پیش بینی قیمت تیرآهن در سال 1402

5/5 - (7 امتیاز)

پیش بینی قیمت تیرآهن در سال 1402

پیش بینی قیمت تیرآهن در سال 1402 برای فعالان حوزه آهن و فولاد و همچنین صنایعی که از این مقطع فولادی استفاده می‌کنند، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

۵/۵ - (۷ امتیاز)

باتوجه‌به اینکه تیرآهن نقش اصلی را در اسکلت فلزی ساختمان ایفا می‌کند، بسیاری از فعالان حوزه ساخت‌وساز، هزینه تمام شده پروژه‌های خود را با پیش بینی قیمت تیرآهن و همچنین پیش بینی قیمت میلگرد، تخمین می‌زنند. با این کار می‌توانند علاوه بر برآورد هزینه، زمان مناسب‌تری را نیز برای خرید خود انتخاب نمایند.

در این مقاله سعی داریم تا به عوامل مؤثر بر قیمت تیرآهن در سال ۱۴۰۲ بپردازیم. همچنین باتکیه‌بر سابقه خود در بازار، تا حدودی تغییرات قیمت این مقطع را در سال جاری مورد بررسی قرار دهیم.

آیا پیش بینی قیمت تیرآهن ممکن است؟

سال ۱۴۰۱ از نظر اقتصادی، سال سختی برای مردم ایران بود. قیمت آهن‎‌آلات، افزایش چشمگیری را تجربه کرد. بدیهی است که عوامل داخلی و خارجی بسیاری بودند که این افزایش را رقم زدند. همچنین این عوامل ممکن است که با شدت کمتر یا بیشتر، بر پیش بینی قیمت تیرآهن در سال ۱۴۰۲ نیز اثرگذار باشند.

در نهایت باید توجه داشته باشید که ممکن است حتی با درنظرگرفتن همه موارد، باز هم اتفاقاتی غیرمنتظره تمام معادلات شما را در پیش بینی قیمت تیرآهن بر هم بزند. به‌عنوان‌مثال، شیوع ویروس کرونا در اواخر سال ۹۸، تأثیر بسیار زیادی بر بازار آهن‌آلات داشت که برای هیچ کسی قابل‌پیش‌بینی نبود. همچنین لازم است بدانیم هیچ تحلیلی نمی‌تواند بازاری بااین‌همه نوسان را به طور دقیق پیش‌بینی کند. پس درصدی خطا باید در نظر گرفته شود.

عوامل موثر بر پیش بینی قیمت تیرآهن

 

عوامل موثر بر پیش بینی قیمت تیرآهن در سال ۱۴۰۲

برای پیش بینی قیمت تیرآهن در سال ۱۴۰۲ باید در قدم اول، عواملی که ممکن است در قیمت آن دخیل باشند را شناخت و مورد بررسی قرار داد. به این خاطر که صرف‌نظر از موارد غیرمنتظره، برخی از عوامل، همیشه تأثیر خود را بر پیش بینی قیمت تیرآهن داشته‌اند.

قیمت مقاطع فولادی ازجمله تیرآهن در بازار داخلی، اغلب از اتفاقات سیاسی و اقتصادی ایران و جهان، تأثیر می‌پذیرد. در ادامه به برخی از عوامل مؤثر بر پیش بینی قیمت تیرآهن می‌پردازیم.

اثر دلار بر پیش‌بینی قیمت تیرآهن در سال ۱۴۰۲

با نگاهی به تغییرات قیمت آهن‌آلات در سال ۱۴۰۱، به نقش کلیدی قیمت دلار در قیمت‌گذاری مقاطع مختلف پی می‌بریم؛ بنابراین می‌توان این عامل را از مهم‌ترین مواردی دانست که ممکن است بر قیمت تیرآهن در سال ۱۴۰۲ تأثیرگذار باشد.

از سوی دیگر به دلیل اینکه برخی از سایزها و انواع استاندارد تیرآهن در داخل ایران تولید ندارند، اثر نرخ ارز را در پیش بینی قیمت تیرآهن در سال ۱۴۰۲ پررنگ‌تر می‌کند.

در سال‌های گذشته کمبود موجودی برخی از سایزهای تیرآهن بال پهن (هاش) و واردات آن از کشورهای دیگر، از عوامل اصلی تغییر قیمت‌های آن در بازار بود.

