حداکثر دما و فشار قابل تحمل برای لوله ها

5/5 - (1 امتیاز)

حداکثر دما و فشار قابل تحمل برای لوله ها

حداکثر دما و فشار قابل تحمل برای لوله ها

تحمل فشار و دمای لوله، یکی از مهمترین موضوع در لوله‌کشی محسوب می‌شود. زیرا این دو فاکتور می‌توانند سیستم لوله کشی را خراب کنند و باعث شود که شما مدام به دنبال روش های رفع نشتی لوله باشید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

اصولا فشار و دمای قابل تحمل برای لوله ها به هم مربوط می‌شوند و نمی‌توان آنها را مستقل از هم بررسی کرد.
بنابراین ما در این مقاله قصد داریم درباره محاسبه تحمل فشار لوله و دمای قابل تحمل لوله صحبت کنیم. همراه وبلاگ آیرومارت باشید.

چرا محاسبه تحمل فشار و دمای لوله اهمیت دارد؟

لوله‌ها عمدتا برای انتقال مایعات یا گازها استفاده می‌شوند که در صورت عدم تحمل دما و فشار مناسب، خیلی سریع خراب می‌شوند و مشکلات جدی ایجاد می‌کنند. در یک سیستم لوله کشی، عوامل مختلفی اغلب می‌توانند منجر به تخریب لوله‌ها شوند. معمولا مهمترین عوامل آسیب‌رسان، فشار و دمای بالا به شمار می‌روند.

این مشکل به ویژه هنگام لوله کشی روکار اهمیت دارد. زمانی که لوله کشی در زیر زمین انجام می‌شود، بتن، گچ و سایر مواد به عنوان پوشش روی لوله قرار می‌گیرند و تا حد زیادی از لوله محافظت می‌کنند.

اما زمانی که لوله کشی روکار باشد، هر لحظه می‌تواند در معرض عوامل محیطی، ضربه‌ها و نور خورشید قرار گیرد. بنابراین رعایت استانداردهای لازم در نصب لوله‌ها، نقش مهمی در تحمل فشار و دما دارد.

تحمل فشار و دمای لوله

رابطه بین فلنج و تعیین دما و فشار قابل تحمل لوله

یکی از عوامل مهم در تعیین دما و فشار قابل تحمل برای لوله ها، فلنج است. ما پیش‌تر به این موضوع پرداخته‌ایم که فلنج چیست، ولی به طور کلی فلنج‌ها ضعیف‌ترین عضو در سیستم لوله کشی محسوب می‌شوند. هرگونه شکستگی و خرابی در سیستم لوله کشی، نشان می‌دهد که مشکلی برای فلنج پیش آمده است. برای این منظور، باید ضخامت را بر طبق فلنج‌ها درست کنید.

در صورت بروز مشکل در یک قسمت از سیستم لوله کشی، کل سیستم دچار اختلال می‌شود. در اینجاست که اهمیت دانستن تحمل فشار و دمای لوله آشکار می‌شود و باید از نحوه اتصال لوله با فلنج اطلاع داشته باشید. با توجه به این توضیحات، شما باید مقطع مورد نظرتان را بر اساس ضخامت مناسب برای نوع کاربری و آلیاژ به کار رفته، انتخاب کنید.

دسته بندی انواع لوله کشی

لوله کشی ساختمان را با توجه به دما و فشار قابل تحمل لوله ها می‌توان به دو گروه تقسیم کرد:

  • دسته‌بندی بر اساس کلاس فشاری مانند فلنج، واشر، شیرآلات، اتصالات ساکت ولد و اتصالات دنده‌ای.
  • دسته‌بندی لوله‌ها و سایر اتصالات، بر اساس ضخامت و زمانبندی طراحی.

طراحی‌ها طوری انجام می‌شوند که مقاومت نقاط ضعف سیستم لوله کشی، به میزان قابل توجهی افزایش یابد. مراقب باشید که ضعیف‌ترین قسمت لوله کشی، بخش اتصالات است.

ابتدا کلاس‌های فشار برای فلنج‌ها ایجاد می‌شوند و با توجه به این کلاس‌ها، فشار مجاز و ضخامت لوله ها را محاسبه می‌کنند. از آنجایی که اتصالات ضعیف‌ترین بخش لوله کشی محسوب می‌شوند، بنابراین باید اطلاعات کافی درباره بهترین روش های اتصال دهی لوله داشته باشید.

دما و فشار قابل تحمل برای لوله ها

روش محاسبه تحمل دما و فشار لوله ها چگونه است؟

تعیین فشار و دمای مجاز برای لوله ها، یکی از موضوعات مهم و موشکافانه در مطالعات مهندسی به شمار می‌رود. مقدار فشار مجاز توسط فرآیند متالورژی و عناصر اساسی تشکیل دهنده آن مشخص می‌شود.

استانداردهای ASME (انجمن مهندسان مکانیک آمریکا)، درجه‌بندی فشار و دمای مجاز برای آلیاژهای مختلف از جمله فلنج ها و اتصالات آنها را تعیین می‌کنند. طبق این استاندارد، فشار طراحی این‌گونه تعریف می‌شود:

فشار طراحی هر یک از اجزا در سیستم لوله کشی نباید کمتر از فشار سخت‌ترین شرایط دمایی و فشاری (حداقل و حداکثر) مورد انتظار در سیستم باشد. سخت‌ترین شرایط مورد انتظار منجر به تعیین ضخامت و کلاس فشاری اجزای سیستم لوله کشی می‌شود.

