بهترین میلگرد برای شناژ

5/5 - (1 امتیاز)

بهترین میلگرد برای شناژ

بهترین میلگرد برای شناژ

میلگردها یکی از مهمترین مقاطع فولادی به شمار می‌روند که در ساخت انواع ساختمان‌ها و سازه‌ها به کار می‌روند. یکی از میلگردهای مورد استفاده در ساختمان، میلگرد شناژ است که انتخاب این میلگرد می‌تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد. با اطلاع از انواع میلگرد و بهترین میلگرد برای شناژ، می‌توانید ساختمان‌هایی استاندارد و مقاوم را بسازید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

بنابراین در این مقاله همراه وبلاگ آیرومارت باشید تا میلگرد مناسب شناژ را به شما معرفی کنیم.

میلگرد شناژ چیست؟

تعریف شناژ در اصل از واژه فرانسوی به معنای زنجیر گرفته شده است که حالتی پیوسته دارد. بهتر است بگوییم که شناژ به معنای اتصال تمام فونداسیون‌های یک ساختمان است.

از طرفی، میلگرد شناژ به میلگردی گفته می‌شود که در فونداسیون به کار می‌رود. از این میلگردها جهت تحمل بارهای وارد بر روی سازه و افزایش مقاومت آن استفاده می‌شود.

میلگرد برای شناژ به عنوان بخش مهمی از فونداسیون سازه است و یکی از اساسی‌ترین عناصر هر ساختمان محسوب می‌شود. ما پیش‌تر درباره اینکه فونداسیون چیست صحبت کرده‌ایم و اگر از کاربرد دقیق آن اطلاع ندارید، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را مطالعه کنید.

میلگرد شناژ

میلگرد شناژ چه کاربردی دارد؟

هر سازه به میلگردهایی نیاز دارد که به پایداری ساختمان کمک کنند. زیرا میلگرد باعث می‌شود که ساختمان در برابر ترک، استحکام داشته باشد. بعد از بتن ریزی متوجه می‌شویم که بتن استحکام کششی ندارد و می‌تواند به آسانی ترک بخورد. میلگردهای شناژ می‌توانند بتن را تقویت کرده و باعث شوند که در حالت فشرده بماند.

در واقع، مهمترین کاربرد میلگرد مناسب شناژ، اتصال فونداسیون‌های عمودی به یکدیگر است. در ضمن، از بتن برای ساخت پی ساختمان استفاده می‌شود. اما بتن از نظر مقاومت کششی دچار ضعف است، بنابراین میلگرد شناژ می‌تواند این مشکل را برطرف کند. ما زمانی متوجه اهمیت میلگرد شناژ می‌شویم که نیروی کششی قدرتمندی چون زلزله به سازه وارد می‌شود. در این زمان میلگرد شناژ اثرات نیروهای وارده را به راحتی خنثی می‌کند.

بهترین میلگرد برای شناژ چیست؟

بهترین میلگرد برای شناژ، مقاومت بسیار بالایی دارد که می‌تواند در برابر نیروهای کششی زمین مقاومت کند. میلگرد فولادی یکی از انواع میلگردهای متداول مورد استفاده در شناژ است. این میلگرد به دلیل مقاومت بالایی که دارد، می‌تواند در محیط‌های مختلف نسبت به سایر انواع میلگرد دوام بیشتری داشته باشد.

کاربرد میلگرد شناژ

انواع شناژ کدامند؟

در اکثر مواقع میلگردهای شناژ با توجه به ماهیت بنا انتخاب می‌شوند و گاهی می‌توان از تیرآهن و تیر چوبی نیز استفاده کرد. به طور کلی، شناژهای مورد استفاده در ساختمان به چهار دسته شناژ عمودی، شناژ افقی، شناژ مخفی و شناژ مورب تقسیم می‌شوند که هر کدام از این شناژها ممکن است کاربردهای متفاوتی در زمینه ساخت و ساز داشته باشند. بنابراین ابتدا باید نوع شناژ را بشناسید تا بتوانید بهترین میلگرد را برای آن انتخاب کنید:

۱. شناژ افقی

شناژ افقی به اتصالات مورد استفاده بین ستون‌های فونداسیون گفته می‌شود. استفاده از شناژ افقی در ساخت و ساز در مناطق زلزله‌خیز، یکی از مهم‌ترین اقدامات مورد نیاز برای حفظ ایمنی سازه و ساکنان آن است. زیرا این نوع شناژ با دریافت و پخش نیرو، از تمرکز فشار در نقاط خاصی از ساختمان جلوگیری می‌کند.

یک شناژ افقی می‌تواند ارتعاشات زلزله را کاهش داده یا کاملا از بین ببرد. از این‌رو، سازه‌هایی با شناژ افقی را به عنوان ساختمان‌های مقاوم در برابر زلزله می‌شناسیم.

ساختمان‌های ضد لرزه می‌توانند در مقاومت در برابر نیروهای کششی ناشی از وزن ساختمان و نیروهای هدایت شده توسط ستون‌های عمودی پی، موثر باشند.

شناژ افقی مورد استفاده در این نوع ساختمان‌ها معمولا به صورت ضربدری یا خرپا بین ستون‌های فونداسیون قرار می‌گیرد که می‌توانند نیروهای وارده را به زمین منتقل کرده و از آسیب به ساختمان جلوگیری کنند.

۲. شناژ عمودی

استفاده از بعضی شناژها مانند شناژ عمودی، همیشه الزامی نیست و می‌توانید ساختمان‌هایی را بیابید که در آنها از میلگرد برای شناژ عمودی استفاده نشده است.

