الکترود جوشکاری ورق گالوانیزه

5/5 - (1 امتیاز)

الکترود جوشکاری ورق گالوانیزه

الکترود جوشکاری ورق گالوانیزه

در بین جوشکاری انواع ورق‌ها و فلزات، جوشکاری ورق گالوانیزه از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا این ورق‌ها نسبت به ورق‌های دیگر سطح نازک‌تری دارند و این موضوع حساسیت کار را بیشتر می‌کند.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

سرعت و میزان گرمای وارد شده در سطح نیز اهمیت بالایی دارد. از طرفی، وجود پوششی از روی بر این نوع ورق، موجب می‌شود که جوشکاری آن با سایر ورق‌های فولادی فرق داشته باشد.

در این بین، نباید از الکترود جوشکاری ورق گالوانیزه غافل شد. زیرا نیمی از کیفیت کار به انتخاب و استفاده صحیح و مناسب آن مربوط است. ما پیش‌تر درباره اینکه ورق گالوانیزه چیست توضیح داده‌ایم و توصیه می‌کنیم این مطلب را جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره ویژگی‌های ورق گالوانیزه مطالعه کنید.
بنابراین ما قصد داریم در این مطلب به طور مفصل الکترود جوشکاری ورق گالوانیزه را بررسی کنیم. همراه وبلاگ آیرومارت باشید.

الکترود جوشکاری

الکترود جوشکاری چیست؟

ما پیش‌تر به طور کامل درباره اینکه الکترود جوشکاری چیست، صحبت کرده‌ایم و پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را مطالعه کنید. اما پیش از آنکه بخواهیم به الکترود مناسب جوشکاری ورق گالوانیزه بپردازیم، ابتدا بهتر است که کمی درباره الکترودها صحبت کنیم. الکترود قطعه‌ای است که یک طرف آن با قطعات الکترونیکی یا نیمه‌رسانا به یک قسمت غیر فلزی وصل شده و طرف دیگر با قطعات فلزی در تماس است.

در حین عملیات جوشکاری، یک قطعه غیرفلزی به جریان الکتریکی متصل می‌شود. خود الکترود یک مفتول فلزی است و این مفتول فلزی، لایه‌ای به نام پوشش فلاکس دارد. پوشش فلاکس از موادی مانند اکسید سدیم، آزبست، خاک رس، آهک یا سلولز ساخته می‌شود و به بهبود عملیات جوشکاری کمک می‌کند. در نتیجه، از جوش آن برای اتصال قطعات مختلف به یکدیگر استفاده می‌شود.

پس از ذوب شدن، الکترود در فضای خالی بین قطعات قرار می‌گیرد و آنها را محکم می‌چسباند. پوشش فلاکس، قوس الکتریکی را تثبیت می‌کند. در عین حال به عنوان عایقی برای ایجاد گاز محافظ و سرباره شناور بر روی سطح مورد نظر به کار می‌رود و باعث افزایش زمان سرد شدن جوش می‌شود. قطر پوشش فلاکس از قطر اصلی آن اندازه‌گیری می‌شود.

بهترین الکترود جوشکاری ورق گالوانیزه

جهت انتخاب بهترین الکترود جوشکاری، باید برخی نکات را در نظر داشته باشد. البته، با توجه به بعضی موارد مانند تفاوت ورق سیاه و گالوانیزه و تفاوت ورق روغنی و گالوانیزه، برای هر نوع ورق الکترود خاصی به کار می‌رود. بنابراین این نکات به الکترود مناسب برای ورق گالوانیزه مربوط می‌شوند و باقی ورق‌ها باید به طور جداگانه جستجو شوند. این نکات عبارت‌اند از:

  • جهت جلوگیری از سوراخ شدن ورق‌ها، از الکترود با ضخامت متوسط (۳.۲۵) استفاده می‌شود. با این حال اندازه الکترود تا حد زیادی به ضخامت ورق بستگی دارد.
  • اندازه سر الکترود و اندازه جوش با توجه به ضخامت ورق و نوع دستگاه جوش اندازه‌گیری می‌شود.
  • برای جلوگیری از ایجاد ترک در جوشکاری ورق گالوانیزه، از الکترودهای حاوی گوگرد کمتر از ۰.۸۵ درصد، سیلیکون کمتر از ۰.۴ و سیلیسیوم کمتر از ۰.۲ درصد استفاده می‌شود.
  • الکترودهای ساخته شده از فلزاتی مانند مس، کروم و زیرکونیوم برای جوشکاری ورق گالوانیزه مناسب محسوب می‌شوند، زیرا کمتر به قطعه فلز پایه می‌چسبند.
  • از مهمترین الکترودهای جوشکاری ورق گالوانیزه می‌توان به الکترود ۷۰۱۴، الکترود ۷۰۱۸، الکترود ۶۰۱۱ و الکترود ۶۰۱۰ اشاره کرد.