قیمت محصولات وارداتی در ایران، به میزان زیادی متأثر از شرایط واردات و قیمت دلار است. همان‌طور که در سال‌های گذشته شاهد بودیم با شیوع کرونا، واردات و صادرات کشورهای مختلف با مشکل مواجه شد و قیمت‌ها با شدت زیادی رشد پیدا کرد؛ بنابراین درصورتی‌که واردات با مشکل مواجه شود و تعرفه‌های وارداتی دچار تغییر شوند، همین شرایط از عوامل مهم بر قیمت هاش محسوب خواهد شد.

بنابراین، پیش‌بینی می‌شود که در سال ۱۴۰۲، نرخ دلار همچنان نوسانات خود را داشته باشد. اما امید است که با تغییر سیاست‌های کشور، این تغییرات، روند منطقی‌تری را طی کنند.

پیش بینی قیمت تیرآهن در سال 1402

تاثیر نرخ ارز بر قیمت تیرآهن در سال ۱۴۰۲

عرضه و تقاضا

برقراری تعادل میان عرضه و تقاضای یک کالا در بازار، تعیین‌کننده قیمت آن کالا است. نگاهی اجمالی به تحلیل بازار فولاد در سال گذشته، این گفته را تأیید می‌کند.

شاید حتی در برخی از هفته‌ها، تنها عامل افزایش قیمت تیرآهن، کمبود موجودی برخی سایزهای آن در بازار بود؛ بنابراین یکی از عواملی که تأثیر آن را در قیمت تیرآهن در سال ۱۴۰۲ نمی‌توان کتمان کرد، قطعاً وضعیت عرضه و تقاضای آن است.

کاربرد تیرآهن در بخش ساخت‌وساز موجب شده تا در برخی فصول سال، تقاضای این کالا بیشتر باشد. با تمام‌شدن فصل سرما، حوزه ساخت‌وساز رونق می‌گیرد و درنتیجه تقاضا نیز افزایش می‌یابد.
به طور مثال افزایش تقاضا برای خرید تیرآهن، روی قیمت تیر آهن اصفهان تأثیرگذار و با قیمت آن را با افزایش روبرو کرده است.

تقاضا اگر از سوی تولیدکنندگان، با کاهش یا ثبات عرضه همراه باشد، قطعاً افزایش قیمت را در پی خواهد داشت. به این صورت که تقاضای بالای خریداران در بورس کالا، رقابت کارگزاری‌ها را برای انجام معامله افزایش می‌دهد؛ بنابراین قیمت کالا افزایش می‌یابد.

در نهایت پیش‌بینی می‌شود که در ۶ ماه اول سال باتوجه‌به شرایط جوی مناسب برای ساخت‌وساز، تقاضا برای مقطع تیرآهن افزایش یابد. در نتیجه، این افزایش تقاضا ممکن است بر افزایش قیمت آن، هرچند به مقدار کم، اما تأثیرگذار باشد.

نقش عرضه و تقاضا در قیمت تیرآهن

ماده اولیه

کیفیت تیرآهن تعیین‎‌کننده قیمت آن و تا حد زیادی نیز وابسته به ماده اولیه تولید آن است. قیمت شمش فولادی موردنیاز برای تولید تیرآهن، وابستگی بسیاری به نرخ دلار دارد و با تغییر نرخ ارز در داخل کشور، تغییر می‌کند.

شیوع کرونا در سال ۱۳۹۹، موجب شد تا بسیاری از تولیدکنندگان مواد اولیه مقاطع فولادی، سطح پایینی از تولیدات خود را ارائه دهند. این کمبود موجودی مواد اولیه و درنتیجه افزایش قیمت آن، بر قیمت مقاطع در بازار جهانی تأثیر بسزایی داشت.

ازآنجاکه شدت کرونا در کشورهای مختلف کاهش پیدا کرده است، ممکن است که در بخش تولید تیرآهن، تأمین مواد اولیه و درنهایت قیمت تیرآهن در سال ۱۴۰۲، با تغییرات مثبتی در جهان روبرو باشیم.

