تفاوت ورق سیاه و ورق گالوانیزه چیست؟

5/5 - (5 امتیاز)

تفاوت ورق سیاه و ورق گالوانیزه چیست؟

تفاوت ورق سیاه و ورق گالوانیزه بر بسیاری افراد پوشیده است تا جایی که این دو نوع را با هم اشتباه می‌گیرند. عدم اطلاع از ویژگی‌های این دو ورق فولادی و کاربردهایی که در صنعت دارند، منجر به انتخاب نادرست مقطع مورد نیاز می‌شود.

۵/۵ - (۵ امتیاز)

ورق سیاه، محصولی تولید شده از تختال است که در ابعاد متنوع و ضخامت‌های ۲ تا ۱۰۰ میلی‌متر عرضه می‌شود. ورق گالوانیزه در ابعاد و ضخامت‌های محدود از ورق سیاه یا ورق روغنی ساخته می‌شود.

اطلاع از تفاوت ورق سیاه و ورق گالوانیزه برای داشتن انتخابی درست از لحاظ کاربرد و محیط مورد استفاده، بسیار مهم است. آیرومارت در این مقاله به بررسی این تفاوت‌ها می‌پردازد.

آشنایی با ورق سیاه و ورق گالوانیزه

تمامی انواع ورق فولادی باید تحت نورد گرم قرار گیرند و در صورت نیاز، عملیات‌های دیگری روی آن‌ها انجام شود. محصول نورد گرم، ورق سیاه نام دارد. به عنوان مثال برای تولید ورق روغنی و ورق گالوانیزه از ورق سیاه استفاده می‌شود.

در تولید ورق گرم یا ورق سیاه، تختال فولادی به عنوان ماده ورودی تحت دمای بالا و پیش‌گرم قرار گرفته و سپس با عبور از غلتک‌های مخصوص، ضخامت آن کاهش می‌یابد تا جایی که به اندازه دلخواه برسد.

قرارگیری ورق فولادی در دمای بالا منجر به تشکیل اکسید بر روی سطح آن‌ها می‌شود. اکسیدهای مذکور عامل اصلی تیره و مات دیده شدن ورق سیاه‌اند.

ورق گالوانیزه، ورقی فولادی است که جهت بهبود خواص، تحت عملیات سطحی قرار گرفته است. با اعمال پوشش روی بر ورق فولادی، در محیط‌های خورنده از سطح ورق محافظت می‌شود.

آبکاری به روش‌های متفاوت گالوانیزه سرد و گالوانیزه گرم، بر روی ورق فولادی انجام می‌شود. برای آشنایی بیشتر با ورق گالوانیزه و انواع ان، مقاله ورق گالوانیزه چیست را مطالعه نمایید.

روش غوطه‌وری یا گالوانیزه گرم رایج‌ترین روش است که ضمن ارزان‌قیمت بودن، خواص مقاومت به خوردگی و استحکام ورق فولادی را افزایش می‌دهد.

بسیاری افراد، از تفاوت ورق سیاه با ورق گالوانیزه اطلاع ندارند و این دو را باهم اشتباه می‌گیرند. در ادامه، تفاوت‌های عمده این دو نوع ورق فولادی را مورد بررسی قرار می‌دهیم. با آیرومارت همراه باشید.

تفاوت ورق سیاه با ورق گالوانیزه

تفاوت ورق سیاه و ورق گالوانیزه موارد مختلفی از تولید تا قیمت را شامل می‌شود.

تفاوت ورق سیاه و ورق گالوانیزه

با توجه به عملیاتی که بر روی ورق‌های فولادی انجام می‌شود، طبیعی است که با یکدیگر تفاوت‌هایی داشته باشند. اصلی‌ترین تفاوت ورق سیاه و ورق گالوانیزه شامل موارد زیر می‌شود:

نحوه تولید

ورق سیاه، خود یک متریال پایه است که طی اعمال نورد گرم اسلب یا تختال به عنوان متریال ورودی، ساخته می‌شود. درحالیکه ورق گالوانیزه یک محصول ثانویه است و برای تولید آن، از ورق روغنی استفاده می‌شود.

