گابیون چیست و انواع کاربردهای توری سنگی

4.8/5 - (5 امتیاز)

گابیون چیست و انواع کاربردهای توری سنگی

گابیون-توری-سنگی

توری گابیون یا توری سنگی (تورسنگ) برای اولین بار برای دفاع در برابر دشمن مورد استفاده قرار گرفت. در مهندسی عمران، امور حفاظتی، نظامی و راه‌سازی، از قفس‌های فلزی استفاده می‌شود که درون آن‌ها را از قلوه سنگ و قطعات مختلف، به‌صورت خشکه چینی پر کرده‌اند.

۴.۸/۵ - (۵ امتیاز)

به این قفس‌ها گابیون یا توری سنگی می‌گویند که کاربردهای مختلفی دارند. در این مطلب آیرومارت بیشتر درباره این محصول و موارد استفاده از آن بخوانید.

توری گابیون چیست و از کجا شکل گرفت؟

پیش از شروع بحث درباره کاربرد و ویژگی‌ها، ابتدا باید بگوییم که توری گابیون چیست. از زمان‌های قدیم، در مصر، تورسنگ را به شکل یک سبد استوانه‌ای شکل بدون ته می‌ساختند.

سپس آن ‌را از خاک پر میکردند و از آن برای جان پناه یا مهار طغیان رودخانه نیل، استفاده می‌کردند. در آن زمان به این کار ”سله ‌اندازی” می‌گفتند و این اصطلاح هنوز هم تقریبا رایج است. جالب است بدانید علاوه بر این کاربرد، کلمه سله، در توصیف زنبیل‌ها و سبدهای بزرگ به ‌کار می‌رفته است.

کلمه گابیون امروزی نیز، یک واژه ایتالیایی و به معنای قفس بزرگ است. این کلمه، در واقع به کاربرد این وسیله اشاره می‌کند. برخی به اشتباه، گابیون (به انگلیسی: Gabion) را گاویون تلفظ می‌کنند.

امروزه گابیون بندی به شکل مدرن انجام می‌شود. در حقیقت مصالح قدیمی با فناروی‌ها ترکیب شده و تشکیل این نوع توری سنگی را می‌دهند.

توری گابیون چیست

انواع گابیون

گابیون خود انواع مختلفی دارد که مختصرا آن‌ها را نام می‌بریم:

  • توری گابیون سبدی
  • گابیون کیسه‌ای
  • تشکی
  • توری سنگی بی‌شکل
  • توری سنگی تزئینی یا دکوراتیو

گابیون چگونه ساخته می‌شود؟

انواع توری گابیون، به عنوان قفس‌های قدرتمندی شناخته می‌شوند که با سیم کشی‌های فولادی مستحکم، ساخته شده‌اند. پایداری و قدرت، از تورسنگ سازه‌ای ارزشمند ساخته که می‌توان از آن در صنایع و موارد بسیاری استفاده کرد. به‌کار بردن این نوع توری، در مجموع بسیار به‌صرفه است و از هزینه‌های تعمیر و نگهداری، به شدت می‌کاهد.

تورسنگ، ‌از ارتفاع ۱ تا ۴ متر و مفتول ۲، ۲.۵ و ۳ میلی‌متر و چشمه ۶×۵ و۱۰×۸ تولید می‌شود. این توری‌ها با گالوانیزه گرم ساخته می‌شوند و با توجه به اندازه، کاربردهای گوناگونی دارند. مانند ساخت توری مرغی، تولید این توری ها نیز به شکل مکعب و استوانه انجام می‌شود.

استحکام و مقاومت در برابر زنگ زدگی توری سنگی از نکات مهم حین ساخت است از این رو از مفتول گالوانیزه استفاده می‌شود. در حقیقت میلگرد ساده در سایزهای کوچک و به شکل مفتول، ماده اولیه تولید تورسنگ است. پس از ساخت توری، از قلوه سنگ رودخانه و شن و ماسه برای پرکردن آن استفاده می‌گردد. در ویدئو زیر نحوه تولید توری گابیون آورده شده‌است:

شایان ذکر است، برخی سازه‌ها را از پلاستیکی می‌سازند. گابیون پلاستیکی ضمن داشتن قیمت مناسب‌تر از قیمت گابیون فلزی، در آرماتوربندی خاک‌های سست زیر بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چرا از گابیون استفاده کنیم؟

اگر موارد زیر برایتان اهمیت دارد، توری سنگی می‌تواند یک گزینه مناسب و حتی عالی باشد:

  • توری سنگی می‌تواند با توجه به اندازه و سبک پروژه شما در هر اندازه‌ای ساخته شود.
  • این سازه، در کنترل فرسایش نقش مهمی دارد.
  • اگر از آن برای مهار آب استفاده کنید، خیالتان بابت تخلیه کامل و عدم جمع شدن آب در پشت سازه و ایجاد فشار، راحت خواهد بود.
  • توری سنگی با دوام و ماندگار است.
  • کاربردهای فراوانی دارند و می‌توان از آنها در موارد بسیاری استفاده کرد.

