آهن سفید چیست و چه کاربردهایی دارد؟

5/5 - (1 امتیاز)

آهن سفید چیست و چه کاربردهایی دارد؟

آهن سفید چیست

آهن سفید یکی از پرکابردترین انواع آهن است که از میخ‌ها و پیچ‌ها گرفته تا در پل‌های بزرگ استفاده می‌شود. این آهن در برابر عوامل خارجی مانند خوردگی و سایش مقاومت دارد، از این‌رو در بسیاری از پروژه‌های ساختمانی و در انواع مکان‌ها به کار می‌رود. این آهن را با نام آهن گالوانیزه نیز می‌شناسند، زیرا در فرآیند تولید آن از گالوانیزه کردن محصول استفاده می‌شود.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

آهن سفید

ما در این مقاله قصد داریم درباره آهن سفید، مزایا و کاربردهای آن اطلاعاتی را با شما به اشتراک بگذاریم. در ادامه همراه وبلاگ آیرومارت باشید.

تعریف آهن سفید

آهن سفید اساسا آهنی است که از بیرون با یک لایه محافظ روی پوشانده می‌شود. آهن به خودی خود مستعد تخریب ناشی از آب و هوا است. به عنوان مثال، وقتی آهن در معرض رطوبت و اکسیژن قرار می‌گیرد، زنگ زده و دچار خوردگی می‌شود.

با گذشت زمان، زنگ‌زدگی و خوردگی می‌تواند موجب تخریب کامل آهن و تغییر خواص آن شود. خوشبختانه، گالوانیزه کردن یک راه ساده و موثر برای محافظت از آهن در برابر تخریب ناشی از آب و هوا محسوب می‌شود.

تفاوت آهن سفید و آهن معمولی

آهن سفید چیست

آهن سفید از اعمال یک لایه فلز روی بر سطح آهن معمولی تولید می‌شود. در فرآیند گالوانیزه کردن، آهن در حمامی از رویِ مایع غوطه‌ور می‌شود. درواقع، این روش غوطه‌وری نام دارد که در آن فلز روی را حرارت می‌دهند تا از حالت جامد به حالت مایع تبدیل شود. سپس آهن را در حمام روی مذاب غوطه ور می‌کنند و پس از آن اجازه می‌دهند خنک شود.

پس از سرد شدنِ روی، یک پوسته محافظ روی سطح آهن به وجود می‌آید که این لایه در محیط‌های مرطوب و در معرض خوردگی، موجب به تاخیر افتادن خوردگی فلز می‌شود. اما باید گفت این بدین معنا نیست که هیچ وقت خوردگی در فولاد گالوانیزه رخ ندهد. در این صورت ورق گالوانیزه لایه‌ای محافظ دارد که از آن در برابر عوامل خارجی محافظت می‌کند.

تفاوت آهن سفید و آهن معمولی

فرآیند تولید آهن سفید

ما پیش‌تر درباره گالوانیزه کردن فولاد صحبت کرده‌ایم. برای تولید ورق آهن سفید نیز همان روش‌های مشابه به کار می‌روند. برای ساخت آهن سفید از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود که یکی از آنها روش غوطه‌وری گرم است. این روش با استفاده از فرو بردن آهن در روی مذاب و داغ صورت می‌گیرد. علاوه بر روش غوطه وری گرم، روش گالوانیزه سرد نیز وجود دارد. گالوانیزه سرد شامل برس زدن یا اسپری کردن یک لایه رویِ سرد بر سطح آهن است.

فرآیند تولید آهن سفید

با مطالعه مقاله تفاوت ورق گالوانیزه گرم و سرد، به خوبی می‌توانید با تفاوت این دو فرایند و تاثیری که بر خواص نهایی ورق‌های تولیدی می‌گذارند، آشنا شوید.

البته انواع گالوانیزه کردن آهن برای مصارف مختلف متفاوت است. به عنوان مثال، سقف ورق فلزی که در طول سال در معرض عناصر فضای باز قرار می‌گیرد، معمولا آبکاری گرم می‌شود. سقف های تحتانی با روی رنگ آمیزی می‌شوند. ناودان‌ها و لوله‌ها نیز ممکن است با روی رنگ‌آمیزی یا اسپری شوند.

