میگرد A4 و هرآنچه باید درباره آن بدانید

5/5 - (1 امتیاز)

میگرد A4 و هرآنچه باید درباره آن بدانید

میگرد A4

میلگرد a4 یکی از پرمصرف‌ترین و مهمترین انواع میلگرد است که در ساخت سازه‌های مختلف استفاده می‌شود. این میلگرد جزو گروه میلگردهای سنگین قرار دارد و استحکام آن بسیار بالا است.
در این مقاله به بررسی مشخصات میلگرد a4 و نحوه تولید آن می‌پردازیم. در ادامه همراه وبلاگ آیرومارت باشید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

تعریف میگرد A4

میلگرد a4 دارای آج‌های دوکی شکل است که به صورت مارپیچ یا هفت و هشت دیده می‌شوند. از مهمترین ویژگی‌های این محصول می‌توان به مقاومت کششی ۶۵۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع، جوش‌پذیری و ویژگی‌های مکانیکی مطلوب نام برد. میلگرد a4 در دو نوع آج ۵۰۰ و ۵۲۰ مطابق با استانداردهای ایران ساخته می‌شود و در بتن آرمه و دیوارهای برشی ساختمان به کار می‌رود. این میلگرد مشخصات ظاهری خاصی دارد که به موارد زیر خلاصه می‌شوند:

  • انحنای موضعی میلگرد نباید از ۶ میلی‌متر بر متر طول بالاتر رود. انحنای کل یک شاخه نباید از حاصل ضرب طول شاخه در انحنای موضعی بیشتر شود.
  • سطح میلگرد باید عاری از عیوب تاخوردگی باشد. همچنین وجود سایر عیوب موضعی مثل ترک‌ها، پوسته‌ها، برآمدگی‌ها، فرورفتگی‌ها، حفره‌ها و ناخالصی‌های غیرفلزی که بر خواص مکانیکی آن تاثیر منفی بگذارند، مجاز نیست.
  • برای میلگرد آجدار، آسیب‌های موضعی و عیوب روی آج‌ها، در حداکثر ۳ عدد در هر متر مجاز است.

ساخت میلگرد A4

مزایای میلگرد A4 چیست؟

استفاده از میلگرد A4 چندین مزیت دارد که در اینجا به مهمترین آنها اشاره می‌کنیم:

  • افزایش مقاومت و استحکام سازه‌های بتنی در برابر خوردگی
  • استفاده بهینه از مواد و محفاظت از محیط زیست
  • کاهش تعداد میلگردهای مورد استفاده در سازه بتنی
  • تسریع در روند اجرای پروژه
  • افزایش سرعت آرماتور بندی
  • کاهش هزینه‌های عملیاتی
  • قرار دادن آسان و راحت بتن بین میلگردها
  • سازگار با اعضای با مقاومت فشار بالاتر

میلگرد a4 چه کاربردی دارد؟

به طور کلی، کاربرد اصلی میلگرد a4 در ساخت بتن مسلح است. این میلگرد از نظر اقتصادی در ساخت و ساز ساختمان مقرون به‌صرفه بوده و میزان آسیب آن به محیط زیست نیز کم است. در ضمن میلگرد a4 به جز دیوارهای برشی و قاب‌های خمشی و چرخشی، در اکثر مراحل ساخت ساختمان استفاده می‌شود. البته در حال حاضر تولیدکنندگان میلگرد در ایران، اکثرا میلگرد a3 را تولید می‌کنند. زیرا همچنان مصرف میلگرد A4 کمتر از A3 است و در صنعت ساختمان کشور بیشتر در ساخت سازه‌های بزرگ و سنگین استفاده می‌شود.

اما در ساختمان‌های عادی و سازه‌های بتن آرمه، بسته به نیاز و با توجه به مزایای این محصول می‌توان از میلگرد A4 استفاده کرد. با توجه به مزایای منحصر به فرد و کاربردهای متنوع میلگرد A4 نسبت به میلگرد A3 و همچنین سایر انواع میلگرد، انتظار می‌رود که این میلگرد به تدریج مورد توجه بیشتری قرار گیرد و در اکثر ساختمان‌ها به کار رود.

زیرا این نوع میلگرد نه تنها باعث افزایش استحکام سازه می‌شود، بلکه هزینه پروژه‌های عمرانی را کاهش می‌دهد. از آنجایی که بازار آهن آلات ایران با نوسانات قیمت شدیدی روبه‌رو است، کاهش هزینه‌های مربوط به قیمت روز میلگرد مزیت خوبی به حساب می‌آید.

کاربرد میلگرد a4

تفاوت بین میلگرد A3 و A4 چیست؟

همانطور که عنوان شد، میلگرد A3 نیز از انواع میلگرد پرکاربرد در ساختمان محسوب می‌شود که گاهی افراد این دو را اشتباه می‌گیرند. ولی این میلگردها جدای از شکل ظاهری، از نظر کاربرد و خصوصیاتی مانند استحکام کششی و شکل‌پذیری نیز با یکدیگر تفاوت دارند.

اگرچه از میلگرد آجدار A3 و A4 در ساخت انواع ساختمان‌ها و سازه‌های بتنی استفاده می‌شود، اما خواص مکانیکی آنها متفاوت است. به طور خاص، میلگرد A4 استحکام کششی و استحکام تسلیم بالاتر و شکل‌پذیری و قابلیت خمش کمتری نسبت به میلگرد A3 دارد. چنانچه درباره تفاوت میلگرد A2 و A3 به اطلاعات نیاز دارید، روی لینک کلیک کنید و این مطلب را در سایت ما بخوانید.

