آزمایش اسلامپ بتن چیست و انجام آن چگونه است؟

امتیاز بدهید post

آزمایش اسلامپ بتن چیست و انجام آن چگونه است؟

آزمایش اسلامپ بتن چیست

آزمایش اسلامپ بتن یکی از مهمترین آزمایش‌هایی است که برای ارزیابی قوام بتن تازه، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع، تست اسلامپ بتن به طور غیرمستقیم به عنوان وسیله‌ای برای بررسی این موضوع به کار می‌رود که آیا مقدار صحیح آب به مخلوط اضافه شده است یا خیر، از این رو، در نتیجه نهایی و مقاومت سازه تاثیر دارد.
در این نوشته از وبلاگ آیرومارت بررسی می‌کنیم که منظور از اسلامپ بتن چیست و نحوه انجام آن را نیز شرح خواهیم داد؛ تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

امتیاز بدهید post

آزمایش اسلامپ بتن چیست؟

ازمایش اسلامپ بتن نوعی آزمایش است که برای تعیین کارآیی یا قوام مخلوط بتنِ تهیه‌شده در آزمایشگاه یا محل ساخت و ساز صورت می‌گیرد. این آزمایش جهت بررسی کیفیت یکنواخت بتن در حین ساخت و بتن ریزی انجام می‌شود. آزمایش اسلامپ ساده‌ترین آزمایش کارآیی بتن است، زیرا هزینه کمی دارد و نتایج فوری را ارائه می‌دهد.

به طور کلی از مقدار اسلامپ بتن برای یافتن کارآیی آن استفاده می‌شود که نشان‌دهنده نسبت آب به سیمان است. هرچه آب بیشتری به مخلوط اضافه شود، بتن ضعیف‌تر می‌شود. اگر به کارآیی بالاتری نیاز باشد، باید محتوای سیمان را افزایش داد تا اطمینان حاصل شود بتن همچنان به مقاومت هدف خود می‌رسد.

برای خرید سایزهای مختلف میلگرد با قیمت رقابتی از کارخانه‌های معتبر و مطرح کشور به وبسایت بازرگانی آیرومارت مراجعه کنید. در آیرومارت می‌توانید قیمت میلگرد ۱۸ و سایر سایزها را روزانه استعلام بگیرید و سپس سفارش خود را به ثبت برسانید.

تجهیزات لازم برای انجام تست اسلامپ بتن

برای انجام این تست به تجهیزاتی نیاز دارید که همگی در بازار عرضه می‌شوند. این تجهیزات عبارتند از:

  • قالب: شکل قالب از نوع مخروط است و با موادی مثل فولاد و پلاستیک ساخته می‌شود. ارتفاع استاندارد آن ۳۰ سانتی‌متر، قطر دهانه پایه ۲۰ سانتی‌متر و دهانه بالایی آن ۱۰ سانتی‌متر است.
  • صفحه پایه: این صفحه از آلومینیوم، پلیمر و فولاد ساخته می‌شود و ممکن است مجهز به ضمیمه نگهدارنده باشد. مخروط اسلامپ در طول آزمایش روی پایه قرار می‌گیرد و باید دارای گیره‌های پیچ و مهره‌ای باشد تا مخروط را در طول آزمایش ثابت نگه دارد. یک صفحه پایه با یک دسته، باعث آسان‌تر برداشتن آن می‌شود و همچنین می‌تواند به عنوان راهنمای اندازه‌گیری اسلامپ استفاده شود.
  • میله کوبنده: این میله را با استفاده از فولاد می‌سازند و طول آن معمولا ۷۰ سانتی‌متر و قطر آن ۲۲ سانتی‌متر است.
  • مقیاس اندازه‌گیری: این مقیاس می‌تواند یک خط‌کش فلزی باشد.

آزمایش اسلامپ بتن

عوامل موثر بر نحوه گرفتن اسلامپ بتن

هنگام انجام تست اسلامپ در مراحل ساخت ساختمان، عواملی می‌توانند بر این آزمایش اثر داشته باشند که مهمترین آن‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • خواص مواد مانند شیمی، ظرافت، توزیع اندازه ذرات، میزان رطوبت و دمای مواد سیمانی، اندازه، بافت، تمیزی و رطوبت سنگدانه‌ها
  • دوز، نوع، ترکیب، ترتیب افزودن و اثربخشی مواد افزودنی شیمیایی
  • اختلاط و حمل و نقل بتن
  • دمای بتن و مقدار آب آزاد در بتن
  • نمونه‌برداری از بتن، شیوه آزمایش اسلامپ و وضعیت تجهیزات آزمایش

نکات مهم در طول تست اسلامپ بتن

برای به دست آوردن نتیجه مناسب، در طول آزمایش باید نکاتی را رعایت کرد:

  • داخل قالب و پایه باید قبل از هر آزمایش مرطوب شود؛ کاهش اصطکاک سطحی ضروری است.
  • قالب و صفحه پایه باید غیرمتخلخل باشند.
  • این می‌بایست باید در مکانی بدون لرزش یا ضربه انجام شود.
  • نمونه بتن باید بسیار تازه باشد و آزمایش باید بلافاصله پس از اختلاط آن انجام شود.

