محاسبه قیمت رابیتس کاری

5/5 - (2 امتیاز)

محاسبه قیمت رابیتس کاری

محاسبه قیمت رابیتس کاری

بسیاری از ما با توری‌های فولادی گالوانیزه‌ی مشبکی که در کارگاه‌های ساختمانی به کار می‌روند آشنا هستیم. به این نوع توری، رابیتس یا راویز می‌گویند. در حقیقت، راویز نام دیگر یکی از پر استفاده‌ترین مصالح ساختمانی است که در عین حال، در زمان خود نوعی تکنولوژی نوین ساخت‌وساز هم محسوب می‌شد.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

امروز بیش از صدسال از زمانی که این لوازم در ساختمان‌سازی به کار رفته‌است، گذشته است. در این مطلب به این موضوع و سایر مسائل از جمله محاسبه قیمت رابیتس کاری خواهیم پرداخت.

رابیتس چیست؟

رابیتس یا راویز یک نوع توری فلزی یا لت فولادی گسترده یا مشبک است. از این توری فلزی در مراحل ساخت ساختمان به عنوان سکویی برای تعبیه و چسباندن غشای سیمانی گچ‌بری به اعضای سازه‌ای ساختمان استفاده می‌شود.

بدون این مصالح، فضای کمی برای اعمال گچ بر روی قاب باز یا سازه غلاف یا قاب وجود خواهد داشت؛ بنابراین گچ و خاک می‌ریزد و ایستایی نخواهد داشت. محاسبه قیمت رابیتس کاری هم یکی از مواردی است که باید به آن توجه داشت که در ادامه به آن نیز پرداخته شده است.

از سوی دیگر، برخی این سوال برایشان پیش آمده که فرق راویز با رابیتس چیست. در جواب این سوال که رابیتس چیست باید بگوییم همان راویز است که با اسامی دیگری در بازار آهن هم شناخته می‌شود.

این لوازم یا مصالح درواقع یک توری فولادی یا آهنی گسترده و مشبک است که نقش پایه‌ی گچبری‌ها و سایر الحاقات دکوراتیو را، که معمولا پایه محکمی روی سقف و دیوار داخلی و خارجی سازه ندارند، بازی می‌کند.

رابیتس بسیار بادوام و مستحکم است؛ چون یکپارچه تولید می‌شود پس این یکپارچگی را به سادگی از دست نمی‌دهد. بر خلاف مش‌های بافته‌شده یا ورق‌هایی که دارای اتصالات گیره‌ای یا جوشی‌اند، هیچ بخشی دچار ضعف و سستی نخواهد شد.

فلز مشبک شده از نظر ساختاری قوی‌تر از سایر انواع فلز منبسط شده است. رشته‌ها باری از وزن را به طور یکنواخت توزیع می‌کنند و به شبکه‌ی رابیتس امکان می‌دهند وزن بیشتری را در قیاس به ورق فلز منبسط شده مسطح تحمل کند.

هزینه راویز کاری

انواع رابیتس به عنوان یک محصول صنعتی

تفاوت اصلی انواع رابیتس، در کیفیت ورق فولادی‌ای است که برای تولید آن استفاده شده است. همانطور که در بالا ذکر شد، رابیتس به توری‌های فولادی گسترده اطلاق می‌شود. نحوه تولید رابیتس را هم در این بخش باید شرح دهیم که از ورق‌‌های گالوانیزه گرم به شیوه یک‌دست و یک‌باره تولید می‌شود تا بافتی یکپارچه ایجاد گردد.

فارغ از این، با استفاده از مفتول‌‌های فولادی گالوانیزه رابیتس‌بندی به شیوه‌ی لایه‌ای به ساختار سازه متصل می‌گردد. در یک نگاه عمومی، رابیتس به کمک کشش عرضی و پرس ورق‌های فولاد تولید می‌شود و بعد با عملیات برشکاری آماده مصرف می‌گردد.

تفاوت دیگر در ابعاد توری مشبک است. رابیتس در ابعاد توری با پیمانه‌ی ۲۴۰*۶۰ سانتی‌‌متر تولید می‌شود که بالاترین میزان تقاضا را در بازار دارد.

این محصول مساحتی بالغ بر ۱/۴۴ متر را در در بر می‌گیرد که با توجه به رواداری این اندازه معمولاً ۱/۴ متر از سطح را می‌تواند بپوشاند. با تقسیم متراژ کار بر عدد یاد شده، تعداد رابیتس مورد نیاز حاصل می‌شود.

تفاوت دیگر وزن محصولات است. از طرفی، وزن رابیتس ۹ ستونه سبک برابر است با ۶۶۰ گرم، و وزن ۹ ستونه نیمه‌سنگین برابرِ ۷۹۰ گرم، و وزن ۹ ستونه سنگین هم ۸۷۰ گرم، برآورد و گزارش شده است.

