نبشی چیست و آشنایی با انواع این مقطع و کاربردهایش

5/5 - (2 امتیاز)

نبشی چیست و آشنایی با انواع این مقطع و کاربردهایش

what-is-steel-angle

مقطع نبشی چیست ؟ نبشی را می‌توان یکی از پرکاربردترین مقاطع فولادی در ساخت و ساز سازه‌های اساسی و زیربنای مهم‌ترین تجهیزات نیازمند آهن دانست. اما آشنایی با این محصول در کاربرد و یا حتی عدم استفاده از آن بسیار حیاتی و مهم است. در این مطلب درمورد نبشی و اطلاعات ضروری درمورد آن صحبت خواهیم کرد.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

به کدام مقطع فولادی نبشی می‌گویند؟

نبشی با نام پروفیل ال یا LNP هم شناخته می‌شود و در دسته پروفیل‌ها جای دارد. اما ویژگی ظاهری نبشی چیست ؟  این محصول در اصل پروفیلی است که دو ضلع آن به حالت عمود برهم قرار گرفته‌اند و بصورت تکی یا ترکیبی از آن با دیگر مقاطع در ساخت سازه‌های ساختمانی و عمرانی نقش حیاتی ایفا می‌نماید. توجه کنید که اصل بر عمود بودن ضلع‌ها، بر یکدیگر است و در نبشی‌ ها با اندازه‌های نامساوی این حالت، امکان پیش آمدن دارد.
در ویدئوی زیر می توانید اطلاعات زیادی در خصوص نبشی و ناودانی به دست آورید:

 

کاربرد نبشی چیست ؟

استفاده از این نوع مقطع آهنی با دلایل مختلفی با توجه به محصول نهایی مورد نظر، اتفاق می‌افتد که در زیر اصلی‌ترین کاربردهایش را بررسی خواهیم نمود.

  • مقاوم‌سازی

پروفیل ال یکی از محصولات مقاوم در مقابل تنش‌ها و استرس‌های ساختمان است. هرچه نبشی به کار رفته بزرگتر باشد میزان تحمل فشار نیز بالا می‌رود به همین دلیل استفاده از آن برای پروژه‌های عظیم که وزن بالایی دارند بسیار ضروری است. وزن نبشی در استحکامی که تحمل می‌کند اثرگذار است. وزن نبشی ۴ به عنوان یکی از انواع پرکاربرد در ساخت و ساز را در آیرومارت ببینید.

  • تکیه گاه 

جالب است بدانید رایج‌ترین کاربرداین مقطع استفاده‌اش به عنوان تکیه‌گاه قسمت‌های دیگر است برای مثال ساخت یک طاقچه به دلیل فرم و تحمل بار توسط نبشی، بدون به‌کارگیری آن به خوبی اجرا نخواهد شد.

  •  اتصالات

علی‌رغم توانایی منحصر بفرد و جزییات مهم در این مقطع، اما ممکن است پروفیل ال به عنوان جز اصلی به کار نرود و از آن برای اتصال دو محصول فولادی دیگر مانند پروفیل یا تیرآهن نیز استفاده نمود گرچه در این حالت می‌توان آن را قسمت اصلی ندانست اما در برخی موارد نبشی تنها و بهترین گزینه برای این اتصال به شمار می‌رود.

  • تزیین و زیباسازی

با توجه به تولید نبشی ها در سایز و ضخامت‌های مختلف و همچنین توانایی رنگ‌آمیزی آن‌ها، این سازه فولادی همواره از دید ناظران مخفی نبوده است و  دانستن این‌ که  کاربرد تزیینی و زیباسازی نبشی چیست، جالب به‌نظر می‌رسد. استفاده از آن در کف ساختمان، لبه مبل، کناره‌های یک پنجره و یا طاقچه نیز کم و بیش معمول به شمار می‌رود.

  •  چارچوب

مهم‌ترین دلیل کاربرد نبشی به صورت ترکیبی به عنوان چارچوب همان توانایی آن در تحمل فشار و بار زیاد است. به همین دلیل استفاده از آن در چارچوب درب یا ورودی‌های ساختمان یکی از متداول‌ترین گزینه ها برای سازنده می‌باشد.

یکی از کاربردهای نبشی را در ویدئوی کوتاه زیر می‌توانید ببینید:

 

انواع نبشی چیست ؟

حال که با این مقطع و کاربرد آن آشنا شدیم برای تصمیم‌گیری صحیح بهتر است با انواع نبشی نیز آشنا شوید. دانستن انواع این مقطع فولادی با افزایش دانش شما نسبت به این محصول انتخاب درست و کاملی را برای شما رقم خواهد زد. از سوی دیگر برای اطلاع از قیمت نبشی کافی است با مشاوران آیرومارت تماس بگیرید.

انواع پروفیل ال را می‌توان به دو دسته کلی از نظر تولید و از لحاظ ظاهری تقسیم نمود که هر کدام نیز دو نوع دارند و ادامه مطالعه این مطلب بهتر بیان می‌کند که نبشی چیست.

از لحاظ تولید این محصول را به دو دسته پرسی و فابریک می‌توان تقسیم بندی کرد:

  • نوع پرسی نبشی چیست ؟

این نوع از خم شدن یک ورق فولادی با طول تقریبی ۶ متر تولید می‌شود. در این حالت تولیدی، ورق فلزی از وسط خم شده و شکل داده می‌شود تا جایی‌ که دو لبه‌ی آن به حالت عمود برهم برسد. توجه داشته باشید که در این نمونه قیمت نبشی نیز تابعی از قیمت ورق فولادی خواهد بود.