در ویدئوی کوتاه زیر سر هم کردن و یکی از کاربردهای جالب این نوع توری را مشاهده کنید:

آیا شما به گابیون احتیاج دارید؟

پیش از آغاز پروژه، بررسی کنید که چه بخش‌هایی از کار شما به توری سنگی ، نیاز دارد. در مجموع، از قفس گابیون بیشتر برای ساختن دیوارهایی خاص که استحکام و دوام آن اهمیت دارد، استفاده می‌کنند.

ضمنا جایی که توری را نصب می‌کنید نیز مهم است و باید فاصله آن ‌را با دیگر بخش‌های سازه در نظر بگیرید. در نتیجه برای بالا بردن ایمنی و استفاده به‌جا از تورسنگ، باید نقشه کلی سازه را بررسی کنید و بعد قفس‌های فلزی خود را سفارش دهید.

قیمت گابیون را چه چیزی تعیین می‌کند؟

تعدادی از عوامل، بر قیمت تمام شده گابیون تاثیر دارند. از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اندازه و مقیاس گابیون
  • قطر مفتول توری
  • ارتفاع
  • سنگ‌های مورد استفاده در داخل آن
  • طراحی خاص و نیاز به مشاوره
  • نیاز به خاکبرداری و زهکشی
  • همان‌طور که پیش از این اشاره شد، میلگرد ساده در تولید توری سنگی کاربرد دارد. بنابراین قیمت میلگرد ساده بر قیمت گابیون تاثیرگذار خواهد بود.

انواع گابیون

مزایای استفاده از توری سنگی

  • زیبایی و طبیعی بودن

بخش زیادی از توری گابیون، با سنگ‌های کاملا طبیعی پر می‌شود که جزیی از طبیعت به شمار می‌روند. در نتیجه، نمای طبیعت را خراب نمی‌کند و خودش جزیی از آن است.

  • سیستم خنک کننده محسوب می‌شود

در بعضی از اقلیم‌ها، از توری سنگی به‌عنوان سازه‌ای برای ایجاد هوای معتدل استفاده می‌شود.

  • آب از آن عبور می‌کند

به دلیل وجود سیستم متخلخل، عبور آن به توری سنگی آسیب نمی‌زند، پشت آن به دام نمی‌افتد و فشار آن نیز کنترل می‌شود.

  • بر حرکات خاک اثرات منفی ندارد

شیوه ساخت و نصب توری سنگی به گونه‌ای است که به خاک و حرکات طبیعی آن مشکلی وارد نمی‌شود.

  • طول عمر

توری سنگی ، تا سال‌ها عمر می‌کند و دوام و پایداری بسیاری دارد. به همین دلیل سازه‌ای چند ساله است و به صرفه‌جویی در هزینه‌ها بسیار کمک می‌کند.

گفتنیست، محدودیت ابعاد توری، نیاز به فضای زیاد و محدودیت استفاده در محیط‌های کوچک و ایجاد محل زندگی برای حشرات و حیوانات از معایب گابیون به شمار می‌روند.

کاربردهای توری سنگی چیست؟

توری گابیون می‌تواند تمام یا بخشی از یک سازه باشد. مثلا در سدسازی، برای پوشش کف آبراهه‌ها، موج‌شکن، مقاوم‌سازی بناهای سست، مهار دیوارهای سنگی، بعنوان فنس، حفاظ و … از گابیون استفاده می‌شود.

در صنعت راه‌سازی و برای ساخت جاده‌ها، توری سنگی در مهار سنگ‌های متمرکز بر راه‌ها کاربرد دارد. علاوه بر این‌ها، این تجهیزات در ایجاد دیوارهای محافظ و یا دیوارهایی که بعنوان حائل می‌شناسیم، ساختن محوطه‌ها، نماسازی، مبلمان شهری و … نیز کاربردهای فراوانی دارند.

