میلگرد انتظار چیست + کاربرد، مشخصات و هر آنچه باید بدانید

5/5 - (1 امتیاز)

میلگرد انتظار چیست + کاربرد، مشخصات و هر آنچه باید بدانید

میلگرد انتظار همان میلگردی است که در ساختمان‌سازی استفاده می‌شود و نوع متفاوتی نیست. در تعریف آن باید گفت به طور کلی به قسمتی از میلگرد که از المان‌های سازه بیرون می‌ماند تا میلگردهای المان مجاور به صورت اورلپ روی آن قرار گیرند و به این شکل دو المان به هم متصل شوند، میلگرد انتظار می‌گویند. میلگرد انتظار با نام میلگرد ریشه نیز شناخته می‌شود.
در این مطلب قصد داریم با توجه به پرکاربرد بودن میلگرد انتظار به بررسی مزایا و معایب و همچنین نحوه اجرای میلگرد انتظار بپردازیم؛ در ادامه همراه وبلاگ آیرومارت باشید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

میلگرد انتظار

میلگرد انتظار چیست؟

میلگرد انتظار در مراحل ساخت ساختمان برای انتقال بار از یک عضو بتنی به عضو مجاور آن استفاده می‌شود. از این میلگرد جهت اتصال مکانیکی میان عناصر بتن یا دال بتنی بهره می‌گیرند. یکی از اصلی‌ترین دلایل استفاده از میلگرد انتظار، محدودیت در بتن ریزی است؛ چرا که المان‌هایی مانند ستون‌ها را باید در هر طبقه جداگانه بتن ریزی کرد.

نحوه اتصال میلگردهای انتظار به این صورت است که قسمتی از آن خارج از بتن باقی می‌ماند و میلگرد المان مجاور روی ان اورلپ می‌شود. بتن ریزی باید در چند مرحله انجام شود و در برخی موارد به دلیل ایجاد درزهای سرد در لایه‌های مختلف، ممکن است سازه مستحکم و مقاوم نباشد. معمولا جهت جلوگیری از زنگ‌زدگی میلگرد، روکش اپوکسی یا میلگرد فولاد زنگ نزن به کار می‌رود.

کاربرد آرماتور انتظار در ساختمان سازی

از مهمترین کاربردهای میلگرد ریشه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اتصال تیر به تیر
  • اتصال ستون به تیر
  • اتصال دال به ستون
  • اتصال ستون به ستون
  • اتصال راه پله به دال
  • اتصال ستون به فونداسیون

آرماتور انتظار

انواع میلگرد ریشه

میلگرد ریشه مانند انواع میلگرد موجود در بازار بسته به شرایط و محیط استفاده، به دو دسته تقسیم می‌شود:

  • میلگرد با روکش اپوکسی
  • میلگرد استنلس استیل (زنگ نزن)

از بین دو میلگرد فوق، نوع اپوکسی از نظر پوشش محافظ، دوام بالایی دارد.

مشخصات میلگرد انتظار

به طور کلی هر چه قطر میلگرد بیشتر باشد، مقاومت آن بیشتر است و در نتیجه می‌توان از طول بیشتری استفاده کرد. طول میلگرد انتظار در المان‌های مختلف سازه به میزان مشخصی تعیین می‌شود که می‌بایست آن را از روی پلان‌ها یا به صورت تجربی اجرا کرد. برای استعلام قیمت انواع میلگردهای باکیفیت مانند قیمت میلگرد راد همدان کلیک کنید.

مشخصات میلگرد انتظار دال

در جدول زیر برخی از ویژگی های میلگرد انتظار دال را بررسی کرده‌ایم:

مشخصات میلگرد انتظار دال 

ضخامت دال (میلی‌متر)

قطر میلگرد (میلی‌متر)

طول میلگرد (میلی‌متر)

۱۲۵

۲۰ ۴۰۰

۱۵۰

۲۰ ۴۵۰

۱۷۵

۲۵ ۴۵۰
۲۰۰ ۲۵

۴۵۰

۲۲۵ ۳۰

۴۵۰

۲۵۰ ۳۰

۴۵۰

۲۷۵ ۳۰

۴۵۰

مزایای استفاده از میلگرد انتظار

برخی از مهمترین مزایای میلگرد انتظار عبارتند از:

  • سرعت در فرآیند اجرا: اجرای میلگرد انتظار سرعت بالایی را برای کل روند ساخت ساختمان ارائه می‌دهد.
  • افزایش ظرفیت باربری: میلگردهای انتظار ظرفیت باربری المان‌ها مانند دال بتنی را بالا می‌برند.
  • ساخت طبقات بیشتر بر روی سازه: استفاده از میلگرد انتظار در بتن مسلح، به دلیل استحکام بالا می‌تواند شرایط را برای ساخت طبقات بیشتر فراهم کند.
  • انتقال آسان بارها بین اجزای ساختمان: از میلگرد انتظار برای توزیع مناسب بارها در سراسر ساختمان استفاده می‌شود.
  • افزایش طول عمر سازه: مقاومتی که میلگردهای انتظار به سازه می‌دهند، باعث افزایش عمر سازه می‌شود.

معایب میلگرد انتظار

میلگردهای انتظار می‌توانند معایبی نیز داشته باشند که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • دشواری در اجرا: اجرای میلگرد انتظار مرتبط با عملیات آرماتور بندی ساختمان است که نیاز به مهارت و تخصص کافی دارد.
  • مشکل در تراز کردن: تنظیم و تراز کردن میلگرد انتظار می‌تواند سخت باشد.
  • عدم استحکام مورد نیاز: میلگردهای انتظار ممکن است در مقایسه با اتصالات فاق و زبانه، از استحکام کافی برخوردار نباشند.

