پیش بینی قیمت آلومینیوم در سال 1402

4/5 - (4 امتیاز)

پیش بینی قیمت آلومینیوم در سال 1402

پیش بینی قیمت آلومینیوم

آلومینیوم یکی از پرکاربردترین فلزاتی است که در صنایع زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این‌رو، پیش بینی قیمت آلومینیوم برای فعالین این حوزه امری ضروری محسوب می‌شود. در ایران قیمت آلومینیوم را می‌توانید در‌ بورس کالا مشاهده کنید. ما پیش‌تر درباره اینکه بورس کالا چیست صحبت کرده‌ایم و در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را بخوانید.

۴/۵ - (۴ امتیاز)

در ادامه نیز به عوامل موثر بر پیش بینی قیمت آلومینیوم می‌پردازیم و پیش بینی قیمت آلومینیوم در سال ۱۴۰۲ را بررسی می‌کنیم. همراه وبلاگ آیرومارت باشید.

پیش بینی قیمت آلومینیوم در ایران

عوامل موثر بر پیش بینی قیمت آلومینیوم

فاکتورهای زیادی در قیمت آلومینیوم تاثیر دارند که برخی از مهمترین آنها عبارتند از:

۱. تولید آلومینیوم

آلومینیوم به عنوان یک فلز پایه انرژی‌بَر نامیده می‌شود، زیرا برای تولید آن به مقدار قابل توجهی انرژی نیاز دارد. از آنجایی که آلومینیوم به شکل خالص وجود ندارد، باید از سنگ معدن بوکسیت تهیه و تبدیل شود. ابتدا از نظر شیمیایی به اکسید آلومینیوم تصفیه می‌شود و سپس از طریق فرآیند احیای الکترولیتی هال-هرولت، آن را به آلومینیوم ذوب می‌کنند. این فرآیند بر قیمت کلی آلیاژهای آلومینیوم تاثیر می‌گذارد.

۲. قیمت مواد اولیه

از دیگر عوامل موثر بر پیش بینی قیمت آلومینیوم، می‌توان به قیمت تمام شده مواد اولیه اشاره کرد. قیمت مواد اولیه مانند نیکل و کروم در قیمت آهن بسیار تاثیرگذار است. این اثر در نهایت بر روی آلومینیوم نیز تاثیر می‌گذارد. زیرا ضایعات آهن مهمترین ماده برای تولید شمش آلومینیوم محسوب می‌شوند. در نتیجه، افزایش و کاهش قیمت آن تاثیر مستقیمی بر قیمت آلومینیوم دارد. شما می‌توانید جهت بررسی قیمت آلومینیوم در سال آینده، پیش بینی قیمت آهن در سال ۱۴۰۲ را نیز مطالعه کنید. زیرا همانطور که گفتیم، بین این محصولات ارتباط مستقیم وجود دارد.

۳. هزینه برق

قیمت آلومینیوم به شدت به قیمت و در دسترس بودن برق بستگی دارد. گروه‌های تجاری آلومینیوم ایالات متحده تخمین می‌زنند که هزینه برق، ۳۰ درصد از کل قیمت آلومینیوم را تشکیل می‌دهد. در چین، مصرف برق نزدیک به ۴۵ درصد قیمت آلومینیوم است. هزینه برق مصرفی برای تولید آلومینیوم نزدیک به ۲ درصد از تولید انرژی در سراسر جهان را تشکیل می‌دهد. اما چرا؟ زیرا برای تولید ۱ تن آلومینیوم به طور متوسط ۳ تن بوکسیت نیاز است. این تقریبا به ۱۵ هزار کیلو وات ساعت برق نیاز دارد.

پیش بینی قیمت جهانی آلومینیوم

۴. اتفاقات جهانی

زمانی که معادن بوکسیت و کارخانه‌های آلومینیوم با باز شدن، بسته شدن یا اعتصاب مواجه می‌شوند، ممکن است عرضه آلومینیوم تحت تاثیر قرار گیرد. افزایش و کاهش عرضه هر دو بر قیمت آلومینیوم تاثیر می‌گذارد. به طور معمول، زمانی که مازاد عرضه وجود دارد، قیمت‌ها پایین‌تر است. در مقابل زمانی که عرضه کم است، قیمت‌ها تمایل به بالاتر بودن دارند.

۵. روندهای صنایع مختلف

آلومینیوم در طیف وسیعی از صنایع و کاربردها قرار می‌گیرد. این شامل صنایع خودروسازی، هوافضا، ساخت و ساز، بسته‌بندی و ماشین آلات می‌شود. پیشرفت‌های تکنولوژیکی در هر یک از این صنایع می‌تواند بر پیش بینی قیمت آلومینیوم تاثیر بگذارد. به عنوان مثال، با تبدیل شدن انرژی سبز به اولویت بالاتر در حمل و نقل، به احتمال زیاد تقاضا برای آلومینیوم افزایش می‌یابد. آلومینیوم به عنوان جایگزینی قوی، اما سبک وزن برای فولاد محسوب می‌شود.

