قیمت میلگرد زاگرس | کارخانه صبا فولاد زاگرس شهرکرد | آیرومارت

3.9/5 - (9 امتیاز)

قیمت میلگرد زاگرس | کارخانه صبا فولاد زاگرس شهرکرد | آیرومارت

قیمت میلگرد زاگرس

میلگرد زاگرس به عنوان رایج‌ترین مقطع فولادی در صنایع مختلف کاربرد دارد. میلگرد به  عضو جدا نشدنی ساخت و سازهای تبدیل شده‌است. وجود این مقطع فولادی باعث شده تا رویای آسمان خراش‌ها تحقق پیدا کند. هم‌چنین حضور میلگرد در سازه‌های بتنی به مقاوم سازی بناها در برابر آسیب‌های طبیعی مثل زلزله کمک کرده‌است. همان طور که می‌دانید کشور ایران به دلیل داشتن گسل‌های متعدد، در گروه کشورهای زلزله خیز قرار دارد. صبا فولاد زاگرس به عنوان یکی از تولیدکنندگان میلگرد در ایران شناخته می‌شود. تیم تحریریه مجموعه آهن‌آلات آنلاین آیرومارت سعی دارد در ادامه این مقاله با این مجموعه و روش تولید میلگرد زاگرس بیشتر آشنا خواهید شد.

۳.۹/۵ - (۹ امتیاز)
قیمت میلگرد زاگرس

کاربرد میلگرد زاگرس در فوندانسیون

کارخانه صبا فولاد زاگرس

میلگرد زاگرس یکی از محصولات بسیار پرمصرف و شناخته‌شده کارخانه صبا فولاد زاگرس می‌باشد. محل احداث این کارخانه در استان چهارمحال و بختیاری است. واحد تولیدی صبا فولاد زاگرس در مجاورت شهرکرد، مرکز این استان، واقع شده‌است. در کیلومتر ۳۵ جاده بروجن و شهرک صنعتی سفید دشت، این واحد کارخانه‌ای و تولید فولاد با کالایی شاخص چون میلگرد زاگرس، یافت می‌شود.

شرکت صبا فولاد زاگرس با تاسیس دو واحد نورد میلگرد و فولادسازی یکی از تولیدکنندگان میلگرد مهم میلگرد در استان چهارمحال و بختیاری محسوب می‌شود. واحد نورد میلگرد با همکاری شرکت‌های داخلی و خارجی و نیز انتخاب ماشین آلات مدرن و پیشرفته در سال ۱۳۹۱ تاسیس شد.

تولیدات صبا فولاد زاگرس

این کارخانه در حال حاضر، خط تولید میلگرد زاگرس خود در دو گریدی که در ادامه به‌آن پرداخته‌می‌شود، را راه‌اندازی نموده و صرفا به تولید این دو نوع محصول در حجم بالا و مطابق با کیفیت مورد قبول اداره استاندارد مشغول است. وجود کادر مجرب و متخصص، کیفیت‌سنجی به‌طرق مختلف در بخش کنترل‌کیفیت کارخانه و صدور گواهینامه استاندارد محصول، ضامن خرید مناسب و مطمئن این تولیدات است.

طراحی واحد نورد صبا فولاد زاگرس با مشارکت شرکت‌های  SIMENSEوCVS RM  صورت گرفته است. هم اینک این واحد با ظرفیت تولید ۴۲۰ هزار تن در سال به تولید میلگرد زاگرس آجدار مشغول است. قیمت میلگرد زاگرس به سایز، ترکیب شیمیایی و خواص مکانیکی آن وابسته است. در ادامه این مقاله با روش تولید میلگرد زاگرس آشنا خواهید شد.

