همه چیز درباره حمل و نقل میلگرد

5/5 - (7 امتیاز)

همه چیز درباره حمل و نقل میلگرد

حمل و نقل میلگرد

حمل و نقل، یکی از مهم‌ترین مراحل در فرایند تهیه آهن‌آلات به شمار می‌رود. اینکه در چه زمانی، در چه مکانی و به چه روشی بار آهن خود را تحویل خواهید گرفت، باید تماما در فرایند باربری شفاف‌سازی شود. کوچک‌ترین اشتباه و بی دقتی در این بخش، می‌تواند خسارت مالی هنگفتی را به مشتری تحمیل کند.

۵/۵ - (۷ امتیاز)

هر کدام از مقاطع فولاد و آهن شکل و ابعاد مشخصی دارند. به همین دلیل هزینه و روش حمل و نقل آهن‌آلات با یکدیگر متفاوت است. در نظر برخی شاید حمل میلگرد و آهن کار راحتی باشد. اما باربری میلگرد و آهن در قیاس با استعلام قیمت آهن، خرید و بقیه فرایندها، کار تخصصی و نسبتا پیچیده‌ای است.

در این مقاله آیرومارت به طور تخصصی درباره حمل و نقل و لجستیک میلگرد صحبت خواهیم کرد و مهم‌ترین نکاتی که در باربری حمل میلگرد حائز اهمیت را با هم مرور می‌کنیم. پس با ما همراه باشید.

حمل و نقل میلگرد

روش حمل میلگرد

برای ارسال و جابجایی میلگرد به نقاط مختلف کشور و دنیا، از مسیرهای مختلفی استفاده می‌شود:

  • حمل و نقل جاده‌ای
  • حمل و نقل ریلی
  • حمل و نقل دریایی

میلگرد، مقطع فولادی طویلی است که معمولا به طول ۶ یا ۱۲ متر تولید می‌شود. بنابراین برای باربری میلگرد بایستی روشی را انتخاب کرد که در آن امکان جابجایی چنین ابعادی وجود داشته باشد و بار بدون آسیب‌دیدگی به مقصد برسد.

با توجه به جغرافیا و مسیرهای جابجایی در کشور، باربری داخلی به صورت حمل و نقل جاده‌ای و ریلی صورت می‌گیرد. البته حمل و نقل زمینی به کمک انواع ماشین و کامیون، روش رایج‌تری است. حمل و نقل دریایی برای صادرات میلگرد به کشورهای دیگر کاربرد دارد. به طور دقیق‌تر، در این بخش معمولا از حمل و نقل ترکیبی استفاده می‌شود.

روش حمل میلگرد

هزینه حمل میلگرد

برای محاسبه قیمت حمل میلگرد، عوامل زیر دخالت دارند:

  • مسافت
  • مقدار میلگرد
  • نوع ماشین

تعرفه باربری میلگرد بین شهرهای مختلف، مشخص است. اما در برخی جابجایی‌ها مثل حمل و نقل میلگرد داخل تهران، قیمت‌ها دامنه نوسان بیشتری دارند. به طور کلی هرچه مسافت بیشتر باشد، هزینه حمل میلگرد افزایش می‌یابد.

هر ماشین حمل، ظرفیت مشخصی دارد و در صورتی که حجم بار میلگرد از ظرفیت آن بیشتر باشد، تعداد ماشین بیشتر می‌شود و بالطبع هزینه‌ها افزایش پیدا می‌کند. تاثیر نوع ماشین بر محاسبه هزینه باربری میلگرد نیز به این صورت است که مثلا کرایه نیسان با کرایه تریلی برابر نیست.

علاوه بر موارد مذکور، میان باربری‌های مختلف نیز قیمت‌ها رقابتی است. اگر برای حمل و نقل مستقیم با صاحب ماشین هماهنگ کنید و یا از طریق شرکت‌های باربری اقدام نمایید، برآورد هزینه‌ها متفاوت خواهد بود. اما فراموش نکنید که در جریان حمل و نقل میلگرد، بیمه شدن بار و به سلامت رسیدن آن به مقصد در قیاس با هزینه حمل کمتر، اهمیت بیشتری دارد.

ماشین حمل میلگرد

برای حمل و نقل میلگرد و مقاطع طویل از انواع کامیون و ماشین استفاده می‌شود که انتخاب هر کدام به طول و وزن بار بستگی دارد. برای باربری میلگرد براساس اصول، تنها از یک سری ماشین‌ها می‌توان استفاده کرد.

اما در باربری غیر اصولی که معمولا در سطح شهر با آن مواجه هستید، از ماشین‌های نامناسب برای انتقال بار میلگرد استفاده می‌شود. در ادامه انواع ماشین حمل میلگرد را بررسی خواهیم کرد.