پیشرفت‌های فناوری در فرآیند تولید نیز می‌تواند تاثیر مشابهی داشته باشد. فرآیند کارآمدتر تولید، درصد هزینه‌های تولید مرتبط با انرژی که نقش بزرگی در قیمت کلی آلومینیوم بازی می‌کند را کاهش می‌دهد.

۶. تورم

تورم یکی از جدی‌ترین مشکلات کشورهای در حال توسعه است. نیروی کار ارزان و هزینه‌های پایین تولید از دلایلی محسوب می‌شوند که کشورهای ثروتمند در کشورهای ضعیف‌تر، ورق آلومینیوم تولید می‌کنند. از سوی دیگر، تورم روی قیمت آهن نیز تاثیر می‌گذارد. به طور کلی باید بدانید که هر چه تورم بیشتر باشد، در برابر بی ارزش شدن پول واحد، قیمت آلومینیوم نیز بالا می‌رود. بنابراین شما باید نرخ تورم سال ۱۴۰۱ را مشاهده کنید و بر اساس تورم سال‌های گذشته، به دید نسبی درباره تورم سال آینده نیز دست پیدا کنید.

۷. تقاضای جهانی

جهانی شدن، یک عامل کلیدی در تعیین قیمت‌ها است، زیرا چندین کشور بر تولید و مصرف فلزات تاثیر می‌گذارند. کشورها هنگام ایجاد ذخایر، منبع تقاضا محسوب می‌شوند و زمانی که آنها را مصرف می‌کنند، منبع عرضه به شمار می‌روند. اتفاقات مختلف در هر کشوری می‌توانند بر قیمت‌ها تاثیر بگذارند. این امر به ویژه زمانی مهم است که یک کشور، سهم بزرگی از تولید یا مصرف را به خود اختصاص می‌دهد.

این نشان می‌دهد که کشور مورد نظر یا رویدادهای آن کشور می‌تواند تاثیر قابل‌توجهی بر قیمت کالا داشته باشد. این موضوع بر قیمت ورق آلومینیوم روز در ایران تاثیرگذار است. تقاضای جهانی برای آلومینیوم متمرکز است. طبق آمار سازمان جهانی فلزات، استرالیا، چین، برزیل، ۳ تولید کننده برتر محسوب می‌شوند و چین، ایالات متحده، ژاپن، آلمان، ۴ مصرف کننده مهم آلومینیوم در جهان به شمار می‌روند و ۵۰ درصد از میزان مصرف جهانی را تشکیل می‌دهند.

۸. قیمت ارز

به دلیل محدودیت‌هایی که برای کشور ما وجود دارند، مانند بسیاری از مواد دیگر، گاهی اوقات ورق آلومینیوم از خارج از کشور وارد می‌شود. یعنی یکی از مهمترین عوامل در پیش بینی قیمت آلومینیوم، نوسانات ارزی است. بنابراین به عنوان مصرف‌کننده باید مدام نمودار قیمت دلار را چک کنید تا متوجه تغییرات قیمت آلومینیوم شوید.

پیش بینی قیمت آلومینیوم

۹. اقتصاد جهانی و تاثیر آن بر پیش بینی قیمت آلومینیوم

سنگ آهن، مس، آلومینیوم و نیکل به عنوان شریان حیاتی برای تولید صنعتی و ساخت و ساز جهانی عمل می‌کنند. تعدادی از تغییرات می‌توانند عرضه و تقاضا را مختل کنند. برای مثال کاهش قیمت دلار آمریکا، رکود اقتصادی، رشد سریع اقتصاد چین و محدودیت‌های تجاری بر پیش بینی قیمت آلومینیوم تاثیر دارند.

رشد اقتصادی زمانی به یک عامل مهم تبدیل می‌شود که در نظر بگیریم با توسعه جوامع، تقاضا برای فلزات به موقعیت اقتصادی فعلی آنها بستگی دارد. به عنوان مثال، سرمایه‌گذاری در قالب جاده، راه آهن، خدمات عمومی و زیرساخت‌های ساختمانی در یک کشور کمتر توسعه‌یافته، تقاضا را با درصد بیشتری نسبت به کشورهای توسعه‌یافته‌تر با حمل‌ونقل، مسکن و خدمات اولیه‌ی کافی افزایش می‌دهد.

برای مثال، ترکیب اثرات تولید متمرکز و تغییر چشم‌انداز اقتصادی، در اواسط دهه ۲۰۰۰ رخ داد. هزینه‌های تولید آلومینیوم در حال افزایش بود، دلار آمریکا در حال تضعیف و یوان چین در حال تقویت بود. در نتیجه، آلومینیوم چینی نسبتا ارزان شد. بررسی اقتصاد جهانی یکی از مهمترین مواردی است که تولیدکنندگان آلومینیوم در ایران باید حتما به طور مداوم آن را بررسی کنند. زیرا یکی از مهمترین عوامل موثر بر قیمت آلومینیوم محسوب می‌شود.