واحد فولادسازی، دومین فاز این مجموعه محسوب می‌شود که در مرحله بررسی فنی و امکان‌سنجی طرح قرار دارد. با تولید شمش فولادی در این کارخانه، نیازی به تامین ماده اولیه از واحدهای ریخته گری نخواهد بود. هم‌چنین احداث این واحد به کاهش هزینه‌های تمام شده تولید میلگرد نیز کمک خواهد کرد. مثلا ثبات نسبی در قیمت میلگرد چون قیمت میلگرد ۱۴ زاگرس را در طول سال شاهد خواهیم بود.

روش تولید میلگرد در کارخانه صبا فولاد زاگرس

قبل از اینکه به توضیح روش تولید میلگرد بپردازیم پیشنهاد می کنیم مقاله هر آنچه که درباره انواع میلگرد فولادی باید بدانید را مطالعه کنید.

برای تولید میلگرد زاگرس، از بیلت‌های تولیدی واحدهای ذوب و ریخته گری کارخانه صبا فولاد، کارخانه تولید کننده میلگرد ۱۴ زاگرس به‌عنوان کالایی پرمتقاضی، استفاده می‌شود. بیلت،‌ شمش فولادی است که مساحت مقطع آن، به صورت مربع یا دایره، حداکثر ۲۳۰ سانتی‌متر مربع می‌باشد. البته برای تولید میلگرد لازم است بیلت به فرم استوانه‌ای در بیاید. اگر شمش تولیدی در کارخانه تولیدکننده میلگرد ۱۴ زاگرس، مربع مستطیل شکل باشد، با غلطک به فرم استوانه شکل می‌یابد. کنترل بیلت‌های خریداری شده از لحاظ ظاهری و شیمیایی، از اصلی‌ترین وظایف واحد کنترل کیفیت صبا فولاد زاگرس است. آنالیز شیمیایی به گرید و سابقه ورود شمش‌های فولادی بستگی دارد. برای آشنایی بیشتر با شمش فولادی و انواع آن بر روی لینک کلیک کنید.

تولید میلگرد زاگرس از شمش فولادی

شمش فولادی در خط نورد به میلگرد زاگرس تبدیل می‌شود

میلگرد به روش نورد گرم تولید می‌شود. بیلت‌های تهیه شده بایستی متناسب با عرض کوره پیشگرم، حدود ۶ متر، برش داده شوند. اولین قدم در تولید میلگرد، پیشگرم کردن ماده اولیه می‌باشد. هدف از پیشگرم نمودن مقاطع میانی فولادی به خصوص میلگرد ۱۴ زاگرس، بهبود شکل‌پذیری و میزان تغیر سطح مقطع و طول آن است. در این مرحله بیلت‌ها در دسته‌های سه‌تایی به کمک غلتک‌های میز شارژ داخل کوره می‌شوند. پس از رسیدن دما به حدود ۱۲۵۰ درجه سانتی‌گراد، بیلت‌ها را از کوره خارج می‌کنند.

بیلت گداخته برای تبدیل شدن به میلگرد زاگرس، به سمت قفسه‌های نورد هدایت می‌شود. تبدیل بیلت به میلگرد زاگرس طی سه مرحله ی نورد اولیه، نورد میانی و نورد نهایی صورت می‌گیرد. در هر مرحله با کاهش سطح مقطع طول افزایش می‌یابد. عموما مراحل اولیه نورد میزان کاهش سطح مقطع و افزایش طول بیشتری را نتیجه می‌دهد. میلگرد خروجی از مرحله نورد نهایی، همان شکل و قطر مد نظر را دارد. محصول خروجی از قفسه‌های نورد به طول‌های مشخص برش داده می‌شود. میلگردها که در این مرحله دمایی حدود ۹۰۰ درجه سانتی گراد دارند، به بستر خنک کننده منتقل می‌گردند. در نهایت میلگردها بسته بندی شده و به انبار منتقل می‌شوند.

