تفاوت رابیتس و کناف | کدامیک بهتر است؟

5/5 - (1 امتیاز)

تفاوت رابیتس و کناف | کدامیک بهتر است؟

تفاوت رابیتس و کناف

سقف یکی از مهم ترین قسمت‌های هر ساختمان است که نقش مهمی در ایمنی و زیباسازی فضای داخلی دارد. اخیرا در صنعت ساختمان از جلوه‌های جدیدی به خصوص برای سقف‌ها استفاده می‌کنند و سقف های کاذب کناف و رابیتس، معماری جدید سقف محسوب می‌شوند.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

این‌ها هر کدام ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند و همین باعث ایجاد تفاوت سقف کناف و رابیتس شده است. جهت دستیابی به بهترین جلوه در ساختمان، باید از این تفاوت‌ها مطلع باشید و مدل مناسب‌تر را به کار ببرید.

در ادامه این مطلب همراه وبلاگ آیرومارت باشید و با تفاوت رابیتس و کناف آشنا شوید.

رابتیس چیست؟

ما پیش‌تر در مطلبی توضیح داده‌ایم که رابیتس چیست و پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را مطالعه کنید. اما به طور کلی، رابیتس محصولی است که از شبکه‌های فلزی تشکیل می‌شود و جنس این شبکه از ورق گالوانیزه گرم است.

رابیتس به طور گسترده‌ای برای نما، سقف کاذب، دکوراسیون داخلی و … به کار می‌رود. از طریق رابیتس می‌توانید فضای داخلی ساختمان را به روش‌های مختلف نورپردازی کنید. رابیتس در گچ کاری، سیمان کاری نما، هنر و مجسمه سازی به کار می‌رود.

مزایا و معایب رابیتس

یکی از مزیت‌های اصلی رابیتس، مقاومت عالی آن در برابر آتش است. ضمنا برای اجرای این محصول نیازی به بهره‌مندی از نیروهای متخصص نیست. از دیگر مزایای رابیتس می‌توان به عدم ترک خوردگی، مقاومت در برابر خوردگی و عمر طولانی آن اشاره کرد.

در مورد معایب رابیتس باید گفت که این محصول خاصیت آکوستیک ندارد. از طرفی وزن زیاد رابیتس و زمان اجرای طولانی آن هم مشکل‌ساز است. همچنین هزینه بالای اجرای آن نیز از معایب دیگر آن محسوب می‌شود. همانطور که گفتیم، در رابیتس کاری از ورق گالوانیزه استفاده می‌شود. بنابراین با افزایش قیمت ورق گالوانیزه، قیمت این نوع پروژه نیز بالا می‌رود.

رابتیس

کناف چیست؟

کناف یا سقف کناف نسل جدیدی از گچ به شمار می‌رود. امروزه این محصول در سازه‌های ساختمانی کاربردهای فراوانی دارد. برای ساخت سازه‌های کناف از پانل‌های گچی پیش ساخته استفاده می‌شود.

سقف کناف دارای ویژگی‌های منحصر به فردی مانند سرعت اجرای بالا و روش اجرای گسترده است. بنابراین استفاده از کناف در سقف‌های کاذب رواج بیشتری دارد. سقف‌های کناف شامل دو دسته ساده و طرح‌دار می‌شود.

مزایا و معایب کناف

مزایای کناف بسیار زیاد است، اما اولین و مهم‌ترین مزیت آن و فرق رابیتس و کناف، عدم نیاز به نیروی زیاد برای اجرای پروژه است. به علاوه، با کمک کناف می‌توان تا حد زیادی در مصرف انرژی صرفه جویی کرد. کناف در برابر زلزله مقاومت بسیار بالایی دارد و دسترسی به آن برای تعمیرات آسان است.

اما در کنار فواید آن، باید معایب کناف را نیز بررسی کرد. عیب اصلی کناف عدم مقاومت آن در برابر ضربه و رطوبت است. در ضمن برای اجرای آن باید از یک تیم حرفه‌ای کمک بگیرید.

