برش پلاسما چیست و چه کاربردی دارد؟ معرفی انواع روش‌ها | آیرومارت

برش پلاسما چیست و چه کاربردی دارد؟ معرفی انواع روش‌ها

امتیاز بدهید post
برش پلاسما
امتیاز بدهید post

در زمان‌های گذشته، برای برش انواع ورق‌های فلزی از روش‌های سنتی استفاده می‌شد. این روش‌ها بسیار زمان‌بر بوده و در برخی از اوقات برش‌های نامرتبی را ایجاد می‌کردند، اما امروزه، از روش برش پلاسما (Plasma Cutting) ) که یک روش مدرن است برای مصارفی چون برشکاری ورق استفاده می‌شود.

از ویژگی‌ها و مزیت‌هایی که این روش دارد، می‌توان به سرعت عمل بالا، انجام برش آسان‌تر، دقیق‌تر و منظم‌تر اشاره کرد.
برش پلاسما بسیار دقیق و تمیز است؛ از‌این‌رو برای پروژه‌هایی که نیاز به اندازه‌های دقیق از ورق‌های فلزی و آلومینیومی وجود دارد، از آن استفاده می‌شود.

درواقع، روش پلاسما یک فرآیند بسیار اقتصادی و کارآمد است که می‌توان از آن در صنعت‌های مختلفی از جمله خودروسازی، ساخت‌و‌ساز، ساختمان‌سازی، تولید قطعات کامپیوتر، صنعت کشاورزی، کشتی‌سازی و… استفاده نمود.

زمانی که قیمت ورق را بدانید ارزش برش پلاسما را درک خواهید کرد؛ چرا که قیمت روز ورق با نوسانات زیادی همراه است و در برخی از مواقع افزایش چشمگیری دارد. در نتیجه خرابی یا برش نامناسب ورق‌ها باعث هزینه دوباره خرید خواهد شد.

اطلاعات جمع‌آوری شده در این مطالب می‌تواند شما عزیزان را برای درک بهتر و بیشتر از برش پلاسما، شناخت انواع روش‌های آن، کاربردها، مزایا و معایبش کمک کند. پس در این مقاله از آیرومارت با ما همراه باشید.

مزایای و معایب برش پلاسما

مزایای و معایب برش پلاسما

مزایای برش پلاسما

تکنولوژی پلاسما از آن دسته روش‌هایی است که مزایای زیادی دارد. ازاین‌رو در پروژه‌های مختلفی از آن بهره می‌برند تا کار سریع‌تر، دقیق‌تر و منظم‌تر پیش رود. ازجمله مزایای دستگاه برش پلاسما را می‌توان به قابلیت کابرد آن برای تمام مواد رسانا استفاده کرد.

این نوع برش‌ با طیف وسیع و گسترده‌ای از مواد سازگار است پس می‌توان برای برش انواع مواد از آن استفاده کرد. از دیگر مزایای استفاده از برش پلاسما می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از دستگاه برش پلاسما هزینه‌ها را کم می‌کند.
  • به کار سرعت می‌بخشد. عملکرد دستگاه برش پلاسما حدوداً ۱۰ برابر اکسی سوخت و ۱۰۰۰ برابر برش لیزری است.
  • دستگاه‌های پلاسما در ابعاد و اندازه‌های متنوع تولید می‌شوند، در نتیجه شما می‌توانید در بسیاری از مصارف و کاربردهایی مانند برش ورق سیاه و از آن استفاده کنید.
  • می‌توان به راحتی نحوه کار و اجرای این نوع برش را آموزش دید.
  • دستگاه‌های برش پلاسما تکرارپذیری بالایی دارند؛ به همین جهت در مصارفی که نیاز است یک برش به تعداد نامحدود تکرار شود بسیار کاربردی است.
  • بسیاری از روش‌های برش زنی خواص قطعات را تغییر می‌دهند، اما روش پلاسما به هیچ عنوان خواص قطعات را تغییر نمی‌دهد.
  • استفاده از روش پلاسما در فلزاتی که ضخامت زیادی ندارند، دقت برش بسیاری دارد.
  • قطعاتی که به واسطه پلاسما برش داده می‌شوند دیگر نیاز به سنگ زنی ندارند. در نتیجه این مرحله حذف شده و کار برای مهندسان و نیروی کار عملیلتی مانند جوشکاری را آسان‌تر خواهد شد.
  • دستگاه‌های برش پلاسما به راحتی در زیر آب کار می‌کنند.
برش پلاسما در زیرآب

برش پلاسما در زیرآب

معایب برش پلاسما

روش پلاسما اشکالات و معایبی نیز دارد که ما در این بخش به آن‌ها اشاره کرده‌ایم. آگاهی و شناخت این اشکالات به شما کمک می‌کند تا در حین استفاده از برش پلاسما، بهترین روش راه می‌تواند نیازتان را برطرف ‌سازد، انتخاب کنید.

