انواع دیگ موتورخانه + مزایا و معایب هر کدام

5/5 - (1 امتیاز)

انواع دیگ موتورخانه + مزایا و معایب هر کدام

دیگ موتورخانه یکی از اصلی‌ترین اجزای موتورخانه است که در اکثر ساختمان‌ها وجود دارد. این دیگ به ایجاد آب گرم در سیستم گرمایش ساختمان کمک می‌کند. اما انواع دیگ های موتورخانه با قیمت‌های مختلف تولید می‌شوند و پیش از خرید باید با آنها آشنا شوید تا مدلی که مورد نیازتان است را تهیه کنید.
بنابراین برای اطلاع از انواع دیگ موتورخانه و مزایا و معایب هر کدام، تا انتهای این مقاله همراه وبلاگ آیرومارت باشید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیگ موتورخانه چیست

دیگ موتورخانه چیست؟

دیگ موتورخانه، مخزنی با فشار بالا است که برای گرم کردن آب یا تولید بخار طراحی شده است و می‌تواند برای گرم کردن محیط یا گرم کردن آب گرم خانگی ساختمان استفاده شود. در اکثر سیستم‌های گرمایش مجتمع‌های تجاری، منبع حرارت مشعلی است که درون دیگ موتورخانه قرار دارد و با سوزاندن گاز طبیعی یا گازوئیل کار می‌کند.

انواع دیگ بخار موتورخانه قابلیت‌هایی دارند که باعث شده است جز اصلی بسیاری از ساختمان‌ها محسوب شوند. دیگ‌ها عمر طولانی دارند و عملکرد آنها می‌تواند به ۹۵ درصد و بالاتر برسد. بنابراین، روش‌های کارآمدی برای گرم کردن ساختمان ارائه می‌دهند.

البته برای استفاده از دیگ موتورخانه، در دسترس بودن سوخت حیاتی است و نیاز به تعمیر و نگهداری منظم توسط مهندس تاسیسات دارد. در صورت تاخیر در بازرسی‌ها، هزینه‌های تعمیر دیگ موتورخانه می‌تواند بالا باشد.

دیگ موتورخانه چگونه کار می‌کند؟

انواع دیگ در موتورخانه، از احتراق سوخت کنترل شده برای گرم کردن آب استفاده می‌کنند. اجزای دیگ بخار از تعداد زیادی بخش تشکیل شده‌اند، ولی مهمترین آنها مشعل، محفظه احتراق، مبدل حرارتی و کنترل محسوب می‌شوند که در فرآیند احتراق سوخت نقش دارند.

مشعل، سوخت و اکسیژن را برای ایجاد شرایط سوختن ترکیب می‌کند. عمل سوختن در محفظه احتراق صورت می‌گیرد و گرمای تولید شده به آب موجود در مبدل حرارتی انتقال پیدا می‌کند. کنترل‌ها فرآیند احتراق، سرعت احتراق مشعل، سوخت مورد نیاز، حجم هوای مورد نیاز، دمای آب، فشار بخار و فشار دیگ موتور را تنظیم می‌کنند.

آب گرم تولید شده توسط دیگ، از طریق لوله‌ها به تجهیزات ساختمان پمپاژ می‌شود. دیگ های بخار موتورخانه، بخار تولید می‌کنند که بدون نیاز به منبع انرژی خارجی مثل پمپ، از طریق لوله‌ها از یک منطقه پرفشار به یک منطقه کم فشار جریان می‌یابد. بخار مورد استفاده برای گرمایش می‌تواند مستقیما برای تجهیزات دارای بخار استفاده شود یا می‌تواند از طریق مبدل حرارتی، گرمای لازم برای تولید آب داغ تجهیزات را تولید کند.

انواع دیگ موتورخانه بر اساس نوع سیال عامل

دیگ های گرمایش صنعتی به دو نوع دیگ آب گرم و دیگ آب داغ تقسیم می‌شوند که تفاوت آنها در دمای آب خروجی‌شان است. دیگ آب داغ می‌تواند آب را تا ۱۳۰ درجه سانتی‌گراد بدون تبدیل به بخار داغ کند، اما دیگ آب گرم حداکثر دمای ۹۰ درجه را فراهم می‌کند. بنابراین دیگ موتورخانه ای که برای مصارف شوفاژ و آبگرم به کار می‌رود، دیگ آب گرم است.

دیگ موتورخانه

انواع دیگ موتورخانه بر اساس جنس

دیگ های بخار موتورخانه بر اساس جنس آنها به دو دسته دیگ فولادی و دیگ چدنی تقسیم می‌شوند و در ساخت آنها از ورق مخازن تحت فشار نیز استفاده می‌کنند.