  • ویژگی نوع فابریک نبشی چیست ؟

همانطور که از اسم آن پیدا است این نمونه فولادی به همان شکل ال و پروفیل مانند خود از خط تولید خارج می‌شود و نیازی به پرداخت پس از تولید ندارد. در واقع این محصول به صورت مستقیم از بیلت فولادی و به کمک فرآیند نورد تولید می‌شود. برای مطالعه بیشتر در خصوص روش تولید نبشی پرسی و فابریک کلیک کنید.

انواع نبشی چیست ؟

انواع نبشی از نظر ظاهر کدام‌اند؟

همانطور که در ابتدای مطلب گفته شد دو بال نبشی همیشه با یکدیگر مساوی نیستند که مهم‌ترین دلیل آن نیز تنوع کاربرد آن و نیاز بالا در استفاده می‌باشد. از این نظر نبشی ها به دو نوع بال مساوی و بال نامساوی تقسیم می‌شوند. اما به جز ظاهر چگونه می‌توان این دو نوع را از هم تشخیص داد و به پاسخ دقیق سوال نبشی چیست، رسید؟ توجه داشته باشید که عرض هر بال در زمان اعلام جزییات آن با علامت (*) از هم جدا می‌شوند. برای مثال نبشی L 100*200 اصطلاحی است که با دیدن آن باید بدانید که یک یال این مقطع فولادی دو برابر دیگری است. حالت بال نامساوی، در زمانی که در یک قسمت کاربردی آن به تحمل بار بیشتری نیاز دارید می‌تواند توجیه اقتصادی مناسبی نیز داشته باشد. از متداول ترین استانداردهای این نمونه می‌توان از ST37, ST52  و ST44 نام برد.

انواع نبشی با اسم گذاری های متفاوت به دلیل کاربرد آن در بازار ایران متداول است که در این قسمت به برخی از آنها اشاره خواهیم نمود.

نبشی لقمه چیست؟

طول این محصول معمولا از ۲ تا ۱۲ متر متغیر است اما کاربرد آن مخصوصا به عنوان یک اتصال شما را مجبور به استفاده از نبشی‌های تکه تکه شده‌ای می‌کند که اصطلاحا نبشی لقمه نام دارند.

نبشی نشیمن چیست؟

مقاومت یک اتصال را می‌توان مدیون این محصول دانست. در این نمونه، اتصال تیر و ستون توسط یک نبشی نشیمن اتفاق می‌افتد که در حالت استاندارد و طبق آیین نامه با سایز حداقل ۷/۵ سانتی‌متر و تا ۱۰ سانتی‌متر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نوع آلومینیومی نبشی چیست ؟

یک نبشی از جنس آلومینیوم اکسترود شده است که به دلیل گوشه های داخلی تیز آن شکل منحصر بفردی دارد. به همین دلیل و با داشتن توانایی بالا در مقابل خوردگی گزینه بسیار مناسبی برای تزیینات ساختمان به شمار می‌ر‌ود. اگر برای شما مقاومت و عدم ایجاد ساییدگی در یک قسمت از معماری داخلی یا خارجی و حتی تکیه گاه های اساسی سازه مهم است این نمونه گزینه مناسبی برای شما به شمار می‌رود.

نبشی فولادی گالوانیزه چیست؟

فرایند گالوانیزاسیون با روش استحمام روی مذاب بر روی فولاد گرید A36 به نبشی فولادی گالوانیزه ختم می‌شود که استحکام بسیار بالا و مقاومت در مقابل خوردگی آن را به گزینه مناسبی در مناطق مرطوب و یا احتمال سایش تبدیل می‌نماید.

نوع استیل نبشی چیست ؟

نبشی استیل از فولاد زنگ نزن و معمولا در آلیاژ ۳۱۶ تولید می‌شود.این نوع پروفیل ال شکل که از جنس استیل ۳۱۶ می‌باشد، جز نبشی های آستنیتی است که در آن کروم و نیکل نیز به کار رفته است و علاوه بر این حاوی مقداری مولیبدن نیز می‌باشد. مولیبدن مقاومت در برابر خوردگی را بالا برده و در دمای بالا محصول را مقاوم می‌سازد. نبشی ضد زنگ ۳۱۶ به طور ایده آل برای مقاومت در برابر خوردگی در برابر طیف وسیعی از خورنده‌های شیمیایی و اسیدی و کاربردهای محیطی دریایی مناسب است. کاربرد نبشی ضد زنگ گرید ۳۱۶ شامل تولید مواد غذایی، تجهیزات دارویی، قطعات کوره، مبدل های حرارتی، شیرها و پمپ ها، تجهیزات شیمیایی و قطعات برای استفاده در دریاها می‌باشد با بیان انواع کاربردها می‌توانید نتیجه بگیرید بهترین انتخاب بنا به جنس نبشی چیست. برای مشاهده قیمت نبشی استیل روی لینک مشخص شده کلیک کنید.

در صورتی که به اطلاعات بسیار جامع در خصوص خرید نبشی نیاز دارید، ویدئوی زیر را ببینید:

 

شما با کدام یک از انواع نبشی بیشتر آشنا هستید یا کاربرد وسیع‌تری برای شما دارد با ما در میان گذارید.

ادمین

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (2 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.