تست هیدرواستاتیک، بررسی کامل روش و کاربردهای آن

5/5 - (1 امتیاز)

تست هیدرواستاتیک، بررسی کامل روش و کاربردهای آن

تست هیدرواستاتیک

افرادی که در صنایعی فعالیت دارند که در آنها از لوله، سیلند و مخازن تحت فشار استفاده می‌شود، برخی از آزمایش‌ها را به طور دائمی انجام می‌دهند. زیرا این آزمایش‌ها به آنها کمک می‌کند از سالم و ایمن بودن محصولات مطمئن شوند و از مشکلات احتمالی جلوگیری کنند. یکی از این آزمایش‌ها، تست هیدرواستاتیک است که برای بررسی عملکرد تجهیزات عنوان شده، ضروری به حساب شمار می‌رود.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

از آنجایی که تعداد زیادی از مصرف‌کنندگان ممکن است با این تست آشنا نباشند، ما در این مطلب قصد داریم به شما بگوییم تست هیدرواستاتیک چیست و چگونه انجام می‌شود. در ادامه همراه وبلاگ آیرومارت باشید.

تست هیدرواستاتیک چیست؟

این تست، برخلاف تست کشش یکی از انواع تست های غیر مخرب محسوب می‌شود و بخشی جدایی ناپذیر از کنترل کیفیت است.

تست هیدرواستاتیک فرآیندی است که برای بررسی دوام و نشتی اجزایی مانند سیستم‌های لوله‌کشی، سیلندرهای گاز، بویلرها و مخازن تحت‌فشار، به کار می‌رود. این نام از زمانی گرفته می‌شود که مهندسان از هوای فشرده به عنوان مایع هیدرولیک خود به جای آب استفاده می‌کردند. اصطلاح “هیدرو” در یونانی به معنای آب و “استاتیک” به معنای جامد است.

تست هیدرواستاتیک سطحی از اطمینان را فراهم می‌کند که جسم، تحت فشار قرار می‌گیرد و در برابر قرار گرفتن در معرض محیط‌های خورنده، بدون ترکیدن مقاومت می‌کند.

تست هیدرواستاتیک چیست

چرا تست هیدرواستاتیک ضروری است؟

تست هیدرواستاتیک بر اساس دستورالعمل‌های صنعتی و توسط تکنسین‌های معتبر انجام می‌شود. این آزمایش‌ها ثبت می‌شوند و تجهیزات را بر اساس آنها برچسب‌گذاری می‌کنند تا نشان دهند که برای استفاده، از ایمنی لازم برخودارند. تست هیدرواستاتیک عملکرد صحیح مخزن را تضمین می‌کند و از بروز حوادث یا صدمات ناشی از نگهداری اشتباه جلوگیری می‌کند.

مثلا اگر سیلندر هر گونه نقصی داشته باشد، در فشار بالا، کوچکترین پارگی می‌تواند منجر به واکنش انفجاری شود. شناسایی چنین مسائلی در یک محیط آزمایش کنترل شده به‌طور قابل توجهی بهتر از زمانی است که در حین عملیات رخ دهد. بنابراین فقط هنگام ساخت مخازن تحت فشار نباید آنها را مورد آزمایش قرار بدهید، بلکه هر چند سال یک بار هم باید تست‌های مختلف روی آنها انجام شوند.

روش انجام تست هیدرواستاتیک چگونه است؟

تست هیدرواستاتیک مخازن تحت فشار و سایر محصولات، فقط باید توسط پرسنل ماهر صورت بگیرد تا از حوادث خطرناک جلوگیری شود. این روش بسته به نوع مخزن مورد آزمایش کمی متفاوت خواهد بود، اما هدف همه تست های هیدرواستاتیک بررسی استحکام واحد تحت آزمایش و شناسایی نشتی‌ها یا نقاط ضعیف است. هنگامی که هوا از ظرف خارج شد و به فشار آزمایش رسید، پرسنل باید فشار را به‌طور منظم در طول آزمایش نظارت و ثبت کنند.

خوانش فشار و دمای محیط به صورت دیجیتالی یا با یک ثبت‌کننده نمودار ثبت می‌شوند. البته این فرآیند در فرکانس‌های تنظیم شده مشخصی که توسط کدها و استانداردهای صنعت تعیین می‌شوند، صورت می‌گیرد. این تست‌ها بسته به نوع برنامه ممکن است بین ۲ تا ۱۲ ساعت طول بکشند.

