صفر تا صد بازرسی جوش + انواع روش ها

امتیاز بدهید post

صفر تا صد بازرسی جوش + انواع روش ها

صفر تا صد بازرسی جوش

بازرسی جوش یکی از مهمترین انواع تست‌هایی است که برای ماشین‌آلات، ساختمان‌ها، خطوط لوله و سایر تجهیزاتی که به وسیله جوش به هم متصل شده‌اند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. انواع روش های بازرسی جوش با استفاده از تکنیک‌ها و ابزار مختلف انجام می‌شوند و نوع تست را نیز بازرس جوش تعیین می‌کند.
ما در این مطلب به شما می‌گوییم انواع بازرسی جوش کدامند و چگونه انجام می‌شوند. تا انتهای مقاله همراه وبلاگ آیرومارت باشید.

امتیاز بدهید post

چرا بازرسی جوش مهم است؟

بازرسی جوش قبل، حین و بعد از فرآیند جوشکاری انجام می‌شود و بر ایمنی در هر مرحله تاکید دارد. هنگامی که بازرسی به درستی انجام شود، می‌توان تمام ناپیوستگی‌های جوش را قبل از خروج قطعه از فروشگاه یا کارخانه تشخیص داد.

قبل و در حین جوشکاری، بازرسی مناسب جوش شامل ایمن نگه داشتن کارگران و اطمینان از رعایت مقررات می‌شود. بعد از اتمام جوشکاری، با استفاده از روش های بازرسی جوش، شما مطمئن می‌شوید که هیچ محصولی با جوش معیوب مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و مشکلات ایمنی ایجاد نمی‌کند. همچنین جوش‌هایی که تحت تنش بالایی قرار دارند، باید حتما به طور سالانه بازرسی شوند.

همان‌گونه که می‌دانیم، عملیات جوشکاری روی محصولات فولادی مختلف صورت می‌گیرد. خرید اعتباری مقاطع فولادی نیز یکی از روش‌های مطمئن خرید است که امکان پرداخت هزینه طی چند قسط را فراهم می‌آورد. شما می‌توانید از طریق مجموعه بازرگانی آیرومارت، اقدام به خرید اعتباری آهن آلات کنید.

بازرسی جوش

مراحل بازرسی جوش

همان‌طور که در بالا ذکر شد، انواع روش های بازرسی جوش باید در هر سه مرحله از فرآیند جوشکاری وجود داشته باشد که شامل موارد زیر می‌شوند:

۱. بازرسی قبل از جوش

این نوع بازرسی جوش به هر کاری که باید قبل از شروع جوشکاری واقعی انجام شود، اشاره دارد. این مرحله شامل رعایت تمام اقدامات ایمنی، آماده کردن مواد مورد نیاز و ابزار است.

۲. بازرسی حین جوش

وظایف بازرسی حین جوش، شامل پیگیری گرمای ورودی، تمیز کردن بین پاس‌های جوش جداگانه، نظارت بر تکنیک جوش و موقعیت اتصال است. همچنین در این مرحله بازرس باید به طور بصری سرنخ‌هایی را که می‌توانند باعث مشکل شوند، پیدا کند.

۳. بازرسی پس از جوش

بازرسی پس از جوش بعد از سرد شدن جوش و ذوب کامل آن صورت می‌گیرد. وظایف بازرسی جوش در این مرحله، شامل بررسی اندازه مناسب جوش، جستجوی ناپیوستگی یا عیوب، اطمینان از مطابقت محصول با مشخصات کار و آزمایش استحکام جوش از طریق روش‌های مختلف است.

مراحل بازرسی جوش

انواع بازرسی جوش غیر مخرب

در این نوع بازرسی جوش، سعی می‌شود تا بدون تغییر یا تخریب قطعه، مشکل رفع شود. روش های غیر مخرب از نظر کاربرد، قیمت و دانش اپراتور تفاوت‌های زیادی با هم دارند. در برخی موارد، آن‌ها ممکن است توسط خود جوشکار و نه یک بازرسِ جداگانه انجام شوند. برخی از رایج‌ترین این روش‌ها عبارتند از:

۱. بازرسی جوش به روش چشمی

بازرسی جوش به روش چشمی یا VT ساده‌ترین شکل این فرآیند است. در این حالت، فرد جوش را به صورت بصری بررسی می‌کند تا تشخیص دهد که آیا ایراد سطحی وجود دارد یا خیر. اندازه جوش را نیز می‌توان برای تعیین هرگونه مسائل احتمالی بررسی کرد. این نوع بازرسی مقرون‌به‌صرفه است و می‌تواند در زمانی که کار بر روی یک سازه یا ماده ادامه دارد، استفاده شود.

