استاندارد لوله های مانیسمان

4/5 - (3 امتیاز)

استاندارد لوله های مانیسمان

https://iromart.com/wp-content/uploads/2022/02/mannesmann-pipe-standard-iromart.com-1.webp

انوع لوله های مانیسمان و لوله های سیاه بدون درز در صنایع مختلف استفاده‌های فراوانی دارند. بنابراین سازمان‌های مختلف، استانداردهای لوله مانیسمان را تعیین کرده‌اند تا هنگام انتخاب و کاربرد آنها برای مصرف‌کنندگان مشکلی پیش نیاید.

۴/۵ - (۳ امتیاز)

در این استانداردها عوامل زیادی مثل ابعاد، دما و ضخامت لوله های مانیسمان اهمیت خاصی دارند. مشتریان باید هنگام انتخاب این لوله ها با توجه به ویژگی‌های خاص هر پروژه از آنها استفاده کنند.

ما در این مطلب، رایج ترین استاندارد لوله های مانیسمان را برای شما آورده‌ایم. در ادامه همراه وبلاگ آیرومارت باشید.

استاندارد لوله های مانیسمان

مشخصات لوله های مانیسمان

در بیشتر مواقع لوله‌ها را از طریق جوش دادن به یکدیگر متصل می‌کنند. اما گاهی اوقات ماده منتقل شده از طریق لوله‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. در این موارد برای انتقال از لوله مانیسمان که یکپارچه و بدون درز است، استفاده می‌شود.

با توجه به نوع ساخت خاص، جنس این نوع لوله‌ها و اهمیت صنایعی که از لوله‌ها در آن به کار می‌روند، قیمت لوله مانیسمان بیشتر از لوله‌های معمولی است. همچنین قیمت این لوله با توجه به سایز، ضخامت و نوع آن نیز متفاوت است.

از آنجایی که این نوع لوله در صنایع بسیار مهم مورد استفاده قرار می‌گیرد، استانداردهای لوله مانیسمان بسیار حائز اهمیت است. زیرا نشتی و یا انفجار این لوله‌ها می‌تواند آسیب‌های جانی و اقتصادی بسیار جدی وارد کند. از این لوله‌ها در صنایع مختلفی مانند نفت، گاز و مشتقات نفتی استفاده می‌شود.

این لوله ها در صنایع لبنی نیز کاربردهای فراوانی دارند. البته تجربه صنعتگران نیز بسیار مهم است، زیرا تجربه نشان داده است که نباید تنها به یک سری محاسبات مهندسی و ریاضی اعتماد کرد. زیرا در هنگام پروژه شاید اتفاقات غیرمنتظره‌ای رخ دهند. بنابراین تجربه صنعتگران و اطلاع از استاندارد لوله های مانیسمان در کنار هم باعث می‌شوند تا این لوله‌ها را به طور اصولی به کار ببرید.

مشخصات لوله های مانیسمان

انواع استاندارد لوله مانیسمان

در لوله های مانیسمان پنج نوع استاندارد جهانی وجود دارند. استانداردهای ANSI، ASTM، API، ASME و DIN استانداردهای کلی این نوع لوله به شمار می‌روند. در ادامه ویژگی‌های هر کدام را توضیح می‌دهیم:

۱. استاندارد DIN

استاندارد DIN یکی دیگر از استانداردهای بین المللی است که حاصل تجربه و تخصص در سطح اتحادیه اروپا و ملی به حساب می‌آید. این استاندارد یک استاندارد باز است که در آن همه افراد می‌توانند انواع جدیدی از استانداردها را تعریف کرده و تجربیات خود را با دیگران به اشتراک بگذارند.

همچنین شامل طیف گسترده‌ای از لوله‌ها مثل لوله های مانیسمان و بدون درز می‌شود. استاندارد DIN 2448 برای انواع لوله های مانیسمان بدون درز است و چهار نوع استاندارد DIN را دربر می‌گیرد که در این مدل ادغام شده است. در این نوع استاندارد، ابعاد لوله بسیار مهم است.

۲. استاندارد ASTM

ASTM استانداردی برای آلیاژهای لوله مانیسمان است. انواع مختلفی از لوله‌ها و استانداردها برای صنایع و کاربردهای مختلف وجود دارند. این نوع استانداردها شامل ۱۲۰۰۰ نوع استاندارد مختلف است که بیش از ۱۰۰ مورد آن به گروه لوله مانیسمان تعلق دارد. این نوع استاندارد، شامل طیف وسیعی از لوله‌ها و یک استاندارد جهانی بسیار معتبر است.

در بین این استانداردها، مهمترین استانداردهای لوله مانیسمان عبارتند از ASTM A53 و ASTM A106. لوله های A53 برای حمل مواد کم فشار مناسب‌تر محسوب می‌شوند. در انتقال بخار، هوا، آب، روغن و… معمولا این نوع استاندارد به کار می‌رود.

