لوله گالوانیزه چیست و چه کاربردی دارد؟

4.9/5 - (17 امتیاز)

لوله گالوانیزه چیست و چه کاربردی دارد؟

لوله گالوانیزه

لوله گالوانیزه از انواع لوله های فولادی است که با فلز روی، آبکاری شده است. به عبارت دیگر پوششی محافظ از فلز روی بر سطح لوله فولادی و به منظور افزایش مقاومت آن به خوردگی، ایجاد می‌شود. همین ویژگی مقاومت به خوردگی موجب شده تا انواع لوله گالوانیزه، اغلب به عنوان لوله آب مورد استفاده قرار گیرند. قیمت لوله گالوانیزه تحت عوامل متعددی قرار دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، قیمت آهن است.

۴.۹/۵ - (۱۷ امتیاز)

در این مقاله سعی شده است تا درباره لوله مشخصات گالوانیزه، انواع و کاربرد آن‌ها، روش تولید و تفاوت انواع لوله گالوانیزه گرم و سرد، صحبت شود. همراه آیرومارت باشید.

گالوانیزه چیست؟

گالوانیزه چیست؟

برای افزایش عمر انواع ورق روغنی، پروفیل‌های آهنی و فلزی، می‌توان از فلز روی استفاده کرد. این فلز با استفاده از فرایند گالوانیزه کردن، به عنوان یک لایه محافظ بر روی ورق‌ها، تسمه‌ها، لوله‌ها و … قرار می‌گیرد و از آن‌ها در مقابل خوردگی، محافظت می‌کند. لوله گالوانیزه نیز با همین روش تهیه شده است. فلز روی در درون لوله به عنوان یک عایق مستحکم عمل خواهد کرد. این فلز از تماس سیالات و یا گازهایی که از درون لوله می‌گذرند جلوگیری می‌کند. از سوی دیگر مقاومت لوله بالا می‌رود و عمر مفید سازه‌هایی که به کاربرد لوله گالوانیزه پی برده‌اند، بیشتر است.

فرایند گالوانیزاسیون در حالت کلی به دو روش گالوانیزه گرم و سرد قابل انجام است. روش گالوانیزه کردن، از عوامل موثر بر کیفیت، نوع کاربرد و قیمت لوله گالوانیزه محسوب می‌شود.

 

مشخصات لوله گالوانیزه

لوله به عنوان مقطعی پرکاربرد در صنعت محسوب می‌شود. از سوی دیگر، داشتن خاصیت مقاومت به خوردگی از جمله خواص مهمی است که برای کاربرد لوله‌ها در محیط‌های مختلف نیاز است. لوله‌های فولادی معمولی مقاومت به خوردگی کمی دارند. در محیط‌های خورنده معمولا از انواع لوله گالوانیزه و یا از لوله استیل استفاده می‌شود.

از بارزترین مشخصات انواع لوله گالوانیزه، مقاومت بالای آن‌ها در مقابل خوردگی است که کاربرد این لوله‌ها را در محیط‌های خورنده رقم می‌زند.

پوشش روی ایجاد شده بر سطح این لوله‌ها موجب شده تا در محیط‌های خورنده، فلز روی نسبت به آهن، زودتر وارد واکنش شده و مانند یک فلز فدا شونده رفتار می‌کند. در نتیجه خوردگی و زنگ زدن لوله به تاخیر می‌افتد. در برخی از محیط‌های اسیدی خورده شدن فلز روی با سرعت بالایی رخ می‌دهد. بنابراین بهتر است که در چنین محیط‌هایی از هیچ کدام از انواع لوله گالوانیزه استفاده نشود.

انواع لوله گالوانیزه به دلیل ارائه خواص مقاومت به خوردگی خوب در مقابل رطوبت، اغلب در انتقال آب کاربرد دارند. در سال‌های نه چندان دور، از لوله‌های سربی در انتقال آب استفاده می‌شد. تا اینکه محققان متوجه شدند که این لوله‌ها سرب موجود در ترکیب خود را به آب، انتقال داده و سلامتی انسان را به خطر می‌اندازند. به تدریج انواع این لوله که خطر بسیار کمتری نسبت به لوله‌های سربی دارند و از مقاومت به خوردگی بالایی نیز برخوردارند، جایگزین لوله‌های سربی شدند.

انواع لوله گالوانیزه

انبار لوله گالوانیزه

انواع لوله گالوانیزه

انواع لوله گالوانیزه را می‌توان بر اساس وزن و روش تولید، در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار داد. براساس وزن، انواع لوله گالوانیزه در دو دسته سنگین و سبک قرار می‌گیرد.