۱۰. هزینه‌های حمل و نقل

با توجه به گستردگی صادرات و حمل و نقل جهانی مواد اولیه، عامل تاثیرگذار بعدی در قیمت آلومینیوم، موضوع حمل و نقل است. قیمت نفت و انرژی بر حمل و نقل تاثیر می‌گذارد که به طور غیر مستقیم بر قیمت حمل و نقل انواع پروفیل آلومینیوم، ورق و محصولات آلومینیومی دیگر نیز اثر دارد. البته بدیهی است که هر چه مسافت طی شده بیشتر باشد، هزینه آن نیز بالاتر می‌رود.

پیش بینی قیمت جهانی آلومینیوم در سال ۲۰۲۳

همانطور که عنوان شد، قیمت جهانی آلومینیوم تاثیر زیادی بر پیش بینی قیمت آلومینیوم در ایران دارد. بنابراین جهت بررسی قیمت‌ها باید وضعیت آلومینیوم را در جهان مورد بررسی قرار دهیم.
موسسه تحقیقاتی فیچ سولوشنز پیش بینی می‌کند که در سال ۲۰۲۳، قیمت آلومینیوم به ۲۸۰۰ دلار در هر تن برسد. البته، در امسال نیز مقداری اختلالات در عرضه رخ خواهد داد. به ویژه، این موسسه به تحقیقات تیم نفت و گاز خود اشاره می‌کند که قیمت‌های انرژی احتمالا بالا باقی می‌مانند و به دلیل تنش‌های اطراف اوکراین، قیمت‌ها صعودی خواهند شد.

در ضمن، این موسسه انتظار دارد که قیمت آلومینیوم اکسید برای مدت طولانی‌تری بالا باقی بماند، زیرا مشکلات عرضه ادامه دارد و انتظارات تقاضا برای این ورودی بیشتر است. بازار آلومینیوم به‌ویژه به شوک‌های عرضه در نتیجه ذخایر کم این فلز حساس باقی خواهد ماند.

این موسسه با تولید ۳۸.۹ میلیون تن آلومینیوم در سال ۲۰۲۱ یا ۵۹ درصد از کل تولید جهانی، تاکید می‌کند که چین در سیاست فعلی، محدوده کوچکی را برای توسعه تولید خود ارائه می‌دهد. این محدودیت‌های عرضه، قیمت‌ها را در سطح بالاتری تثبیت می‌کند و اگرچه تولید در جاهای دیگر جهان به شدت تشویق می‌شود، اما محدودیت‌های عرضه چین در کوتاه‌مدت و بلندمدت، قیمت‌ها را بالا می‌برد.

این شرکت انتظار دارد که قیمت آلومینیوم همچنان بالا بماند، زیرا آلومینیوم با تغییر سریع به سمت اقتصاد سبز، به ویژه با تقاضای پایدار بخش خودرو حمایت می‌شود. این فلز به جای فلزات دیگر برای کاهش وزن خودروهای الکتریکی استفاده می‌شود.

پیش بینی قیمت آلومینیوم در سال 1402

در این راستا، این موسسه انتظار دارد افزایش استفاده از فلز را در اجزای ساختاری و بدنه خودروها مانند گلگیرها و درها مشاهده کند. در این زمینه، فوم‌های آلومینیومی، افزایش تقاضا برای استفاده در ساخت و ساز و خودروسازی را تجربه خواهند کرد. بنابراین قیمت آلومینیوم حتی در پیش بینی قیمت خودرو در سال ۱۴۰۲ نیز اثر گذار است.

پیش بینی قیمت آلومینیوم در سال ۱۴۰۲

فیچ سولوشنز گزارش می‌دهد که در حال حاضر تقاضا به اندازه کافی برای تحقق یک فلز سبز، قابل توجه یا قابل اعتماد کافی نیست. اما باتوجه به مباحث عنوان شده، آلومینیوم هر سال پر طرفدارتر می‌شود و میزان مصرف آن بالاتر می‌رود. در سال جاری هم محدودیت‌هایی برای تولید آن در چین وجود دارند، بنابراین قیمت آلومینیوم افزایش می‌یابد. از طرفی، برای ایران محددیت‌هایی وجود دارد و نرخ ارز نسبت به سال گذشته بالا رفته است. در نتیجه انتظار می‌رود که در سال جاری ۱۴۰۲، قیمت آلومینیوم افزایش یابد.

خرید محصولات آلومینیومی از آیرومارت

همانطور که مطالعه کردید، قیمت آلومینیوم تحت تاثیر عوامل زیادی قرار دارد که حتی این عوامل به طور روزانه تغییر می‌کنند. شما می‌‌توانید قیمت ورق آلومینیوم آجدار، قیمت پروفیل آلومینیوم و سایر محصولات را در آیرومارت مشاهده کنید. قیمت‌ها در سایت ما به صورت روزانه آپدیت می‌شوند و نمودار تغییرات قیمت نیز در اختیارتان قرار می‌گیرد. با چند کلیک می‌توانید محصول مورد نظرتان را آنلاین خریداری کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان، کافیست با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید و توسط کارشناسان مجرب ما راهنمایی شوید.

زینب نصیریان

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
4/5 - (4 امتیاز)

021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.