علاوه‌بر‌این، رابیتس‌های ١١ و ١٣ ستونه سبک، نیمه‌سنگین و سنگین هم هر یک وزن مشخص به خود را خواهند داشت؛ اگرچه در کشور‌های توسعه‌‌یافته، تعداد این ستون ‌ها تا ۱۷ هم می‌‌رسد. برخلاف تولیدات داخلی ایرانی که هنوز تا ۱۳ ستون بیشتر را قادر نیستند که ارائه دهند. شایان ذکر است که رابیتس ۱۳ ستونه‌، هم سنگین‌ترند و هم کیفیت بالاتری دارند.

معرفی کاربردهای رابیتس (راویز)

استفاده از رابیتس به طور کلی برای موارد زیر خلاصه می‌شود:

  • ساخت سقف‌‌های کاذب؛
  • گچ‌کاری و گچ‌بری ها؛
  • پوشش روی تیرآهن و اجزاء سازه‌ای و آرماتوربندی و میلگرد؛
  • اندود‌کاری داکت‌‌های سیستم سرمایشی؛
  • اجرای دکوراسیون و تندیس؛
  • انجام سقف کاذب؛
  • پوشش تیرآهن ها و آرماتورهای بیرون‌زده؛
  • ایجاد فضا برای نور مخفی.

پوشش بتن‌سیمانی سقف و دیوارهای بلند بدون رابیتس غیر قابل تصور است. محاسبه قیمت رابیتس کاری در این رابطه به عنوان تابعی از مساحت بتنی که باید پوشش آن با رابیتس و گچ انجام شود، محاسبه می‌شود. همچنین، ترمیم و بازسازی ترک‌‌های ساختمانی و کارهای ترمیمی دیگر، دکوراسیون و مانند آن از دیگر موارد استفاده رابیتس به شمار می‌رود.

استفاده از این موارد برای یکارچه‌ساختنِ کامل سطوح دیوار استفاده می‌شود که به پدید آمدن یک بستر مطلوب برای نصب اجزای تأسیسات برقی و مکانیکی و در نهایت اجرای رنگ‌ونازک‌کاری‌‌های سیمانی و گچی انتخابی عالی و بدون جایگزین است.

محاسبه قیمت رابیتس کاری

مزایا و معایب رابیتس (راویز)

یکی از مزیت‌های رابیتس این است که باعث سفت شدن لایه‌ی بیرونی نازک‌کاری و دیوارها می‌گردد که مثلا با شاتکریت رویشان بتن‌پاشی صورت گرفته است. این ساختار مشبک از هر ترک و پارگی و در واقع جدا شدن بافت دیوار در سازه جلوگیری به عمل می‌آورد. سوای این، سایر مزیت‌های آن در زیر فهرست شده‌اند:

  • امکان اجرای طرح‌های زیبا بر روی سقف و انواع نمای ساختمان؛
  • ساخت فضای نورمخفی؛
  • اندودکاری کانال‌ها‌ی تاسیساتی و داکت‌ها مربوطه؛
  • ساخت تندیس و نیم‌تنه برای محوطه و لابی؛
  • سقف کاذب؛
  • شاسی کشی نما؛
  • اجرای پلاسترکاری‌های گچی و سیمانی؛
  • جلوگیری از ترک‌خوردگی‌های سطحی دیوارها و ستون‌ها.

معایب رابیتس هم آنطور که اهالی صنعت بیان می‌کنند عبارتند از قیمت بالا، نیاز به کارگر ماهر، اجرای زمان‌بر و وقت‌گیر و همینطور فرسودگی پس از چند سال؛ رابیتس عمر طولانی‌ای ندارد. دیگر معایب رابیتس عبارتند از:

  • عدم وجود امکان آکوستیک کردن؛
  • عدم وجود دسترسی آسان به زیر کار—در صورت نیاز باید خرابش کنید؛
  • رابیتس سنگین است؛
  • پس از چند سال مُد رابیتس‌کاری و آرک‌بندی عوض می‌شود و این دلپذیر نیست.
  • در گذشته گاهی از رابیتس کاری در شناژبندی هم استفاده می‌شده است.

سقف کناف بهتر است یا رابیتس

همان‌طور که در بالا بیان کردیم، شیت‌های رابیتس به کمک مفتول رابیتسی یا سیم‌رابیتس به شکل شبکه‏‌ای از تارها متصل می‏شود.

با توجه به مزیت انعطاف‌پذیری شیت‌های مشبک رابیتس، می‌توان سطوح یکپارچه ولی منحنی ایجاد کرد که در زیبا کردن محیط نقش به سزایی دارد و یک مزیت معمارانه محسوب می‌شود.

آرک‌های سقف به این روش و شکل ایجاد می‌شوند. اما از طرفی اجرای رابیتس بسیار گران است و نیاز به دست کم، دو نفر متخصص دارد.