اما مهم‌ترین دسته‌بندی این نوع لوله‌ها، بر اساس روش تولید است. مطابق با این معیار، انواع لوله گالوانیزه در دو دسته زیر قرار می‌گیرد:

  • لوله گالوانیزه گرم
  • لوله گالوانیزه سرد

هر کدام از این انواع لوله گالوانیزه، به دلیل ارائه خواص متفاوت، در موارد متفاوتی نیز کاربرد دارند. در خصوص تفاوت لوله گالوانیزه گرم و سرد، در مطلبی از وبلاگ آیرومارت بیشتر صحبت کرده ایم.

روش تولید انواع لوله گالوانیزه

تولید انواع لوله گالوانیزه با استفاده از دو روش گالوانیزه گرم و گالوانیزه سرد، صورت می‌گیرد. از معروف‌ترین روش گالوانیزه گرم و سرد می‌توان به ترتیب به روش غوطه‌وری گرم و روش الکتروشیمیایی اشاره کرد. هرکدام از روش‌های گالوانیزه کردن لوله‌ها، می‌تواند در کیفیت، خواصی که ارائه می‌دهد و در نتیجه نوع کاربرد آنها موثر باشد.

ارائه کیفیت قابل قبول و همچنین راحت‌تر بودن روش گالوانیزه گرم، موجب شده تا این روش، بیشتر مورد توجه تولید کنندگان انواع لوله گالوانیزه قرار گیرد. اکثر لوله های گالوانیزه موجود در بازار با استفاده از روش غوطه‌وری گرم تولید شده‌اند.

مشاهده ویدیوی گالوانیزه کردن مقاطع فولادی، به شما کمک می‌کند تا با این فرایند بیشتر آشنا شوید.

تفاوت لوله گالوانیزه سرد و گرم

لوله گالوانیزه‌ای که به روش گالوانیزه گرم تولید می‌شود، خواص متفاوتی از لوله های گالوانیزه سرد ارائه می‌دهد. همین امر موجب شده تا قیمت این دو نوع لوله گالوانیزه نیز متفاوت باشد.

  • لوله گالوانیزه گرم دارای سطح براق‌تری نسبت به لوله گالوانیزه سرد است.
  • ضخامت و تراکم پوشش گالوانیزه به روش گرم بیشتر از روش سرد است.
  • انجام گالوانیزه گرم راحت‌تر است.
  • لوله گالوانیزه گرم نسبت به سرد، قیمت بیشتری دارد.
  • زبری سطح لوله گالوانیزه سرد بیشتر بوده و همچنین از خواص مقاومت به خوردگی کمتری نیز برخوردار است.
  • لوله تولید شده با روش گالوانیزه گرم، کیفیت بالاتری دارد.
  • طول عمر لوله گالوانیزه گرم بیشتر است.

تفاوت لوله گالوانیزه سرد و گرم

کاربرد انواع لوله گالوانیزه

انواع لوله گالوانیزه برای انتقال سیالات، خصوصا در محیط‌های با رطوبت بالا، کاربرد دارد. چرا که بسیاری از لوله‌های فولادی بدون پوشش، در محیط‌های خورنده دچار خوردگی می‌شوند. در نتیجه طول عمر آن‌ها به شدت کاهش یافته و هزینه تعمیر و نگهداری آن‌ها نیز زیاد است. در این موارد، بسته به حساسیت کار و میزان هزینه‌ای که در نظر گرفته شده است، از لوله گالوانیزه و یا از لوله استنلس استیل استفاده می‌شود.

برخی از مهم‌ترین کاربردهای انواع لوله گالوانیزه عبارتند از:

  • انتقال آب
  • انواع سازه‌های فلزی
  • لوله‌کشی گلخانه‌های صنعتی
  • لوله‌کشی ساختمان
  • حفاظ و حصار
  • دکل برق
  • دکل‌های مخابراتی

مهم‌ترین این کاربردها را در ادامه به تفصیل شرح داده‌ایم:

۱- انتقال و لوله کشی آب

امروزه یکی از معیارهای مهم شهرنشینی، دسترسی به منابع آب سالم است. به همین دلیل تمام بخش‌های یک سیستم آب رسانی، بسیار ارزشمند است و باید از وسایل و ابزارهای مقاوم انتخاب شود. کاربرد لوله گالوانیزه در سیستم انتقال آب دقیقا به همین دلیل است. چرا که این لوله‌ها در برابر جریان آب داغ مقاومت بالایی دارند، خم نمی‌شوند و تغییر شکل نمی‌دهند. از سوی دیگر در برابر هوای خیلی سرد نیز مقاوم‌ترند و می‌توانند برای سال‌های سال بدون مشکل در سیستم باقی بمانند.

