مقایسه فولاد ck45 و mo40

5/5 - (1 امتیاز)

مقایسه فولاد ck45 و mo40

مقایسه فولاد ck45 و mo40

فولادهای آلیاژی در اشکال مختلف، در صنعت کاربرد دارند. دو مورد از پرکاربردترین انواع فولاد آلیاژی را می‌توان فولاد ck45 و mo40 دانست که هر دو در ساخت قطعات، مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین، برای انتخاب درست هر یک از این دو، بهتر است در خصوص مقایسه فولاد ck45 و mo40 بخوانید و بدانید که تفاوت آن‌ها در چه جوانبی است تا راحت‌تر اقدام به خرید هر یک از آن‌ها نمایید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

در این مقاله، به بررسی این فولادها و مقایسه آن‌ها با یکدیگر پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

تفاوت فولاد ck45 و mo40

 

تفاوت فولاد ck45 و mo40 در چیست؟

پیش از آنکه به بررسی تفاوت فولاد ck45 و mo40 بپردازیم، بهتر است با این دو فولاد آشنا شویم. در ابتدا باید بگوییم که هر دو از انواع فولادهای آلیاژی به شمار می‌روند. در مقاله آلیاژ چیست، به بررسی این مفهوم پرداخته‌ایم.

فولاد ck45 از فولادهای آلیاژی است که به عنوان فولادی کربن متوسط نیز شناخته می‌شود. این نوع از فولادهای آلیاژی عملیات حرارتی، در ساخت و سازهای عمومی، سختی، استحکام و مقاومت به سایش متوسط را با هزینه کم تامین می‌کند. بنابراین معمولا برای قطعات سخت شده القایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از دیگر کاربردهای فولاد ck45 می‌توان به ساخت ابزارهای دستی، انواع بست و یراق، میل بادامک و قطعات گیربکس اشاره کرد. در ادامه، این کاربردها را بیشتر معرفی کرده‌ایم.

فولاد mo40، نوعی دیگر از فولادهای آلیاژی، اما با درصد کربن پایین است که همچون فولاد ck45، در ترکیب آن از کروم، مولیبدن و منگنز نیز استفاده شده است. این فولاد را با نام AISI 4140 نیز می‌شناسند.

فولاد کم آلیاژ مذکور، مقاومت بالایی در برابر سایش، شکستگی و ضربه دارد. چقرمگی و استحکام پیچشی آن نیز بالا است. از آن، در تولید قطعات صنعتی مانند چرخ جرثقیل که احتمال سایش دارد استفاده می‌شود. شایان ذکر است که سختی سایشی آن پس از مدتی کاهش می‌یابد و نیاز به تعمیر دارد.

در ادامه، به مقایسه فولاد ck45 و mo40 در ترکیب شیمیایی، خواص و کاربردها می‌پردازیم. درباره مشخصات انواع ورق چون مشخصات ورق st52، در سایت آیرومارت بیشتر بخوانید. با ما همراه باشید.

ترکیب شیمیایی

اولین عاملی که به تغییر در زیرساختار، خواص و کاربردها منجر می‌شود، ترکیب شیمیایی فولاد ck45 و mo40 است. برای شناخت و مقایسه بهتر ترکیب این دو، ترکیب شیمیایی هر یک را در جدولی آورده‌ایم:

ترکیب شیمیایی (درصد) فولادهای ck45 و mo40
مولیبدن کروم گوگرد فسفر منگنز
فولاد Mo40 ۰.۳-۰.۱۵ ۱.۲-۰.۹ ۰.۰۳۵ ۰.۰۳۵ ۰.۹-۰.۶
فولاد ck45 ۰.۱ ۰.۴ ۰.۰۴-۰.۰۲ ۰.۰۳۵ ۰.۸-۰.۵

خواص مکانیکی

هر دو فولاد مذکور، از انواع آلیاژهای آهنی عملیات حرارتی‌پذیر به‌شمار می‌روند. mo40 نوعی فولاد کروم، مولیبدن، منگنزدار است که چقرمگی، مقاومت به ضربه و مقاومت به خستگی خوبی دارد. در مقابل، ورق ck45، خواص ضد سایش خوبی دارد.