حمل میلگرد با تریلی

برای انتقال مقاطع ۱۲ متری همچون میلگرد، تریلی انتخاب مناسبی است. براساس وزن میلگرد خریداری شده، یکی از انواع تریلی زیر انتخاب می‌شود:

  • تریلی ۴۰ فوت
  • تریلی کفی
  • تریلی لبه‌دار
  • تریلی ترانزیت

حمل میلگرد با تریلی

هر تریلی چند تن میلگرد حمل می کند؟

با توجه به ابعاد ظرفیت حمل میلگرد هر تریلی متفاوت است:

  • تریلی ۴۰ فوت (تا ظرفیت ۱۶ تن)
  • تریلی کفی (تا ظرفیت ۲۲ تن)
  • تریلی لبه‌دار (تا ظرفیت ۲۲ تن)
  • تریلی ترانزیت (تا ظرفیت ۲۲ تن)

حمل میلگرد با نیسان

میلگرد با طول ۶ متر در تعداد کم را می‌توان با نیسان جابجا کرد. اغلب در سطح شهر شاهد حمل و نقل میلگرد با نیسان هستید. چرا که در طول روز ماشین و کامیون‌های سنگین حق تردد ندارند و برای ادامه پروژه به تهیه میلگرد احتیاج است. برای بارهای طویل‌تر از ۶ متر را نیز با نیسان جابجا می‌کنند.

شاید مشاهده کرده باشید که برخی میلگردهای طویل‌تر را نیز با نیسان جابجا می‌کنند و مقطع از جلو و عقب ماشین بیرون می‌زند. این کار فوق‌العاده خطرناک و غیر مجاز است. در صورت مشاهده پلیس، راننده جریمه خواهد شد.

حمل میلگرد با نیسان

حمل میلگرد با خاور

علاوه بر نیسان، برای حمل و نقل میلگرد ۶ متری از خاور مبلی نیز می‌توان استفاده کرد. این نوع کامیون، توانایی باربری ۲.۵ تا ۳ تن میلگرد را دارد.

حمل میلگرد با شورلت

برای حمل میلگرد ۱۲ متری علاوه بر تریلی، از شورلت نیز استفاده می‌شود. فقط دقت داشته باشید که شورلت حمل میلگرد تنها در طول شب اجازه رفت و آمد دارد. در صورت مشاهده باربری شورلت در طول روز، پلیس آن را جریمه می‌کند.

مراحل حمل میلگرد

فرایند باربری، پس از تسویه خرید میلگرد آجدار، ساده و … آغاز می‌شود. در این مرحله ابتدا بار از انبار مبدا آزاد شده و پس از هماهنگی با باربری، ماشین تعیین شده بار را از انبار تحویل گرفته و در مقصد تخلیه می‌کند. به طور کلی مراحل حمل میلگرد را به صورت زیر می‌توان خلاصه کرد:

  • هماهنگی با باربری
  • آزادسازی بار از انبار با توجه به کد حواله کالا
  • بارگیری از انبار مبدا و صدور برگه باسکول
  • تخلیه بار در مقصد با توجه به بارنامه

مراحل حمل میلگرد

بارنامه یا حواله باربری چیست؟

حواله بارنامه یا حواله باربری، برگه‌ای شامل اطلاعات زیر است که در دو نسخه برای راننده ماشین حمل بار و صاحب بار، توسط شرکت حمل ‌و نقل صادر می‌شود:

  • مشخصات ماشین
  • مشخصات گیرنده و فرستنده ( اعم از کد پستی، آدرس، شماره تلفن شخص مسئول و …)
  • محل بارگیری
  • محل تخلیه
  • وزن
  • بیمه نامه

حواله باربری در واقع برای راننده صادر می‌شود تا به راحتی بتواند بار آهن را از انبار بارگیری نماید و در محل مشخص، تخلیه کند. همراه داشتن این برگه هنگام باربری، خصوصا حمل و نقل شهری، به شدت ضروری است. این برگه جوازی برای عبور از پلیس راه برای راننده محسوب می‌شود. نمونه‌ای از بارنامه رسمی را در شکل زیر مشاهده می‌کنید:

حواله باربری

بیجک چیست؟

به کاغذ یا قبض صادر شده توسط باربری، برای حمل و نقل خرد میلگرد، بیجک گفته می‌شود. در واقع این قبض یک بارنامه غیر رسمی است. داخل کاغذ بیجک اطلاعات زیر ثبت می‌شود:

  • نام باربری
  • نوع و تعداد کالا
  • نام فرستنده
  • نام و آدرس گیرنده

بیجک چیست؟

برگه باسکول چیست؟

قبض یا برگه باسکول، کاغذی است که وزن پر و وزن خالی ماشین را برای محاسبه وزن خالص در آن درج می‌شود. همچنین مشخصات ماشین نیز در آن ثبت می‌شود. وزن خالص در محاسبه خرج انبار مورد نیاز است.