۲- سازه‌های فلزی

کاربرد لوله گالوانیزه در ساخت سازه‌های گوناگون پیشینه‌ای طولانی دارد. این لوله‌ها به دلیل استحکام و وزن متعادل، پرطرفدارند و صنایع گوناگون ترجیح می‌دهند آن‌ها را جایگزین پروفیل‌های دیگر کنند. لوله‌های گالوانیزه، در برابر تغییرات آب و هوایی نیز استواری بیشتری دارند و به همین دلیل گزینه‌ای مناسب به شمار می‌روند برای سازه‌هایی که در فضای آزاد اجرا می‌شوند. البته باید در نظر داشت که این نوع لوله نیز محدودیت‌هایی در کاربرد دارد. به همین دلیل باید پیش از خرید، اطلاعات کافی درباره آن داشته باشید.

۳- حصار کشی

برای بالا بردن امنیت؛ بسیاری از محوطه‌ها نیاز به کشیدن حصارهایی مقاوم، ارزان و پایدار دارند. به همین دلیل حصارکشی از دیگر مواردی است که به عنوان کاربرد لوله گالوانیزه مطرح می‌شود. این لوله‌ها، توانایی مناسبی در برابر برش، فشار و خم شدگی دارند. از آن‌ها می‌توان به عنوان نرده نیز استفاده کرد. این لوله‌ها را می‌توان رنگ کرد. لوله‌های گالوانیزه  اگر با فاصله‌های کم نصب شوند، مثل یک دیوار دفاعی قوی عمل خواهند کرد.

کاربرد لوله گالوانیزه

کاربرد لوله گالوانیزه در ساخت حصار

۴- آبیاری زمین‌های کشاورزی

برای سرزمین‌های گرم و خشک همچون ایران، آبیاری بهینه و مناسب زمین‌های کشاورزی بسیار اهمیت دارد. تا جایی که بسیاری از زمین‌هایی که نتوانسته‌اند با روش‌های درست آبیاری شوند، از بین رفته‌اند. کاربرد لوله گالوانیزه در صنعت کشاورزی، گسترده است. این لوله‌ها آب را به بوته‌ها، کانال‌ها و نهال‌ها می‌رسانند. در برابر حرکت ماشین‌های کشاورزی مقاومند و جوندگان و حیواناتی که گاه و بیگاه به زمین‌ها سر می‌زنند، نمی‌توانند به آن‌ها آسیب برسانند.

۵- حفاظت از کابل‌ها و سیستم‌ها

کاربرد لوله گالوانیزه به عنوان یک پوشش محکم، با هدف حفاظت از کابل‌ها و سیم‌های مهم انجام می‌شود. برای مثال برخی از سیم‌های برق که از زیر زمین رد شده‌اند را به درون لوله‌های گالوانیزه می‌فرستند. این لوله‌ها از کابل‌ها در برابر خوردگی، تغییرات آب و هوایی، رطوبت، پوسیدگی و… محافظت کرده و امنیت سیستم‌ها را بالا می‌برند.

۶- آبیاری گلخانه‌ها

گلخانه‌ها محیط‌هایی بسیار حساس و مهم هستند و آبیاری محصولات‌ نباید دچار اختلال و مشکل شود. به همین دلیل با کمک لوله گالوانیزه، سیستم‌های آبیاری قطره‌ای تعبیه می‌شود. این فرآیند به رشد محصولات کمک می‌کند و میزان دورریز گلخانه‌ها را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد. کاربرد لوله گالوانیزه در گلخانه، می‌تواند متنوع، جذاب و رو به رشد باشد.

کاربرد لوله گالوانیزه

کاربرد لوله گالوانیزه در آبیاری

۷- انتقال انواع گازها

با توجه به ساختار انواع گازها، کاربرد لوله گالوانیزه برای انتقال انواع گاز نیز مرسوم است. این نوع لوله گاز در اکثر منازل، کارگاه‌ها، شرکت‌ها، کارخانه‌ها و… به وفور یافت می‌شوند و نقش مهمی در انتقال انرژی دارند. البته از دیگر انواع لوله ها که برای انتقال گاز استفاده می‌شود می‌توان به لوله مانیسمان اشاره کرد. برای استعلام قیمت لوله مانیسمان می‌توانید به صفحه مربوطه قیمت‌های این مقطع فولادی مراجعه کنید و یا با تیم حرفه ای فروش ما به شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید.

کاربرد انواع لوله گالوانیزه

کاربرد لوله گالوانیزه در لوله کشی

مزایا و معایب لوله گالوانیزه

از جمله مزایای لوله گالوانیزه می‌توان به مقرون به صرفه بودن آن اشاره کرد. سه دلیل که برای این موضوع می‌توان عنوان کرد شامل موارد زیر است:

  • هزینه نگهداری پایین
  • طول عمر زیاد نسبت به لوله‌های فولادی معمولی
  • قیمت کمتر نسبت به لوله‌های استیل، در مواردی که به مقاومت به خوردگی در حد لوله‌های استنلس استیل نیاز نیست.