چقرمگی و استحکام آن اگرچه بالا است اما از ورق mo40 کمتر است. از طرفی، فولاد mo40 از فولاد Ck45 که به فولاد ۱۰۴۵ نیز معروف است، خاصیت ماشینکاری بهتری دارد. قیمت ورق ضد سایش امروز را از آیرومارت استعلام بگیرید.

خواص مکانیکی این دو فولاد در حالت نورد سرد و نورد گرم با هم متفاوت است. در جداول زیر می‌توانید تفاوت این دو نوع فولاد را ببینید:

خواص مکانیکی فولاد ck45 و mo40 در حالت نورد گرم
CK45 Mo40
استحکام کششی (psi) ۸۲۰۰۰ ۹۰۰۰۰
تنش تسلیم (psi) ۴۵۰۰۰ ۶۵۰۰۰
کاهش مقطع ۴۰% ۴۰%
سختی برینل ۱۶۳ ۲۵

 

خواص مکانیکی فولاد ck45 و mo40 در حالت نورد سرد
CK45 Mo40
استحکام کششی (psi) ۹۱۰۰۰ ۹۵۰۰۰
تنش تسلیم (psi) ۷۷۰۰۰ ۶۰۲۰۰
کاهش مقطع ۳۵% ۳۵%
سختی برینل ۱۷۹ ۱۹۷
درصد ازدیاد طول ۱۲% ۲۵%

تفاوت بین فولاد ck45 و mo40 در نحوه سختکاری

سختکاری فولادهای مذکور، با یکدیگر متفاوت است و در شرایطی مخصوص هر یک انجام می‌شود:
گ برای سختکاری فولاد mo40، قطعه را در آب یا روغن به دمای ۸۲۰ تا ۸۶۰ درجه سانتی‌گراد نگه می‌دارند. هدف از این کار، افزایش مقاومت فولاد در برابر ضربه و خوردگی است. در صورتی که از روغن استفاده شود، عمق سخت‌کاری بیشتر خواهد بود.

  • سختکاری فولاد ck45، با نگهداری قطعه در دمای ۸۲۰ تا ۸۵۰ درجه سانتی‌گراد انجام می‌شود. پس از اینکه دمای قطعه یکنواخت شد، آن را در مجاورت با هوا خنک می‌کنند.

مقایسه عملیات حرارتی فولاد ck45 و mo40

سه عملیات حرارتی آنیل کردن، نرماله کردن و تمپر بر روی این دو آلیاژ قابل انجام است که برای هر یک با دیگری تفاوت دارد. هر یک از این عملیات حرارتی‌ها را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد:

آنیل کردن

  • بازپخت در عملیات حرارتی فولاد ck45 در دمای ۶۵۰ تا ۷۰۰ درجه سانتی‌گراد انجام شده و کوئنچ آن در مجاورت با جریان هوا صورت می‌گیرد. بیشترین میزان سختی در نهایت ۲۰۷ برینل خواهد بود.
  • آنیل فولاد mo40 در دمای ۸۰۰ تا ۸۵۰ درجه سانتی‌گراد و تا زمانی که حرارت به تمام بخش‌های قطعه برسد انجام می‌شود.

نرماله کردن

  • نرماله کردن فولاد ck45 در دمای ۸۴۰ تا ۸۸۰ درجه سانتی‌گراد،
  • فولاد mo40 در دمای ۸۷۰ تا ۹۰۰ درجه سانتی‌گراد.

تمپر

فولاد ck45 را در صورت لزوم، تا دمای ۴۰۰ تا ۶۵۰ درجه سانتی‌گراد تمپر می‌کنند.