بنابراین طراح ساختمان باید به خوبی بداند که پایپینگ چیست و با اصول آن آشنا باشد تا بتواند بر اساس دما و فشار مورد انتظار در ساختمان، نوع لوله و ضخامت آن را مشخص کند. در نتیجه عدد خاصی را نمی‌توان اعلام کرد و این مقدار با توجه به هر منطقه فرق دارد.

روش محاسبه تحمل دما و فشار لوله ها

چطور از لوله ها در برابر فشار و دما بالای محافظت کنیم؟

همانطور که گفتیم، فشار و دمای بالا از عواملی محسوب می‌شوند که سیستم های لوله کشی آب ساختمان را تهدید می‌کنند. در صورت استفاده از روش لوله کشی توکار، فشار توسط گچ و بتن جذب می‌شود و به همین دلیل عامل فشار و انبساط حرارتی از بین می‌رود.

توصیه می‌شود در محل انشعاب لوله ها یا جاهایی که مسیر لوله تغییر پیدا می‌کند، از فوم یا اسفنج استفاده شود. البته به دلیل در دسترس نبودن لوله های توکار، استفاده از لوله‌هایی متناسب با فشار و دمای لازم، الزامی است. برای آشنایی بیشتر با این روش‌های لوله کشی، پیشنهاد می‌کنیم مقاله روش های لوله کشی روکار و توکار را مطالعه کنید.

اما در لوله کشی روکار باید دقت بیشتری انجام شود و تمام استانداردهای لازم را مورد استفاده قرار داد. زیرا این لوله‌کشی نسبت به عوامل خارجی که باعث انبساط فشار و حرارتی می‌شوند، حساسیت دارد.

برای این کار روش‌های مختلفی به کار می‌روند. چرخش خط لوله یا استفاده از متعادل کننده‌های انبساط حرارتی، از جمله راه‌هایی به حساب می‌آیند که برای جلوگیری از افزایش فشار و دما در سیستم لوله کشی استفاده می‌شوند. دیگر روش‌ها عبارتند از:

  • یکی از روش‌های متعادل‌سازی حرارتی، استفاده از لوپ انبساطی است. این روش باعث کنترل فشار بر روی سیستم شده و به کاهش جابجایی‌های ناشی از تغییرات دما در سیستم لوله کشی کمک می‌کند.
  • ایجاد یک خم L، باعث جبران انبساط طولی ناشی از دماهای بالا می‌شود و فضا را را برای حرکت محوری لوله باز می‌کند. این روش در مسیرهای بیش از ۳ متر قابل استفاده نیست و بهتر است با لوپ U شکل جایگزین شود.
  • استفاده از لوله‌ها و اتصالاتی با ضریب انبساط حرارتی پایین، مانند کربن استیل، چدن یا فولاد زنگ نزن که در برابر تغییرات دما، میزان جابه‌جایی و تغییر طولی کمتری دارند.
  • از بست ثابت برای تثبیت لوله‌ها و اتصالات استفاده شود. با این روش از حرکت لوله‌ها جلوگیری شده و تنش وارده به آنها خنثی می‌شود. استفاده از بست متحرک، باعث می‌شود تا لوله در فضای کافی بتواند حرکت محوری داشته باشد. دقت کنید که بست‌ها باید به طور منظم و یکنواخت قرار گیرند.
  • نصب یک قطعه انبساط آکاردئونی، تغییرات دما را کنترل می‌کند. انبساط و انقباض باعث تغییرات دما در لوله‌ها می‌شود که می‌توانید آن را با اتصالات انبساطی دنده‌ای، جوشی و فلنجی کنترل کنید. آنها به طور گسترده در سیستم های لوله کشی با دماهای بالا و پایین استفاده می‌شوند. به علاوه، از آسیب دیدن سیستم لوله کشی در اثر لرزش جلوگیری می‌کنند.
جدول تحمل فشار لوله‌ها
تنش مجاز دما
در دمای سخت کاری فولاد در دمای آنیل شده
Mpa psi Mpa psi °F
۷۱ ۱۰۳۰۰ ۴۱ ۶۰۰۰ ۳۸ ۱۰۰
۷۱ ۱۰۳۰۰ ۳۵ ۵۱۰۰ ۶۵ ۱۵۰
۷۱ ۱۰۳۰۰ ۳۴ ۴۹۰۰ ۹۴ ۲۰۰
۷۱ ۱۰۳۰۰ ۳۳ ۴۸۰۰ ۱۲۱ ۲۵۰
۶۹ ۱۰۰۰۰ ۳۲ ۴۷۰۰ ۱۵۰ ۳۰۰
۶۶ ۹۷۰۰ ۲۷ ۴۰۰۰ ۱۷۷ ۳۵۰
۶۴ ۹۴۰۰ ۲۰ ۳۰۰۰ ۲۰۵ ۴۰۰

خرید انواع لوله از آیرومارت

با توجه به نکات عنوان شده و مطالب پیشین سایت، حال شما می‌دانید که چطور به تحمل فشار لوله و دمای لوله کمک کنید. در ضمن، جنس لوله و خرید محصول با کیفیت در عمر سیستم لوله کشی تاثیر دارد.

شما می‌توانید در آیرومارت قیمت روز لوله در انواع مختلف مانند قیمت لوله استیل ۳۰۴،  آب، گالوانیزه، مانیسمان، اسپیرال، جدارچاه و … را مشاهده کنید و پس از انتخاب محصول، آن را به صورت آنلاین خریداری کنید. در ضمن، ما خدماتی از جمله رزوه زنی لوله را انجام می‌دهیم که در عملکرد لوله تاثیر مثبتی دارد. جهت دریافت اطلاعات بیشتر، با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید و توسط کارشناسان مجرب راهنمایی شوید.

غزاله کریمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.