میلگرد کمرکش چیست؟

5/5 - (1 امتیاز)

میلگرد کمرکش چیست؟

میلگرد کمرکش چیست

میلگرد یکی از مهمترین انواع تجهیزات ساختمانی محسوب می‌شود و در ساختمان استفاده‌های فراوانی دارد. یکی از این انواع، میلگرد کمرکش است که باعث استحکام و مقاومت سازه می‌شود. اینطور می‌توان گفت که بدون وجود این میلگردها نمی‌توان به مقاومت کافی در ساختمان دست پیدا کرد. ما نیز در این مقاله قصد داریم به این‌که میلگرد کمرکش چیست و چه انواعی دارد بپردازیم. در ادامه همراه وبلاگ آیرومارت باشید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

منظور از میلگرد کمرکش چیست؟

میلگرد کمرکش نوعی میلگرد است که به عنوان مصالح ساختمانی مهم در ساخت سازه‌ها استفاده می‌شود. این میلگرد وظیفه خنثی سازی و کنترل تنش‌های وارده به ساختمان‌ها را بر عهده دارد و معمولا برای دیوارهای برشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در واقع می‌توان گفت که خود ساختمان‌ها در برابر نیروهای کششی و خمشی مقاومت لازم را ندارند، بنابراین باید از میلگرد کمرکش برای افزایش مقاومت آنها استفاده کرد.

از میلگردهای آجدار، با استاندارد A3، برای میلگرد کمرکش استفاده می‌شود. برجستگی و آج روی این مقاطع، گیرش و استحکام بیشتری میان بتن و فولاد برقرار می‌کند. احتمالا میلگرد A2 را هم به عنوان میلگرد آجدار بشناسید، اما چرا از این مقطع به عنوان میلگرد کمرکش استفاده نمی‌کنند؟ برای پیداکردن پاسخ این پرسش، باید مقاله تفاوت میلگرد a2 و a3 را مطالعه نمایید.

خواص میلگرد کمرکش برای ارائه به مشتریان

تولیدکنندگان، میلگردهای کمرکش را با توجه به نوع طراحی و خواص مکانیکی در گروه‌های مختلف قرار می‌دهند. این خواص به میزان مقاومت میلگرد کمرکش مربوط می‌شود و اینکه تا چه اندازه می‌تواند فشار کششی را تحمل کند.

برای هر میلگرد گواهی دقیق اطلاعات و مشخصات به مشتری ارائه می‌شود. این اطلاعات که همگی به خواص مکانیکی میلگرد مثل استاندارد و مقدار تنش کششی، مربوط می‌شود.

خواص میلگرد کمرکش

ویژگی های میلگرد کششی

  • میلگرد کمرکش باعث افزایش توان و مقاومت کششی بتن بعد از بتن ریزی می‌شود.
  • این نوع میلگرد تحت بار کششی خم نمی‌شود.
  • هنگام اعمال بار کششی بالا، طول عنصر افزایش می‌یابد.
  • مقدار نیروی کششی وارد شده به ساختمان در میلگردهای کمرکش بر اساس نوع و استاندارد ساخت متفاوت است.
  • این نوع میلگرد باید در پایین‌ترین نقطه خط فرضی تیر قرار گیرد.

کاربرد میلگرد کمرکش

میلگرد کمرکش در صنایع گوناگون به کار می‌رود و در مراحل ساخت ساختمان نیز استفاده‌های فراوانی دارد. دلیل اصلی کاربرد میلگرد کمرکش، افزایش استحکام و کشش ساختمان به‌خصوص دیوارهاست. همچنین در ساخت سازه‌های مختلف از جمله سدها، پل‌ها، ساختمان‌های چند طبقه و پروژه‌های بزرگ به کار می‌رود. حوادثی مانند زلزله می‌تواند باعث شود بسیاری از سازه‌ها قابلیت ارتجاعی خود را از دست بدهند و آسیب ببینند.

اما اگر به شکل اصولی از میلگردهای کمرکش در سازه استفاده شود، استحکام و مقاومت کششی آن تا حد زیادی افزایش می‌یابد. نکته مهم این است که هنگام خرید میلگرد کمرکش از سلامت و کیفیت آن مطمئن شوید. آیرومارت با تجربه‌ی عالی در این صنعت، بهترین انواع میلگرد را برای شما فراهم می‌کند و می‌توانید برای اطلاع از قیمت روز میلگرد از سایت آیرومارت کمک بگیرید.

کاربرد میلگرد کمرکش

انواع میلگرد کمرکش کدامند؟

این میلگرد به دو نوع اصلی تقسیم می‌شود که عبارتند از:

۱. میلگرد کمرکش دیوار برشی

دیوار برشی دیواری است که تحت تاثیر بارهای جانبی واقع در صفحه خود قرار می‌گیرد و باعث تحمل بارها و انتقال نیروها می‌شود. در حقیقت دیوار برشی بتنی به دلیل چکش خواری و همچنین سختی بالا همیشه مورد توجه بوده است. دیوار برشی U یا L شکل است که از متصل شدن دو یا سه دیوار برشی به صورت عمود بر هم تشکیل می‌شود.

حال این سوال پیش می‌آید که نقش میلگرد کمرکش چیست؟ در سازه‌های بتنی مرحله آرماتوربندی دیوارها و ستون‌ها به طور همزمان صورت می‌گیرد. در مرحله آخر بعد از اتمام آرماتوربندی ستون‌ها، میلگردهای کمرکش بریده و خم می‌شوند تا بر روی آرماتورهای قائم قرار گیرند.

۲. میلگرد کمرکش تیر

این نوع دیگری از میلگرد است که در تیرهای ساختمان نصب می‌شود. تیرها با میلگرد کمرکش از کمانش ساختمان جلوگیری می‌کنند. با افزایش ارتفاع ستون و نازک شدن آن، احتمال کمانش بیشتر می‌شود. بنابراین، آنها از تیرهایی که میلگرد کمرکش دارند، بیشتر استفاده می‌کنند. در نتیجه از خم شدن ستون‌ها جلوگیری می‌شود و ساختمان را مستحکم‌تر می‌کنند.

چنانچه ارتفاع یک طبقه از طبقات دیگر بیشتر باشد، باید از تیرهای کمرکش استفاده شود. این به تقویت ساختار سازه کمک بیشتری می‌کند. در واقع تیرها در مرکز ستون قرار می‌گیرند، طول ستون را کاهش می‌دهند و نهایتا باعث جلوگیری از کمانش آن می‌شوند.

انواع میلگرد کمرکش

خرید انواع میلگرد از آیرومارت

میلگرد یکی از مهمترین تجهیزات برای ساخت ساختمان است و باید با بهترین کیفیت تهیه شود. همچنین قیمت آن اهمیت دارد و در هزینه نهایی سازه تاثیر زیادی دارد. از این‌رو برای اطلاع از قیمت میلگرد آناهیتا، قیمت میلگرد ۱۶ اصفهان و …، وارد سایت آیرومارت شوید و قیمت‌های روز را به همراه نمودار تغییرات مشاهده کنید.

غزاله کریمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.