از طرفی، در سال ۱۴۰۲ مطابق با بیانات برخی از مسئولین، تولید شمش خام و همچنین تولید آهن اسفنجی در داخل کشور با افزایش همراه است؛ بنابراین درصورتی‌که نرخ دلار تغییر زیادی را نشان ندهد (که باتوجه‌به نمودار قیمت دلار در ۱۰ سال گذشته این اتفاق بعید به نظر می‌رسد)، تقریباً می‌توان گفت که باثبات در بازار روبه‌رو خواهیم بود.

پیش بینی قیمت تیرآهن در سال آینده

تاثیر قیمت شمش بر قیمت تیرآهن در سال ۱۴۰۲

وقایع سیاسی داخلی و خارجی

به دلیل اینکه قیمت مقاطع فولادی در داخل کشور مشخص می‌شود، بالطبع سیاست‌های داخلی روی قیمت مقاطع فولادی تأثیرگذار است. به طور مثال نرخ تورم سال ۱۴۰۱ باعث افزایش لحظه‌ای قیمت مقاطع فولادی شد.

همچنین سیاست‌های خارجی نیز در قیمت‌گذاری این مقاطع بدون تأثیر نیست و بخشی از نوسانات قیمت ایجاد شده در قیمت این مقاطع ناشی از سیاست‌های خارجی است. کاهش قیمت جهانی تولید مقاطع فولادی از جمله سیاست‌های خارجی تأثیرگذار روی قیمت مقاطع فولادی است.

اهمیت پیش بینی قیمت تیرآهن در سال ۱۴۰۲

همان‌طور که می‌دانید مقاطع فولادی کاربرد فراوانی در ساخت‌وسازها دارند. هرگونه تغییر قیمت این مقاطع، تأثیر مستقیمی روی هزینه‌های کلی ساخت‌وسازها دارد. به همین دلیل پیش بینی قیمت تیرآهن در سال ۱۴۰۲ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

خرید تیرآهن با قیمت پایین، باعث کاهش هزینه‌های کلی ساختمان می‌شود؛ بنابراین هم سازنده هزینه کمتری را صرف ساخت ساختمان می‌کند و هم مصرف‌کننده هزینه کمتری برای تحویل‌گرفتن ساختمان می‌پردازد؛ بنابراین، پیش بینی قیمت تیرآهن در سال ۱۴۰۲ به سازنده کمک می‌کند تا خرید تیرآهن را در بهترین زمان ممکن انجام دهد.

عوامل تأثیرگذار بر قیمت آهن در سال ۱۴۰۲

علل مختلفی در بازار وجود دارند که بر قیمت انواع آهن‌آلات تأثیرگذار است که مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از:

  • قیمت مواد اولیه
  • میزان عرضه و تقاضا
  • سیاست‌های داخلی
  • تورم جهانی
  • قیمت جهانی محصولات فولادی
  • هزینه حمل‌ونقل

عوامل تأثیرگذار بر قیمت تیراهن

بررسی قیمت تیرآهن در سال ۱۴۰۲

باتوجه‌به نوسان شدید قیمت دلار در بازار، شاهد فراز و نشیب‌هایی در قیمت تیرآهن بودیم. در واقع می‌توان گفت عوامل داخلی و خارجی، شوک‌های زیادی را به بازار وارد کرده است و همین امر باعث افزایش چندبرابری قیمت تیرآهن شده است.

قیمت تیرآهن در سال ۱۴۰۲ تحت‌تأثیر قیمت دلار، قیمت‌های جهانی آهن و همچنین رویدادهای سیاسی خواهد بود؛ بنابراین تصمیمات دولت و شرایط برجام تأثیر مستقیمی در قیمت تیرآهن و سایر مقاطع فولادی خواهد داشت.
پیش بینی قیمت میلگرد در دولت رئیسی نیز، باتوجه‌به افزایش شدید قیمت دلار بسیار سخت خواهد بود.

تغییرات قیمت آهن در هفته گذشته

قیمت آهن در بازار تحت‌تأثیر عوامل مختلف قرار می‌گیرد. در سال‌هایی که همه‌گیری کرونا افزایش یافت، استخراج و تولید سنگ‌آهن کاهش پیدا کرد و همین امر تورم جهانی در بازار محصولات فولادی ایجاد کرد.