مشخصات میلگرد A4

میلگرد آج ۵۰۰، استحکام و سختی آن نیز بالاتری نسبت به سایرین دارد. به علاوه، استفاده از این نوع میلگرد با توجه به مجموعه خواص مطلوبی که دارد، باعث کاهش تناژ و تعداد میلگردهای استفاده شده در سازه می‌شود. بنابراین، کاهش هزینه‌های عملیاتی از مهم‌ترین نتایج مثبت استفاده از میلگرد A4 به شمار می‌رود. وجود کربن کم در ساختار آن، شکل‌پذیری راحت و جوش‌پذیری خوبی به آن می‌بخشد.

طبق استانداردها خصوصیات میلگرد a4 را می‌توان به دو بخش ترکیبات شیمیایی و ویژگی‌های کششی تقسیم کرد که آنها را به صورت جداول زیر نمایش می‌دهیم.

جدول ویژگی های شیمیایی میلگرد A4
طبقه‌بندی علامت مشخصه کربن سیلسیم منگنز فسفر گوگرد نیتروژن حداکثر کربن معادل
A4 آج ۵۰۰ ۰.۴ ۶۰/۰ ۱.۸ ۰.۰۴۵ ۰۴۵/۰
آج ۵۲۰ ۳۲/۰ ۵۵/۰ ۸۰/۱ ۰۴۰/۰ ۰۴۰/۰ ۰۱۲/۰ ۶۱/۰

در جدول زیر، می‌توانید ویژگی های کششی میلگرد a4 را مشاهده نمایید:

ویژگی های کششی میلگرد A4
طبقه‌بندی علامت مشخصه استحکام تسلیمی بالایی (N/mm2) استحکام کششی (N/mm2)
A4 آج ۵۰۰ ۶۵۰
آج ۵۲۰ ۶۷۵ ۶۹۰

استاندارد میلگرد A4

میلگردهای A4 یا میلگردهای ۵۰۰ و ۵۲۰ مطابق با استانداردهای معتبر بین المللی مورد تایید سازمان ملی استاندارد ایران ساخته می‌شوند و باید گواهینامه فنی میلگرد داشته باشند.

بیشتر میلگردها ظاهری نسبتا شبیه به هم دارند، بنابراین بسیاری از افراد می‌توانند آنها را اشتباه بگیرند. برای جلوگیری از اشتباه و کاهش سردرگمی، استفاده از جدول علامت اختصاری میلگرد روی محصولات درج می‌شوند که یک نام کوتاه شده است. این علائم، اطلاعات مفیدی در مورد شرکت سازنده، نحوه ساخت میلگرد و ترکیب مواد هر کدام را میلگرد به شما ارائه می‌دهد. کد مشخصه این میلگرد A4 به شرح زیر است:

کد مشخصه میلگرد A4
ردیف علامت مشخصه کد نشانه گذاری
۱ A4 آج ۵۰۰ S
۲ آج ۵۲۰ F

برای مثال، حروف اختصاری ST بعد از نام شرکت تولید کننده، به معنی «میلگرد آج ۵۰۰، با روش تولید ترمکس» است. ما پیش‌تر درباره میلگرد ترمکس صحبت کرده‌ایم و پیشنهاد می‌کنیم جهت کسب اطلاعات بیشتر این مطلب را مطالعه کنید.

نحوه ساخت میلگرد A4 چگونه است؟

در تولید میلگرد A4 از روش ترمکس استفاده می‌شود که حاصل پیشرفت تکنولوژی نورد است. در این روش یک فرآیند ترمومکانیکی در تشکیل میلگرد نقش دارد و سرعت کاهش دما دقیقا کنترل می‌شود. میلگرد از محفظه‌ای عبور می‌کند که در آن آب با فشار زیاد روی آن پاشیده می‌شود و به طور ناگهانی سرد می‌شود.

در این صورت ترتیب اتم‌های سطح میلگرد را تغییر داده و لایه‌ای بر روی بدنه میلگرد تشکیل می‌دهد که به آن مارتنزیت گفته می‌شود. استحکام میلگرد به دلیل ساختار مارتنزیت در سطح میلگرد است. در این صورت، میلگردهایی تولید می‌شوند که استحکام آنها بالا است و انعطاف‌پذیری خوبی هم دارند.

بعد از خنک شدن سریع سطح میلگرد، میلگردهایی با هسته گرم و سطح سرد بر روی بستر خنک کننده جای می‌گیرند. گرم شدن مغز میلگرد، باعث تمپر شدن لایه مارتنزیت روی سطح میلگرد می‌شود و مقدار کمی از تردی و استحکام را کاهش می‌دهد. اما در عوض شکل‌پذیری آن را بالا می‌برد.

البته، میزان کربن موجود در فولاد در تولید این میلگرد نیز در شکل‌پذیری و انعطاف آن موثر است. میلگرد A4 500، از شمش فولادی با کربن متوسط (کربن ۰.۳۲ تا ۰.۴درصد) تولید می‌شود. حداکثر کربن معادل در میلگرد A4 با آج ۵۲۰، برابر با ۰.۶۱ درصد است.

خرید میلگرد استانداردهای مختلف از آیرومارت

ما در این مطلب به طور کامل درباره مشخصات میلگرد A4 صحبت کردیم. شما می‌توانید جهت اطلاع از قیمت میلگردهای مختلف، وارد سایت آیرومارت شوید و قیمت‌ها را به همراه نمودار مشاهده کنید. در سایت ما قیمت میلگرد آجدار، قیمت میلگرد ۱۴ و انواع محصولات فولادی دیگر قرار داده شده‌اند و شما می‌توانید محصول مورد نظرتان را آنلاین خریداری کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر، کافیست با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید و سوالات خود را از کارشناسان مجرب تیم آیرومارت بپرسید.

غزاله کریمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.