از معایب انواع لوله گالوانیزه، شوره زدن آن در اثر قرارگیری طولانی مدت در محیط مرطوب و عدم تهویه مناسب است. مطالعه مقاله ۵ روش پیشگیری و رفع شوره سفید در ورق گالوانیزه، می‌تواند به شما در جلوگیری از ایجاد شوره و آشنایی با روش‌های رفع آن، کمک کند.

عوامل موثر بر کیفیت لوله گالوانیزه

کیفیت لوله گالوانیزه وابسته به چسبندگی و تراکم پوشش روی است که بر سطح آن اعمال می‌شود. برای اینکه این لوله کیفیت بالایی داشته باشد، باید پوشش روی دارای چسبندگی و تراکم بالایی باشد تا بتواند در محیط‌های خورنده مقاومت بالایی را نشان دهد. در صورتی که ضخامت و تراکم پوشش گالوانیزه کم باشد، طول عمر لوله نیز کاهش می‌یابد.

همانطور که پیش از این نیز اشاره شد، گالوانیزه کردن با دو روش گرم و سرد انجام می‌شود. روش گالوانیزه کردن از جمله پارامترهای موثر بر کیفیت پوشش گالوانیزه می‌باشد.

تولیدکنندگان لوله گالوانیزه در ایران

در بین تولید کنندگان پروفیل در ایران، تعدادی از کارخانه‌ها به تولید لوله گالوانیزه نیز می‌پردازند. برخی از این کارخانه‌ها عبارتند از:

  • شرکت لوله و پروفیل سپنتا
  • گروه صنعتی درپاد تبریز
  • شرکت نورد و لوله سمنان

تولیدکنندگان لوله گالوانیزه در ایران

خرید لوله گالوانیزه

از عواملی که باید حین خرید انواع لوله مدنظر قرار داد، قیمت مناسب آن در عین ارائه خواص مورد نیاز است. انواع لوله گالوانیزه اغلب در مواردی کاربرد دارد که عامل حساسیت به خوردگی دخیل باشد. در این موارد، ممکن است از لوله‌های استیل نیز استفاده شود. اما تشخیص این که استفاده از کدام یک بهتر است، باید متناسب با شرایط کاری و هزینه‌ای که برای پروژه در نظر گرفته شده است، صورت گیرد.

قیمت لوله گالوانیزه گلخانه نسبت به سایر لوله‌های فولادی معمولی بیشتر است. اما احتمال آسیب‌دیدگی لوله در اثر خوردگی، در آن بسیار کمتر میباشد. لوله استنلس استیل، خواص مقاومت به خوردگی بهتری را نسبت به انواع لوله گالوانیزه ارائه میدهد. اما از سوی دیگر، دارای قیمت بالاتری نیز می‌باشد. شما می‌توانید قیمت لوله مانیسمان و دیگر انواع لوله ها را در سایت آیرومارت مشاهده کنید.

بنابراین در انتخاب لوله مناسب باید در نظر گرفت که این لوله قرار است در چه محیطی استفاده شود و احتمال وقوع خوردگی در این محیط چقدر است.  همچنین باید برآورد هزینه صورت گیرد تا انتخاب مقرون‌بصرفه‌ای متناسب با نیاز انجام شود.

در این مقاله سعی کردیم تا درباره انواع لوله گالوانیزه، کاربردها، روش تولید آن‌ها و … اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهیم. چنانچه قصد خرید انواع لوله گالوانیزه را داشته باشید، می‌توانید با کارشناسان و متخصصان آیرومارت تماس حاصل کنید و از قیمت روز لوله گالوانیزه ۲ اینچ، ۳ اینچ و …، مطلع شوید. با دریافت مشاوره و راهنمایی خرید از کارشناسان آیرومارت، بهترین خرید خود را انجام دهید.

رویا سبزعلی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
4.9/5 - (17 امتیاز)

  1. صادقی
    شهریور ۱۷, ۱۴۰۰ ۱۰:۳۵
    ضخامت لوله گالوانیزه از چند تا چند تغییر می کنه؟
    1. آیرومارت
      شهریور ۱۸, ۱۴۰۰ ۱۶:۵۰
      ضخامت لوله های گالوانیزه از ۱.۵ تا ۶ میلی متر می‌تواند تغییر کند.
  2. یعقوبی
    خرداد ۲۳, ۱۴۰۱ ۱۶:۴۹
    لوله گالوانیزه اصلا زنگ نمیزه؟
    1. آیرومارت
      خرداد ۲۴, ۱۴۰۱ ۱۶:۴۶
      سلام وقت بخیر. در صورتی که این نوع لوله‌ها اسیب ببینند و پوشش خدشه دار شود، به مرور زمان لوله‌های گالوانیزه نیز دچار زنگ‌زدگی و خوردگی خواهند شد.
021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.