تست اسلامپ بتن

نحوه انجام آزمایش اسلامپ بتن

انجام این آزمایش چندان سخت نیست و تنها در چند مرحله با استفاده از مخروط اسلامپ، میله فولادی و ابزار اندازه‌گیری انجام می‌شود. اگر قصد دارید مقاومت بتن خود را با دقت مناسبی ارزیابی کنید، باید این آزمایش را به درستی انجام دهید. در ادامه، نحوه گرفتن آزمایش اسلامپ را بررسی می‌کنیم:

مرحله اول آزمایش اسلامپ بتن

مخروط را روی یک سطح صاف و افقی قرار دهید و روی پایه‌های دو طرف بایستید تا مطمئن شوید که مخروط محکم روی زمین مستقر شده است.

مرحله دوم تست اسلامپ بتن

مخروط را در سه لایه پر کرده و با استفاده از میله فولادی، بتن را پس از هر لایه به صورت یکنواخت فشرده کنید. این کار باید ۲۵ بار در هر لایه و به وسیله ضربه انتهای گردِ میله کوبنده انجام شود.

مرحله سوم

هنگامی که مخروط پر شد، بتن سرریزشده را از بالا جدا نموده و مطمئن شوید که بتن، مخروط را دقیقا تا سطح بالایی پر می‌کند. بتن اضافه را نیز از پایه مخروط جدا کنید.

مرحله چهارم

مخروط را به صورت عمودی بلند کنید؛ با یک حرکت آهسته و پیوسته تا زمانی که مخروط از بتن پاک شود. سپس آن را به صورت وارونه روی سطح کنار بتن قرار دهید.

مرحله پنجم

در این مرحله بتن فرو می‌نشیند. برای اندازه‌گیری اسلامپ، میله فولادی را در بالای مخروط واژگون قرار دهید تا از بتن خارج شود.

مرحله ششم

اکنون از پایین میله تا بالای اسلامپ را اندازه بگیرید. در واقع باید میزان اسلامپ را به عنوان تفاوت بین ارتفاع قالب مخروطی و مقدار ریزش بتن اندازه‌گیری کنید تا مقدار اسلامپ به دست آید. جهت آشنایی بیشتر با مباحث مربوط به بتن، پیشنهاد می‌کنیم مطالب عمل آوری بتن و قالب بندی بتن را نیز مطالعه کنید.

اسلامپ بتن

تحلیل نتیجه آزمایش اسلامپ بتن

اسلامپ بتن بسته به نسبت آب به سیمان در یکی از چهار دسته زیر قرار می‌گیرد:

  • اسلامپ واقعی: بتن تا حد زیادی شکل مخروطی خود را حفظ می‌کند و نشان می‌دهد که مخلوط منسجم است و کارآیی آن چندان بالا نیست.
  • اسلامپ صفر: بتن شکل خود را به طور کامل حفظ می‌کند که یعنی مخلوط بسیار خشک است. این نوع بتن بهترین استفاده را در راه‌سازی دارد.
  • اسلامپ برشی: نیمه بالایی بتن به طور چشمگیری فروکش می‌کند و به یک طرف متمایل می‌شود؛ به این معنی که مخلوط کارآیی دارد، اما انسجام آن پایین است. مخلوط بتن می‌تواند محتوای آب بیش از حد داشته باشد و پس از اصلاح مجدد می‌بایست دوباره آزمایش شود.
  • اسلامپ فروپاشی: در اینجا ترکیب به هیچ وجه شکل خود را حفظ نمی‌کند و کاملا فرو می‌ریزد. این بدان معناست که نسبت آب به سیمان بسیار بالا بوده و باید به طور کامل اصلاح شود.
    با توجه به آنچه گفته شد، در صورت مشاهده اسلامپ برشی یا اسلامپ فروپاشی، لازم است تست اسلامپ بتن تکرار شود. اگر آزمایش دوم نیز ناموفق باشد، آن قسمت از بتن باید طبق استانداردهای ایمنی تعیین‌شده رد شود.

تحلیل نتیجه آزمایش اسلامپ بتن

خرید تجهیزات لازم برای ساخت ساختمان از آیرومارت

چنانچه در ساخت ساختمان یا پروژه‌های دیگر به تجهیزاتی مثل میلگرد نیاز داشتید، می‌توانید محصول مورد نظر خود را با تضمین کیفیت و در تناژ دلخواه از آیرومارت تهیه کنید. شرکت نفت آهن پاسارگاد با برند تجاری آیرومارت، بیش از سه دهه است که در بازار آهن آلات فعالیت دارد و با برخورداری از زیرساخت‌های لازم شامل انباری به مساحت ده هزار متر مربع در شورآباد تهران، آماده ارسال سریع انواع مقاطع فولادی به سراسر کشور است.

شما می‌توانید ضمن بررسی قیمت روز میلگرد از برندهای معتبر، اقدام به ثبت سفارش به صورت آنلاین یا تلفنی کنید. آیرومارت علاوه‌بر ارائه قیمت‌های رقابتی، خدمات مختلفی را نیز به مشتریان خود عرضه می‌کند که از آن جمله می‌توان به امکان خرید اعتباری میلگرد اشاره کرد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید و پیش از خرید، از مشاوره کارشناسان ما بهره‌مند شوید.

غزاله کریمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
امتیاز بدهید post

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.