  • دستگاه‌هایی که برای برش پلاسما تولید شده‌اند، قیمت بالایی دارند. این مورد یکی از معایب روش پلاسما است.
  • در هنگام برش با روش پلاسما آلودگی‌های گازی زیادی ایجاد می‌شود.
  • در هنگام برش امکان پرتاب جرقه‌های داغ و خطرناک ایجاد می‌شود.
  • دست زدن به قسمت‌های الکتریکی برش می‌تواند شوک الکتریکی به افراد وارد کند.
  • تعمیر دستگاه‌های پلاسما هزینه‌های زیادی داردو تعمیر این قطعات آن نیز بسیار سخت و پیچیده است.
  • در روش پلاسما در بخش‌های مختلفی محدودیت برش وجود دارد؛ برش‌هایی که ضخامت بیشتر دارند باعث خواهند شد تا لبه‌های قطعات گردتر شوند یا این برش‌ها در مقابل برش‌های لیزری کیفیت پایین‌تری دارند. همچنین می‌توان گفت شکاف و برش این روش عریض‌تر از سایر روش‌ها است.
  • برای استفاده از دستگاه‌های پلاسما، برق زیادی مصرف می‌شود.
  • این روش سر‌و‌صدای بسیار زیادی است که از خود ایجاد می‌کند. در نتیجه باید در فضایی که باز است یا تهویه مناسب در آن وجود دارد از این نوع دستگاه استفاده کرد.
  • در عمق برش این روش محدودیت وجود دارد. دستگاه‌هایی که در هوا این برش را انجام می‌دهند ۱۶ سانتی‌متر و زیر آب ۱۲ سانتی‌متر امکان برش وجود دارد.
کاربرد برش پلاسما در ساخت چیپ کامپیوتر

کاربرد برش پلاسما در ساخت چیپ کامپیوتر

کاربرد دستگاه برش پلاسما

یکی از روش‌ها و فناوری‌های مدرنی که برای بریدن انواع ورق‌های فلزی کاربرد دارد، روش پلاسما است. در این روش از گاز داغی استفاده می‌شود که این حالت داغ، پلاسما نام دارد که به راحتی می‌تواند ورق‌های سیاه را ذوب کند و برش دهد. این ویژگی باعث می‌شود در صنایع ظریفی مانند ساخت چیپ‌های کامپیوتری ازدستگاه‌های برش پلاسما استفاده می‌شود. در ادامه به کاربردهای دیگر این روش اشاره می‌کنیم:

ساخت‌و‌ساز

در بسیاری از مواقع در حوزه‌های ساختمانی و عمرانی که نیاز است بخشی از سازه و ساختمان، ابعاد و اندازه دقیق‌تری داشته باشند، از دستگاه برش پلاسما استفاده می‌کنند. بر اساس آمار به دست آمده بیشترین کاربرد این روش برش در ساخت‌و‌ساز است.
صنایع پتروشیمی، گاز و نفت
در صنایع پتروشیمی، گاز و نفت برای ساخت لوله‌های فلزی و تجهیزات آن نیاز به برش‌های دقیق و ظریفی وجود دارد، که در این‌جا از پلاسما استفاده می‌کنند.

صنعت کشتی‌سازی

در تولید انواع کشتی‌ها و قایق‌ها از ورق‌های بزرگ فلزی استفاده می‌شود. گاهی در کشتی‌سازی نیاز به برش‌هایی با شکل‌ها و ابعاد مختلف وجود دارد. از آن‌جایی که برش با دستگاه‌های پلاسما با دقت بالا و اندازه‌گیری دقیق انجام می‌شود، در تولید انواع کشتی‌ها و قایق‌ها نیز کاربرد دارد.