فرق رابیتس و کناف

فرق رابیتس با کناف

تفاوت رابیتس و کناف از چند جنبه است که مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از:

۱. از نظر وزن:

برای اندازه‌گیری وزن کناف باید طرح آن را در نظر بگیریم، زیرا این وزن بر اساس شکل می‌تواند دچار تغییر شود. در هر متر مربع به طور متوسط ۶ متر سازه استفاده می‌شود که وزن هر کدام تقریبا نیم کیلوگرم است. از طرفی وزن هر متر مربع پنل تقریبا ۷.۷ کیلوگرم است. یعنی هر متر مربع از سازه، ۱۱ کیلوگرم وزن خواهد داشت.

اما وزن هر متر رابیتس ۱ کیلوگرم تعریف شده است که در واقع وزن هر متر مربع سازه ۵ کیلوگرم خواهد بود. هنگام گچ‌کاری ساختمان، هر متر مربع ۴۰ کیلوگرم وزن دارد. با این توضیحات وزن کل هر متر کار، ۴۵ کیلوگرم می‌شود. با توجه به بررسی‌های فوق می‌توان دریافت که وزن سقف کاذب کناف کمتر از سقف رابیتس است.

۲. تفاوت رابیتس و کناف از نظر زمان اجرای کار:

برای بررسی دقیق زمان اجرا باید طول سقف را بدانیم. در اینجا برای اینکه بتوانیم زمان اجرای انواع سقف ساختمانی را محاسبه کنیم، مساحت سقف را ۴۰ متر فرض کرده‌ایم. در رابیتس کاری برای اجرای سقف حدود ۱۰ روز زمان لازم دارید، اما با استفاده از سقف کناف، این زمان به ۲ روز کاهش پیدا می‌کند.

به طور کلی در سیستم رابیتس کاری سقف‌های کاذب، کار در سه مرحله انجام می‌شود. اما سیستم کناف نیازی به جوش ندارد و اتصالات سقف کاذب کناف به صورت پیچی به سقف اصلی متصل می‌شوند. همچنین زمان لازم برای حذف زباله‌های تولید شده را در نظر بگیرید. زیرا از دیگر مزایای کناف می‌توان به تمیزی کار نسبت به گچکاری اشاره کرد.

اجرای کناف به غیر از کمی گرد و خاک، دردسر دیگری ندارد. ولی گچ کاری اصولا کار کثیفی بوده و پس از اجرا نیازمند تمیزکاری زیادی است. با توجه به تمامی این موارد، می‌توان نتیجه گرفت که زمان اجرای کناف بسیار کمتر خواهد بود.

۳. از نظر مقاومت:

مقاومت این سقف‌ها را به هیچ وجه نمی‌توان با یکدیگر مقایسه کرد. در سیستم کناف جوشکاری مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، در حالی که در رابیتس انواع جوشکاری به کار می‌روند و این باعث ایجاد ترک‌های زیادی در سیستم می‌شود. بنابراین در تفاوت رابیتس و کناف باید گفت که مقاومت سقف کاذب کناف بسیار بیشتر از مقاومت رابیتس است. تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان داده‌اند که مقاومت سقف‌های کناف ۱۴ برابر بیشتر از مقاومت رابیتس‌ها است.

فرق رابیتس با کناف

۴. از نظر قیمت:

قیمت یکی از مهمترین فاکتورهایی است که باعث ایجاد تفاوت رابیتس و کناف می‌شود. اگر هزینه اولیه مواد در نظر گرفته شود، قیمت این دو ساختار تقریبا یکسان است.

اما در زمان اجرای هزینه‌های جانبی، قیمت رابیتس و گچ بیشتر از کناف خواهد بود. ما پیش‌تر درباره محاسبه قیمت رابیتس کاری توضیح داده‌ایم و پیشنهاد می‌کنیم جهت برآرود قیمت، این مطلب را مطالعه کنید.

اگر بخواهیم هزینه های عملیاتی رابیتس کاری و کناف را کاملا منصفانه با هم مقایسه کنیم، هزینه تقریبا یکسان می‌شود. اما یکی از عواملی که می‌تواند قیمت را تحت تاثیر قرار دهد، زمان است. هر چه مدت زمان اجرا بیشتر باشد، هزینه برق، آب، نیروی کار و … بیشتر می‌شود.

