تیرآهن دست دوم و هرآنچه باید بدانید.

4.3/5 - (3 امتیاز)

تیرآهن دست دوم و هرآنچه باید بدانید.

تیرآهن دست دوم در سطح جهانی بازار خرید و فروش مورد توجهی دارد و از جهت حجم خرید و فروش  می‌توان آن ‌را بررسی نمود. به عنوان مثال در بازار آنلاین علی‌بابا حدود 1400 محصول تیرآهن دست دوم برای فروش قرار داده ‌شده که حدود 38% از آن مربوط به واگن‌های قطار، 1% مربوط به پرس هیدرولیک و1% هم مربوط به بالابر جرثقیل است. جالب آن‌ جا است که عمده این فروشندگان در آسیا قرار دارند. چین و ژاپن 99% سهم این بازار را به خود اختصاص می‌دهند. در ادامه با تیرآهن دست دوم، انواع آن و همچنین استانداردهای مورد استفاده در تولید کنترل کیفیت این مقطع آشنا خواهیم شد. مطلب دیگر درباره این محصول، قیمت تیرآهن دست دوم و تغییرات آن در سال جاری است که به تفصیل صحبت خواهیم کرد. با آیرومارت همراه باشید.

۴.۳/۵ - (۳ امتیاز)

تیرآهن دست دوم چیست؟

بنظر می‌رسد مروری بر تعریف و  توضیحاتی چند درباره مقطع فولادی تیرآهن در شناخت تیرآهن دست دوم مسیر را هموار نماید و دید کلی پیرامون موضوع تیرآهن دست دوم ارائه نماید.

اولین نوع تیرآهن تولیدی، تیرآهن I شکل یا IPE است و پس از آن در اوایل قرن بیستم به تولید تیرآهن بال پهن یا مقطع مربعی روی آورده‌شد که در سه گرید ST37 ،ST44 و ST52 تولیدشد و برای سازه‌هایی هم‌چون، پل و ساختمان‌های بلند بکار می‌رود که امکان اتصال تیرها به آسانی روی همدیگر را فراهم می‌نماید.

برای اطلاع از آخرین قیمت هاش کلیک کنید.

انواع تیرآهن دست دوم

عناصر افقی I شکل، فلنج‌ها و عناصر عمودی، وب‌ها هستند که از فولادهای ساختمانی ساخته می‌شوند و در مهندسی عمران و سازه‌ها بکار می‌روند. وب‌ها نیروهای برشی و فلنج‌ها جابه‌جایی‌های خمشی را تحمل می‌کنند.

تیرآهن بال پهن در دونوع سبک (HEB) و سنگین (HEA)  ، با تغییر در ضخامت بال‌ها، تولید شده و بکار می‌رود.

تغییر در یکنواختی و شکل مقطع فولادی تیرآهن در دو نوع I و H، تمایزاتی در رفتار و کاربردهای آن‌ها ایجاد می‌نماید. در ادامه به بررسی این بخش پرداخته می‌شود:

-امکان تولید تیرآهن هاش در ابعاد مختلف بیشتر از تیرآهن نوع I است و این تیرآهن در طول نهایتا ۳۰ متر تولید می‌شود حال ‌آنکه تیرآهن هاش تا ۱۰۰متر نیز تولید می‌گردد.

-تاب‌آوری تیرآهن هاش در مقابل نیروهای برشی و خمشی به‌نسبت تیرآهن I بیشتر است چراکه جان تیرآهن ضخیم‌تر است.

-امکان به ‌کارگیری تیرآهن هاچ به ‌عنوان تکیه‌گاه عمودی به‌ علت وجود سطح مقطع پهن‌تر، وجود دارد.

برای پاسخ به این سوال که تفاوت تیرآهن و هاش چیست؟ روی لینک مشخص شده کلیک کنید و بیشتر مطالعه کنید.

