پیش بینی قیمت مس در سال 1402

3.5/5 - (8 امتیاز)

پیش بینی قیمت مس در سال 1402

پیش بینی قیمت مس در سال 1402

مس یکی از مهمترین فلزات در دنیا محسوب می‌شود که کاربرد گسترده‌ای در صنایع مختلف دارد. در ایران نیز همواره افراد زیادی پیش بینی قیمت جهانی مس را پیگیری می‌کنند. زیرا این فلز از بزرگترین معادن مس جهان استخراج می‌شود و برای بررسی قیمت آن در ایران نیز باید نوسانات جهانی را مد نظر قرار داد.
اگر شما هم به دنبال پیش بینی قیمت مس در ایران هستید، در ادامه این مقاله همراه وبلاگ آیرومارت باشید تا قیمت مس در سال 1402 را بررسی کنیم.

۳.۵/۵ - (۸ امتیاز)

عوامل موثر در پیش بینی قیمت مس در سال ۱۴۰۲

پیش از آنکه بخواهیم روند تغییرات قیمت مس در سال پیش رو را بررسی کنیم، ابتدا باید درباره عوامل موثر بر قیمت‌ها صحبت کنیم تا بهتر بتوانید این موضوع را تجزیه و تحلیل کنید. برخی از مهمترین عوامل عبارتند از:

۱. میزان استخراج مس

اول از همه، توانایی استخراج مس و حمل و نقل این محصول از عوامل موثر بر قیمت جهانی سنگ مس محسوب می‌شوند. عرضه مس می‌تواند در طول زمان افزایش یا کاهش یابد و جالب است بدانید در چند وقت اخیر، روند کاهشی داشته است.

تولید مس عمدتا در آمریکا، اروپا و آسیا انجام می‌شود که بیش از ۹۰ درصد مس تولید شده در جهان را با هم تشکیل می‌دهند. هرچه مس کمتر تولید شود، کالایی با ارزش‌تر تلقی می‌شود و بنابراین قیمت آن افزایش می‌یابد. به همین دلیل است که در این شرایط، برخی از افراد ترجیح می‌دهند به فکر بازیافت مس باشند تا قیمت کمتری بپردازند.

۲. افزایش تقاضا در بازار

یکی از بزرگترین عوامل موثر بر قیمت مس، تقاضا است. مس ماده‌ای است که در بسیاری از کاربردها از جمله ساخت و ساز جدید و بازسازی‌ها استفاده می‌شود. اگر اقتصاد جهان در حال رشد باشد، تقاضا برای ساخت و سازهای جدید بیشتر می‌شود و تقاضا برای خرید مس و انواع آلیاژهای مس نیز افزایش می‌یابد.

رشد املاک و مستغلات و ساخت و ساز خانه، به ویژه در آمریکا و چین، تاثیر عمده‌ای بر تقاضای جهانی مس دارد و این موضوع می‌تواند قیمت جهانی مس را افزایش دهد.

از آنجایی که استفاده از مس در صنعت ساختمان، به ویژه در اقتصادهای پیشرفته مانند آمریکا بسیار مفید است، با افزایش ساخت و ساز یا فروش املاک، تقاضا برای مس افزایش می‌یابد. در نتیجه کل جهان باید منتظر بالا رفتن قیمت مس باشند.

عوامل موثر بر پیش بینی قیمت مس در سال 1402

۳. فعالیت اقتصادی جهانی

فعالیت‌های اقتصادی در دنیا می‌توانند بر بسیاری از پیش‌بینی‌های سال آینده، مثل پیش بینی قیمت تیرآهن در سال ۱۴۰۲، قیمت تجهیزات فولادی و … تاثیر بگذارد.

در همین راستا، بین قیمت مس و تحولات اقتصادی جهان نیز ارتباطی قوی وجود دارد. به عنوان مثال، تغییرات نرخ سود بانکی به ویژه بانک‌های اروپایی و شاخص‌های کلان اقتصادی اقتصادهای پیشرفته، بر قیمت جهانی مس اثر زیادی می‌گذارد.