لوله های A106 به طور فزاینده‌ای برای پروژه‌های تخصصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. مواد با فشار بالا و دمای بالا، با هیچ لوله‌ای قابل انتقال نیستند و این استاندارد برای این نوع کارها مناسب است.

استاندارد لوله مانیسمان

۳. استاندارد ASME

استاندارد ASME برای دیگ‌های بخار و مخازن تحت فشار در سال ۱۹۸۰ توسط انجمن مهندسین آمریکا معرفی شد. از طرفی از آنجایی که لوله مانیسمان در موارد فشار و دمای بالا به کار می‌رود، این استاندارد برای استفاده از این مدل لوله استفاده‌های فراوانی دارد.

این نوع استاندارد، مشابه استاندارد ASTM بوده و در مواردی یکسان است. استاندارد ASME B36.10 برای لوله های مانیسمان برای دما و فشار بالا و پایین است و نوع ضخامت مورد استفاده برای هر نوع لوله را مشخص می‌کند.

در واقع ASME B36.10 یکی از مهمترین استانداردهای لوله های مانیسمان است و مشخص می‌کند که چه نوع ضخامتی برای هر نوع فشار لازم است تا دچار مشکل نشود.

۴. استاندارد API

استاندارد API برای صنعت نفت و گاز به کار می‎رود. از آنجایی که در این صنعت مواد قابل اشتعال و بعضا خطرناک از طریق لوله‌ها حمل می‌شود، در لوله های استاندارد بدون درز و لوله‌های مانیسمان کاربردهای فراوانی دارد. دقت و ریسک‌ناپذیری از اصلی‌ترین ویژگی‌های این نوع استاندارد محسوب می‌شوند.

API 5L استاندارد مورد استفاده در انواع لوله های مانیسمان است. این نوع استانداردها پارامترهای خاص خود را ندارند، بنابراین به استانداردهای ASTM ارجاع می‌دهد و بر پارامترهای خاصی تمرکز نمی‌کند. در واقع در این استاندارد سعی می‌شود تا حد امکان موارد ایمنی را بر اساس توجیه اقتصادی آنها اعمال کند.

۵. استاندارد ANSI

انجمن استانداردهای بین المللی آمریکا در سال ۱۹۱۶، برای جمع‌آوری استانداردهای صنایع مختلف و توسعه استانداردهای مورد تایید در ایالات متحده تاسیس شد. اکثر استانداردهای ASTM، ASME و سایر استانداردها توسط استانداردهای ANSI تایید شده و به عنوان استانداردهای رایج به کار می‌روند.

این استاندارد ابتدا توسط ASME توسعه یافت و بعدا توسط سازمان بین المللی ANSI تایید شد. استاندارد ANSI به باز شدن بازار بین المللی به روی تولیدکنندگان و تامین کنندگان لوله های مانیسمان کمک کرده است، زیرا نقش این استاندارد در تدوین و اتخاذ استانداردهای پذیرفته شده بین المللی کاملا مشخص است.

استاندارد لوله های مانیسمان

قیمت خرید لوله های مانیسمان

ما در این مقاله استانداردهای مهم لوله مانیسمان را با شما به اشتراک گذاشتیم. قیمت این لوله‌ها بر اساس قیمت قطعات آهن و فولاد در بازار به طور روزانه تغییر می‌کند. از این‌رو پیشنهاد می‌کنیم جهت اطلاع از قیمت انواع لوله های فولادی، به سایت آیرومارت سر بزنید.

برای استعلام قیمت لوله مانیسمان رده ۸۰ در اینجا تمامی قیمت‌ها به همراه نمودار تغییرات آورده شده‌اند تا با اطلاعات جزئی‌تری دست به خرید بزنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره، کافیست با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید.

 

رویا سبزعلی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
4/5 - (3 امتیاز)

  1. Hamid
    اسفند ۱۸, ۱۴۰۰ ۱۵:۲۵
    فروش لوله مانیسمان استیل هم دارید؟
    1. آیرومارت
      اسفند ۱۸, ۱۴۰۰ ۰۹:۱۶
      سلام روز بخیر. در صفحه قیمت لوله استیل می‌توانید قیمت روز لوله های مانیسمان استیل را مشاهده نمایید.
  2. محدثه
    اردیبهشت ۶, ۱۴۰۱ ۱۲:۵۱
    لوله های گاز رو از نوع مانیسمان میسازن؟
    1. آیرومارت
      اردیبهشت ۷, ۱۴۰۱ ۱۴:۳۴
      سلام وقت بخیر. لوله گاز هم به صورت درزدار و هم به صورت بدون درز تولید می‌شود. غالبا آنچه در بازار ایران به فروش می‌رسد، از نوع مانیسمان یا بدون درز است.
021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.