خنک‌سازی میلگرد

در تولید میلگرد از دو تکنولوژی آلیاژی شده و ترمکس استفاده می‌شود. در حقیقت این دو روش یکسان‌اند و تنها در مرحله خنک کردن تفاوت دارند. در روش آلیاژی شده محصول نهایی پس از نورد در هوای آزاد خنک می‌شود ولی در روش ترمکس محصول داغ درون یک تونل پاشش آب عبور می‌کند و به سرعت خنک می‌شود. میلگرد آلیاژی‌شده سختی پایین و میلگرد ترمکس سختی سطح بالاتری دارد. تولیدکنندگان مجموعه صبا فولاد زاگرس از سیستم ترمکس در تولید محصولات خود به خصوص میلگرد ۱۴ زاگرس استفاده می‌کنند.

واحد کنترل کیفیت، برای تولید میلگرد‌های مرغوب بر تمامی مراحل تولید نظارت می‌کند. این واحد با در اختیار داشتن مجهزترین آزمایشگاه، با انجام آزمایش‌های مختلف بر روی میلگرد طی فرآیند تولید، کیفیت محصولات را مورد بررسی قرارمی‌دهد. در نهایت میلگرد زاگرس تولیدی در وزن ۲/۵-۲ تنی به‌دقت بسته‌بندی و انبار می‌گردد.

برای اطلاعات بیشتر مقاله انواع فرآیندهای شکل دهی فلزات صنعتی را بخوانید.

انواع میلگرد در صبا فولاد زاگرس

این مجموعه به تولید انواع میلگرد آجدار (دوکی و یکنواخت) بر اساس استاندارد ملی ایران به شماره ۳۱۳۲ مشغول است. این استاندارد برگرفته شده از چندین استاندارد مرجع مثل آلمانی DIN، EN اتحادیه اروپا، ASTM آمریکایی و ایران ISO می‌باشد.  میلگرد زاگرس در سایز ۱۰ تا ۴۰  و برای مصارف ساختمانی عموما تولید می‌شود. تقسیم بندی و خواص مکانیکی تولیدات این مجموعه به صورت زیر می‌باشد:

میلگرد زاگرس اج ۴۰۰

میلگرد زاگرس آج ۴۰۰ یکی از دو نوع محصول تولیدی در کارخانه صبا فولاد است. از دیگر گریدهای این محصول، آج ۵۰۰ می‌باشد.

این نوع میلگرد، آجدار است و در مسلح‌سازی بتن برای ساخت سازه‌هایی پر استحکام بکار می‌رود. مشخصات مکانیکی میلگرد زاگرس با آج ۴۰۰ بصورت حداقل استحکام تسلیم و استحکام کششی آن به ترتیب ۴۰۰ و ۶۰۰ نیوتن بر میلی‌متر مربع به عنوان میلگرد نیمه سخت با علامت A3 مشخص می‌شود. میلگرد  A3 دارای ۰/۳۷ و ۱/۵ درصد کربن و منگنز است. شکل آج‌ها در این محصول جناغی می‌باشد. این گرید از میلگرد بسیار پرمتقاضی است و همیشه بازار داغی دارد.

نکته قابل توجه در تمامی انواع میلگرد تولید داخل، شکل یکسان آج‌ها است. چون کارخانه‌های داخلی تولید کننده مقاطع دارای خط تولید های قدیمی هستند. هندسه آج آن‌ها در تمامی انواع گریدها یکسان می‌باشد.

جدول وزنی اشتال در مورد هندسه و وزن مقاطع فولادی گوناگون از جمله میلگرد ۱۴ زاگرس، اطلاعات دقیقی ارائه می‌دهد. اما لزوما تمامی مقاطع تولیدی در ایران از این استاندارد تبعیت نمی‌کنند.

اطلاع از برند تولیدکننده هر مقطع و مطالعه کاتالوگ‌ها و سرتیفیکیت‌های ارائه شده توسط آن‌ها در این زمینه راهگشا است.