کاربرد تیرآهن دست دوم

تیرآهن مقطع فولادی است که وظیفه انتقال بارهای قائم واردشده بر محور خود را به ستون که حکم تکیه‌گاه را دارد، عهده‌دار است. این مقاطع به ‌فرم افقی یا کمی شیبدار تولید می‌گردد که متحمل بارهای کششی و فشاری می‌شود.

تیر در سازه ساختمان انواع مختلف و لذا نام‌گذاری متفاوتی خواهد داشت. این تفاوت به علت وظیفه متفاوت تیر در سازه است. تیر اصلی یا شاه ‌تیر، تیر یا تیرچه فرعی، تیرهای لبه‌ای، لایه و نعل درگاهی تمامی انواع تیرآهن است. خود تیرآهن‌های اصلی به سه فرم تولید و بکار گرفته ‌می‌شوند شامل: تیرآهن معمولی تکی یا جفتی، تیرآهن معمولی با ورق تقویت ‌کننده روی بال‌های تیرآهن و تیرآهن بال ‌پهن می‌شود.

یکی از روش‌های زنگ‌زدایی تیرآهن استفاده از سندپلاست است، که در این ویدیو به شما نشان داده شده است.

 

 

استاندارهای مورداستفاده در تولید و بررسی تیرآهن دست دوم

 یکی از موارد مهم هنگام خرید این مقطع توجه به استاندارد تیرآهن مورد استفاده کارخانه در تولید مقطع فولادی تیرآهن است. به‌طور کلی دو نوع استاندارد در تولید تیرآهن که به شرح و تفضیل در ادامه می‌آید، به‌کار می‌رود. این استانداردها INP و IPE است. استاندارد INP اغلب تولیدات کشورهایی هم‌چون روسیه و چین است، حال آنکه استاندارد IPE مربوط به تولیدات اروپا و هم‌چنین مورد استفاده در ایران است. در استاندارد IPE ضخامت بال‌های تیرآهن در کل مقطع فولادی یکنواخت است و در ابتدا و انتها ابعاد تغییراتی ندارد حال‌ آنکه در استاندارد INP تغییر ابعاد در کل تیر وجود دارد به‌طوری که در ابتدا ضخامت کم و به ‌تدریج تا انتهای تیر ضخیم می‌شود. در کل سازه شیب ملایمی وجود دارد.

استاندارد مورد استفاده در ایران عموما IPE است که در نقشه کشی سازه‌ها بکار می‌رود.

تیرآهن‌های تولیدشده با استاندارد IPE وارداتی به ایران از اروپا،  چین و روسیه هستند.

 اشکال فلنج عریض در گرید ASTM A992 قرار دارند که با استاندارد قدیمی  ASTM grades A572 و A36 جایگزین شده‌است.

در خصوص انواع استانداردهای تیرآهن و مقاومت آن‌ها در جدول زیر توضیحاتی ارائه شده است:

استاندارد تیرآهن

استاندارد تیرآهن

این مقاطع فولادی قابلیت استفاده مجدد تحت عنوان شناخته‌شده و رایج در بازار تیرآهن دست دوم را دارد.

هم‌چنین استانداردهای زیر بیانگر دقت ابعادی و شکل تیرآهن تولید شده می‌باشد:

Euro norms

  • EN10024 برای مقاطع فلنج نوردگرم‌شده نواری I شکل با دقت روی شکل و دقت ابعادی.
  • EN10034 برای مقاطع H و I شکل استیل ساختمانی با دقت روی شکل و دقت ابعادی.
  • EN10162 مقاطع استیل نورد سردشده، شرایط تحویل تکنیکی و دقت ابعادی و سطح مقطع.

AISC Manual

استاندارد آمریکایی مربوط به سازه‌های فولادی برای طراحی اشکال مختلف سازه‌ای است. این استاندارد روش‌های مختلف، طراحی استحکام مجاز و طراحی فاکتور مقاومت و بار برای تولید تیرآهن را اعلام می‌دارد.