همچنین تحریم‌های سیاسی و اقتصادی نیز اثر مخربی بر بازار ارز کشور داشت و باعث افزایش قیمت آهن‌آلات شد.در هفته‌های اخیر نیز بالارفتن قیمت ارز، تأثیر زیادی روی قیمت تیرآهن و کلیه محصولات فولادی گذاشت به‌طوری‌که روزانه شاهد افزایش قیمت آنها بودیم.
قیمت میلگرد نیز همانند قیمت تیرآهن از این قاعده مستثنی نبود و در طول یک سال گذشته سیر صعودی را طی کرده است.

تغییرات قیمت آهن

پیش بینی قیمت آهن بعد از تحریم

در سال‌های اخیر شاهد تحریم‌های شدید از سوی کشورهای ابرقدرت علیه ایران بوده‌ایم. این تحریم‌های بر قیمت کالاهای مختلف از جمله آهن تأثیر زیادی داشته است. اما مسلم است خریدوفروش آهن‌آلات حتی در زمان تحریم نیز توقف نداشته است.

بنابراین، با پیش بینی قیمت آهن در آینده، می‌توان تصمیمات درستی را گرفت و کمتر متضرر شد. از جمله عوامل تأثیرگذار در پیش بینی قیمت آهن بعد از تحریم می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • نوسان داشتن قیمت دلار، سکه و نفت
  • افزایش نرخ جهانی آهن
  • قیمت مواد اولیه استخراج شده
  • هزینه حمل و نقل
  • میزان تقاضاافزایش قیمت جهانی آهن

پیش بینی قیمت تیرآهن در سال ۲۰۲۳

بعد از پیش بینی قیمت تیرآهن در سال ۱۴۰۲ در کشور، بهتر است با پیش بینی قیمت تیرآهن در جهان نیز آشنا شویم.
با کمی دقت در میزان تولید جهانی فولاد نتیجه می‌گیریم که عوامل مانند تورم، جنگ اوکراین، محدودیت‌های کرونایی و … بر روی تولید و تقاضای فولاد تأثیر گذاشته و آن را کاهش داده است؛ بنابراین کاهش تولید و تقاضای محصولات آهنی و فولادی، قیمت جهانی را کاهش داده است.

اما این سؤال مطرح می‌شود که این عوامل به چه صورت سبب کاهش تولید و عرضه می‌شود؟ در پاسخ باید گفت هر یک از این عوامل به نحوی باعث ایجاد اختلال در تولید و عرضه می‌شوند و برای رفع آن باید این عوامل را از بین برد. برای مثال:

  • جنگ روسیه و اوکراین باید تمام شود تا زنجیره تأمین و تولید فولاد بهبود پیدا کند.
  • محدودیت‌های کرونایی در کل کشورها پایان یابد.
  • تحریم‌ها علیه کشور روسیه برداشته شود.
  • رشدکردن صنایعی که مصرف فولاد در آنها زیاد است مثل ساختمان‌سازی و خودروسازی

پیش بینی قیمت تیرآهن در سال 2023

نمودار مقایسه نرخ دلار و تیرآهن

نمودار قیمت دلار و تیرآهن یکی از ابزارهای مهم برای تحلیل قیمت محصولات فولادی به شمار می‌رود. خریداران و فروشندگان با استفاده از این نمودار پیش‌بینی می‌کنند که چه زمانی در صنایع فولاد سرمایه‌گذاری کنند.

استعلام قیمت تیرآهن در سال ۱۴۰۲

بازرگانی آیرومارت همواره سعی کرده است تا باتکیه‌بر دانش متخصصان و کارشناسان خود، تحلیل هفتگی قیمت مقاطع فولادی را در وب‌سایت خود قرار دهد تا خریداران محترمی که قصد خرید هرکدام از مقاطع فولادی را دارند، بتوانند با دید بازتری نسبت به اوضاع بازار، خریداری کنند تا کمترین ضرر را داشته باشند.

علاوه بر استعلام قیمت روز تیرآهن، قیمت ورق A283 و دیگر مقاطع فولادی را می‌توانید در سایت آیرومارت مشاهده کنید. همچنین با دریافت مشاوره خرید، می‌توانید خریدی مقرون‌به‌صرفه و متناسب با نیاز خود داشته باشید.