بازرسی های چشمی نیز باید به طور منظم بر روی تمام تجهیزات و مواد انجام شوند. البته معایبی برای بازرسی جوش چشمی وجود دارد، زیرا بینایی انسان خطاپذیر است و این بازرسی نمی‌تواند مشکلاتی مانند تخلخل یا ضایعات سرباره را شناسایی کند.

۲. بازرسی جوش به روش رادیوگرافی

بازرسی رادیوگرافی یا اشعه ایکس، یکی از انواع تست های غیر مخرب است که در مکان‌های مختلفی به منظور ارزیابی کیفیت داخلی جوش به کار می‌رود. از این شیوه می‌توان برای شناسایی عیوب داخلی مانند ترک‌ها، اجزای غیرفلزی و سوختگی بهره گرفت.

بازرسی جوش به شیوه رادیوگرافی یکی از انواع روش های بازرسی جوش بسیار مفید است، زیرا بازرسی روی فیلم ضبط می‌شود. در صورت لزوم می‌توان از این فیلم برای آزمایش بعدی استفاده کرد.

با این حال، چندین محدودیت نیز وجود دارد. اول و مهم‌تر از همه، کیفیت بازرسی به مهارت و توانایی بازرس و تجهیزات مورد استفاده بستگی دارد. همچنین، همه جوش‌ها برای این نوع بازرسی مناسب نیستند. جهت آشنایی با برخی از روش های جوشکاری، پیشنهاد می‌کنیم مطالب جوشکاری قوس الکتریکی و جوشکاری تیگ را نیز مطالعه کنید.

انواع بازرسی جوش ها

۳. بازرسی جوش به روش ذرات مغناطیسی

تست ذرات مغناطیسی یا MT، عیوب سطحی و نزدیک به سطح را تشخیص می‌دهد. این تست یکی از روش های بازرسی غیر مخرب جوش است و عیوب جوشکاری را بلافاصله شناسایی می‌کند. همچنین، در این روش می‌توان حساسیت را تنظیم کرد. در نتیجه، بازرسی جوشکاری با استفاده از ذرات مغناطیسی می‌تواند عیوب جزئی از جمله ترک‌های محکم و ناپیوستگی‌ها را شناسایی کند.

متاسفانه، آزمایش ذرات مغناطیسی را فقط می‌توان بر روی مواد فرومغناطیسی مانند آهن و فولاد استفاده کرد. همچنین در مورد برخی سطوح مانند سطوح با پوشش ضخیم رنگ، امکان به‌کارگیری این روش بازرسی وجود ندارد علاوه بر این، یک بازرس ماهر برای انجام موثر بازرسی و شناسایی هرگونه ناپیوستگی مورد نیاز است.

۴. بازرسی جوش به روش تست مایع نافذ

این روش برای تشخیص ترک‌های سطحی که با چشم غیر مسلح قابل تشخیص نیستند، استفاده می‌شود. شیوه مذکور که با نام PT هم شناخته می‌شود، برای تشخیص نشتی ناشی از عیوب جوشکاری رایج است.

در بازرسی جوش نافذ مایع، یک رنگ روشن یا فلورسنت در تمام سطح جوش پخش شده و امکان خشک شدن آن را ایجاد می‌کند؛ سپس به دلیل تضاد شدید رنگ با مواد جوش، عیوب کوچکی مشاهده می‌شوند.

برخلاف بازرسی ذرات مغناطیسی، این تست می‌تواند برای ارزیابی مواد مغناطیسی و غیرمغناطیسی استفاده شود. این روش بازرسی جوش، به شناسایی عیوب بسیار جزئی کمک می‌کند.

تست مایع نافذ همچنین می‌تواند نقص در موادِ با اشکال پیچیده را تشخیص دهد. با این حال، بازرسی مایع نافذ محدودیت‌هایی دارد، زیرا با بهره‌گیری از آن فقط نقص‌های سطحی قابل تشخیص بوده و قبل و بعد از بازرسی به تمیز کردن دقیق نیاز است.

۵. بازرسی جوش به روش اولتراسونیک

در بازرسی جوش به روش التراسونیک یا بازرسی جوش UT می‌تواند عیوب داخلی و سطحی را شناسایی کند. با استفاده از این روش همچنین می‌توان مکان و اندازه‌گیری یک ناپیوستگی را تشخیص داد. بازرسی جوش به روش اولتراسونیک به بازرسان امکان می‌دهد عیوب جزئی را که با استفاده از سایر روش‌های غیر مخرب قابل تشخیص نیست، شناسایی کنند.

