بزرگترین تولید‌ کنندگان آلومینیوم ایران

4.4/5 - (5 امتیاز)

بزرگترین تولید‌ کنندگان آلومینیوم ایران

تولید کنندگان آلومینیوم ایران

آلومینیوم یک عنصر شیمیایی با نماد Al و عدد اتمی 13 است که خواص فلزی شگفت‌انگیزی دارد. این فلز درخشان از گذشته تا امروز به شکل بی‌سابقه‌ای پرکاربرد و محبوب صنعتگران بوده است. آلومینیوم چگالی کمتری نسبت به سایر فلزات معمولی دارد و تقریباً یک سوم چگالی فولاد را حمل می‌کند. آلومینیوم قیمت مقرون به‌صرفه‌ای دارد و به دلیل ویژگی‌ها و خواص منحصر به فرد با قیمت آهن و سایر مواد فلزی پرکاربرد مقایسه می‌شود.

۴.۴/۵ - (۵ امتیاز)

آلومینیوم

این آلیاژ محبوب کاربرد‌های وسیعی در زندگی ما دارد؛ به شکل گسترده‌ای ما انسان‌ها در زندگی روزمره به این فلز سبک و درخشان وابسته‌ هستیم. نیازی به گفتن نیست که در دنیای بدون آلومینیوم، در حالی که ممکن است بتوانیم زندگی نسبتاً مشابهی داشته باشیم، در قیاس با وقتی که آن را داریم، به این سرعت به موفقیت نخواهیم رسید و تعدادی از امکانات رفاهی که در حال حاضر از آنها لذت می بریم و بدیهی بشمارشان می‌آوریم، نخواهیم داشت.

کارخانجات تولیدکننده آلومینیوم در سراسر ایران و جهان پراکنده‌اند. در ادامه این مقاله با لیست کارخانه های تولید آلومینیوم بیشتر آشنا خواهید شد.

برترین کشورهای تولید کننده آلومینیوم

در دنیای صنعت، با توجه به تمام مطالب بالا رقابت جدی بر سر تولید و اختصاص سهم از بازار آلومینیوم وجود دارد. برترین کشور‌های تولیدکننده آلومینیوم در سال ۲۰۱۹ (بر حسب هزار تن) به ترتیب زیر بودند:

  •  چین ۳۶۰۰۰؛
  •  هند ۳۷۰۰؛
  •  روسیه ۳۶۰۰؛
  •  کانادا ۲۹۰۰.

جدای از کشورها، شایان توجه است تا به برترین شرکت‌های تولید‌کننده آلومینیوم نیز نگاهی داشته باشیم.

برترین شرکت های تولید کننده آلومینیوم در جهان

قیمت آلومینیوم

در پایان سال ۲۰۲۰ لیست تولیدکنندگان آلومینیوم برای آمریکایی‌ها غافل‌گیرکننده بود. سه شرکت – Alcoa، Century Aluminium و Magnitude 7 Metals – بزرگترین رقبای جدید در عرصه تولید آلومینیوم شناخته شدند. اما برخی از قدیمی‌های این حوزه همچنان سهم بسزایی در جهان دارند که در صورت نبودنشان قطعا بازار با کسری تولید مواجه خواهد شد و تقریبا همگی چینی هستند.

Chinalco مستقر در چین با تولید حدود ۶.۶ میلیون تن آلومینیوم بزرگترین شرکت آلومینیوم در سال ۲۰۲۰ بود. Hongqiao، Rusal و Xinfa نیز در بین بزرگترین شرکت های تولیدکننده آلومینیوم در سطح جهان قرار دارند و همگی چینی هستند—گروه Hongqiao با بیش از ۱۲ میلیون تن تولید در این بین در   صدر جدول بهترین‌های سال ۲۰۲۱ جای گرفت.

برترین تولیدکنندگان آلومینیوم ایران

شرکت های تولیدکننده آلومینیوم

یکی از محصولات پرمصرف از مشتقات فلزات در ایران آلومینیوم نام برده شده است؛ ایران در سال بین ۲۸۰ تا ۳۱۰ هزار تن تولید آلومینیوم دارد. در این بخش از مطلب به معرفی معتبرترین تولید کنندگان شمش آلومینیوم ایران می‌پردازیم.

آلومینیوم المهدی

آلومینیوم المهدی شاید یکی دیگر از قدیمی‌های تولید آلومینیوم باشد. این واحد تولیدی در فروردین ۱۳۶۹ در قالب یک مشارکت سهامی خاص با برآورد اولیه هزینه سرمایه ۱.۵ میلیارد دلاری آغاز به کار کرد. هدف المهدی تولید ۱۱۰ هزار تن آلومینیوم در منطقه‌ی ویژه‌ی اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در ۱۸ کیلومتری غرب شهر بندرعباس بود.

در سال ۱۳۷۶ المهدی به شرکت سهامی عام تغییر وضعیت داد و در همان زمان فاز‌های جدید تولید این واحد راه‌اندازی شد. المهدی موفق شد چشم‌انداز توسعه خود را در سال ۱۳۸۱ محقق کند و تولید را به ۵۵ هزار تن در سال برساند. این مقدار تا سال ۱۳۸۵ به ۱۱۰ هزار تن رسیده بود و اینگونه نام خود را در لیست تولیدکنندگان آلومینیوم در جایگاهی فراتر از انتظار قرار داد.

تولید کنندگان شمش آلومینیوم

آلومینیوم ایران

شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) یک تولید کننده آلومینیوم ایرانی واقع در اراک است؛ این شرکت به باور برخی بزرگترین تولید کننده آلومینیوم در ایران است. کارخانه آن ۲۳۲ هکتار (۵۷۰ هکتار) را پوشش می‌دهد.

