ورق استیل برای ساخت کوره های صنعتی

5/5 - (1 امتیاز)

ورق استیل برای ساخت کوره های صنعتی

کوره یکی از مهمترین تجهیزات در بسیاری از صنایع است که برای داشتن عملکرد بالا، باید از متریال استاندارد ساخته شود. یکی از این مواد، ورق استیل است که نقش مهمی را ایفا می‌کند، زیرا این ورق باید بتواند دمای بالای کوره را تحمل کند. با وجود انواع ورق های استیل در بازار، فقط برخی از آنها برای ساخت کوره به کار می‌روند و ویژگی‌های لازم را دارند.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

در این مطلب ابتدا کمی درباره طراحی کوره صحبت می‌کنیم تا بدانید که ورق ها در کدام بخش آن استفاده می‌شوند. سپس به بررسی ورق استیل کوره های صنعتی می‌پردازیم. همراه وبلاگ آیرومارت باشید.

ساخت کوره های صنعتی

طراحی کوره صنعتی چگونه است؟

کوره‌های گازی اولیه شامل مبدل حرارتی، مشعل، شیر کنترل گاز و ترموستات خارجی می‌شد و هیچ دمنده‌ای نداشتند. برای عملکرد مناسب در آنها، از همرفت طبیعی یا جریان هوا در کانال‌های گرمایش و بازگشت هوای سرد استفاده می‌شد. این سیستم بسیار ناکارآمد بود، زیرا بیش از نیمی از هوای گرم از دودکش خارج می‌شد.

ولی امروزه انواع کوره های صنعتی، شامل مبدل حرارتی، مبدل حرارتی ثانویه، دمنده گردش هوا، دمنده دودکش، شیر کنترل گاز، مشعل، چراغ جرقه، مدار کنترل الکتریکی و ترموستات خارجی می‌شود. کوره‌های مدرن عملکرد بالایی دارند و تنها ۱۰ تا ۲۰ درصد از هوای گرم را از طریق دودکش خارج می‌کنند.

هنگامی که باید ترموستات حرارت را ایجاد کند، مشعل‌ها روشن می‌شوند و گرما را به مبدل حرارتی اولیه انتقال می‌دهند. سپس، هوای گرم شده از طریق مبدل حرارتی ثانویه به داخل دودکش جریان پیدا می‌کند. یک کوره با اندازه متوسط، ۳ مبدل حرارتی دارد.

طراحی کوره صنعتی

نحوه ساخت کوره های صنعتی

مبدل حرارتی اولیه، از دو قطعه جدا از جنس ورق استیل ساخته می‌شود. هر کدام از این قطعه‌ها با پرس هیدرولیک ۴۰۰ تنی به شکل دلخواه در می‌آیند. سپس این دو قسمت توسط یک پرس هیدرولیک ۲۵ تنی مونتاژ می‌شوند. مبدل حرارتی ثانویه نیز از قطعات و لوله‌های فولادی ساخته می‌شوند.

دمنده دودکش به مبدل حرارتی ثانویه متصل است. جنس مشعل از استیل است و در کارخانه ساخته می‌شود.
بعد از مراحل طی شده، سپس مشعل به صفحه‌ای در بخش ورودی مبدل حرارتی اولیه وصل می‌شود. این کوره دارای یک مشعل برای هر مبدل حرارتی است. شیر کنترل گاز از طریق لوله روی مبدل حرارتی و مشعل قرار می‌گیرد.

سپس یک صفحه برای نصب مجموعه دمنده به مجموعه مبدل حرارتی متصل می‌شود. صفحه نصب دیگری شامل مدار کنترل و ترانسفورماتور می‌شود که به محفظه دمنده وصل می‌شود. سپس مجموعه دمنده از طریق پیچ و مهره بر روی مجموعه مبدل حرارتی قرار می‌گیرد. در اطراف کوره محفظه وجود دارد که این محفظه با استفاده از ورق فولادی فشرده و رنگ شده و ورق‌های فایبرگلاس تولید می‌شود.

تجهیزات مورد استفاده برای ساخت کوره

امروزه در ساخت کوره های مدرن از متریال زیر استفاده می‌شود:

  • ورق استیل (ورق استیل ۳۰۹ و ورق استیل ۳۱۰)
  • آلومینیوم
  • برنج
  • فلز مس
  • فایبرگلاس و…

هر یک از این مواد با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد خود در ساخت کوره استفاده می‌شوند. به عنوان مثال، هدف از استفاده از استیل در ساخت کوره صنعتی، بالا بردن پایداری آنها در برابر اکسیداسیون، خوردگی و دماهای بالا است.