جمع‌بندی

باتوجه‌به عواملی که مورد بررسی قرار گرفت، انتظار می‌رود که قیمت تیرآهن در سال ۱۴۰۲ نیز روندی صعودی را طی کند. اما امید است که با فراهم آمدن زیرساخت‌های اقتصادی مناسب از سوی دولت و نیز عدم رخداد موارد غیرمنتظره، روندی منطقی از شیب تغییر قیمت را در بازار مقاطع فولادی شاهد باشیم.

هرکدام از عواملی که در بالا توضیح داده شد ممکن است در زمان‌های مختلف، تأثیرات متفاوتی داشته باشند. بعضی از این تأثیرات به‌صورت مقطعی رخ می‌دهند و بعضی تأثیر بلندمدت دارند. در نهایت باید مجموع این عوامل را در نظر گرفت تا بتوان بهترین پیش بینی قیمت تیرآهن را داشت و خرید بهتری را رقم زد.

مجموعه بازرگانی آیرومارت این افتخار را دارد با شرایط کنونی کشور کلیه مقاطع فولادی خود از جمله میلگرد را با قیمت مناسب و با ارائه گواهی تضمین کیفیت کالا در اختیار مشتریان محترم قرار دهد. همچنین این امکان را فراهم کرده است تا خرید خود را به صورت اعتباری و چکی انجام دهند. برای استعلام قیمت میلگرد میانه و قیمت میلگرد نیشابور می‌توانید با کارشناسان آیرومارت با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس حاصل نمایید.

رویا سبزعلی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (7 امتیاز)

  1. احمدرضا
    شهریور ۱۷, ۱۴۰۰ ۱۰:۵۷
    فعلا که تو پیش بینی قیمت تیرآهن ۱۴۰۲ باید قطعی برق و نوسان دلار رو بررسی کرد
    1. ناشناس
      تیر ۸, ۱۴۰۲ ۰۵:۲۵
      درست در زمانی که ما فکر می‌کردیم اروپایی ها بعلت تحریم کردن سوخت مسکو با مشکل مواجه می‌شود وبه اصطلاح زمستان سختی در پیش دارند آنها درست با چاره اندیشی نه تنها به مشکل نخوردند توانستند با سوخت های جایگزین وبروز کردن کارخانجات خود نه تنها به مشکل بر نخوردند همچنان بهتر به تولید ادامه دادند الان چند سالی است که صنایع تولیدی ما با کمبود سوخت در تابستان مواجه اند نه تنها به فکر چاره ای برای جایگزین کردن سوخت دیگر نبودند دستگاه های خود را بروز نکردند درست مثل کاری که در میادین مشترک گازی کشورهای عربی دارند ذخائر مشترک پارس جنوبی را غارت میکنند وما هیچ کاری در بروز کردن پالايشگاه های خود نکردیم فقط میگیم رعایت مصرف رو بکنید
  2. moradi
    بهمن ۱۶, ۱۴۰۱ ۱۴:۰۳
    دیگه تیرآهنم گرون بشه قیمت خونه منفجر میشه خدا به داد برسه
    1. آیرومارت
      بهمن ۱۷, ۱۴۰۱ ۱۶:۵۸
      سلام. بله متاسفانه قیمت مسکن با این شرایط افزایش شدید خواهد داشت. قیمت میلگرد ۱۴ به عنوان یکی از میلگردهای مهم در ساختمان سازی را با ما دنبال بفرمایید.
  3. محمدعلی
    بهمن ۱۹, ۱۴۰۱ ۱۶:۵۴
    با توجه به افزایش بدون کنترل قیمت دلار و بازار شب عید فکر نمیکنم کاهش یا ثبات قیمتی در این بازار باشه درسته؟ روند کلی افزایشی به نظر میرسه
    1. آیرومارت
      بهمن ۲۰, ۱۴۰۱ ۱۶:۴۵
      سلام. وقت شما بخیر. بله متاسفانه. شرایط و نمودار قیمت دلار رو اگر بررسی کنیم متوجه میشیم که شرایط به این شکل پیش بینی نمیشه.
    2. ناشناس
      تیر ۸, ۱۴۰۲ ۰۵:۳۱
      قیمت دلار یک بحث و نبود نظارت بر قیمت ها هم یک بحث چرا برای خرید یک محصول با چندین نرخ متفاوت مواجه شویم آن‌طور نیست که همه کسبه اجناس خود رو به قیمت مصوب بفروش برسانند
021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.