مزایای استفاده از آهن سفید

از مزایای آهن سفید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مزایای استفاده از آهن سفید

۱. وجود پوشش روی

همانطور که پیش‌تر گفتیم، وجود پوشش روی بر آهن باعث می‌شود که از زنگ‌زدگی و خوردگی محافظت شود. در نتیجه مواد، ماندگاری بیشتری خواهند داشت و هزینه نگهداری نیز کاهش می‌یابد.

۲. مقرون به صرفه

موادی که فرآیند گالوانیزه روی آنها انجام شده است، به نسبت خواصی که ارائه می‌دهند، قیمت بسیار مقرون به صرفه‌ای دارند. اگر ماده‌ای انتخاب شود که پوشش خاصی نداشته باشد، تعمیر و نگهداری آن به مرور زمان هزینه‌هایی را تحمیل خواهد کرد، زیرا مدام تحت تاثیر محیط اطراف قرار می‌گیرد. یکی از مزایای عمده مواد گالوانیزه این است که هزینه‌های بار اول و هزینه‌های آینده آن در مقایسه با مواد غیر گالوانیزه بسیار کمتر است.

کاربردهای آهن سفید

به طور کلی قیمت آهن سفید نسبت به بسیاری از مواد دیگر ارزان‌تر است. البته در اینجا باید بگوییم که قیمت ورق گالوانیزه باز هم به مواد مورد استفاده و کیفیت فرآیند بستگی دارد.

۳. پایداری

فرآیند تولید آهن می‌تواند ضایعات زیادی را تولید کند که به نوبه خود پس از اصلاح به عنوان محصولات مصرفی استفاده می‌شود. آهن گالوانیزه نیز قابل بازیافت است. همچنین به عنوان یک فرآیند بسیار پایدار شناخته می‌شود، زیرا پوشش روی می‌تواند بارها بدون نیاز به هدر رفتن محصول استفاده شود.

۴. طول عمر بالا

وقتی آهن سفید در مقابل انواع محیط‌ها مانند محیط اسیدی قرار بگیرد، احتمال خوردگی نیز بالا می‌رود. تمیز کردن و نگهداری منظم می‌تواند طول عمر آهن سفید را افزایش دهد.

طول عمر آهن سفید چند سال است

کاربردهای آهن سفید

آهن سفید برای مصارف مختلف تولید شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما کاربرد اصلی آن برای ورق فلزی سقف، زونا فلزی سقف و نرده است. کاربردهای دیگر آن عبارتند از ساخت توری مش، لوله، تزئینات سقف و سایر محصولات تزئینی خارج ساختمان، ناودان و اتصال‌دهنده‌هایی مانند پیچ و میخ. این ماده در برابر زنگ‌زدگی مقاوم است و بنابراین یک ماده بسیار متداول برای پروژه‌های فضای باز به شمار می‌رود.

آیا گالوانیزه کردن موجب سنگین شدن آهن نمی‌شود

خرید و اطلاع از قیمت ورق آهن سفید

ما در آیرومارت انواع محصولات گالوانیزه شده را به فروش می‌رسانیم. شما می‌توانید جهت خرید لوله گالوانیزه، ورق گالوانیزه و همچنین اطلاع از قیمت این محصولات، وارد سایت شوید و به صورت آنلاین سفارش خود را ثبت کنید. در ضمن انواع آهن آلات و مقاطع فولادی مانند میلگرد، نبشی، ناوادانی و محصولات استیل نیز ارائه می‌شوند. مشاوران مجرب ما در تمامی مراحل خریدتان، پاسخگوی سوالات شما خواهند بود. برای دریافت مشاوره کافیست با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید تا به صورت رایگان شما را راهنمایی کنند.

زینب نصیریان

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

  1. داهو نصیری
    بهمن ۹, ۱۴۰۱ ۱۶:۱۶
    آهن سفید همون آهن گالوانیزه هست؟
    1. آیرومارت
      بهمن ۱۰, ۱۴۰۱ ۱۴:۴۳
      سلام و وقت بخیر. منظور از آهن سفید همان آهن گالوانیزه است. قیمت ورق گالوانیزه ۶۰ و سایر ضخامت‌ها را از صفحات این کالاها استعلام بگیرید.
021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.