برگه باسکول

هزینه انبارداری و بنگاه

زمان آزادسازی بار میلگرد از بنگاه هزینه انبارداری باید پرداخت شود. براساس تعرفه اعلام شده، برای نگهداری هر کیلوگرم از آهن آلات، مبلغ مشخصی دریافت می‌گردد. همچنین برای بارگیری با جرثقیل و لیفتراک در انبار، معمولا هزینه جداگانه‌ای دریافت می‌شود.

در صورتی که بنا به نیاز مشتری، بر روی بار میلگرد سفارش داده شده خدمات برشکاری، خمکاری و … انجام گرفته شده باشد، در این مرحله هزینه خدمات نیز باید تسویه گردد.

خرید تا حمل میلگرد با آیرومارت

در بازاری که دلالان با ارائه جنس تقلبی، باعث از بین رفتن سرمایه و به خطرانداختن جان افراد می‌شوند، اهمیت خرید میلگرد از منبع معتبر را دو چندان می‌کند. شرکت پیشرو صنعت نفت آسیا ( آیرومارت) از خوش‌نام‌ترین تامین‌کنندگان آهن و فولاد ایران است که طی سال‌های متمادی فعالیت، توانسته رضایت مشتریان را جلب نماید. انتخاب این مجموعه برای خرید میلگرد سه مزیت مهم به همراه دارد:

  •  امکان مقایسه آنلاین قیمت میلگردهای کارخانه‌های مختلف
  • خرید آنلاین میلگرد کارخانه از سراسر ایران
  • تحویل بار در هر کجای ایران

شما می‌توانید قیمت میلگرد ساده، کلاف، آجدار و استیل را در سایت آیرومارت مشاهده کنید و به صورت آنلاین نسبت به خرید میلگرد اصفهان، بافق یزد، پرشین فولاد و … اقدام نمایید. خدمات حمل بار از جمله خدمات ارزنده آیرومارت به مشتریان در سراسر ایران است.

با ارائه این خدمت شما دیگر دغدغه حمل بار را نخواهید داشت. برای آگاهی از شرایط حمل و نقل میلگرد آیرومارت با شماره تلفن ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس حاصل فرمایید.

چگونه هزینه حمل میلگرد را می‌توان کاهش داد؟

مهم‌ترین عاملی که در محاسبه کرایه حمل میلگرد تاثیر دارد، فاصله میان محل بارگیری تا محل تخلیه است. با توجه به پراکندگی تولیدکنندگان میلگرد در ایران، خرید از نزدیک‌ترین کارخانه و منبع، کاملا به سود مشتری خواهد بود. آیرومارت با در اختیار داشتن انبارهای امانی در شهرهای مختلف، میلگرد مورد نیاز خریدار را از نزدیک‌ترین انبار تامین می‌کند.

سخن پایانی

باربری و یا حمل و نقل میلگرد مسئله‌ای است که علاوه بر دقت و رعایت نکات آن، به تجربه، مهارت و تخصص نیز احتیاج دارد. بنابراین نباید در انتخاب روش، ماشین و بنگاه باربری سهل‌انگاری کرد. برای اینکه از افراد آشنا به این حوزه کمک بگیرید و دغدغه حمل و نقل میلگرد نداشته باشید، آیرومارت می‌تواند در این مسیر همراه شما باشد.

به نظر شما چه نکته دیگری در باربری میلگرد اهمیت دارد؟ لطفا نظر خود را در پایین اسن صفحه با ما به اشتراک بگذارید.

رویا سبزعلی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (7 امتیاز)

  1. ممدجواد
    اردیبهشت ۴, ۱۴۰۱ ۱۵:۱۸
    فک کنم وقتی میگن یه ماشین میلگرد منظور ۲۲ تن میلگرده درسته؟
    1. آیرومارت
      اردیبهشت ۵, ۱۴۰۱ ۱۱:۳۷
      سلام وقت بخیر. در سیستم باربری میلگرد، بسته به حجم و مقدار بار، از یک نیسان تا چند تریلی می‌توان استفاده کرد. بنابراین ظرفیت حمل هر ماشین متفاوت است.
  2. سپهر
    اردیبهشت ۱۲, ۱۴۰۱ ۱۶:۲۴
    کرایه باربری میلگرد امسال افزایش پیدا کرد؟
    1. آیرومارت
      اردیبهشت ۱۷, ۱۴۰۱ ۱۱:۳۱
      سلام روز بخیر. بله امسال نیز همچون سال‌های گذشته تعرفه باربری میلگرد و آهن آلات با افزایش قیمت مواجه بود.
021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.