سایر استانداردها

  • DIN 1025-5
  • ASTM A6
  • BS 4-1
  • IS 808 ، ابعاد تیرآهن فولادی نورد گرم‌شده، ستون، کانال و مقاطع زاویه.
  • AS/NZS 3679.1 ، استاندارد استرالیا و نیوزلند.

 تیراهن دست دوم دارای چندین مدل و دسته‌بندی است. لازم است به‌ هنگام خرید تیرآهن دست دوم به فاکتورهای مهم هدف، کاربرد و قیمت توجه گردد.

قیمت تیرآهن دست دوم

تیرآهن دست دوم خریداری‌شده لزوما قابلیت استفاده در کاربرد اولیه خود را ندارد. گاها این تیرآهن در کاربرد اولیه خود در ساخت ساختمان و یا سایر مصارف سازه‌ای به‌کار می‌رفته اما به‌عنوان تیرآهن دست دوم در کاربرد مدنظر مناسب نیست. تیرآهن دست دوم در مصرف قبلی دچار استهلاک شده و تحت اثر تحمل بار و فشار دچار خمش، تابیدگی، زنگ‌زدگی و به‌طورکلی تخریب شده‌است.

اگر میزان تخریب کم باشد امکان استفاده در مصرف اولیه خود یا در سطح پایین‌تر، بکارگیری در مصارف سازه‌ای هم‎‌چون سوله‌ها به‌کار گرفته می‌شود.

اگر میزان تخریب زیاد باشد، تیرآهن دوم خریداری‌شده صرفا به‌عنوان ضایعات خریداری ذوب شده و مجددا مورد استفاده واقع می‌شود. تیرآهن نو در ابعاد ۶ و ۱۲ متر تولید و استفاده می‌شود حال‌آنکه تیراهن دست دوم عموما در ابعاد کوچکتری موجود هستند و خریداری می‌شوند.

در هر حالت بازرسی و آنالیز تیرآهن دست دوم توسط فرد متخصص، وضعیت مقطع فولادی و کاربرد در مصارف بعدی را تعیین نموده و از بروز خسارات جدی در مصرف جدید جلوگیری می‌نماید.

چراکه قیمت مقاطع فولادی به‌صورت روزافزون با توجه و بازتاب اثر تغییرات نرخ دلار دچار نوسان وعموما افزایشی است و خرید و به‌کارگیری فولاد دست دوم بخصوص تیرآهن دست دوم امکان کاهش هزینه‌ها تا حدود ۵۰% در خرید تیرآهن رافراهم می‌نماید ضمن آنکه امکان به‌کارگیری در مصارف مشابه مصرف اولیه خود را نیز دارند.

تغییرات قیمت تیرآهن دست دوم در ۸ ماهه نخست سال  جاری

با بررسی و نگاهی کلی به تغییرات قیمت تیرآهن دست‌دوم در آرشیو قیمتی شرکت آیرومارت می‌توان روند تغییرات قیمت را صعودی یافت. نوسانات قیمت دلار و افزایش هزینه‌های تولید، بسته‌بندی و حمل و نقل و عرضه به بازار، متعاقبا باعث تلاطم در بازار فولاد بخصوص قیمت تیرآهن گردیده که شامل افت و خیزهایی جزئی و بطور کلی روند صعودی است.

در ادامه شاهد نمودار تغییرات قیمت تیرآهن دست‌دوم در ۸ ماهه نخست سال جاری مطابق با داده‌های قیمتی ارائه‌شده توسط شرکت بازرگانی آیرومارت هستید.

قیمت تیرآهن دست دوم

قیمت تیرآهن دست دوم

خرید و فروش تیرآهن دست دوم

آیرومارت امکان رؤیت بار تیرآهن دست‌دوم قبل‌از خرید، ارائه خدمات انبارداری پس‌از خرید و عدم جابجایی آن، دریافت لیست سفارشی تیرآهن دست‌دوم مشتری، ابعاد محصول، امکان بازرسی تیرآهن دست‌دوم در زمان تولید را دارد.

ادمین

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
4.3/5 - (3 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.