از آرماتور بندی برای اتصال شناژ افقی در سازه استفاده می‌شود. بنابراین، از بالا به شناژ افقی و از پایین به پی متصل می‌شود. در این صورت می‌تواند از تجمع نیروهای وارد شده در یک نقطه از سازه جلوگیری کرده و با انتقال و توزیع آن، به رفع تنش‌های مخرب ناشی از زلزله و سایر بلایای طبیعی کمک کند.

۳. شناژ مخفی

تای بیم یکی از انواع شناژ است که آن را با نام شناژ مخفی می‌شناسیم. تای بیم برای سقف‌های تیرچه بلوک استفاده می‌شود و جهت افزایش صلیب روی سقف ساختمان‌ها، به کار می‌رود. این نوع شناژ عموما در دهانه‌های ۴ متری و به صورت دو میلگرد در بالا و پایین مقطع استفاده می‌شود.

۴. شناژ مورب

استفاده از شناژ مورب در ساختمان، به اندازه اشکال افقی آن ربط دارد. این شناژ از پشت سازه تا پایین امتداد می‌یابد و دو پایه‌ی زیرین و بالایی را تشکیل می‌دهد. این ساختار می‌تواند با کلاف بندی مضاعف در محور، به مهار امواج لرزه‌ای و پس لرزه‌ها کمک کند.

انواع شناژ

انواع میلگرد برای شناژ

جدای از شکل میلگرد، نسخه‌های مختلفی از میلگرد با مواد مختلف وجود دارند که می‌توانید برای ساخت ساختمان استفاده کنید. به منظور تعیین بهترین میلگرد برای شناژ، ابتدا بهتر است که مهمترین عوامل تمایز بین انواع میلگرد شناژ را بیان بشناسید:

۱. شکل میلگرد

با اینکه می‌توانید در مراحل ساخت ساختمان از میلگرد ساده استفاده کنید، ولی باید بدانید که میلگرد ساده برای تقویت بتن مناسب نیست. زیرا مواد به خوبی به آن نمی‌چسبند و ممکن است روی آن بلغزند. بنابراین میلگردهای دارای آج برای بتن گزینه‌های بهتری به حساب می‌آیند.

۲. جنس مواد پوشش‌دهنده میلگرد

میلگردهایی با پوشش‌های مختلف در بازار عرضه می‌شوند. میلگرد با اپوکسی یا بازالت، سبز رنگ است و در برابر خوردگی از خود مقاومت نشان می‌دهد. با این حال، خودِ پوشش اپوکسی قوی نیست و به سادگی خراشیده می‌شود.

۳. جنس میلگرد

میلگردها از جنس گالوانیزه و فولاد زنگ نزن ساخته می‌شوند. با اینکه گالوانیزه بسیار بادوام است، ولی فولاد زنگ نزن می‌تواند دوام بیشتری را فراهم کند. اما قیمت میلگرد با جنس فولاد زنگ نزن، از میلگردهای دیگر گران‌تر است و در صورت استفاده از آن، قیمت میلگرد برای شناژ افزایش می‌یابد.

۴. قطر میلگرد

در بازار، میلگرد در اندازه‌های مختلفی به فروش می‌رسد. اندازه با قطر میله مشخص می‌شود و اندازه میلگرد را با افزایش قطر آن شماره‌گذاری می‌کنند. با بزرگتر شدن سازه، قطر میلگرد مورد استفاده نیز باید افزایش یابد.

حداقل قطر معمول برای میلگردهای شناژ، ۱۲ میلی‌متر است. به طور کلی، میلگرد را نمی‌توان در لبه نزدیک به سطح بتن جاگذاری کرد. زیرا فولاد در معرض خطر زنگ‌زدگی قرار خواهد گرفت. این موضوع باعث از بین رفتن بتن و ایجاد ترک زودرس نیز می‌شود.

انواع میلگرد برای شناژ

بهترین میلگرد برای شناژ کدام است؟

بر اساس اطلاعیه انجمن نظام‌های مهندسی، برخی از مناطق زلزله‌خیز در شناژ پی به میلگرد مناسب نیاز دارند. در چنین مناطقی باید میلگرد عمودی در سراسر شناژ مرکزی قرار گیرد. میلگرد افقی در بالا و پایین پایه و دیوار بنایی یا بتنی نصب می‌شود.

بهترین میلگرد برای شناژ باید پیچشی (آجدار) باشد و از موادی تشکیل شود که در برابر خوردگی مقاوم باشند. استفاده از میلگرد بازالت و فولاد زنگ نزن نیز گزینه‌های خوبی به شمار می‌روند، اما استفاده از میلگرد گالوانیزه و استاندارد نیز مانعی ندارد.

در واقع استفاده از میلگرد شناژ، بستگی زیادی به طراحی و اجرای مناسب دارد. در ضمن برای محاسبه میلگرد برای شناژ، باید نظر کارشناسان را بپرسید و به بودجه خود نیز توجه کنید.

خرید انواع میلگرد از آیرومارت

جهت خرید انواع میلگرد شناژ، کافیست وارد سایت آیرومارت شوید و انواع میلگردها را به صورت آنلاین خریداری کنید. در سایت ما، قیمت انواع میلگرد مانند قیمت میلگرد اصفهان، قیمت میلگرد نیشابور و… به صورت روزانه آپدیت می‌شوند و اطلاعات جزئی محصولات در اختیار شما قرار می‌گیرند. در ضمن شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر، با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید و توسط کارشناسان مجرب راهنمایی شوید.

غزاله کریمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.