بهترین الکترود جوشکاری ورق گالوانیزه

ضخامت الکترود جوشکاری ورق گالوانیزه

همانطور که عنوان شد، بهتر است جهت جلوگیری از سوراخ شدن ورق‌ها، از الکترود با ضخامت متوسط (۳.۲۵) استفاده کنید. همچنین بهتر است سرعت جوش بالا و تعداد قوس‌ها را در حد معقول انتخاب کنید. جوشکاری بر روی ورق‌های نازک نسبت به سایر محصولات فولادی دشوار است، بنابراین برای حفظ درز یا نقطه جوشِ با کیفیت خوب، باید تمام اصول و قوانین را به دقت رعایت کرد.

توصیه می‌شود در انتخاب نوع الکترود دقت کنید، زیرا الکترودهای مورد استفاده در جوشکاری تیگ باید اندازه متوسطی داشته باشند. حداکثر ضخامت در نظر گرفته شده برای این محدوده از الکترودها حدود ۲.۵ میلی‌متر است و جریان آن بین ۱۰ تا ۲۰۰ آمپر در نظر گرفته می‌شود. هر چه سرعت کار بیشتر باشد، نقطه جوش کیفیت بهتری دارد.

دستورالعمل جوشکاری ورق گالوانیزه با الکترود

اولین چیزی که باید به آن توجه کنید، انتخاب جریان برق مناسب است. پس از انتخاب جریان مناسب، اکنون هر دو لبه کار که می‌خواهید به هم وصل کنید را روبروی یکدیگر قرار دهید.

سپس الکترود را در جای مناسب نصب کرده و با رعایت تمامی نکات ایمنی، عملیات جوشکاری را آغاز کنید. در پایان عملیات، الکترودهای جوشکاری با پودر پوشانده می‌شوند.

این پوشش‌ها با توجه به کاربرد به پوشش‌های قلیایی، سلولزی، روتیلی و اسیدی تقسیم می‌شوند و با توجه به ضخامت پوشش به دسته‌های نازک، متوسط، ضخیم و خیلی ضخیم طبقه‌بندی می‌شوند. در بین این پوشش‌ها، از پوشش اسیدی به دلیل کیفیت پایین در موارد غیرحساس استفاده می‌کنند.

در حالی که پوشش سلولزی به دلیل کیفیت خوب، اکثرا در جوشکاری به کار می‌رود. البته این نوع جوش مقاومت کمی در برابر رطوبت دارد که گاهی از معایب آن نیز تلقی می‌شود.

ما پیش‌‎تر درباره انواع جوشکاری مانند جوشکاری الکترود دستی صحبت کرده‌ایم و برای اطلاع از نوع جوشکاری می‌توانید این مطالب را مطالعه کنید.

ضخامت الکترود جوشکاری

نکات ایمنی در اجرای دستورالعمل جوشکاری ورق گالوانیزه

در حین جوشکاری قطعات فولادی، جوشکاری آلومینیوم، جوشکاری استیل و سایر فلزات، اصول ایمنی و بهداشت باید به طور جدی رعایت شوند.

استفاده از ماسک جوشکاری برای محافظت از چشم و صورت در برابر تشعشعات، استفاده از دستکش مخصوص، لباس ضداشتعال، کلاه ایمنی، عینک جوشکاری، قرار گرفتن در محیط جوشکاری، کفش جوشکاری سبک و عایق، محیط عاری از مواد قابل اشتعال و … اهمیت ویژه‌ای دارند. نهایتا با انتخاب الکترود و دستگاه جوش گالوانیزه باکیفیت، می‌توان جوشکاری را با کیفیت عالی انجام داد.

ما در آیرومارت خدمات مربوط به گالوانیزه کردن تمامی قطعات فولادی را با بهترین کیفیت انجام می‌دهیم. بنابراین نه تنها فقط برای اطلاع از قیمت ورق گالوانیزه و قیمت لوله گالوانیزه می‌توانید به ما مراجعه کنید، بلکه برای گالوانیزه کردن قطعات نیز ما در کنار شما هستیم.

الکترودهای نامناسب برای جوشکاری ورق گالوانیزه

فولاد زنگ نزن و برنز آلومینیومی که در کنار فلز روی یا فولاد کربنی قرار می‌گیرند، به عنوان کاتد عمل می‌کنند. یعنی در جایی که این فلزات در کنار هم و در معرض رطوبت قرار می‌گیرند، فولاد کربنی و روی، دچار خوردگی و زنگ‌زدگی می‌شوند و از فولاد زنگ نزن یا برنز آلومینیوم محافظت می‌کنند. بنابراین بهتر است از این آلیاژها به عنوان فلزات پرکننده در جوشکاری ورق گالوانیزه استفاده نشود.

الکترودهای نامناسب برای جوشکاری

خرید انواع مقاطع فولادی گالوانیزه از آیرومارت

در این مقاله به بررسی الکترود ورق گالوانیزه پرداختیم. در صورت نیاز به گالوانیزاسیون مقاطع خود، می‌توانید درباره گالوانیزه کردن آهن نیز مطالعه کنید و خدمات مذکور را از آیرومارت دریافت نمایید. همچنین علاوه بر اطلاع قیمت از قیمت ورق روغنی، قیمت پروفیل و سایر محصولات، بهترین ورق گالوانیزه ایران را خریداری کنید. جهت کسب اطلاعات کافیست با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید و از طریق کارشناسان مجرب راهنمایی شوید.

غزاله کریمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.