میلگرد زاگرس ۵۰۰

از دیگر میلگردهای آجدار و مناسب در مصارف ساخت و ساز، گرید با آج ۵۰۰ می‌باشد. این میلگرد که با نماد A4 مشخص می‌شود، مقدار کربن تشکیل دهنده آن ۰/۲۴ درصد و منگنزش نیز ۱/۸ درصد است. از مقایسه درصد عناصر آلیاژی در دو گرید میلگرد با آج ۴۰۰ و آج ۵۰۰، متوجه افزایش میزان آن در نوع A4 می‌شویم. طبیعتا این افزایش میزان عناصر بر خواص مکانیکی محصول نهایی و این مقطع فولادی پرمتقاضی اثرگذار است. حداقل استحکام تسلیم و استحکام کششی آن به ترتیب ۵۰۰ و ۶۵۰ نیوتن بر میلی‌متر مربع است. شکل آج در این محصول دوکی یا ترکیبی از شیارهای هفت و هشتی است.

قیمت میلگرد آج ۵۰۰ از نوع آج ۴۰۰ خود گرانتر است. وجود درصد بالاتری از عناصر آلیاژی علت این تفاوت می‌باشد. هم‌چنین اثر دیگر زیادشدن عنصری چون کربن بر خواص فیزیکی و مکانیکی مقطع، ترد شدن و کاهش خواص جوش‌پذیری آن است. مشخصا اختلاف قیمت و خواص مشهود میلگرد، کاربرد آن را خاص و حتی محدود می‌کند. گرید A4 نسبت به A3 متقاضیان کمتری دارد.

در برنامه‌های آینده واحد تولیدی صبا فولاد زاگرس، تولید میلگرد آج ۵۲۰ نیز پیش‌بینی‌شده. هدف از این کار توسعه تولیدات کارخانه و پاسخ به نیاز مشتریان چون میلگرد ۱۴ زاگرس با آج ۵۲۰ است.

عوامل موثر بر قیمت میلگرد زاگرس

همان طور که پیش از این ذکر کردیم برای تولید میلگرد زاگرس از بیلت‌های خریداری شده از واحدهای ریخته گری استفاده می‌شود. هزینه خرید و نگهداری ماده اولیه از مهم‌ترین عوامل تعیین کننده قیمت نهایی میلگرد زاگرس می‌باشد. تامین مقاطع فولادی اولیه چون شمش، بیلت و بلوم از طرق مختلف انجام می‌گیرد. این خرید شمش یا سایر مواد اولیه تولید، از دو طریق با واسطه و بی‌واسطه میسر است.

گاهی کارخانه تولیدکننده شمش به خرید و انجام معادله با کارخانه‌های تولیدکننده محصول نهایی چون لوله، ورق و یا حتی در مورد این مجموعه، میلگرد زاگرس می‌پردازد. گاهی نیز بنگاه معاملاتی و پر قدرت چون بورس کالا، واسطه انجام این خرید و فروش‌ها می‌شود. میزان عرضه و تقاضا، زمان انجام و حجم تعیینشده در بورس کالا، از فاکتورهای حائز اهمیت است. وضعیت تمامی این فاکتورها در بازار میلگرد و سطح تولید کارخانه‌هایی چون صبا فولاد زاگرس مستقیم اثر دارد.

البته این مجموعه به دنبال تاسیس فاز دوم، یعنی احداث کارخانه فولادسازی است. با احداث این واحد در آینده‌ای نه چندان دور نیازی به تامین ماده اولیه از بیرون از کارخانه نیست.

از دیگر عوامل موثر دیگر بر قیمت هر کالا به خصوص میلگرد، میزان عرضه و تقاضا است. بسیار بدیهی است که با کم شدن مقدار عرضه در بازار و از سوی دیگر افزایش تقاضا، قیمت میلگرد افزایش پیدا کند و بالعکس. در کنار موارد ذکر شده، یک سری عوامل جهانی نیز بر قیمت میلگرد زاگرس و سایر تولیدات فولادی موثر است. مواردی مثل ممنوعیت در صادرات و واردات، نوسانات ارز، تورم سالیانه، نوسانات جهانی قیمت فولاد و …، مجموعه عوامل موثر بر قیمت میلگرد زاگرس می‌باشد.