معایب میلگرد انتظار

نحوه اجرای میلگرد ریشه چگونه است؟

اجرا و نحوه اتصال میلگرد انتظار در ساختمان سازی از همان ابتدای شروع ساخت و ساز و همراه با آرماتور بندی فونداسیون شروع می‌شود. میلگردهای انتظار در اتصالات عرضی فونداسیون قرار می‌گیرند و باید موازی با خط مرکزی بتن نصب شوند.

نحوه اجرای میلگرد انتظار ستون به این صورت است که ابتدا باید فاصله صحیح بین میلگردها و محل قرارگیری خاموت را در نظر بگیریم. انتخاب موقعیت مناسب میلگرد در داخل ستون، به استحکام سازه کمک می‌کند و این امر باعث کاهش هزینه می‌شود.

نحوه اجرای میلگرد انتظار ستون و فونداسیون به دو روش زیر انجام می‌شود:

روش اول: در روش اول که متداول‌ترین روش است، قبل از ریختن بتن، میلگردهای کوتاهی را به فونداسیون یا ستون ساختمان وارد می‌کنند. این روش بسیار موفق بوده و اجرای آن نیازی به مواد شیمیایی ندارد؛ بنابراین یک روش مقرون به‌صرفه محسوب می‌شود.

روش دوم: کمتر رایج و کمی گران است. در این روش سوراخ‌هایی در بتن ایجاد می‌شوند و ریشه این سوراخ‌ها پس از قرار دادن میلگرد، با ماده شیمیایی پر می‌شود. این راه معمولا زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که پایه‌گذاری میلگرد انتظار قبل از ریختن بتن، فراموش شود.

عمق سوراخ تعیین‌شده برای ورود میلگرد انتظار، هم در طول ریشه ستون در فونداسیون و هم در خم میلگرد انتظار تاثیر زیادی دارد. در صورت کم بودن عمق سوراخ، اتصال مناسبی بین میلگرد و بتن وجود ندارد.

گاهی اوقات، اگر فشار بیش از حد وارد شود، ممکن است اتصال از بین برود و بتن خرد شود. از طرفی اگر عمق سوراخ زیاد باشد، علاوه بر افزایش طول میلگرد، اتفاقات دیگری رخ می‌‌دهد که عبارتند از:

  • مصرف بیش از حد میلگرد مورد نیاز
  • افزایش هزینه پروژه ساختمان
  • احتمال کاهش مقاومت بتن
  • سوراخ شدن در طرف دیگر ستون و سقف

اجرای میلگرد انتظار

نحوه محاسبه طول میلگرد انتظار

بر اساس استانداردها، انتقال بارهای فشاری به طول اتصالات بین ستون و فونداسیون بستگی دارد. بنابراین محاسبه حداقل طول میلگرد ریشه در بخش‌های مختلف سازه مثل فونداسیون و ستون اهمیت زیادی دارد. جهت محاسبه طول میلگرد انتظار، می‌توانید از فرمول زیر استفاده کنید:

 h > ldc + r + dbd + ۲dbf + C

  • h: حداقل طول موثر میلگرد انتظار
  • ldc: فاصله سطح فونداسیون تا شروع خم میلگرد ریشه
  • r: شعاع خم میلگرد انتظار
  • dbd: قطر میلگرد انتظار
  • dbf: قطر میلگرد خمشی
  • C: فاصله میلگرد خمشی با کف فونداسیون

میلگرد انتظار باید بتواند نیروهای کششی را که به صورت مستقیم و غیر مستقیم به آن وارد می‌شوند، تحمل کند. بنابراین حداقل طول موثر آرماتور انتظار نباید از میزان به دست آمده کمتر باشد. از همین رو در انتهای میلگرد انتظار از یک قلاب استاندارد با خم ۹۰ درجه استفاده می‌کنند. استاندارد طول قلاب در این میلگرد معمولا ۱۵ سانتی‌متر یا ۸ برابر قطر میلگرد است.

طول میلگرد انتظار

خرید انواع میلگرد از آیرومارت

چنانچه قصد خرید میلگرد و سایر تجهیزات فولادی را دارید، کافیست وارد سایت آیرومارت شوید و خریدتان را به صورت آنلاین انجام دهید. ما به طور روزانه قیمت انواع میلگرد از جمله قیمت میلگرد ۱۶ و قیمت میلگرد اصفهان را در سایت قرار می‌دهیم و شما می‌توانید با مقایسه قیمت‌ها، محصول مورد نظرتان را خریداری کنید. در ضمن جهت کسب اطلاعات بیشتر، کافیست با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید و توسط کارشناسان مجرب راهنمایی شوید.

فرآیند خرید میلگرد در آیرومارت بسیار آسان است؛ پس از ثبت سفارش اولیه، پیش فاکتور صادر شده و با پرداخت هزینه، کالای خریداری شده در سریع‌ترین زمان ممکن به محل موردنظر شما حمل می‌شود. در تمامی مراحل، کارشناسان فروش در آیرومارت همراه شما هستند و به سوالات شما پاسخ می‌دهند.

گفتنی است آیرومارت به پشتوانه سخت‌افزاری خود مانند انبار به مساحت ده ‌هزار متر مربع با سالن سرپوشیده، امکان تامین محصولات از کارخانه‌های معتبر سراسر کشور را به صورت مستقیم فراهم آورده است. شما عزیزان می‌توانید پیش از خرید بار آن را رؤیت کرده و از ارائه خدمات انبارداری پس از خرید و عدم جابجایی آن بهره‌مند شوید.

غزاله کریمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.