۲ ۵۸۵±۲ ۹۶۰±۵
مشخصات بشکه‌های استوانه‌ای مخروطی
شکل ظاهری بشکه ظرفیت(لیتر) ضخامت بشکه (میلی‌متر) وزن تقریبی (کیلوگرم) قطر (میلی‌متر) بلندی خارجی (میلی‌متر)
سر بدنه ته داخلی خارجی
مخروطی ۳۵ ۰/۶ ۰/۶ ۰/۶ ۳ ۳۳۵±۲ ۳۸۰±۲ ۳۶۰±۵
مخروطی ۵۰ ۰/۶ ۰/۶ ۰/۶ ۳/۷۵ ۳۳۵±۲ ۳۸۰±۲ ۴۹۰±۵
مخروطی ۷۰ ۰/۶ ۰/۶ ۰/۶ ۴/۴۶ ۳۳۵±۲ ۳۸۰±۲ ۶۹۰±۵
مخروطی ۲۱۰ ۰/۶ ۰/۷ ۰/۶۹ ۱۴ ۵۲۵±۲ ۵۶۰±۲ ۹۵۰±۵

انواع بشکه های فلزی از نظر تنوع

بشکه های فلزی از نظر تنوع به دسته‌های مختلف تقسیم می‌شوند:

  • بشکه ‌های فلزی مواد غذایی
  • بشکه‌ های فلزی قیری
  • بشکه ‌های فلزی کوچک
  • بشکه ‌های فلزی استاندارد

کاربرد بشکه فلزی

کاربردهای بشکه فلزی بسیار گسترده و متنوع است. جای پای آن در صنایع مختلف همچون شیمیایی، دارویی، غذایی، معدنی، روغن و گریس، انواع کنسانتره‌ها، پتروشیمی، قیر و انواع مشتقات نفت، خیلی وقت است که باز شده و تولید بشکه فلزی را ضروری می‌کند.

تولید بشکه فلزی و به‌کارگیری آن، امکان محافظت محصولات در مقابل اشعه فرابنفش خورشید و دوام بخشیدن به آن، همچنین در مقابل تغییر دما و فشار، نقل‌وانتقال مطمئن مواد آتش‌زا، سهولت بارگیری و چینش در کانتینر و استفاده مکرر پس از تخلیه محصول را ایجاد می‌کند.

بشکه‌های دربسته، برای نگهداری دی سولفید کربن و سیالات ناسازگار با آزمون فشار بخار مایعات، گزینه مناسبی نیستند. بشکه‌های درباز با پوشش داخلی پلی‌اتیلن، در حمل و انتقال انواع کنسانتره استفاده‌ می‌شود.

بشکه‌های مخروطی، در نوع در باز وجود دارند و با شکل خاص خود امکان دپو مناسب محموله‌ها را فراهم می‌کند که در کاهش هزینه‌ها تا حدود ۷۵ درصد حالت عادی، مؤثر است.

کاربرد بشکه فلزی

نگهداری و استفاده از بشکه فلزی

نگهداری و استفاده از بشکه فلزی دارای اصول خاصی است که در ادامه به آن اشاره می‌شود:

  • در فضای سربسته و عاری از رطوبت برای ممانعت از زنگ‌زدگی و آلودگی قرار می‌گیرد.
  • در زمان نگهداری از بشکه‌های دربسته سرپیچ رینگی بسته شود.
  • بشکه کاملاً پر نشود که انبساط مایعات در گرما، ایجاد مشکل نکند.
  • در نهایت باتوجه‌به پوشش فضای داخلی بشکه‌ها، به مدت‌زمان نگهداری آن توجه شود.

به‌عنوان‌مثال بشکه در فضای حاوی فنولیک یا اپوکسی فنولیک، به مدت ۶ ماه و در فضای دارای الکید ملامین، به مدت ۳ ماه و در فضای فاقد رنگ، به مدت ۱۵ روز ماندگار است.

نگهداری و استفاده از بشکه های فلزی

حجم هر بشکه

ظرفیت بشکه فلزی باتوجه‌به نوع آن متفاوت است. حجم بشکه ‌های فلزی معمولاً بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ لیتر است؛ اما بشکه‌های ۱۰۰۰ لیتری نیز وجود دارد.

