محاسبه میلگرد ساختمان یک، دو و سه طبقه

5/5 - (1 امتیاز)

محاسبه میلگرد ساختمان یک، دو و سه طبقه

میلگرد یکی از مهمترین تجهیزات ساختمان اسکلت بتنی است که بخش زیادی از بودجه ساختمان را به خود اختصاص می‌دهد. از این رو محاسبه میلگرد ساختمان یک طبقه و همچنین ساختمان‌های مرتفع‌تر حائز اهمیت است. در نتیجه پیش از شروع باید تعداد و سایز میلگرد ها را محاسبه کنید تا برآورد هزینه آن به صورت دقیق صورت بگیرد.
ما در این مطلب قصد داریم محاسبه میلگرد ساختمان یک طبقه یا بیشتر را با شما به اشتراک بگذاریم؛ همراه وبلاگ آیرومارت باشید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

محاسبه تعداد میلگرد مورد نیاز برای ساختمان

عوامل موثر در محاسبه تعداد میلگرد مورد نیاز برای ساختمان

پیش از آنکه بخواهیم محاسبه میلگرد ساختمان یک طبقه را بررسی کنیم، ابتدا به این موضوع می‌پردازیم که چه عواملی برای محاسبه میلگرد ساختمان های مختلف اهمیت دارند.

۱. نوع و ارتفاع ساختمان

به طور کلی می‌توان گفت هر چه طراحی ساختمان پیچیده‌تر و سازه مرتفع‌تر باشد، میلگرد بیشتری در آن استفاده می‌شود. در واقع این نوع سازه‌ها در برابر عناصری مانند زلزله آسیب‌پذیری بیشتری دارند.

به عنوان مثال، آپارتمانی با طبقات مشابه را می‌توان سازه‌ای منظم دانست. اما ساختمانی با طراحی خاص، ساختاری نامنظم محسوب می‌شود. بنابراین در اجرای ویلا با طرح‌های نامنظم و خاص، میلگرد بیشتری مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای استعلام قیمت میلگرد از برندهای معتبر مانند قیمت میلگرد شاهرود به وبسایت آیرومارت مراجعه کنید.

۲. نوع خاک

مقاومت، نشست مجاز و نوع خاک منطقه‌ای که ساختمان در آن ساخته می‌شود، بر تعداد و میزان میلگرد مورد نیاز تاثیر می‌گذارند. برای خاک ضعیف باید فونداسیون مستحکم‌تری احداث کرد، در نتیجه میلگرد بیشتری مورد نیاز است.

۳. نوع سقف

سقف‌های مختلف به مقادیر متفاوتی میلگرد نیاز دارند و این امر به مقاومت لرزه‌ای آن‌ها مربوط می‌شود. به عنوان مثال، سقف دال بتنی یا سقف وافل نسبت به سقف تیرچه بلوک در برابر زلزله مقاومت بیشتری دارد و بنابراین هنگام ساخت آن، به میلگرد کمتری نیاز است.

۴. ارتفاع سقف

یکی دیگر از عواملی که در محاسبه میلگرد ساختمان یک طبقه یا ساختما‎ن‌های با طبقات بیشتر اهمیت دارد، ارتفاع سقف است. هرچه سقف بلندتر باشد، ارتفاع ستون‌ها بیشتر است و در نتیجه میلگرد بیشتری مصرف می‌شود.

۵. فاصله بین ستون‌ها

این معیار که به طول دهانه نیز معروف است، یکی از عوامل موثر در محاسبه میزان میلگرد مورد نیاز یک ساختمان محسوب می‌شود. در سازه‌های با ارتفاع ۱۰ تا ۱۲ متر، برای هر متر مربع ۲ تا ۴ کیلوگرم میلگرد به کار می‌رود.

نحوه محاسبه میلگرد مورد نیاز یک ساختمان

نحوه محاسبه میلگرد مورد نیاز یک ساختمان

از آنجایی که با افزایش تعداد طبقات ساختمان، تعداد و اندازه سقف و ستون‌ها افزایش می‌یابد، باید تخمین زد که برای هر طبقه از ساختمان چه مقدار میلگرد استفاده می‌شود. همچنین برای ساختمان‌های بیش از یک طبقه، عمق بیشتری در فونداسیون لازم است تا استحکام و مقاومت لازم برای سازه فراهم شود. تمامی موارد ذکرشده منجر به استفاده از مقادیر مختلف میلگرد در سازه می‌شوند. نحوه محاسبه میلگرد ساختمان‌ها با طبقات مختلف عبارت است از:

۱. محاسبه میلگرد ساختمان یک طبقه

در ساخت ساختمان‌های یک طبقه معمولا میلگردهای سایز ۱۶ یا ۱۸ به کار می‌روند. این میلگردها با خاموت سایز ۸ یا ۱۰ بسته می‌شوند. تعداد میلگردهای مورد نیاز برای یک ساختمان یک طبقه، معمولا ۸ عدد میلگرد مربعی مصرف می‌شود که در هر جهت ۳ میلگرد جای می‌گیرد. به همین صورت، برای ساخت سازه یک طبقه، در هر متر مربع به حدود ۳۵ کیلوگرم میلگرد نیاز است.

در ضمن، حداقل ابعاد ستون‌ها در ساختمان یک طبقه، ۳۰ سانتی‌متر در نظر گرفته می‌شود. برای بررسی میلگردهای ستون، پیشنهاد می‌کنیم مقاله نحوه محاسبه تعداد میلگرد در هر ستون را مطالعه کنید.