علاوه بر موارد مذکور، این نوع توری در ساختمان‌سازی نیز استفاده می‌شود. تا جایی که برخی از ساختمان‌ها کاملا با توری سنگی ساخته شده‌اند. در این حالت تحمل تمام وزن و بار سازه بر عهده توری سنگی خواهد بود.

امروزه گابیون‌ها طرفداران زیادی دارند و از آن‌ها برای تزیین و زیباتر شدن نمای خارجی ساختمان‌ها نیز استفاده می‌شود. گابیون دکوراتیو در مراکز تجاری، ورزشگاه‌ها و … بسیار مهم است.

گابیون حفاظتی، به منظور کنترل فرسایش، حفاظت از عدم انحراف آب، کنترل شیب و … نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به عنوان نرده و حصار نیز کاربرد دارد و این محصول نقش بسیاری در ساختن محوطه‌ها و زیبایی آن‌ها دارد.

استفاده از توری سنگی در اینجا تمام نمی‌شود! امروزه ایده‌پردازان با کمک آن‌ها، مبلمان‌ها و دیگر عناصر شهری را خلق می‌کنند. البته، سبک خاص و عدم هماهنگی با هر خانه‌ای از جمله معایب گابیون دکوراتیو به شمار می‌رود.

آن‌ها از این توری‌های فلزی برای ساختن جداکننده‌های مختلف بهره می‌برند و با آن‌ها درگاه‌ها و بخش‌های زیبایی را می‌سازند. ضمنا امکان ساخت توری گابیون در شکل‌های سفارشی نیز وجود دارد و می‌توان داخل آن‌ها با سنگ پر کرد. همین ویژگی باعث شده که گابیون، تبدیل به محصولی همه جانبه و پرطرفدار شود.

گابیون پلاستیکی نوع دیگری از توری است که قیمتی مناسب دارد. این نوع توری سنگی در زیر بتن و برای آرماتوربندی خاک‌های سست کاربرد دارد.

کاربرد گابیون در رودخانه

یکی از کاربردهای رایج و قدیمی تورسنگ، در افزایش استحکام رودخانه است. اجرای گابیون رودخانه به منظور کاهش طغیان رودخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این کاربرد، از گابیون پلاستیکی و گابیون با مفتول گالوانیزه استفاده می‌شود.

بدین منظور، توری حاوی قلوه سنگ‌ها در بستر رودخانه کار گذاشته می‌شوند. در خصوص این کاربرد باید گفت که گابیون رودخانه به عنوان موج شکن، از طغیان رودخانه جلوگیری کرده و همچنین فرسایش اطراف بستر آن را کاهش می‌دهد.

در گابیون بندی رودخانه استفاده از سنگ‌های مستحکمی که در برابر فشار آب مقاوم باشند و عاری بودن سطح زیر توری از پوشش‌های گیاهی و گل و لای اهمیت دارد. همچنین، بستر و محل اجرا باید صاف و هموار باشد تا از تخریب گابیون بر اثر وارد شدن فشار نابرابر جلوگیری کند.

گابیون بندی رودخانه

خرید انواع توری از آیرومارت

امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده و اطلاعات خوبی را در اختیارتان قرار داده‌باشد. انواع  توری‌های سنگی کاربردهای متعددی دارند و مهم‌ترین دلیل کاربرد آن‌ها، جلوگیری از فرسایش خاک است. همانطور که گفته شد، به طور معمول از مفتول گالوانیزه در ساخت گابیون استفاده می‌شود.

مقتول گالوانیزه نوعی میلگرد ساده است که روی‌اندود می‌شود و ضمن داشتن استحکام بالا، مقاومت به خوردگی آن نیز افزایش می‌یابد. بنابراین، قیمت گابیون تحت تاثیر قیمت میلگرد ساده قرار خواهد گرفت.

شما می‌توانید با بهره‌مندی از خدمات بازرگانی فولاد آیرومارت جهت استعلام قیمت انواع توری همچون قیمت توری حصاری، قیمت توری پرسی و مرغی به سایت مجموعه مراجعه کنید.

از طریق ارتباط با کارشناسان فروش مجموعه با شماره تلفن ۰۲۱۴۵۳۰۶ می‌توایند سفارشتان را ثبت نمایید. شایان ذکر است، ساخت توری فلزی، برش، خمکاری میلگرد، جوشکاری و … از جمله خدمات ارائه شده توسط آیرومارت به شمار می‌روند.

ادمین

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
4.8/5 - (5 امتیاز)

021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.