به‌طور کلی، تست هیدرواستاتیک نوعی تست فشار است که با پر کردن کامل قطعه با آب، حذف هوای موجود در واحد و تحت فشار قرار دادن سیستم تا ۱.۵ برابر فشار طراحی شده، انجام می‌شود. سپس فشار برای مدت زمان مشخصی نگه داشته می‌شود تا سیستم را از نظر نشتی و به صورت بصری بازرسی کنند. بازرسی بصری را می‌توان با استفاده از رنگ‌های ردیاب یا فلورسنت روی مایع افزایش داد تا مشخص شود که منشا ترک‌ها و نشتی‌ها از کجا است.

روش انجام تست هیدرواستاتیک

روش های انجام تست هیدرواستاتیک

همانطور که گفتیم، تست هیدرواستاتیک بر اساس نوع محصول انتخاب می‌شود. مثلا ممکن است تست تولید مخازن کروی با لوله‌ها فرق داشته باشد. اما به طور کلی برای تست هیدرواستاتیک مخازن، لوله و سیلندرهای کوچک، از دو روش متداول استفاده می‌شود که عبارت‌اند از:

۱. تست هیدرواستاتیک واترجت

برای انجام این روش، ظرف را با آب پر می‌کنند و آن را در یک محفظه مهر و موم شده به نام test jacket که با آب نیز پر می‌شود، قرار می‌دهند. سپس ظرف برای مدت زمان مشخصی در داخل این محفظه و به صورت تحت فشار، قرار می‌گیرد.

این باعث می‌شود ظرف در داخل محفظه، منبسط شود و منجر به خروج آب به داخل یک لوله شیشه‌ای می‌شود که انبساط کل را اندازه می‌گیرد. هنگامی که انبساط کل ثبت شد، فشار کم می‌شود و مخزن به اندازه اولیه خود برمی‌گردد. همانطور که ظرف تخلیه می‌شود، آب دوباره به داخل محفظه جریان می‌یابد.

گاهی اوقات، مخزن به اندازه اصلی خود باز نمی‌گردد و سایز ثانویه مخزن را به نام انبساط دائمی می‌نامند. تفاوت بین توسعه انبساط کل و انبساط دائمی، تعیین می‌کند که آیا مخزن برای ادامه کار مناسب است یا خیر. به طور معمول هر چه درصد انبساط بیشتر باشد، احتمال از کار افتادن مخزن بیشتر می‌شود.

۲. روش انبساط مستقیم در تست هیدرواستاتیک

روش انبساط مستقیم شامل پر کردن ظرف یا سیلندر با مقدار مشخصی آب، تحت فشار قرار دادن سیستم و اندازه‌گیری مقدار آبی است که پس از آزاد شدن فشار، خارج می‌شود. انبساط دائمی و مقادیر انبساط کل با ثبت مقدار آب وارد شده به ظرف، فشار آزمایش و مقدار آب خارج شده از ظرف، تعیین می‌شود.

روش های انجام تست هیدرواستاتیک

مدت اعتبار تست هیدرواستاتیک

تست هیدرواستاتیک لوله و مخازن، یک پیش نیاز اجباری در راه‌اندازی خط لوله و همچنین جهت واجد شرایط بودن مخازن تحت فشار است. مدت اعتبار آن و انجام تست مجدد، به سن محصول، ماده موجود در آن، ساختار مواد و رتبه‌بندی آن توسط سازنده اصلی تجهیزات بستگی دارد. اما این مدت زمان معمولا بین ۳ تا ۵ سال متغیر است.

خرید تجهیزات فولادی از آیرومارت

همانطور که مطالعه کردید، پس از انجام تست ممکن است متوجه برخی مشکلات شوید. در این صورت باید به فکر بازسازی و تعمیر محصولات باشید. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم جهت خرید و اطلاع از قیمت ورق a516، قیمت ورق a283 و محصولات دیگری که در ساخت مخازن و لوله به کار می‌روند، وارد سایت آیرومارت شوید.

ما تمامی قیمت‌ها را به طور روزانه آپدیت می‌کنیم و می‌توانید آنها را با بهترین قیمت بازار و آنلاین تهیه کنید. همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر، کافیست با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید و توسط کارشناسان حرفه‌ای راهنمایی شوید.

غزاله کریمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.