انواع نبشی ناودانی و سپری و آشنایی با روش تولید آن‌ها

4.9/5 - (8 امتیاز)

انواع نبشی ناودانی و سپری و آشنایی با روش تولید آن‌ها

نبشی

نبشی و ناودانی در کنار سپری از جمله مقاطع پر مصرف فولادی می‌باشند که در انواع مختلف با کاربردهای مختلف تولید می‌شوند. در این مقاله مروری به روش تولید این مقاطع و انواع آن خواهیم داشت.

۴.۹/۵ - (۸ امتیاز)

نبشی (LNP)

نبشی یا زاویه یک مقطع ال شکل با زاویه عمود می‌باشد، از لحاظ هندسی نبشی به دو نوع بال مساوی و بال نامساوی تقسیم می‌شود. نوع با مساوی نبشی همانطور که از اسم آن مشخص است دارای دو بعد هم اندازه می‌باشد و نوع بال نامساوی آن ابعاد بال مختلفی دارد. نبشی و ناودانی شباهت های زیادی دارند که در ادامه بررسی شده اند.

نبشی از جنس فولاد ساده کربنی و استیل تولید می‌شود و کاربردهای متنوعی دارد. این مقطع در دو نوع فابریک یا پرسی تولید می‌شود. نبشی فابریک به کمک نورد گرم تولید می‌شود. در این فرآیند بیلت فولادی با جنس مورد نظر پیش گرم و تحت نورد قرار می‌گیرد. طی چند مرحله نورد رفته رفته بیلت فولادی، حالت “ال” شکل به خود می‌گیرد و به این ترتیب نبشی فابریک تولید می‌شود. روی لینک زیر کلیک کنید تا قیمت روز این مقطع را مشاهده کنید:

نبشی (LNP)

 

قیمت نبشی

نوع دیگری از نبشی در بازار فروخته می‌شود که بعضا به دلیل شناخت پایین مشتری به عنوان نبشی فابریک خریداری می‌شود، در حالی که کاملا متفاوت از آن می‌باشد و خواص مکانیکی ضعیف‌تری دارد. این نوع نبشی از پرس تسمه فولادی تولید می‌شود. زاویه بیرونی این تسمه‌ها گرد تر از نبشی فابریک می‌باشد، تفاوت ظاهری این دو نوع نبشی در تصویر زیر به صورت شماتیک نشان داده شده است:

نبشی فولادی

نبشی فولادی

ناودانی (UNP)

ناودانی یا کانال یکی دیگر از مقاطع پرکاربرد و پرمصرف فولادی می‌باشد. این محصول نیز اکثرا در دو جنس فولاد ساده کربنی یا استیل تولید می‌شود که کاربردهای گوناگونی دارند. این محصول از لحاظ هندسی به دو نوع بال موازی و بال شیب‌دار تقسیم می‌شوند. نوع بال موازی آن به ناودای U شکل و نوع بال شیبدار آن به ناودانی C شکل نیز معروف می‌باشد.

ناودانی مشابه نبشی از لحاظ نوع تولید به دو نوع فابریک و پرسی تقسیم می‌شود. نوع فابریک ناودانی با روش نورد گرم تولید می‌شود و با توجه به نوع چینش غلتک‌های نورد، محصول نهایی، بال موازی یا بال شیبدار خواهد بود. با کلیک روی لینک زیر قیمت انواع ناودانی را مشاهده کنید:

ناودانی (UNP)

 

قیمت ناودانی

ناودانی پرسی نیز به کمک پرس تسمه‌های فولادی بدست می‌آید. قیمت ناودانی پرسی ارزانتر از ناودانی فابریک می‌باشد به همین دلیل لازم است تا حین خرید به تفاوت ظاهری این دو نوع ناودانی آشنا بود. این نفاوت هندسی به صورت شماتیک در شکل زیر دیده می‌شود:

ناودانی فولادی

ناودانی فولادی

وزن نبشی و ناودانی

ناودانی و نبشی های فولادی طبق استانداردهای ابعادی جدول اشتال باید ساخته شوند بنابراین هر شاخه از این محصولات باید وزن مشخصی داشته باشد. در بازار داخلی محصولات تولیدی تفاوت اندکی با استاندارد جدول اشتال دارند به همین به نبشی یا ناودانی سبک معروف هستند. همچنین در بازار محصولات وارداتی این مقاطع نیز موجود می‌باشد که به دلیل تطابق با جدول اشتال به ناودانی یا نبشی سنگین شناخته می‌شوند. ابعاد دقیق و ضخامت و وزن نبشی بال مساوی، بال نامساوی و ناودانی یو شکل یا UNP در جدول استاندارد اشتال موجود می‌باشد. لازم به ذکر است که قیمت نبشی و ناودانی وارداتی گران‌تر از محصولات تولید داخل می‌باشد.