بشکه‌های ۴۲ گالنی استاندارد، در دادوستدهای بین‌المللی مورداستفاده قرار می‌گیرد. این بشکه‌ها به‌صورت دقیق ۱۵۸.۹۸۷۳ لیتر حجم دارد.

لبته نباید توقع داشت که همه مبادلات بادقت انجام شود. گنجایش استاندارد بشکه‌های نفت حدود ۱۵۹ لیتر است و در مقیاس آمریکایی، گنجایش بشکه ۴۲ گالن است.

بزرگترین تولید کننده بشکه های فلزی

تولیدکنندگان بشکه‌ های فلزی در هر شیفت کاری تقریباً ۲۰۰۰ بشکه روغنی یا ۳۰۰۰ بشکه قیری را تولید می‌کنند.

شرکت‌های بزرگ تولیدکننده بشکه، معمولاً بشکه‌های ۳۰ تا ۲۴۰ لیتری را به‌منظور استفاده در صنایع داخلی و همچنین صادرات فرآورده‌های شیمیایی، معدنی، غذایی، پتروشیمی و دارویی تولید می‌کنند.

شرکت‌های تولیدکننده بشکه‌ های فلزی قادرند مواد شیمیایی و پتروشیمی مایع ۸۵۰ مترمکعبی را که با سیستم‌های بشکه پرکنی اتوماتیک پر شده است، در بسته‌بندی و دمای مناسب جهت توزیع در داخل و خارج از کشور دپو و نگهداری کنند.

تولید بشکه فلزی

تولید انواع بشکه های فلزی ۲۲۰ لیتری

همان‌طور که اشاره شد، ساخت بشکه های فلزی در انواع مختلف استوانه‌ای دربسته، استوانه‌ای درباز و مخروطی انجام می‌شود. در جدول زیر، ابعاد بشکه ۲۲۰ لیتری فلزی را می‌توانید مشاهده فرمایید.

وزن بشکه ۲۲۰ لیتری فلزی از حداقل ۱۴.۹ کیلوگرم شروع می‌شود و متناسب با ابعاد تغییر می‌کند.

به‌طورکلی بشکه های فلزی در ابعاد مختلف در بازار موجود است که هرکدام وزن متفاوتی دارند. در ادامه به برخی از انواع بشکه های فلزی به همراه وزن بشکه باتوجه‌به ضخامت اشاره خواهیم کرد:

جدول وزن و ابعاد بشکه فلزی
شکل ظاهری بشکه ظرفیت قطر (mm) ضخامت ورق mm) ارتفاع (mm) وزن (kg)
بیرونی داخلی کف بدنه سر
استوانه‌ای درباز ۲۲۰ ۵۸۵±۲ ۵۷۱.۵±۲ ۰.۹ ۰.۸ ۰.۹ ۸۸۵±۵ ۱۴.۹
استوانه‌ای درباز ۲۲۰ ۵۸۵±۲ ۵۷۱.۵±۲ ۱ ۰.۸ ۱ ۸۸۵±۵ ۱۵.۵
استوانه‌ای درباز ۲۲۰ ۵۸۵±۲ ۵۷۱.۵±۲ ۰.۹ ۰.۹ ۰.۹ ۸۸۵±۵ ۱۶.۲
استوانه‌ای درباز ۲۲۰ ۵۸۵±۲ ۵۷۱.۵±۲ ۱ ۰.۹ ۱ ۸۸۵±۵ ۱۶.۷
استوانه‌ای درباز ۲۲۰ ۵۸۵±۲ ۵۷۱.۵±۲ ۱ ۱ ۱ ۸۸۵±۵ ۱۸.۱
استوانه ای دربسته ۲۲۰ ۵۸۵±۲ ۵۷۱.۵±۲ ۰.۹ ۰.۸ ۰.۹ ۸۸۵±۵ ۱۴.۹
استوانه ای دربسته ۲۲۰ ۵۸۵±۲ ۵۷۱.۵±۲ ۱ ۰.۸ ۱ ۸۸۵±۵ ۱۵.۹
استوانه ای دربسته ۲۲۰ ۵۸۵±۲ ۵۷۱.۵±۲ ۰.۹ ۰.۹ ۰.۹ ۸۸۵±۵ ۱۶.۲
استوانه ای دربسته ۲۲۰ ۵۸۵±۲ ۵۷۱.۵±۲ ۱ ۰.۹ ۱ ۸۸۵±۵ ۱۶.۷
استوانه ای دربسته ۲۲۰ ۵۸۵±۲ ۵۷۱.۵±۲ ۱ ۱ ۱ ۸۸۵±۵ ۱۸.۱

