تفاوت لوله سیاه و گالوانیزه چیست؟

5/5 - (1 امتیاز)

تفاوت لوله سیاه و گالوانیزه چیست؟

لوله سیاه چیست

امروزه در مکان‌های مختلف چه مسکونی، چه تجاری و کارخانه‌ها، از لوله‌کشی برای مواردی مثل انتقال گاز و آب استفاده می‌شود. جنس لوله و دوام آن از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا در مواردی می‌تواند خطرناک باشد و ایمنی ساختمان را به خطر بیاندازد. بدین منظور دو نوع لوله گالوانیزه و لوله سیاه در مکان‌های گوناگونی استفاده می‌شوند که هر کدام مزایا و معایبی دارند.
بنابراین در این مطلب به تفاوت لوله سیاه و گالوانیزه می‌پردازیم. در ادامه همراه وبلاگ آیرومارت باشید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

لوله سیاه چیست

لوله سیاه چیست؟

پیش از آن‌که بخواهیم تفاوت لوله سیاه و گالوانیزه را بررسی کنیم، ابتدا بهتر است خلاصه‌ای از تعریف این دو لوله را با شما به اشتراک بگذاریم. لوله سیاه یا لوله فولادی، برای انتقال آب و گاز از منبع اولیه به مصرف کننده نهایی استفاده می‌شود. در ضمن، برای گازرسانی به منازل، آپارتمان‌ها و ساختمان‌ها نیز به کار می‌رود.

لوله سیاه مانیسمان به دلیل مقاومت بالا در برابر حرارت و فشار در سیستم‌های اسپرینکلر آتش نشانی استفاده‌های فراوانی دارد. یک لوله فولادی یا لوله سیاه را می‌توان با جوشکاری رزوه یا فلنج به لوله فولادی دیگر متصل کرد.

به طور کلی از لوله های سیاه در خطوط انتقال گاز استفاده می‌شود و در اکثر کاربردها به جز انتقال آب آشامیدنی، می‌توانند جایگزین مناسبی برای لوله های گالوانیزه باشند. همچنین مبدل‌های حرارتی، آب گرمایشی و سرمایشی نیاز به لوله سیاه دارند. البته بسته به کیفیت و ابعاد لوله، به عنوان لوله داربست نیز استفاده می‌شود. قیمت لوله و قیمت ورق سیاه از لوله و ورق گالوانیزه ارزان‌تر است.

لوله گالوانیزه چیست؟

لوله گالوانیزه چیست؟

لوله گالوانیزه نوعی لوله سیاه یا لوله فولادی است که روی سطح آن با فلز روی (Zn) پوشانده می‌شود. فلز روی و گالوانیزه کردن مقاطع فولادی، طول عمر لوله را افزایش می‌دهد. ما در آیرومارت خدمات گالوانیزه کردن مقاطع فولادی را انجام می‌دهیم و در صورت نیاز می‌تواند بدون نگرانی این کار را به ما بسپارید. از طرفی پوشش گالوانیزه باعث افزایش مقاومت لوله در برابر زنگ‌زدگی، خوردگی و رسوبات معدنی می‌شود. لوله گالوانیزه جز ضروری خطوط انتقال آب آشامیدنی است.

عیب عمده لوله گالوانیزه این است که فلز روی در داخل این لوله‌ها پوسته پوسته شود و می‌تواند از جریان گاز جلوگیری کند. بنابراین این لوله در خطوط گازرسانی استفاده نمی‌شود. از بین رفتن پوشش روی می‌تواند باعث از هم پاشیدگی لوله گالوانیزه نیز شود. از طرفی، لوله گالوانیزه مزایا و کاربردهای زیادی دارد. لوله گالوانیزه را می‌توان در حصارکشی، صنعت کشاورزی، آبیاری، تاسیسات منازل و پروژه‌های بزرگ ساختمانی استفاده کرد.

طول عمر لوله گالوانیزه حدود ۴۰ تا ۵۰ سال است. این لوله‌ها به دلیل پوشش روی در برابر خوردگی بسیار مقاومت دارند، اما این لوله‌ها سریع‌تر از لوله‌های مسی و لوله‌های پلی اتیلن خورده می‌شوند. با توجه به اینکه امروزه لوله‌های گالوانیزه و لوله‌های فولادی جای خود را به لوله‌های مقاوم‌تر و ایمن‌تری داده‌اند، اما همچنان از این لوله‌ها در منازل و تاسیسات ساختمانی استفاده می‌شود.

 

لازم به ذکر است که استفاده از لوله‌ها باید با توجه به نوع پروژه و ویژگی‌های آن باشد. به طور کلی، استفاده از چندین نوع لوله در یک سیستم به مشتریان توصیه نمی‌شود. جهت اطلاع بیشتر از اصول لوله کشی، مطلب پایپینگ چیست را مطالعه کنید.

