بندیل میلگرد چیست؟

5/5 - (3 امتیاز)

بندیل میلگرد چیست؟

بندیل میلگرد

بندیل میلگرد در واقع نوعی بسته بندی می‌باشد که با استفاده از تسمه‌های فلزی یا پلاستیکی محکم انجام می‌شود. در حالت کلی، میلگرد نوعی مقطع طویل فولادی با سطح مقطع دایره‌ای شکل است که کاربرد بسیار گسترده‌ای در صنایع مختلف بخصوص ساختمان‌سازی دارد.

۵/۵ - (۳ امتیاز)

در پی افزایش مصرف میلگرد فولادی در داخل کشور، کارخانه‌های بسیاری در مناطق مختلف، به تولید این مقطع مشغول هستند. برای آشنایی با تولید کنندگان هر منطقه، اطلس تولیدکنندگان میلگرد فولادی در ایران را مطالعه نمایید.

میلگرد در انواع مختلفی در بازار موجود است. مهم‌ترین دسته‌بندی این مقطع بر اساس شکل ظاهری آن می‌باشد که مطابق با آن، در دو نوع آجدار و ساده قرار می‌گیرد.

در تولید انواع میلگرد، مرحله‌ای با عنوان بسته بندی نیز وجود دارد. این مرحله به منظور حمل آسان‌تر، انبارداری راحت‌تر و نیز عدم آسیب رسیدن به میلگردها در حین جابه‌جایی انجام می‌شود. به اینصورت که تعداد مشخصی از میلگردها را در یک دسته در کنار هم قرار داده و توسط نوارهایی باریک که ممکن است فلزی یا حتی پلاستیکی باشند، بسته بندی می‌کنند.

میلگردهای قرار گرفته در هر بندیل، معمولا طول، سایز، جنس و در نتیجه وزن معینی دارند. نحوه بسته بندی میلگرد با توجه به نوع کارخانه تولیدکننده و سایز آن متفاوت است.

برای خرید میلگرد نیاز است تا از نحوه بسته‌بندی آن نیز اطلاعات کافی را داشته باشیم. در این مقاله سعی شده است تا به بهترین و مناسب‌ترین انواع بسته‌بندی میلگرد، یعنی بندیل میلگرد، بپردازیم. همچنین اطلاعاتی نیز درباره وزن هر بندیل و تعداد شاخه‌های موجود در آن، در اختیار شما قرار دهیم.

وزن هر بندیل میلگرد

با توجه به سایز، تعداد شاخه‌ها و نوع، وزن هر بندیل میلگرد متفاوت است. حتی برخی از برندهای تولید کننده میلگرد نیز ممکن است دارای بندیل‌هایی با وزن متفاوت باشند. اما باید توجه داشت که وزن مشخص‌شده برای هر بندیل میلگرد تولیدی هر کارخانه باید مقداری ثابت باشد تا مشتری بتواند به راحتی به وزن هر شاخه پی ببرد.

وزن هر شاخه میلگرد، تا حدودی تعیین‌کننده میزان کیفیت آن می‌باشد. از سوی دیگر، در بسیاری موارد، وزن میلگرد تولیدی کارخانه های مختلف، مقداری کمتر از جدول اشتال میلگرد می باشد. بنابراین اطلاع از وزن هر بندیل و وزن هر شاخه از اهمیت بالایی در خرید آن برخوردار است.

هر بندیل میلگرد دارای وزنی در حدود ۲ تا ۵.۵ تن است که  بسته به سایز و کارخانه تولیدکننده آن متفاوت می‌باشد.

تعداد شاخه در هر بندیل میلگرد

سوال رایج خریداران پس از آشنایی با مفهوم میلگرد، این است که هر بندیل میلگرد چند شاخه است؟

تعداد شاخه در هر بندیل میلگرد ، عامل بسیار مهمی است که در هنگام خرید این محصول باید مورد توجه قرار گیرد. این تعداد معمولا توسط فروشنده اعلام می‌شود اما امکان محاسبه توسط مشتری نیز وجود دارد.

برای محاسبه تعداد شاخه در هر بندیل میلگرد، باید وزن هر بندیل را اندازه‌گیری کرده و بر وزن هر شاخه تقسیم کرد. تعداد شاخه‌های موجود در هر بندیل، بسته به سایز میلگرد موجود در آن، متفاوت است. بدیهی است که تعداد میلگرد در هر بندیل، با افزایش سایز ، کاهش می یابد.

بندیل میلگرد ۸، ۱۰، ۱۶، ۱۸

بندیل‌بندی میلگرد با توجه به سایز و جنس آن، متفاوت است. در حالت کلی میلگرد در دو نوع شاخه‌ای و میلگرد کلاف ، بسته بندی می‌گردد. در واقع جنس و خواص مکانیکی این مقطع است که تعیین می‌کند به صورت کلاف یا شاخه‌ای عرضه گردد.

فولادهای نرم و فولادهای نیمه سخت، در قطرهای کمتر از ۱۲ میلیمتر به صورت کلاف دسته بندی می شوند. اما در این دو نوع فولاد نیز در قطرهای بالاتر از ۱۴ میلیمتر، فقط به صورت شاخه بسته بندی می‌گردند. از سوی دیگر، اگر میلگرد از جنس فولادهای سخت باشد، فقط به صورت شاخه بسته بندی می‌شود.