از آنجایی که دما در مبدل‌های حرارتی بسیار بالا است و از این‌رو استفاده از استیل پیشنهاد می‌شود. همچنین، ورق استیل نسوز در ساخت انواع قالب، دودکش، مشعل و … به کار می‌رود. برای آشنایی بیشتر با ویژگی‌های ورق استیل، مطلب استیل چیست را مطالعه کنید.

نحوه ساخت کوره های صنعتی

بهترین ورق استیل کوره های صنعتی

همانطور که عنوان شد، همه ورق‌ها برای ساخت کوره مناسب نیستند. بنابراین شما باید قابلیت تشخیص انواع استیل را داشته باشید و مناسب‌ترین آنها را تهیه کنید. انواع ورق استیل برای کوره های صنعتی عبارتند از:

۱. ورق استیل ۳۰۹

کوره سازی یکی از صنایعی است که به انواع آلیاژهای استیل نسوز و مقاوم نیاز دارد. بنابراین ورق فولادی ۳۰۹ پرکاربردترین گرید آلیاژی برای این صنعت است. همانطور که گفتیم، کوره مخزنی است که برای استریل کردن، بازپخت یا تبدیل مواد، باید به طور طولانی مدت دمای بالا را تحمل کند. اما مشکل اینجاست که بدنه اصلی کوره باید به گونه‌ای باشد که به دلیل حرارت بالا و استفاده مداوم آسیب نبیند. از این‌رو، برای ساخت مخزن با ورق استیل نیز از استیل نسوز استفاده می‌شود.

به همین دلیل استیل ۳۰۹ در ساخت کوره کاربرد زیادی دارد. چون در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی مقاوم است و تحمل حرارت آن به ۱۰۹۳.۳۳ سانتی‌گراد (۲۰۰۰ درجه فارنهایت) می‌رسد. در ضمن، خاصیت مغناطیسی ندارد و رسانا نیست که این جزو مزایای آن محسوب می‌شود. زیرا می‌تواند جریان الکتریکی را بدون ایجاد مشکل، منتقل کند. قابلیت شکل‌پذیری، جوش خوردن و انعطاف‌پذیری نیز جزو مزایای ورق استیل ۳۰۹ برای ساخت کوره به شمار می‌‌روند.

نکته مهم دیگری که باید مورد توجه قرار دهید، این است که جنس بدنه کوره در ترکیب با موادی که در مخزن وجود دارند، ترکیب شیمیایی ایجاد نکند. به علاوه، بدنه کوره باید نسبت به مواد شیمیایی موجود در خود، استحکام کافی را داشته باشد. ورق استیل ۳۰۹ دارای این قابلیت است و استحکام لازم را فراهم می‌کند.

ورق استیل کوره های صنعتی

ورق استیل ۳۰۹

۲. ورق استیل ۳۱۰

این ورق، جزو بهترین ورق استیل کوره های صنعتی محسوب می‌شود. قیمت ورق استیل ۳۱۰ نسبت به سایر ورق های سری ۳۰۰ بیشتر است و این به دلیل وجود ۲۴-۲۶ درصد کروم و ۱۹-۲۲ درصد نیکل در آن است. این نوع آلیاژ به عنوان چارچوب اصلی کوره‌های القایی استفاده می‌شود.

این نوع ورق استیل یکی از انواع استیل زنگ‌نزن است که در مقایسه با سایر ورق های استیل، از استقامت بالایی برخوردار بوده و به دلیل داشتن کروم بالا در برابر اکسیداسیون و حرارت بسیار پایدار است.

ورق فولادی ۳۱۰ به دلیل داشتن ۱۸ درصد کروم، قابلیت تحمل دمای ۹۰۰ درجه را بدون نیاز به اکسیداسیون دارد. این نوع ورق فولادی در عرض‌های ۱۵۰۰،۱۲۵۰،۱۰۰۰ و ۲۵۰۰ قابل تهیه است.

ورق استیل کوره صنعتی

ورق استیل ۳۱۰

خرید انواع ورق استیل از آیرومارت

چنانچه به فکر خرید انواع ورق‌های استیل هستید، کافیست وارد سایت آیرومارت شوید و پس از بررسی قیمت ورق استیل ۳۰۴، قیمت استیل ۳۱۶ و …، محصول مورد نظرتان را آنلاین سفارش دهید و تحویل بگیرید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره، با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید و توسط کارشناسان مجرب راهنمایی شوید.

غزاله کریمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.