۲. محاسبه میلگرد ساختمان دو طبقه

در ساختمان‌های دو طبقه، میلگردهای سایز ۱۶ و ۱۸ بهترین نوع برای استفاده محسوب می‌شوند. با توجه به شرایط و الزامات یک ساختمان دو طبقه، حداقل ۴۰ کیلوگرم میلگرد در هر متر مربع از این سازه مورد نیاز است. هنگام محاسبه تعداد میلگرد برای ساختمان، باید وزن میلگرد ۱۶، وزن میلگرد ۸ و به طور کلی وزن هر سایز میلگرد را محاسبه کنید.

۳. محاسبه میلگرد ساختمان سه طبقه

در ساختمان‌های سه طبقه، میلگردهایی با سایز ۱۴، ۱۶ و ۲۰ مورد استفاده قرار می‌گیرند. مانند موارد قبلی، این میلگردها با خاموت سایز ۸ یا ۱۰ مهار می‌شوند. در هر ستون، ۱۶ میلگرد به کار می‌روند که شامل قرار دادن ۵ میلگرد در هر ردیف از ضلع مربع می‌شود. در ساخت طبقات پایین، از میلگرد سایز بالاتر برای تقویت فونداسیون سازه استفاده می‌شود. زیرا در صورت استفاده از میلگرد سایز پایین، ممکن است میلگرد دچار شکست شود.

محاسبه میلگرد فونداسیون ساختمان

محاسبه میلگرد فونداسیون ساختمان یک طبقه تا سه طبقه

برای محاسبه میلگرد فونداسیون می‌بایست میزان میلگردهای طولی و عرضی را به دست آورد. گاهی در فونداسیون از میلگردهای تقویتی نیز استفاده می‌شود که در این صورت آن‌ها را نیز باید در نظر گرفت.

۱. مقدار میلگرد طولی فونداسیون

میلگردهای طولی در امتداد محور پی اجرا می‌شوند که شامل قرارگیری آن‌ها در ردیف‌های بالایی و پایینی پی است. محاسبه میلگرد طولی در فونداسیون مستلزم آگاهی از دو مفهوم است که آن‌ها را می‌توان به شکل زیر تعریف کرد:

  • کاور: به فاصله بین میلگرد و قسمت خارجی بتن در هنگام اجرا، کاور می‌گویند. دلیل ایجاد چنین فاصله‌ای، جلوگیری از زنگ‌زدگی و خوردگی میلگردها و قرار دادن راحت‌تر آن‌ها در محل مورد نظر است.
  • خم میلگرد: خم میلگرد به منظور قرارگیری راحت‌تر میلگردهای عرضی و طولی در بخش دو سر میلگرد صورت می‌گیرد.

حال برای اندازه‌گیری طول میلگرد در فونداسیون از فرمول زیر استفاده می‌شود:

(۲ * طول کاور) – (۲ * طول خم) + طول محور = طول میلگرد

۲. مقدار میلگرد عرضی فونداسیون

برای محاسبه عرض میلگرد در فونداسیون نیز با توجه به محاسبه طول میلگرد عمل می‌شود. ولی به جای طول محور، عرض محور حفظ خواهد شد و عرض کاور نیز جایگزین طول کاور در فرمول مربوطه خواهد شد.

(۲ * عرض کاور) – (۲ * طول خم) + عرض محور = عرض میلگرد

۳. مقدار میلگرد تقویتی فونداسیون

وزن میلگرد تقویتی در فونداسیون را می‌توان با حاصل‌ضرب طول آرماتور در تعداد و وزن محاسبه کرد. روش سریع‌تر و مطمئن‌تر برای چنین کاری، استفاده از متره و برآورد و محاسبه میلگردها برای آرماتوربندی با این شیوه است.

نحوه محاسبه میلگرد

نحوه محاسبه میلگرد در دال

برای تخمین میلگرد مورد نیاز در دال، باید مراحل زیر را انجام دهید:

  • طول کل میلگرد را پیدا کنید.
  • طول میلگرد را در وزن میلگرد استفاده شده ضرب کنید.
  • برای تعیین طول کل میلگرد در شبکه مورد استفاده در یک دال، چندین عامل وجود دارد:
  • ابعاد دال (طول، عرض و عمق)
  • فاصله میلگردها از یکدیگر
  • ورودی لبه دال که قبل از میلگرد استفاده شده
  • تعداد شبکه‌ها

خرید انواع میلگرد از آیرومارت

برای خرید میلگرد می‌توانید وارد سایت آیرومارت شوید و پس از اطلاع از قیمت روز میلگرد، خرید خود را به صورت آنلاین یا تلفنی انجام دهید. ما قیمت انواع میلگرد در برندها و سایزهای مختلف مانند قیمت میلگرد میانه و قیمت میلگرد ۸ را به همراه نمودار تغییرات ارائه می‌کنیم تا شما با مقایسه تغییرات قیمت بتوانید محصول مورد نظرتان را تهیه کنید.

شرکت پیشرو صنعت نفت آسیا با برند تجاری آیرومارت با سابقه فعالیت طولانی در حوزه آهن آلات، علاوه بر عرضه انواع مقاطع فولادی، خدمات مختلفی مانند رزوه میلگرد، رول فرمینگ ورق و اپوکسی لوله را انجام می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر کافی است با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید و توسط کارشناسان مجرب ما راهنمایی شوید.

غزاله کریمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.