تفاوت لوله سیاه و گالوانیزه

تفاوت لوله سیاه و گالوانیزه

لوله های سیاه و گالوانیزه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند که مهمترین آنها عبارت‌اند از:

۱. مواد اولیه لوله

تفاوت اصلی لوله سیاه با لوله گالوانیزه در این است که لوله سیاه فولادی بدون پوشش است، اما آب و رطوبت باعث زنگ‌زدگی آن می‌شود. این لوله برای انتقال خطوط گاز به کار می‌رود. همانطور که قبلا ذکر کردیم، لوله گالوانیزه در واقع یک لوله فولادی با پوشش روی (روی) است. بنابراین این نوع لوله می‌تواند برای استفاده در خطوط آب بسیار مناسب باشد و به دلیل وجود پوشش روی برای انتقال گاز، لوله گالوانیزه گزینه خطرناکی است.

۲. رنگ و ظاهر

یکی دیگر از تفاوت های لوله سیاه و گالوانیزه که به راحتی تشخیص داده می‌شود، رنگ و ظاهر این لوله‌ها است. لوله‌های سیاه همانطور که از نامشان پیداست، به رنگ سیاه خالص تولید می‌شوند. در حالی که لوله‌های گالوانیزه به دلیل وجود یک لایه پوشش روی به رنگ خاکستری و نقره‌ای ساخته می‌شوند.

۳. پوشش

اگر بخواهیم به مهمترین تفاوت لوله فولادی و گالوانیزه بپردازیم، پوشش آنها است. لوله سیاه از فولاد خالص ساخته می‌شود و هیچ پوششی در اطراف خود ندارد، در حالی که لوله گالوانیزه با لایه‌ای از روی پوشانده می‌شوند. همین پوشش نیز باعث افزایش قیمت لوله و قیمت ورق گالوانیزه می‌شود.

تفاوت لوله فولادی و گالوانیزه

۴. دوام

از دیگر تفاوت لوله سیاه و گالوانیزه می‌توان به این نکته اشاره کرد که لوله سیاه دوام چندانی ندارد، زیرا به مرور زمان این لوله زنگ می‌زند و باعث کاهش عمر آن می‌شود. بر عکس لوله‌های سیاه، لوله های گالوانیزه به دلیل پوشش خود در برابر خوردگی مقاومت بیشتری دارند. بنابراین دوام آنها بیشتر است و رطوبت نمی‌تواند باعث فرسایش یا زنگ‌زدگی لوله گالوانیزه شود. لوله‌های گالوانیزه می‌توانند به‌طور مفید بین ۲۰ تا ۳۰ سال عمر کنند.

۵. قیمت

قیمت لوله سیاه مقرون به‌صرفه‌تر از قیمت لوله گالوانیزه است. زیرا لوله‌های گالوانیزه به دلیل وجود روکش روی، هزینه بیشتری دارند. بنابراین قیمت اهمیت زیادی در انتخاب نهایی شما دارد.

۶. موارد استفاده و کاربرد

از آنجایی که لوله های سیاه در برابر خوردگی و اسیدها مقاومتی از خود نشان نمی‌دهند، بهتر است از آنها در حمل و نقل آب آشامیدنی استفاده نشود. همچنین به دلیل اسیدی بودن مواد فاضلاب برای حمل و نقل مناسب نیستند، اما می‌توانید با خیال راحت از لوله های سیاه برای انتقال سیالات گازی استفاده کنید. تفاوت لوله سیاه و گالوانیزه در این است که در لوله گالوانیزه محدودیتی برای انتقال سیالات آبی وجود ندارد و می‌توان با اطمینان از آن استفاده کرد. شما می‌توانید با روش های اتصال دهی لوله آشنا شوید و در برخی کاربردها، خودتان لوله‌ها را متصل کنید.

خرید انواع لوله از آیرومارت

آیرومارت به عنوان شرکتی معتبر در فروش تجهیزات فولادی، انواع لوله‌ها را با قیمت مناسبی به فروش می‌رساند. شما می‌توانید وارد سایت ما شوید و قیمت لوله مانیسمان رده ۴۰، قیمت لوله صنعتی، قیمت لوله آب امروز و … را بررسی کنید و محصول مورد نظرتان را آنلاین خریداری کنید.

آیرومارت قیمت انواع لوله‌های فولادی چون قیمت لوله داربست ۱۷ کیلویی و سایزهای دیگر را در صفحه مربوط به آن به‌روزرسانی می‌کنند. در ضمن جهت کسب اطلاعات بیشتر، کافیست با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید و توسط کارشناسان حرفه‌ای راهنمایی شوید.

زینب نصیریان

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.