برش پلاسما در صنعت کشتی سازی

برش پلاسما در صنعت کشتی سازی

ساخت چیپ‌های کامپیوتری

برای ساخت چیپ‌های کامپیوتری که برش آن‌ نیاز به دقت بالایی دارد، از روش پلاسما استفاده می‌شود.

صنعت خودروسازی

نمی‌توان کاربرد دستگاه برش پلاسما را در صنعت خودروسازی نادیده گرفت. برای بخش‌های مهمی چون بدنه و دیگر قطعات خودرو، لازم است ورقه‌های فولادی بریده شوند که در این بخش نیز از روش پلاسما استفاده می‌کنند.

هنرنمایی و تزئینات

در زمان‌هایی که نیاز به تزئینات با جزئیات و طرح‌های بیشتر و دقیق‌تر است، از دستگاه برش پلاسما استفاده می‌شود. برای مثال، در هنگام تولید حفاظ‌های خانه و دروازه‌ها بیشتر از این روش استفاده می‌کنند.

برش پلاسما چگونه کار می‌کند

برش پلاسما بیشتر برای قطعاتی که رسانای الکتریکی هستند، استفاده می‌شود. در فرآیند پلاسما، از گرمای شدیدی برای برش مکانیکی استفاده می‌شود که به این گرمای شدید، پلاسما می‌گویند.
در ادامه شما را با مراحل فرآیند انجام برش پلاسما بیشتر آشنا خواهیم کرد.

  • ایجاد پلاسما: در قسمت ابتدایی دستگاه برش پلاسما، قطعه‌‌ای شبیه به تفنگ وجود دارد. در این قسمت نوعی گاز (براساس نوع فلز انتخاب می‌شود) مانند گازهای آرگون، اکسیژن، هوا، نیتروژن و … به واسطه یک نازل باریک به سمت بیرون پرتاب می‌شود.
  • یونیزه کردن: در قسمت نازل، جریان الکتریسیته وجود دارد که از شعله‌ای به نام قوس الکتریکی عبور می‌کند و باعث شده گازی که از تفنگ پلاسما خارج می‌شود به پلاسما تبدیل شود. به این گاز، یونیزه یا داغ گفته می‌شود که الکترون‌های آزادی در خود دارد.
  • حرارت بالا: در بخش بعدی، پلاسمایی که از دستگاه خارج می‌شود، معمولا دارای حرارتی حدود ۲۰۰۰۰ هزار درجه سانتی‌گراد و حتی بیشتر است. این درجه‌ی حرارت می‌تواند به‌راحتی باعث ذوب شدن فلزات مختلف با سرعت بالا شود.
  • برش: هنگامی‌که پلاسما به فلز و قطعه مورد نظر شما برخورد می‌کند، سرعت بالا و دمای شدیدی که این پلاسما دارد باعث ذوب شدن فلز می‌شود و عمل برش انجام خواهد شد.

ما مراحل برش پلاسما را برای شما توضیح دادیم تا از چگونگی کار این فرآیند مطلع شوید.

توجه داشته باشید که کیفیت برش در این روش به عوامل مختلفی از جمله ضخامت قطعه فلزی، نوع پلاسما، سرعت برش و… وابسته است.

البته دستگاه‌های مختلفی برای برش پلاسما تولید شده‌اند که هر یک از آن‌ها دارای مشخصاتی خاص بوده و کاربردهای مختلفی دارند. شما عزیزان قبل از تهیه این دستگاه‌ باید نیاز خود را بشناسيد تا بهترین دستگاه‌ را تهیه نمایید.

کاربرد برش پلاسما در تزئینات

کاربرد برش پلاسما در تزئینات

سخن پایانی

همان‌طور که در این مقاله گفتیم، یکی از فناوری‌های به‌روزی که در دنیای برش قطعات و ورق‌های فلزی کاربرد دارد، روش برش پلاسما است.
با این فناوری می‌توان با صرف کمترین زمان و هزینه به راحتی فلزات مختلف از جمله فلزات فولادی را به هر اندازه، ابعاد و ضخامتی که دارند، برش داد. روش پلاسما باید با سرعت و دقت بالایی انجام شود، همچنین لازم است که در هنگام استفاده از دستگاه‌های پلاسما حتماً نکات ایمنی را رعایت کنید.

