لیستوفر میلگرد چیست، بررسی روش تهیه و مزایای آن

5/5 - (1 امتیاز)

لیستوفر میلگرد چیست، بررسی روش تهیه و مزایای آن

لیستوفر میلگرد

لیستوفر میلگرد، جدولی استاندارد برای خمکاری اصولی آرماتورهای مصرفی ساختمان‌سازی است. میلگردها، استوانه‌های توپر و طویلی‌اند که برای افزایش استحکام سازه مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای آنکه بتوان از این مقاطع طویل در بخش‌های مختلف فونداسیون، کف، سقف و ... استفاده کرد، باید مطابق با استاندارد و اصول آن‌ها را برش داد و یا خم کرد. در ادامه همراه وبلاگ آیرومارت باشید تا درباره این جدول و جزئیات آن بیشتر بدانید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

لیستوفر میلگرد یعنی چه؟

لیستوفر میلگرد به زبان ساده راهنمایی برای خمکاری و برشکاری آرماتورهاست. این جدول شامل اطلاعات مهمی از جمله سایز میلگرد، نقشه خمکاری به همراه ابعاد، زوایای خمش، طول میلگرد اولیه، وزن و … است. شما به کمک این جدول متوجه خواهید شد که برای آماده‌سازی خاموت مورد نیاز، کدام میلگرد را در چه طولی، با چه زاویه‌ای و به چه شکلی خم کنید تا استحکام و خواص آرماتورحفظ شود.

لیستوفر به زبان انگلیسی

لیستوفر اصطلاحی است که مهندسان در صنعت ساخت و ساز به راهنمای خمکاری میلگرد می‌گویند و در مراحل ساخت ساختمان از آن استفاده می‌کنند. اما اگر به دنبال جستجوی این جداول در میان منابع زبان اصلی هستید باید با معادل انگلیسی آن نیز آشنایی داشته باشید. لیستوفر به انگلیسی معادل Bar bending schedule ( به اختصار BBS) است.

روش تهیه لیستوفر

برای تهیه یک لیستوفر آرماتور باید مراحل زیر را طی کنید:

  •  مرحله ۱: شناسایی و علامت‌گذاری دقیق تک‌تکِ آرماتورها؛
  •  مرحله ۲: شمارش دقیق میلگرد‌ها؛
  •  مرحله ۳: محاسبه صحیح طول میلگرد‌ها؛
  •  مرحله ۴: محاسبه وزن میلگرد‌ها قبل از برش و خم شدن؛
  •  مرحله ۵: محاسبات وزن میلگرد‌ بعد از اتمام خمش و برش.

جدول لیستوفر فونداسیون

فونداسیون از مهم‌ترین بخش‌های ساختمان است که به لیستوفر میلگرد احتیاج پیدا می‌کنید. اگر نمی‌دانید که فونداسیون چیست، حتما به وبلاگ آیرومارت سر بزنید.
همانطور که در جدول لیستوفر فونداسیون زیر مشاهده می‌کنید، میلگردها را باید مطابق با اصول و در زوایای مشخص خم کنید تا نشکند.

جدول لیستوفر فونداسیون

Pos: موقعیت میلگردهای شماره گذاری شده
Ø: سایز میلگرد
Shape: نقشه خم میلگرد
Length: طول میلگرد
Number: تعداد میلگرد مورد نیاز
Weight: وزن میلگرد

لیستوفر اسکلت فلزی

لیستوفر اسکلت فلزی یکی از رایج‌ترین جداولی است که در ساختمان‌های غیر بتنی کاربرد دارد. به کمک این جدول، می‌توان خمش و برش آرماتورها را از پیش محاسبه کرد و این درست شبیه به کاری است که در ساختمان بتن مسلح انجام می‌شود. از سویی دیگر، در این جداول، شما قادر خواهید بود میزان برآورد و تأمین میلگرد مورد نیاز ساختمان در سازه‌های فولادی را محاسبه کنید؛ این کار از جنبه متره اهمیت زیادی دارد.

همچنین، برای تهیه لیستوفر اسکلت فلزی، شما نیاز به نکات فنی و توضیحات جامع در مورد پروژه، تحلیل میزان پرت و رواداری و همین‌طور اولویت اجرایی دارید. شما می‌توانید از نرم‌افزارهای کامپیوتری هم عوضِ روش دستی برای نوشتن لیستوفر اسکلت فلزی بهره ‌ببرید. نرم‌افزار اکسل، اتوکد و مترورپلاس هم از دیگر گزینه‌های شما خواهند بود.