۴. نوسانات نرخ ارز

نرخ ارز و فلزات برعکس عمل می‌کنند، به این معنی که وقتی دلار ضعیف می‌شود، قیمت فلزات گران‌تر می‌شود و با تقویت دلار، قیمت فلزات پایین می‌آید. زیرا در بورس‌های جهانی، فلزات با استفاده از دلار مبادله می‌شوند و هنگامی که قیمت دلار پایین می‌آید، خرید فلزات را برای کشورهایی با ارزهای مختلف به ویژه چین و اتحادیه اروپا ارزان‌تر می‌کند.

این کشورها به عنوان خریداران اصلی مس محسوب می‌شوند و در این صورت، توان خرید آنها بالاتر می‌رود. شما می‌توانید برای اطلاع از نوسانات قیمت مس نیز نمودار قیمت دلار را بررسی کنید و به دیدگاه دقیق‌تری دست پیدا کنید.

اما در مقابل، قیمت یورو و قیمت فلزاتی مثل مس در راستای هم تغییر می‌کنند. یعنی با افزایش قیمت یورو، قدرت خرید اروپاییان افزایش می‌یابد و قیمت فلزات نیز بالا می‌رود. در ایران نیز مس یکی از کالاهای بورس کالا محسوب می‌شود و شما می‌توانید قیمت آن را در بورس کالا بررسی کنید.

۵. قیمت نفت

اگرچه قیمت نفت و مس در بازارهای جداگانه‌ای دستخوش تغییرات می‌شوند، اما طی سالیان گذشته، قیمت نفت و قیمت مس رابطه نسبتا مشابه و مستقیمی داشته‌اند. یعنی وقتی قیمت نفت افزایش می‌یابد، قیمت فلز مس نیز بالا می‌رود.

۶. رتبه‌بندی اقتصادی چین و نرخ تورم

چین یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مس به شمار می‌رود که سهم زیادی از مصرف و تولید آن در جهان را به خود اختصاص می‌دهد و این امر به طور قابل توجهی بر فروش و قیمت ورق مسی و انواع محصولات مسی دیگر تاثیر گذاشته است. بنابراین، عملکرد اقتصادی چین و نرخ تورم آن باعث افزایش یا کاهش قیمت جهانی مس می‌شود به طبع، قیمت تجهیزات مسی را در ایران نیز افزایش می‌دهد.

عوامل موثر در پیش بینی قیمت مس در سال 1402

پیش بینی قیمت مس در سال ۲۰۲۳

از آنجایی که قیمت مس تحت تاثیر نوسانات جهانی است، ما نیز برای بررسی قیمت‌ها در سال ۱۴۰۲، ابتدا باید پیش بینی قیمت مس در سال ۲۰۲۳ میلادی را مد نظر قرار دهیم.

به گفته برخی از تحلیلگران کالا، پس از سال ناامیدکننده ۲۰۲۲، انتظار می‌رود بازار مس شاهد یک سال پرنوسان دیگر باشد. زیرا این فلز پایه بین رکود جهانی، انتقال مداوم انرژی سبز و تقاضای فزاینده برای خودروهای الکتریکی، گرفتار خواهد شد.

مس سال ۲۰۲۲ را با افزایش تقاضا و عرضه محدود در بازار آغاز کرد. در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲، قیمت مس در بورس فلزات لندن به بالاتر از ۱۰ هزار دلار در هر تن رسید و قیمت‌های آتی مس با عیار بیشتر، از ۵ دلار در هر پوند رسید.

با این حال، رکورد قیمت‌ها کوتاه‌مدت بود و روند نزولی شدید ناشی از ترس‌های فزاینده رکود، قیمت مس را به پایین‌ترین حد در دو سال اخیر، به زیر ۷ هزار دلار در هر تن یا ۳.۲۰ دلار در هر پوند رساند.

اگرچه مس توانسته است از پایین‌ترین سطح چند ساله خود جهش پیدا کند، اما همچنان خود را آماده می‌کند تا سال ۲۰۲۳ را با کاهش بیش از ۱۴ درصدی به پایان برساند.

با نگاهی به پیش بینی قیمت مس در آینده، بسیاری از تحلیلگران کالا انتظار دارند قیمت مس پایین بماند. زیرا سیاست‌های پولی سخت جهان و تقاضای ضعیف از چین، حداقل در نیمه اول سال ۲۰۲۳ تاثیر خود را بر بازار گذاشته است.