اگر به دنبال مرکزی هستید که بتواند روش پلاسما را با دقت و ظرافت بالا برای شما انجام دهند، می‌توانید به وب‌سایت رسمی آیرومارت مراجعه کنید. آیرومارت یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های موجود در زمینه‌ی عرضه‌ی مقاطع فولادی و آهن‌آلات در بازارهای داخلی کشور شناخته می‌شود‌.

شرکت نفت آهن پاسارگاد با برند تجاری آیرومارت، با بیش از سه دهه تجربه در بازار آهن‌آلات در زمینه فروش آنلاین آهن آلات بهترین انتخاب شما برای خرید ورق و انجام برش پلاسما است.
همچنین می‌توانید درباره خرید انواع آهن آلات با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید و از راهنمایی‌های دقیق و مشاوره همکاران باتجربه ما در آیرومارت بهره‌مند شوید. همچنین آیرومارت پس از ارائه مشاوره‌های لازم و اطلاعات دقیق درباره قیمت روز ورق فولادی و ویژگی‌های هر محصول موردنظر شما خدماتی ازجمله باربری، انبارداری مدرن و خمکاری و برشکاری ورق را ارائه می‌دهد.

با دسترسی به این مرکز می‌توانید به راحتی از قیمت روز انواع ورق‌های فلزی مطلع شوید و از خدمات ارزنده‌ی آن در حوزه برش پلاسما بهره‌مند شوید. برای اطلاعات بیشتر، پیشنهاد می‌کنیم با شماره ۰۲۱-۴۵۶۳۶۱۰۳ تماس بگیرید.

مجموعه آیرومارت، بازرگانی فولاد و آهن آلات است که با بیش از سی سال سابقه در بازار فلزات، ضمن ارائه مشاوره‌های لازم برای خرید کالا، ثبت سفارش را به صورت اینترنتی، تلفنی و حضوری انجام داده و نیاز مشتریان را به سرعت به دست آن‌ها خواهد رساند.

سوالات متداول 

  • دودی که از برشکاری پلاسما ایجاد می‌شود خطرناک است؟

لازم است بدانید که در هنگام برشکاری با این روش دو نوع دود خاص ایجاد می‌شود. دودی که از دستگاه پلاسما ایجاد می‌شود خطرناک نیست. اما دودی که به واسطه برش قطعات فلزی خارج می‌شود دارای بخارات سمی است. این دود می‌تواند خطرناک باشد و در طولانی مدت به ریه شما آسیب برساند. 

  • آیا لازم است که برای استفاده از دستگاه برش پلاسما از ماسک جوشکاری استفاده شود؟

در استفاده از دستگاه پلاسما استفاده از ماسک جوشکاری تمام صورت توصیه نشده است.  اما به جهت اینکه این دستگاه برش، نورهای زیادی را در حین عمل ایجاد می‌کند و احتمال پرت کردن برخی جرقه‌های فلزی  در آن وجود دارد، بهتر است که شما از ماسک جوشکاری یا عینک‌های مخصوص استفاده کنید. اینگونه از خطرات احتمالی جلوگیری خواهد شد.

  • آیا می‌توان با وجود دستگاه برش پلاسما فلز زنگ زده را نیز برش داد؟

بله، توجه داشته باشید که این قطعات با اینکه زنگ زده هستند اما جریان الکتریسیته را دارند. در نتیجه می‌توان با استفاده از دستگاه پلاسما، برش دلخواه را بر روی فلزات زنگ زده نیز اجرا کرد.

  • با روش برش پلاسما می‌توان چه ضخامتی از فلزات را برش داد؟

عمق برشی که دستگاه‌های پلاسما دارند به عوامل مختلفی از جمله نوع منبع تغذیه، جنس قطعه فلز، شرکت سازنده و نوع دستگاه برش پلاسما متفاوت است. عمق برش با روش پلاسما در دستگاه دستی و اتوماتیک متفاوت است. اما به طور کلی تورچ دستی پلاسما ‌می‌تواند قطعات فولادی را تا عمق حداکثر ۳۸ میلی‌متر برش بزند و دستگاه تورچ اتوماتیک پلاسما نیز قادر است حداکثر تا عمق ۱۸۰ میلی‌متر را برش بزند.

  • روش پلاسما چه کاربردهایی دارد؟

از کاربردهای این روش می‌توان به صنعت خودروسازی، ساخت‌و‌ساز،  ساختمان‌سازی، کشتی‌سازی، پتروشیمی و… اشاره داشت.

admin

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
امتیاز بدهید post

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.