به این شکل، با استفاده از لیستوفر، میزان خم اعضا اسکلت فلزی روشن می‌شود و می‌توان برش و خم‌شدگی آن‌ها را مکانیزه کرد که باز هم باعث کاهش هزینه و زمان پروژه و کاستن از وابستگی به نیروی کار ماهر می‌شود. همچنین، قابلیت اطمینان برش و دقت خمش آرماتور را هم برای اجرای فونداسیون بهبود می‌بخشد.

لیستوفر میلگرد

مزیت‌ های استفاده از لیستوفر میلگرد

۱.بهبود کیفیت

جدول لیستوفر آرماتور، جزئیات برش و طول خمش را ارائه می‌دهد؛ پس مزایای این جدول این است که هنگام استفاده همراه با نقشه دقیق باعث بهبود کیفیت ساخت، صرفه جویی در هزینه و زمان برای کارهای ساختمانی با بتن مسلح می‌شود.

۲.صرفه‌جویی در زمان

با دراختیار داشتن لیستوفر میلگرد، می‌توان فاصله زمانی میان تهیه آرماتور تا فرآیند آماده‌سازی را کنترل کرد و تا حد قابل توجهی کاهش داد. در این شرایط چون پیمانکار قرار نیست خمکاری کند و یا کار بیشتری انجام دهد، زمان و هزینه‌ها به طور همزمان کنترل می‌شود.

۳.صرفه‌جویی در مصالح

با مطالعه جدول لیستوفر میلگرد به خوبی متوجه خواهید شد که به چه تعداد میلگرد نیاز دارید. در آمارهای ارائه شده اعلام شده که لیستوفر تا ۱۰ درصد مصرف فولاد در یک ساختمان را کاهش می‌دهد. به این ترتیب خرید میلگرد در تعداد کافی انجام خواهد شد و به بهبود هزینه‌ها کمک می‌کند.

۴. سهولت انجام امور فنی

از آنجایی که کار کنترل کیفیت در محل را هم بهبود می‌بخشد، چرا که در این صورت، اعضاءِ تقویتی طبق جدول لیستوفر آرماتور با استفاده از مفاد کدهای استاندارد ارائه شده در اسناد عناصر و جزئیات ساختمانی مربوطه تهیه می‌شوند. در نهایت، این امر برآورد بهتری از نیاز فولاد و آرماتور مصرفی را برای هر یک از ستون‌ها یا میلگرد بسترِ سازه فراهم می‌کند که می‌تواند بعدا در کار متره‌وبرآورد یا صورت‌وضعیت ‌نویسی، برای محاسبه نیاز کلی آرماتور برای پروژه استفاده شود.

۵. پیش‌بینی نیاز و زنجیره تامین

چون نیاز فولاد برای فاز بعدی ساخت‌و‌ساز را می‌توان با دقت برآورد و تهیه کرد. متعاقبا این کار، ضمن داشتن تمام مزیت‌‌های بالا، مانع از انباشته شدن میلگرد‌های اضافی در محل برای مدت زیاد می‌شود و از خوردگی ‌آنها در مناطق ساحلی جلوگیری می‌کند. به عبارت دیگر، با برآورد دقیق از کمبود آرماتور برای کارهای در حال انجام جلوگیری می‌کند. این یعنی زنجیره تامین شما قطع نمی‌شود. بنابراین، می‌توانید کارهای ساختمانی بتنی را با خیال راحت پیش ببرید.

لیستوفر میلگرد

چرا باید لیستوفر آرماتور داشته باشیم؟

میلگرد به طور گسترده در پی تا سقف ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین لازم است تا در هر یک از مراحل ساخت ساختمان جدول لیستوفر میلگرد را در اختیار داشته باشید تا بدانید هر یک از آرماتورها را به چه شکلی باید خم کنید. همچنین لوسیفر فرآیند آرماتوربندی را سرعت می‌بخشد.

کلام آخر

در این مطلب شما با لوسیفر میلگرد، جدول راهنمای خم آرماتور، آشنا شدید. در صورتی که پس از مطالعه این جدول نیاز به تهیه میلگرد و سایر آهن‌آلات ساختمانی داشتید، آیرومارت را فراموش نکنید. در سایت و یا کانال مجموعه لیست قیمت روز میلگرد آجدار، ساده و …. را مشاهده کنید و سپس به صورت آنلاین و یا تلفنی سفارش خود را ثبت کنید. در ادامه کارشناسان آیرومارت شما را تا زمان تحویل بار همراهی خواهند کرد.

زینب نصیریان

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.