از طرفی، هزینه حمل رابیتس به پشت بام به دلیل مواد اضافی، افزایش می‌یابد. بنابراین به طور کلی قیمت رابیتس و قیمت کناف یکسان است، اما هزینه‌های جانبی برای رابیتس کاری به خاطر زمان بر بودن اجرا و حمل و نقل، بیشتر خواهد بود.

۵. از نظر وزن مرده:

از نظر تفاوت وزن حاصل از محموله مرده، سقف کاذب کناف وزن کمتری نسبت به رابیتس تولید می‌کند.

۶. تفاوت رابیتس و کناف از نظر تعمیر:

یکی از مواردی که در اجرای سقف باید به آن توجه کنیم، تعمیر و قابلیت ترمیم‌پذیری آن است. از آنجایی که تمام سقف‌ها نیاز به تعمیر دارند، اجرای سقفی که به راحتی قابل تعمیر باشد، مقرون به صرفه‌تر خواهد بود. طبق بررسی‌های صورت گرفته، سقف‌های کناف نسبت به سقف‌های رابیتس راحت‌تر باز و تعمیر می‌شوند.

۷. از نظر کادر متخصص:

وجود نیروی کار متخصص می‌تواند عاملی مهم در فرق رابیتس و کناف محسوب شود. از نظر تعداد نیروهای مورد نیاز برای اجرا، برای سقف کاذب رابیتس نیروی بیشتری لازم است که شامل جوشکار، رابیتس بند و گچکار می‌شود. در عین حال، سقف کناف به نیروی کمتری نیاز دارد. اما سقف کناف از نظر سطح مهارت به نیروهای متخصص بیشتری نیاز دارد و اگر فرد مهارت لازم را نداشته باشد، احتمال ترک خوردن سازه وجود دارد. همانطور که گفته شد سقف کاذب رابیتس و گچکاری را می‌توان با سه گروه یا دو گروه انجام داد. ولی در ساخت سقف کناف یک گروه دو نفره کافی است.

۸. از نظر کیفیت:

اگر سقف کاذب کناف طبق استانداردها و توسط کارشناس انجام شود، کیفیت کناف بالاتر خواهد بود. اما اگر برای نصب این سقف کاذب از کارشناسان متخصص استفاده نشود، نمی‌توان انتظار کیفیت خوبی داشت.

فرق کناف با رابیتس

رابیتس کاری سقف بهتر است یا کناف؟

با توجه به هزینه رابیتس، در صورت آسیب دیدن تاسیسات داخلی سقف مانند لوله و …، هزینه بازکردن و نصب مجدد آنها بیشتر می‌شود. سرعت نصب و اجرای کناف بالاست، اما در زمان تعمیر و خرابی نیز تعمیر آن بسیار آسان است و هزینه تعمیر نیز کمتر از رابیتس خواهد بود.

در شرایط یکسان کیفیت کناف بیشتر از رابیتس است و مقاومت بالاتری نسبت به کناف دارد. با توجه به این توضیحات و تفاوت سقف کاذب رابیتس و کناف که پیش‌تر عنوان کردیم، احتمالا سقف کناف بهتر است. اما باز هم انتخاب به عهده شما است و باید با توجه به شرایطی که دارید و نتیجه‌ای که می‌خواهید، سقف مورد نظرتان را انتخاب کنید.

خرید تجهیزات برای اجرای سقف از آیرومارت

در مراحل ساخت ساختمان، تجهیزات مختلفی به کار می‌روند و ما در آیرومارت آنها را با قیمتی مناسب عرضه می‌کنیم. برای اجرای سقف نیز می‌توانید وارد سایت شوید و قیمت روز میلگرد، قیمت پروفیل ساختمانی و … را مشاهده کنید و محصول مورد نظرتان را آنلاین سفارش دهید. در ضمن جهت کسب اطلاعات بیشتر، کافیست با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید و توسط کارشناسان حرفه‌ای راهنمایی شوید.

غزاله کریمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.