قیمت بشکه فلزی

قیمت بشکه فلزی به عوامل مختلفی از جمله نوع، جنس، نوع صنعت، هزینه حمل‌ونقل و قیمت ارز بستگی دارد. توصیه می‌کنیم پیش از اقدام به خرید بشکه، نیاز خود را بررسی کرده و ویژگی‌ها و قیمت محصول را بررسی کنید و خرید خود را انجام دهید.

سایت آیرومارت یکی از مراجع معتبر برای مقایسه قیمت انواع محصولات فولادی است که می‌تواند شما را در خرید انواع محصولات فولادی یاری کند.

در صورت ایجاد ابهام در مورد استعلام قیمت محصولات فولادی از جمله قیمت ورق رنگی می‌توانید از مشاوره رایگان کارشناسان آیرومارت به شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ بهره‌مند شوید.

ادمین

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (3 امتیاز)

  1. اسدی
    اردیبهشت ۲۶, ۱۴۰۰ ۰۷:۲۶
    سلام وقت بخیر یک سوال داشتم، اینکه آیا در ایران درب پیچی بشکه و گلویی درب که محل تخلیه در بشکه می باشد، تولید می شود؟ به چه روشی؟ ممنون
    1. اردیبهشت ۲۶, ۱۴۰۰ ۰۹:۵۴
      با سلام با وجود نلاش‌هایی که در راستای تولید این قطعات در داخل ایران صورت گرفته، اما به دلیل کیفیت بالاتر، استفاده از قطعات وارداتی در اولویت قرار دارد.
  2. سورنا
    فروردین ۲۷, ۱۴۰۱ ۲۳:۴۹
    سلام وقت بخیر ببخشید یه سوال داشتم میزان فشار هوایی که بشکه میتونه تحمل کنه چقدره ؟ دوتا بشکه دارم که از چند جا فرو رفتگی دارن و میخوام با پمپ باد و فشار هوا فرو رفتگی هارو صاف کنم (مثل بادکنک) خواستم ببینم تا چند درجه میتونن فشار هوارو تحمل کنن و منفجر نشن فشارسنج دارم ممون اگه جواب بدین
    1. آیرومارت
      خرداد ۲۲, ۱۴۰۱ ۱۴:۱۸
      متاسفانه در دیدگاه شما، درباره جنس بشکه فلزی (آلومینیوم، استیل، گالوانیزه یا…) و ضخامت آن صحبتی نشده است ولی برای اطلاعات بیشتر می‌تونین درباره تست فشار (آزمون فشار) بیشتر مطالعه کنید.
    2. شهبازی
      دی ۲۸, ۱۴۰۱ ۱۱:۵۸
      سلام بشکه فلزی تا ۰.۴ بار دچار هیچ دفرمگی نمی شود ولی بعد از این فشار ، به تدریج درب و کف اون برجسته میشه ولی مقاومت قسمت بدنه به فشار هوا بسیار زیادتر خواهد بود به طوری که به علت دایره بودن مقطع بشکه در قسمت بدنه ، بشکه در فشار حداکثر ۳ بار دچار نشتی در ناحیه حلقه سیمر (محل اتصال درب یا کف به بدنه) خواهد شد و در حداکثر فشار ۶ بار منفجر می شود که در این زمان هم ، درب و کف از بدنه جدا خواهد شد . فیلمش را که خودم فیلمبرداری کردم در یوتیوب گذاشتم
      1. آیرومارت
        دی ۲۹, ۱۴۰۱ ۱۶:۴۲
        سلام و وقت بخیر. ممنون که اطلاعات خودتون رو در اختیار ما قرار دادید.
021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.