استفاده از تست التراسونیک آرایه فازی، امکان بازرسی‌های پیچیده‌تر و دقیق‌تر را فراهم می‌کند. این تست به بازرسان جوش امکان می‌دهد تا یک جزء را از زوایای مختلف ارزیابی کنند، این بدان معناست که اجزایِ با هندسه پیچیده را می‌توان به سرعت و با دقت بررسی کرد. با این حال، چنین روشی به بیشترین مهارت و تجربه برای تفسیر صحیح نتایج نیاز دارد.

انواع بازرسی جوش غیر مخرب

انواع بازرسی جوش مخرب

در آزمایش جوش مخرب باید قطعه جوش داده‌شده شکسته شود تا بازرس بتواند ویژگی‌های مکانیکی و فیزیکی داخلی قطعه را بررسی کند. بازرسی جوش مخرب را می‌توان به دلایل مختلفی انجام داد؛ از جمله تجزیه و تحلیل شکست جوش، بازرسی تحقیقاتی، بازرسی نمونه‌گیری، یا آموزش صدور گواهینامه. ولی به طور معمول این روش را برای بازرسی تحقیقاتی استفاده می‌کنند.

یک جوشکار آماتور را در نظر بگیرید که در حال کار بر روی اولین اتومبیل خود است. یک بازرسی جوش مخرب می‌تواند بر روی قطعه‌ای از ضایعات فلزی که از نظر ضخامت مشابه اتومبیل است، انجام شود. بدین ترتیب تکنسین تمرین خوبی داشته و مطمئن می‌شود جوش نهایی، ایمن، مطمئن و قوی است. برخی از این روش‌ها عبارتند از:

۱. بازرسی جوش ماکرو اچ

در این روش نمونه‌های کوچکی از محل اتصال جوش داده‌شده را جدا کرده و با دقت صیقل می‌دهند. سپس این قطعات در مرکز خود با یک مخلوط اسیدی ملایم حک می‌شوند که بسته به فلز اصلی مورد استفاده، متفاوت است. سپس نمونه اسید اچ می‌تواند تصویری بصری از ساختار داخلی جوش، از جمله شکستگی یا ترک‌خوردگی را در همجوشی داخلی ارائه دهد.

۲. بازرسی جوش کششی عرضی

این روش به منظور تعیین کشش در واحد سطح مقطع یک قطعه جوش داده‌شده صورت می‌گیرد که به زبان ساده‌تر، نقطه شکست برخی از جوش‌های ساخته‌شده از فلزات مختلف است.
در بازرسی جوش کششی عرضی، یک نمونه به سمت شکست هل داده شده و حداکثر بار مورد نیاز برای انجام این کار بر سطح مقطع تقسیم می‌شود. بازرسی جوش کششی عرضی یک راه عالی برای تعیین محدودیت‌ها و حداقل الزامات هنگام کار با مواد مختلف است.

۳. بازرسی جوش تست خمشی هدایت شده

این روش شامل خم کردن یک قطعه جوش به شعاع خمش از پیش تعیین شده است. تست خمش هدایت شده برای ارزیابی شکل‌پذیری و یکپارچگی ساختاری انواع خاصی از اتصالات جوش داده‌شده، استفاده می‌شود. بازرسان جوش با فشار دادن جوش‌ها اطمینان می‌یابند که جوشکار آماده ارائه مهارت‌های خود در شرایط مختلف است.

انواع بازرسی جوش مخرب

خرید تجهیزات فولادی از آیرومارت

همان‌طور که عنوان کردیم، جوشکاری و بازرسی جوش، در مکان‌های مختلف و بر روی محصولات گوناگونی مانند انواع لوله و ورق فولادی انجام می‌شود. شرکت نفت آهن پاسارگاد با برند تجاری آیرومارت، بیش از سه دهه است که در بازار آهن آلات فعالیت دارد و با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و زیرساخت‌های لازم شامل انباری به مساحت ده هزار متر مربع در شورآباد تهران، آماده ارسال سریع مقاطع فولادی مختلف به سراسر کشور است.

برای خرید لوله، اطلاع از قیمت لوله گالوانیزه و یا تهیه هر نوع آهن آلات دیگر به صورت آنلاین یا تلفنی می‌توانید از طریق وبسایت آیرومارت اقدام کنید. آیرومارت ضمن ارائه قیمت رقابتی و خدمات پس از فروش، امکان خرید اعتباری میلگرد، تیرآهن و انواع مقاطع دیگر را فراهم کرده است. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره خرید، با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس حاصل فرمایید.

غزاله کریمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
امتیاز بدهید post

021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.