لازم به ذکر است که ورق روغنی را از نورد سرد ورق سیاه تولید می‌کنند. بنابراین قیمت ورق روغنی، از عوامل اصلی تاثیرگذار بر قیمت ورق گالوانیزه محسوب می‌شود.

زمان تولید

روند تولید ورق سیاه مدت زمان بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد. در حالی که برای ساخت ورق گالوانیزه زمان بسیار کمتری صرف می‌شود.

مقایسه ورق گالوانیزه و ورق سیاه از نظر مقاومت به اکسیداسیون

تشکیل‌ اکسیدهای سطحی در دمای بالا بر روی سطح ورق سیاه به آن مقاومت نسبی در برابر اکسیداسیون می‌دهد. با این‌حال این مقاومت چندان موثر نیست.

اعمال لایه روی بر ورق روغنی یا ورق سیاه، یکی از مهم‌ترین اهداف گالوانیزه کردن ورق فولادی است که خواص سطحی ورق را بهبود می‌بخشد.

ورق گالوانیزه در محیط‌های مرطوب، مقاومت به اکسیداسیون بسیار بالایی دارد و بیش از ۲۰ سال عمر می‌کند. در صورتی که اگر از این ورق در محیط‌های خشک استفاده شود، عمر آن ممکن است به ۷۰ سال نیز برسد.

در صورت ایجاد خراش بر روی ورق گالوانیزه، با تشکیل پیل گالوانیکی فلز مادر همچنان از خوردگی حفظ می‌شود. پایین بودن سرعت خوردگی پوشش روی، نکته مهم و موثر دیگر در مقاومت به خوردگی ورق گالوانیزه است.

راه تشخیص ورق گالوانیزه و ورق سیاه از روی ظاهر

ورق گالوانیزه برخلاف ظاهر خشن، مات و سیاه ورق گرم، شفاف، صاف و صیقلی است. شفافیت و زیبایی سطح یکی از عوامل گستردگی کاربرد ورق گالوانیزه محسوب می‌شود.

تفاوت ورق سیاه و ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه برخلاف ورق سیاه سطح براق و درخشانی دارد.

خواص مکانیکی و استحکام

تفاوت ورق سیاه و ورق گالوانیزه در استحکام خمشی و استحکام کششی قابل توجه است. به طور کلی، ورق سیاه نسبت به ورق گالوانیزه استحکام کششی و استحکام خمشی کمتری دارد.

تفاوت ورق سیاه و ورق گالوانیزه در استحکام خمشی فاحش‌تر است. به طور کلی می‌توان جمع‌بندی کرد که ورق گالوانیزه استحکام و سختی بالاتری نسبت به ورق سیاه دارد.

تفاوت ورق گالوانیزه و ورق سیاه از نظر ابعاد تولیدی

محدودیت ابعاد ورق گالوانیزه، یکی دیگر از جنبه‌های قابل بررسی تفاوت هات رول و گالوانیزه است. هر دو نوع ورق در ابعاد مختلف و متنوعی قابل تولید و استفاده‌اند.

ورق سیاه در ضخامت‌ها و ابعاد بزرگتر ساخته می‌شود در حالی که ورق گالوانیزه با ضخامت کمتر و مناسب برای کاربردهای ظریف است. در مجموع، ورق سياه در ابعاد گسترده‌تر و متنوع‌تری نسبت به ورق گالوانيزه عرضه می‌شود، در حالی که ابعاد ورق گالوانيزه محدودتر است.

قیمت ورق سیاهدر ضخامت‌های مختلف متفاوت است. طبیعتا قیمت ورق سیاه ۲ میل با قیمت ورق سیاه ۳ میل تفاوت‌هایی دارد.

کاربرد

در خصوص کاربرد ورق سياه و ورق گالوانيزه به طور مفصل در مقالات اختصاصی مربوط به هر یک صحبت کرده‌ایم. ورق سیاه دارای مقاومت بالایی است و در ابعاد بزرگ تولید و در بسیاری صنایع بزرگ استفاده می‌شود. این در حالی است که حوزه‌هایی با ظرافت بیشتر، نیازمند استفاده از ورق گالوانیزه‌اند.