سپری

سپری یا پروفیل T مقطعی به شکل حرف T می‌باشد. معمولا ارتفاع جان و بال سپری‌های فولادی برابر می‌باشد و ابعاد آن‌ها به عنوان نمره سپری شناخته می‌شود. از این مقطع فولادی معمولا برای ساخت دیوارها یا سقف‌های کاذب، سقف کارخانه‌ها و کاربردهایی از این دست استفاده می‌شود. ابعاد دقیق سپری در جدول استاندارد اشتال موجود می‌باشد.

تولید سپری مشابه با محصولات ناودانی و نبشی به کمک نورد گرم انجام می‌شود. آنالیز مورد نظر از فولاد در کوره تهیه می‌شود، فولاد به صورت بیلت ریخته‌گری می‌شود. بیلت‌ها پس از پیش گرم در دمای مشخصی به واحد نورد منتقل می‌شوند. با انجام فرآیند با چینش خاصی از غلتک‌ها رفته رفته مقطع تی شکل سپری شکل می‌گیرد. با برش طولی سپری‌ها این محصول آماده عرضه به بازار می‌شود.

تمامی این محصولات معمولا به صورت شاخه‌های ۶ متری برش خورده‌اند و فروخته می‌شوند. حین خرید نبشی و ناودانی باید به پرسی یا فابریک بودن آن توجه کرد. همچنین با توجه به جدول اشتال وزن هر شاخه از این محصولات قابل کنترل می‌باشد. شما به روزترین قیمت‌های نبشی، ناودانی و سپری را در وبسایت آیرومارت می‌توانید چک کنید.

سپری

 

نبشی و ناودانی استیل

علاوه بر محصولات فولادی پروفیل های شکل فولادی از جنس استیل نیز ساخته میشوند. استیل معرف فولاد زنگ یا استنلس استیل است. فولاد زنگ نزن به دلیل دارا بودن مقادیری از عناصر گران بهای کروم و نیکل مقاومت مناسبی در برابر اکسیداسیون، خوردگی و حرارت دارند. این محصولات در محیط های مرطوب و خورنده مورد استفاده قرار میگیرند. نبشی و ناودانی استیل در گریدهای مختلفی تولید میشوند اما اصلی ترین آلیاژ این گروه از محصولات آلیاژ ۳۰۴ است.

برای تولید این محصولات از بیلت با آلیاژ مورد نظر استفاده میشود. فرآیند نورد این مقاطع تحت اتمسفر کنترل شده انجام میشود تا خواص سطحی آن دچار تغییر نشود. برای کنترل اتمسفر در مراحل پیش گرم و نورد از یک گاز خنثی مثل آرگون یا نیتروژن استفاده میشود. استفاده از این گازها مانع از واکنش سطح استیل با اکسیژن محیط میشود. هر چند واکنش پذیری استیل کم است اما در دمایی که سطح آن گداخته است سرعت واکنش با اکسیژن افزایش پیدا میکند.

قیمت نادوانی و نبشی استیل بیشتر از انواع معمولی انها هستند. دلیل اصلی اختلاف قیمت بین این محصولات متفاوت بودن آلیاژ استفاده شده برای ساخت آنهاست. عناصر نیکل و کروم گران قیمت هستند و اضافه کردن آنها به فولاد باعث افزایش قیمت فولاد میشود. در نتیجه محصولات تولید شده با این نوع فولاد گرانتر از محصولات با آلیاژ ساده کربنی هستند.

وبسایت آیرومارت یکی از دقیق ترین مراجع جهت استعلام قیمت نبشی و ناودانی استیل است. همچنین چنانچه قصد خرید این محصولات را دارید با شماره تلفن ۰۲۱-۴۵۳۰۶ تماس حاصل کنید تا محصول مورد نظر خود را سفارش دهید و از کارشناسان ما مشاوره دریافت کنید.

ادمین

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
4.9/5 - (8 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.