بندیل میلگرد

تعداد میلگرددر بندیل میلگرد متناسب با وزن تغییر می‌کند

نکات مورد توجه حین تحویل بندیل‌ میلگرد

هنگام تحویل بندیل میلگرد ، از دو طریق می‌توان به اصالت بار خریداری شده پی برد. راه اول این است که به شناسنامه یا پلاکی که به هر بندیل میلگرد متصل است، توجه شود. بر روی هر پلاک مشخصاتی مانند وزن بندیل، تعداد شاخه‌های موجود در آن، علامت تایید‌کننده کنترل کیفیت از سوی کارخانه، مشخصات میلگرد و نام یا نشانه تجاری برند تولیدکننده آن درج می‌گردد که باید این مشخصات را با فاکتور تطبیق داد.

راه دوم تشخیص اصل بودن بار، توجه به علائمی است که توسط کارخانه تولیدکننده بر روی هر شاخه میلگرد حک می‌شود. این علائم نشان‌دهنده نوع میلگرد، سایز، روش تولید و برند تولیدکننده آن می‌باشد. هر کدام از تولیدکنندگان میلگرد در ایران، علائم منحصر بفردی را بر روی محصولات خود حک می‌کنند.

شرایط نگهداری بندیل‌های میلگرد

فراهم نمودن شرایط نگهداری میلگرد در انبار، از عوامل مهمی است که حتما باید پس از خرید آن، مورد توجه قرار گیرد. پیشنهاد می‌کنیم که اگر نمی‌توانید محل مناسبی را برای انبار کردن پیدا کنید، حتما زمان مناسب تری را برای خرید انتخاب نمایید که نزدیک به اجرای پروژه باشد و نیازی به انبار نداشته باشید. اما برخی از تامین‌کنندگان، خدمات انبارداری مناسبی را ارائه می‌دهند که باید پیش از خرید درباره آن توافق صورت گیرد.

انبارداری میلگرد از آن جهت حائز اهمیت می‌باشد که از جنس فولاد بوده و احتمال زنگ زدن آن در اثر قرار گرفتن در محیط‌های مرطوب وجود دارد. زنگ زدن این مقطع ممکن است موجب معیوب شدن آن گردد. شرایط مناسب برای انبار کردن این محصول عبارتند از:

  • در محیطی خشک نگهداری شود تا دچار خوردگی و اکسیداسیون نگردد.
  • محل قرارگیری میلگردها بهتر است که ۱۰ تا ۱۵ سانتی‍متر از کف زمین فاصله داشته باشد.
  • از ریختن خاک و گچ بر روی بندیل میلگرد ، جلوگیری شود. چرا که موجب جذب رطوبت به آن می‌گردد.
  • باید مانع از خیس شدن میلگردها و قرار گرفتن آن در محیط‍های مرطوب شد.

بندیل‌ بندی سایر محصولات فولادی

همه مقاطع فولادی را نمی‌توان با استفاده از بندیل، بسته بندی کرد. چرا که ابعاد، وزن و شکل هندسی آن‌ها گاهی اوقات این امکان را فراهم نمی‌کند. اما برای بسته‌بندی لوله‌هایی با قطر کم، لوله مانیسمان، شمش فولادی و میلگرد، از بندیل استفاده می‌شود.

عوامل موثر بر قیمت هر بندیل میلگرد

قیمت هر بندیل میلگرد در واقع متاثر از قیمت میلگرد آجدار و ساده، تعداد شاخه در هر بندیل، جنس، نوع و طول هر شاخه می‌باشد. قیمت میلگرد نیز تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند نوسانات ارزی، میزان عرضه و تقاضا در بازار، قیمت شمش فولادی به عنوان ماده اولیه تولید آن، تغییر می‌کند. بنابراین نیاز است تا از منابعی معتبر استعلام قیمت را انجام داد.

سخن آخر

در این مقاله درباره یکی از انواع بسته‌بندی‌های میلگرد صحبت شد. بیان این نکته لازم است که فروش میلگرد تنها به صورت بندیل انجام نمی‌شود. خرید میلگرد از درب کارخانه، اغلب به صورت بندیلی صورت می‌گیرد. اما با خرید از بنگاه‌های تامین‌کننده مقاطع فولادی، این محدودیت وجود ندارد و امکان خرید شاخه‌ای آن نیز وجود دارد.

اگر قصد خرید هر کدام از انواع میلگرد را دارید، آیرومارت ، امکان ارائه مشاوره رایگان را برای همه فراهم نموده است. متخصصین مجرب، آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما درباره انواع مقاطع فولادی هستند. فقط کافیست که با شماره ۴۵۳۰۶-۰۲۱ تماس بگیرید.

 

 

رویا سبزعلی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (3 امتیاز)

  1. سلمان
    شهریور ۱۷, ۱۴۰۰ ۱۱:۲۸
    حداکثر تعداد میلگرد در هر هر بندیل میلگرد چقدره؟
    1. آیرومارت
      شهریور ۱۸, ۱۴۰۰ ۱۶:۲۴
      تعداد میلگردهای هر بندیل به سایز آن وابسته است. هر بندیل میلگرد حدودا ۲ تا ۵.۵ تن وزن دارد. هرچه سایز میلگرد افزایش یابد، تعداد میلگردهای درون بندیل کاهش پیدا می‌کند.
  2. سهراب
    اردیبهشت ۵, ۱۴۰۱ ۱۵:۰۱
    تمام میلگردهای داخل هر بندیل از یک سایز هستند یا سایزها متفاوته؟
    1. آیرومارت
      اردیبهشت ۶, ۱۴۰۱ ۱۶:۲۰
      سلام وقت بخیر. تمام میلگردهای یک بندیل هم سایز هستند.
021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.