در محیط‌های مستعد خوردگی، استفاده از ورق گالوانیزه توصیه می‌شود. این ورق‌ها طول عمر بالاتری داشته و نیازهای صنعت و محیط‌های در معرض خوردگی را برطرف می‌کنند.

علاوه بر این ورق گالوانیزه، خود پایه تولید ورق رنگی است. ورق فولادی پوشش‌دار رنگی علاوه بر زیبایی ظاهری بیشتر، مقاومت بالاتری در برابر اکسیداسیون خواهد داشت.

ورق‌های گالوانیزه رنگ‌آمیزی‌شده حتی در صورت خراشیده شدن، همچنان در برابر خوردگی مقاوم خواهند بود. در صورتی که این خراش بر روی یک ورق معمولی رنگی ایجاد شود، سرعت خوردگی بیشتر خواهد شد.

تفاوت ورق گالوانیزه و ورق سیاه

قابلیت جوشکاری

جوشکاری ورق سیاه به دلیل عدم وجود لایه فلزی روی بر سطح ورق، ساده‌تر است و با سرعت بیشتری انجام می‌شود. وجود پوشش روی بر سطح ورق گالوانیزه، منجر به تولید گازهای سمی حین جوشکاری می‌شود.

تفاوت قیمت ورق سیاه و ورق گالوانیزه

قیمت، عامل دیگر تفاوت ورق سیاه و ورق گالوانیزه است. به طور کلی، انجام عملیات اضافه بر روی ورق فولادی، قیمت آن را افزایش می‌دهد. ورق سیاه پس از قرارگیری تحت نورد سرد، گالوانیزه می‌شود و به عنوان ورق گالوانیزه به فروش می‌رسد. بنابراین با توجه به قرارگیری تحت نورد سرد و گالوانیزاسیون، قیمت آن بالاتر از قیمت ورق سیاه خواهد بود.

استعلام قیمت ورق سیاه و ورق گالوانیزه از آیرومارت

در این مقاله جنبه‌های مختلف تفاوت ورق سیاه و ورق گالوانیزه مورد بررسی قرار گرفتند. همان‌طور که گفته شد به طور کلی ورق سیاه قیمت پایین‌تری نسبت به ورق گالوانیزه دارد.

قیمت ورق گالوانیزه و قیمت ورق سیاه به عوامل مختلفی چون وزن، برند تولید کننده، نرخ ارز و … وابسته است. همین مسائل قیمت ورق گالوانیزه ۵۰، ۶۰ و … را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. با توجه به نوسان قیمت‌ها، برای اطلاع از قیمت دقیق می‌توانید با مشاوران ما در آیرومارت در ارتباط باشید.

آیرومارت علاوه بر ارائه مقاطع فولادی، خدماتی چون خمکاری، برشکاری ورق فولادی، جوشکاری و … را عرضه می‌کند. جهت دریافت مشاوره برای داشتن انتخابی مناسب در خرید و خدمات و استعلام قیمت ورق فولادی در انواع و ابعاد مختلف مثل قیمت ورق گالوانیزه ۶ متری به صورت لحظه‌ای، با کارشناسان آیرومارت تماس بگیرید و یا اینکه از چت آنلاین سایت استفاده کنید.

رویا سبزعلی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (5 امتیاز)

  1. نگین شرفی
    شهریور ۲۸, ۱۴۰۰ ۲۱:۵۰
    بسیار عالی و کامل ممنون
    1. آیرومارت
      آبان ۹, ۱۴۰۰ ۱۷:۰۲
      سلام وقت بخیر امیدواریم به خوبی با تفاوت های ورق سیاه و ورق گالوانیزه آشنا شده باشید.
  2. مبینا
    اردیبهشت ۴, ۱۴۰۱ ۱۵:۰۲
    یه سوال، ورق گرم رو هم گالوانیزه می‌کنن؟
    1. آیرومارت
      اردیبهشت ۶, ۱۴۰۱ ۱۱:۴۶
      به طور معمول ورق سرد رو گالوانیزه می‌کنند. برای گالوانیزه کردن ورق گرم، پرداخت اولیه و اسیدشویی لازم است.
021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.