۱. دیگ موتورخانه چدنی

در ابتدا برای آنکه بدانید چدن چیست، باید بگوییم که چدن از انواع آلیاژهای آهنی به شمار می‌رود که با استفاده از آهن، کربن، سیلسیم تشکیل می‌شود. این نوع دیگ از قطعات چدنی به نام پره ساخته می‌شود. با توجه به قابلیت مونتاژ و جداسازی دیگ های چدنی، می‌توان از آنها در مکان‌هایی که امکان استفاده از دیگ فولادی وجود ندارد، استفاده کرد.

در واقع دیگ های چدنی در موتورخانه مونتاژ و نصب می‌شوند. از آنجایی که در ساخت این دیگ‌ها انواع ورق مورد استفاده قرار می‌گیرند، هنگام خرید باید قیمت ورق آلیاژی را نیز بررسی کنید.

در ساخت هر ظرفیت از دیگ چدنی، ۳ نوع پره مورد استفاده قرار می‌گیرد که به شرح زیر است:

  • پره جلو: محل اتصال مشعل.
  • پره میانی: با افزودن یا کاهش این پره‌ها می‌توان ظرفیت دیگ های چدنی را (به میزان محدود) کاهش و افزایش داد.
  • پره عقب: محل اتصال دودکش.

پره های دیگ چدنی یکی پس از دیگری به وسیله بوشن‌ها و خمیر دیگ به هم وصل شده و توسط قطعه‌ای به نام میله مهار ثابت می‌شوند تا در اثر انبساط یا گرمایش، نشتی نداشته باشد.

دیگ های چدنی این قابلیت را دارند که در صورت سوراخ شدن یا شکستگی پره، نیازی به تعویض نداشته باشند و تنها با تعویض یک پره می‌توان مشکل را حل کرد. دیگ های چدنی حداکثر فشار آب ۷ بار (ساختمان تا ۲۰ طبقه) را تحمل می‌کنند و برای استفاده در محیط‌هایی با دمای متعادل و آب گرم تا ۹۰ درجه می‌توانند به کار گرفته شوند.

مزایای دیگ های چدنی

  • سهولت نصب و امکان جابجایی آسان قطعات
  • دوام بالا در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی
  • امکان تغییر ظرفیت با اضافه یا کم کردن پره‌های میانی
  • قابلیت تعویض پره‌های آسیب دیده به جای تعویض کل دیگ
  • قیمت مناسب‌تر نسبت به دیگ فولادی در ظرفیت مشابه

معایب دیگ های چدنی

  • امکان رسوب سطحی
  • عملکرد حرارتی کمتر نسبت به دیگ های فولادی
  • تحمل فشار ۴ تا ۷ بار کمتر نسبت به دیگ های فولادی

انواع دیگ موتورخانه

۲. دیگ موتورخانه فولادی

ما پیش‌تر درباره اینکه دیگ فولادی چیست، صحبت کرده‌ایم و پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را مطالعه کنید. اما به طور خلاصه، این دیگ ها با استفاده از فولاد و معمولا به شکل استوانه‌ای افقی ساخته می‌شوند.

دیگ فولادی از یک محفظه احتراق و لوله‌هایی در اطراف این محفظه تشکیل شده است. لوله‌های نصب شده در اطراف محفظه احتراق دیگ های فولادی، از آلیاژ خاصی ساخته شده‌اند تا در اثر شعله مستقیم نسوزند و آسیب نبینند. به این لوله‌ها به اصطلاح، لوله آتشخوار می‌گویند. دیگ های فولادی از نظر انتقال حرارت، به انواع زیر تقسیم می‌شوند:

۱. دیگ های فولادی water tube

این دیگ‌ها بیشتر در صنایع بزرگ مانند نیروگاه‌های حرارتی، کارخانه‌های قند و فولاد و غیره استفاده می‌شوند که نیاز به ظرفیت بالا و فشار بالا دارند.

۲. دیگ فولادی fire tube

این دیگ ها برای ظرفیت‌های متداول مثل سیستم‌های گرمایش ساختمان‌ها، صنایع کوچک و … مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مزایای دیگ فولادی

  • عمر طولانی در مقایسه با دیگ چدنی
  • عملکرد گرمایشی بالا
  • امکان ساخت با ظرفیت نامحدود و برای پروژه‌های بزرگ
  • دوام بالا در برابر فشارهای بسیار بالا

معایب دیگ فولادی

  • هزینه بالاتر آنها در مقایسه با قابلمه های چدنی با همان ظرفیت
  • جابجایی و حمل و نقل دشوار به دلیل وزن بالا
  • ظرفیت ثابت و تغییرناپذیر

دیگ موتورخانه فولادی

خرید تجهیزات ساخت دیگ موتورخانه از آیرومارت

جهت ساخت دیگ بخار موتورخانه، انواع ورق‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین برای اطلاع از قیمت ورق a516، قیمت ورق a283 و …، وارد سایت آیرومارت شوید و پس از بررسی قیمت‌ها، محصول مورد نظرتان را آنلاین خریداری کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر، با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید و توسط کارشناسان مجرب راهنمایی شوید.

غزاله کریمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.