مقایسه عملیات حرارتی فولاد ck45 و mo40

فرق فولاد ck45 و mo40 در کاربردها

تمامی خواصی که پیش از این با هم مقایسه شدند، در نهایت به تفاوت در کاربرد فولاد در صنعت منجر می‌شوند. از این رو، به مقایسه فولاد ck45 و mo40 در کاربرد می‌پردازیم.

کاربرد فولاد mo40

  • ماشین‌آلات
  • ساخت غلتک‌های صنایع سیمان
  • غلتک‌های صنایع فولاد
  • دنده فرمان
  • شاتون‌ها
  • زره آسیاب‌های گلوله‌ای مواد خام
  • سازه هواپیما
  • ظروف تحت فشار
  • چرخ‌دنده‌های غول پیکر
  • محورهای خودرو

کاربرد فولاد ck45

از فولاد ck45، در شرایط دمایی بسیار بالا یا پایین، مصارف استحکام بالا و صنایعی که به سایش بالا نیاز داشته باشند، استفاده می‌شود. از جمله این کاربردها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مخازن تحت فشار
  • قطعات اتومبیل و موتورها چون بوش، میل لنگ و شافت‌ها
  • غلتک‌های صنعتی
  • صنایع هواپیمایی
  • راه‌سازی
  • پل سازی
  • شهرسازی
  • صنایع قطعه سازی
  • ساخت ابزار آلات

فرق فولاد ck45 و mo40 در کاربردها

مقایسه در دسترس بودن فولاد ck45 و mo40

فولاد ck45 را به شکل بیلت، ورق و انواع میلگرد در بازار می‌توانید ببینید. فولاد mo40 نیز به شکل‌های میلگرد و مقاطع مربع شکل و ورق‌های فولادی قابل خریداری است. هر یک از این مقاطع با توجه به نوعی که دارند قیمت و کاربردهای متفاوتی خواهند داشت.

تفاوت در قیمت

با توجه به اینکه، این فولادها در ترکیب شیمیایی تفاوت دارند، می‌توان به این نتیجه رسید که هر یک قیمت متفاوتی دارند. البته، قیمت مواد اولیه چون قیمت سنگ آهن، نرخ دلار، عرضه و تقاضا و هزینه‌های حمل و نقل همگی از عوامل موثر بر قیمت این مقاطع به شمار می‌روند. برای استعلام قیمت ورق آلیاژی، قیمت ورق سیاه و سایر مقاطع فولادی به آیرومارت مراجعه نمایید.

سخن نهایی

در این مقاله به مقایسه فولاد ck45 و mo40 پرداختیم که از فولادهای آلیاژی پرکاربرد در صنعت به شمار می‌روند. این فولادها در ترکیب شیمیایی، ریزساختار، خواص و کاربردها با یکدیگر تفاوت دارند.

این دو فولاد، در اشکال مختلف مقاطع فولادی از سوی آیرومارت عرضه می‌شود. می‌توانید ضمن استعلام قیمت ورق ck45 و مقاطع mo40، به خرید آن‌ها اقدام بفرمایید.

آیرومارت ضمن ارائه این مقاطع، خدماتی چون برشکاری، جوشکاری، ارسال به سراسر کشور و انبارداری مدرن را به شما عرضه می‌دارد. برای دریافت مشاوره رایگان و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از طریق شماره تلفن ۰۲۱۴۵۳۰۶ با کارشناسان آیرومارت در تماس باشید.

غزاله کریمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

  1. صمد احمدیان
    بهمن ۹, ۱۴۰۱ ۱۴:۵۸
    سلام وقت بخیر سختی فولاد ck45 چند راکول است؟
    1. آیرومارت
      بهمن ۱۱, ۱۴۰۱ ۱۵:۴۵
      سلام. روز شما بخیر. سختی راکول CK45 بین ۵۷ تا ۶۲ راکول c است.
021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.