ایرالکو ظرفیت تولید سالانه ۱۹۰۰۰۰ تن (۲۱۰۰۰۰ تن) در سال را دارد که از شمش های خالص مختلف به شکل‌های T-bar، آلیاژهای ریخته گری، پلیت‌ ها با اندازه های مختلف، لوازم مورد استفاده در دال‌ها و سقف‌های high-technology تشکیل شده است. هادی‌های الکتریکی حدود ۱۱۰۰۰ واحد و کارگاه ساخت با بیش از ۲۵۰۰۰۰ پرسنل در صنایع وابسته به آلومینیوم مشغول به کار بوده و محصولات این شرکت بر اساس استانداردهای بین المللی تولید می‌شود و حداقل خلوص آلومینیوم ۹۹.۷۰ درصد است.

آلومینیوم هرمزال

این شرکت که در منطقه هرمزگان واقع‌شده است و یکی از بزرگترین ظرفیت‌های تولید شمش آلومینیوم در ایران را دارد. این واحد صنعتی در سال ۱۳۸۵ با سرمایه اولیه ۸ هزار میلیارد آغاز به کار کرد و با تلاش کارکنان و متخصصان آن در کمتر سه سال به بهره‌برداری با ظرفیت ۱۴۰ هزار تن رسید.

آلومینای ایران

آلومینای ایران

آلومینای ایران که به آلومینای جاجرم هم شهرت دارد، از دیگر شرکت های تولیدکننده آلومینیوم با تمرکز عمده بر شمش آلومینیوم در منطقه جاجرم است. این شرکت در سال ۱۳۹۱ جزو شرکت‌های زیرمجموعه تامین اجتماعی قرار گرفت.

سالکو

سالکو

سالکو یا آلومینیوم جنوب که یکی از شرکت‌های بورس اوراق بهادار هم هست، با هدف تبدیل شدن به یکی از چهار تولیدکننده برتر انواع آلیاژهای آلومینیوم در خاورمیانه راه اندازی شده است. یکی از مزایای این غول تولید شمش آلومینیوم دسترسی به بندر و اسکله برای انتقال محموله‌های بزرگ آلومینیوم گزارش می‌شود.

ویژگی ‌های آلومینیوم

یک واقعیت شگفت‌انگیز در مورد آلومینیوم این است که این فلز گسترده‌ترین فلز روی زمین است و بیش از ۸ درصد از جرم هسته زمین را تشکیل می‌دهد. همچنین سومین عنصر شیمیایی رایج در سیاره ما پس از اکسیژن و سیلیکون است. به طور کلی، جرم زمین حدود ۱.۵۹٪ آلومینیوم است (هفتمین از نظر فراوانی جرم). بعلاوه، ورق آلومینیومی دارای سطح بسیار بالا و حجم سبک است، بنابراین گرمای ذخیره شده خود را خیلی سریع از دست می‌دهد. برای اطلاع از قیمت ورق آلومینیوم و قیمت ورق آلومینیوم آجدار کلیک کنید.

ویژگی دیگر این است که آلومینیوم زنگ نمی‌زند. البته این به این معنا نیست که خوردگی آلومینیوم مسئله غیر ممکنی است. پوشش اکسید آلومینیوم بسیار مقاوم است و در صورت آسیب‌دیدگی خود را تجدید می‌کند و فلز را نسبتاً از خوردگی در امان نگه می‌دارد. اما برخی از عوامل می‌توانند منجر به خوردگی شوند و در نتیجه فلز را در معرض آسیب قرار دهند.

برترین کشورهای تولید کننده آلومینیوم

مزیت‌‌ و کاربرد‌های آلومینیوم

آلومینیوم یک فلز با کاربرد‌های متنوع است و در این رابطه مزیت‌هایی را نسبت به نمونه‌های مشابه دارد؛ هم سبک وزن است و هم انعطاف پذیر. می‌توان آن را ریخته گری کرد، یا ذوبش کرد، و به این صورت به آن شکل داد. آلومینیوم را می‌توانیم ماشین کاری کنیم و یا اکسترود، به این معنی که می توان آن را به اشکال مختلف تولید کرد و سپس برای مصارف مختلف عرضه کرد.
در زیر ده مورد از رایج ترین و مفیدترین کاربردهای آلومینیوم لیست شده‌اند:

  •  خطوط برق؛
  •  ساختمان‌های بلند؛
  •  قاب‌های پنجره؛
  •  لوازم الکترونیکی مصرفی؛
  •  لوازم خانگی و صنعتی؛
  •  اجزای هواپیما؛
  •  اجزای فضاپیما؛
  •  کشتی‌ها.

لیست تولیدکنندگان آلومینیوم

سخن آخر

آیرومات یکی از بهترین بنگاه‌های صنعتی-اقتصادی برای هرشکل از محصولات فلزی و فولادی است؛ بعلاوه، مقاطع آلومینیوم در طیف وسیعی از قیمت‌ها و کاربرد‌ها می‌تواند سفارش بعدی شما از آیرومات باشد. ارائه سرتیفیکیت معتبر از دیگر مواردی است که آیرومات به آن توجه ویژه‌ای دارد؛ استاندارد بودن در بالای اولویت خدمات ارائه شده به دست آیرومات است. تجربه اجرایی دست اندرکاران آیرومات خود به تنهایی یک تضمین دیگر در کیفیت محصولاتی است که می‌توانید از این شرکت فروش آهن و محصولات مشابه دریافت کنید.

همین حالا سفارش خود را چه آنلاین و چه با یک تماس کوتاه با کارشناسان بخش فروش ثبت کنید، یا از قیمت آلومینیوم و سایر محصولات اطلاعات دقیق پیدا کنید.

زینب نصیریان

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
4.4/5 - (5 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.