پیش بینی قیمت مس

در ابتدای سال جدید میلادی، کویید ۱۹ در چین افزایش پیدا کرد. بنابراین ترس از رکود و کندی چین به دلیل محدودیت‌های کووید-۱۹ بر قیمت جهانی مس تاثیر دارند.

البته تحلیلگران کالا در بزرگترین بانک آمریکا (بنک آو امریکا) خوشبین هستند که قیمت مس پس از شروع ناامیدکننده، در نیمه دوم سال بهبود خواهد یافت. طبق نظر آنها قیمت‌ها به طور بالقوه به بالای دوازده دلار در هر تن می‌رسد.

همراه با بنک آو آمریکا، گلدمن ساکس (بزرگترین بانک سرمایه‌گذاری جهان) نیز پیش بینی می‌کند که قیمت مس صعود پیدا کند. زیرا به نظر می‌رسد که از ضعف کوتاه مدت گذشته است و رکود کم‌کم به پایان برسد.

در اوایل دسامبر، این موسسه مالی هدف ۱۲ ماهه قیمت مس خود را به ۱۱ هزار دلار در هر تن ارتقا داد که از پیش بینی قبلی خود ۹ هزار دلار بیشتر بود. گلدمن ساکس قیمت مس را به طور متوسط در سال ۲۰۲۳ حدود ۹۷۵۰ دلار در هر تن می‌بیند که میانگین قیمت آن تا سال ۲۰۲۴ به دوازده هزار دلار در هر تن می‌رسد.

تحلیلگران کالا در CIBC (شرکت خدمات مالی و بانکداری کانادایی) نسبت به افزایش تقاضای مس خوش‌بین نیستند، زیرا انتظار دارند رکود بر تقاضا تاثیر بگذارد.

این بانک کانادایی پیش‌بینی می‌کند که قیمت مس در نیمه اول سال به طور میانگین حدود ۳.۳۵ دلار در هر پوند باشد که ۱۱ درصد کمتر از پیش بینی قبلی آنها است. پیش بینی می‌شود در نیمه دوم سال آینده، قیمت‌ها به طور متوسط به ۳.۶۵ دلار در هر پوند افزایش یابد.

پیش بینی قیمت مس در سال 2023

پیش بینی قیمت مس در سال ۱۴۰۲

همانطور که مطالعه کردید، تحلیل‌های زیادی درباره مس انجام شده است که برخی از تحلیلگران در ابتدای سال جدید میلادی، نسبت به افزایش تقاضای مس خوش‌بین نیستند.

با این حال، اگر محرک‌های اقتصادی بیشتری در چین ایجاد شوند، افزایش تقاضا را در بازار مشاهده می‌کنیم. در نتیجه احتمالا تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی نیز تقاضا افزایش یافته و قیمت مس نیز بالا می‌رود.

تمامی این تحلیل‌ها در ایران نیز صدق می‌کنند، زیرا قیمت‌ها تحت تاثیر نوسانات جهانی است. علاوه بر این، قیمت ارز نیز تاثیر زیادی بر قیمت مس در سال ۱۴۰۲ دارد. از آنجایی که در چند ماه اخیر قیمت دلار افزایش چشمگیری داشته است، قیمت مس نیز احتمالا افزایش پیدا کند.

قیمت و خرید محصولات مسی در آیرومارت

همانطور که عنوان شد، قیمت روز مس در دنیا می‌تواند قیمت‌ها را در ایران تحت تاثیر بگذارد. ما در آیرومارت قیمت‌ مقاطع مسی و آهن‌آلات دیگر را به طور روازنه آپدیت می‌کنیم و شما می‌توانید بر اساس نمودار قیمت‌ها دست به مقایسه بزنید و خرید خود را به صورت آنلاین انجام دهید.

جهت اطلاع از قیمت روز میلگرد مسی، خرید لوله مسی و سایر محصولات، همین حالا وارد سایت آیرومارت شوید یا جهت کسب اطلاعات بیشتر، با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید.

غزاله کریمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
3.5/5 - (8 امتیاز)

021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.