نمودار قیمت میلگرد زاگرس

تجربه نوسان قیمت میلگرد زاگرس چون سایر مقاطع فولادی دور از انتظار نیست. تمامی عوام گفته‌شده در بالا روی قیمت نهایی محصولی چون میلگرد ۱۴ زاگرس اثرگذار است. با بررسی و نگاهی کلی به تغییرات قیمت میلگرد زاگرس در آرشیو قیمتی شرکت آیرومارت می‌توان روند تغییرات قیمت را صعودی یافت. نوسانات قیمت دلار و افزایش هزینه‌های تولید،  بسته‌بندی و حمل و نقل و عرضه به بازار،  متعاقبا باعث تلاطم در بازار فولاد بخصوص قیمت میلگرد زاگرس گردیده که شامل افت و خیزهایی جزئی و بطور کلی روند صعودی است.

نمودار تغییرات قیمت میلگرد زاگرس

نمودار تغییرات قیمت میلگرد زاگرس

استعلام قیمت میلگرد زاگرس از بازرگانی فولاد آیرومارت

علاوه بر صبا فولاد زاگرس که از واحدهای تولیدی جنوب غرب کشور است،  کارخانه‌های دیگری در ایران به تولید میلگرد مشغول هستند برای آشنایی با کارخانه‌های تولید کننده میلگرد در ایران بر روی لینک کلیک کنید. تولیدات این کارخانه‌ها در سایزهای گوناگون و گریدهایی مختلف است. طبیعتا گرید میلگرد تولیدی در هر کدام از کارخانه‌ها، بر کیفیت و قیمت محصول نهایی اثر دارد. این دو عامل یکی از اهرم‌های تعیین‌کننده کاربرد و ساختمان‌سازی هستند.

با مطالعه این مقاله با مجموعه فولاد صبا زاگرس به طور کامل آشنا شدید. در صورتی که در ساخت سازه‌های خود به میلگرد زاگرس نیاز دارید، می‌توانید از آیرومارت کمک بگیرید.

آیرومارت تامین کننده تمامی مقاطع فولادی از جمله میلگرد ۱۴ زاگرس می‌باشد. تامین تمامی انواع مقاطع فولادی برای مجموعه بازرگانی آیرومارت بی‌واسطه و با ارتباط گیری با کارخانه تولیدکننده انجام می‌گیرد. این مزیت مهم مجموعه بر قیمت مناسب قابل ارائه به مشتری و اجرای سفارشات خاص و موردی شما اثر دارد. برای آگاهی از قیمت تمامی مقاطع فولادی مثل قیمت میلگرد با مشاوران ما در تماس حاصل فرمایید.

آیرومارت می‌تواند بر تمامی مقاطع فولادی نیز خدمات جانبی انجام دهد تا سهولت خرید و تامین کالای مورد نظر شما را فراهم نماید.

ادمین

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
3.9/5 - (9 امتیاز)

  1. شهرام کیانی
    خرداد ۲۳, ۱۴۰۰ ۱۲:۰۵
    با سلام . دفتر فروش میلگرد زاگرس اصفهان جهت همکاری . با تشکر
    1. خرداد ۲۳, ۱۴۰۰ ۱۲:۱۵
      با سلام همکاری با شما باعث افتخار ماست
  2. محسن
    شهریور ۱۷, ۱۴۰۰ ۱۷:۰۴
    چقد کامل توضیح دادید. خیلی ممنون من هیچ کجا اطلاعات جامعی درباره میلگرد زاگرس نتونستم پیدا کنم جز اینجا
    1. آیرومارت
      شهریور ۲۲, ۱۴۰۰ ۱۶:۴۸
      با سلام ممنون از حسن توجه شما
021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.