کناف سبک‌تر است در قیاس با رابیتس، همچنین سقف‌های آرکی که با این توری‌های مشبک کار می‌شوند بار مرده زیادی را به سازه تحمیل می‌کنند.

در تقابل با این مشکل، ظرافت کار با رابیتس بسیار بهتر اتفاق می‌افتاد و در سقف کنافی این مسئله نیاز دارد تا مجری و پیمانکار در مقام استادکار وارد عمل شده باشد.

هزینه رابیتس کاری

محاسبه قیمت رابیتس کاری

رابیتس کاری را به اشکال مختلف قیمت گذاری می‌کنند. در زیر چند روش قیمت گذاری رابیتس کاری را به شکل خلاصه فهرست کرده‌ایم:

  • بر اساس مترمربع؛
  • براساس متر طول؛
  • قیمت گذاری مقطوع.

قیمت رابیتس کاری به عوامل مختلفی وابسته است که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نوع رابیتس
  • قیمت ورق گالوانیزه
  • قیمت سیمان و گچ
  • قیمت سیم رابیتس
  • مساحت پروژه
  • دستمزد تیم اجرایی

با توجه به نوسان قیمت ورق گالوانیزه، قیمت میلگرد و همچنین تغییر در قیمت سیمان و گچ، باید بگوییم که قیمت رابیتس کاری نیز ثابت نیست و دچار افت و خیزهای متعدد می‌‌شود.

لیست قیمت رابیتس (راویز)

از آنجایی که رابیتس از ورق فولادی گالوانیزه تولید می‌شود، قیمت روز ورق گالوانیزه تاثیر مستقیم بر قیمت رابیتس دارد. به بیان صریح‌تر، به خاطر تولید رابیتس با استفاده از این محصول، قیمت ورق بر ارزش رابیتس تولیدی اثر می‌گذارد و محصول به شکل مستقیم به آن وابسته است. ارزش ورق‌های فولادی نیز به صورت روزانه براساس عوامل مختلفی تغییر می‌کند و این عوامل بر نرخ نهایی رابیتس هم اثر است.

در ملاحظه‌ای دیگر، قیمت رابیتس بر اساس وزن توفیر پیدا می‌کند. تعداد ستون‌های اجرا شده بین پیمانه‌های خالی، فاکتور اصلی قیمت این محصول نیست. به طور مثال ممکن است وزن ۹ ستون فوق سنگین بیش تر از ورق ۱۳ سبک باشد. بنابراین، این ضخامت ورق هاست که تعیین کننده قیمت است. با این حال، باور غلطی که بین مردم جا افتاده این که ورق یا رول ۱۳ ستون از ۹ ستونی بهتر و گرانتر است.

مراحل رابیتس بندی

رول راویز را روی سطح دیوار پهن کنید، از پایین دیوار شروع کنید و به سمت بالا بروید و کامل شیت را بگسترانید. سپس تیغ را محکم بکشید بخش‌های بیرون زده را بزدایید.

بعد با کوبیدن میخ‌های گالوانیزه به شیت و تیغه در هر چند متر در امتداد لبه تیغه و به صورت شبکه‌ای برای بخش میانی کار، آن را به دیوار بچسبانید.

این یک روش ساده است و از آرماتوربندی ساده‌تر انجام می‌شود، که می‌تواند مورد استفاده همه قرار گیرد. هرچند انواع رابیتس بندی مثل سقف کاذب یا راویزکاری دور ستون خودشان نیاز به تخصص و انجام مراحل مشخص دارند. محاسبه قیمت رابیتس کاری به میزان ظرافیت و دقت انجام این مراحل نیز می‌تواند بستگی‌ داشته باشد.

قیمت راویز کاری سقف

روند تولید رابیتس (راویز)

رابیتس با استفاده از ورق فولادی گالوانیزه تولید می‌گردد. در زیر مراحل ساخت رابیتس به ترتیب آمده است:

  • پرس و کشش عرضی؛
  • عبور از زیر دستگاه برش؛
  • انجام عملیات نورد سرد؛
  • کشش دهی مجدد.

نحوه تولید و نوع رابیتس، بر قیمت رابیتس کاری تاثیر می‌گذارد.

کلام آخر

در این پست به این پرسش پاسخ دادیم که راویز چیست و چرا به این نام به غلط از آن نام برده می‌شود. بعلاوه، بررسی شد که چطور رابیتس تولید می‌گردد و معایب و مزایای رابیتس کاری هم در قیاس با سقف کناف کدامند.

اگر می‌خواهید برای پروژه‌های خود خرید آهن‌آلات را خیلی ساده انجام دهید، می‌توانید با یک تماس کوتاه همین حالا سفارش خود را از طریق درگاه‌های ثبت سفارش تلفنی و آنلاین (برخط) آهن‌آلات آیرمارت ثبت کنید.

غزاله کریمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (2 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.