جوشکاری سر بالا و هر آنچه باید درباره آن بدانید

3/5 - (2 امتیاز)

جوشکاری سر بالا و هر آنچه باید درباره آن بدانید

جوشکاری سر بالا

این روزها انواع جوشکاری با استفاده از روش‌های مختلف و برای شرایط گوناگون به کار می‌روند. در بین آنها، جوشکاری سربالا یکی از روش‌های رایج محسوب می‌شود. البته از آنجایی که این نوع جوشکاری با نیروی جاذبه سر و کار دارد، به عنوان یکی از سخت‌ترین انواع به شمار می‌رود.
از این رو در این مطلب قصد داریم به سوال جوشکاری سر بالا چیست و نکات مهم آن بپردازیم. در ادامه همراه وبلاگ آیرومارت باشید.

۳/۵ - (۲ امتیاز)

جوشکاری سر بالا چیست؟

در ابتدا باید بگوییم که منظور از جوشکاری سر بالا چیست. جوشکاری و اتصال دو قطعه همیشه به صورت ثابت انجام نمی‌شود و بسته به محیط، نوع کار و قطعات مورد استفاده، در حالت‌های مختلف قابل انجام است.

در حالی که جوشکاری از بالا به پایین بسیار ساده است و هر جوشکاری می‌تواند به راحتی از این روش استفاده کند، جوشکاری سربالا به مهارت احتیاج دارد و باید توسط متخصصانی که با این روش آشنایی کامل دارند، صورت بگیرد.

برای انجام جوشکاری سر بالا، دو قطعه در کنار هم قرار می‌گیرند و باید از پایین‌ترین نقطه شروع کرده و به سمت بالاترین نقطه (نقطه انتهایی) پیش بروید. چنانچه دو قطعه به شکل عمودی در کنار هم قرار می‌گیرند، باید از پایین به بالا به صورت عمودی قطعه را جوش دهید.

اگر کنترل کافی روی قطعات داشته باشید، این روش قطعا بسیار آسان است. اما اگر تسلط شما کافی نیست و بالا یا پایین‌تر از قطعه هستید، باید با دقت بسیار این کار را انجام دهید و در حین عملیات جوشکاری حتما تمامی نکات ایمنی را مدنظر قرار دهید.

به طور کلی می‌توان گفت که جوشکاری سر بالا به شکل عمودی، از پایین به بالا و در شرایط و موقعیت‌های مختلف صورت می‌گیرد. در این روش چنانچه طول قطعات یا مدت زمان جوش طولانی باشد، دست جوشکار به سرعت خسته می‌شود و این مشکل می‌تواند درصد خطا را افزایش دهد.

جوشکاری سر بالا چیست؟

تفاوت جوشکاری سر بالا و جوشکاری بالای سر

جوشکاری بالای سر یکی از تکنیک‌های جوشکاری ذوبی است که جوشکار، الکترود را بالای سر خود قرار داده و عملیات جوشکاری را انجام می‌دهد. از این رو برای انجام آن از جوشکاری الکترود دستی استفاده می‌شود.

مهمترین تفاوت جوشکاری سر بالا و بالای سر، این است که در جوشکاری سربالا عملیات جوشکاری از پایین شروع می‌شود و تا بالاترین نقطه ادامه می‌یابد. این موقعیت یکی از سخت‌ترین شرایط برای انجام جوشکاری محسوب می‌شود و جوشکار باید با نیروی جاذبه مقابله کند.

اما جوشکاری بالای سر را می‌توان در وضعیت‌های مختلفی انجام داد. نکته مهم این است که جوشکار ابتدا تجهیزات ایمنی استفاده کند و سپس به انجام جوشکاری بپردازد. اینطور می‌توان گفت که جوشکاری بالای سر به این شکل است که جوشکار، الکترود را بالای سر خود گرفته و جوش می‌دهد.

تفاوت جوشکاری سربالا و سرپایین

تفاوت اصلی این دو مورد تنها در جهت انجام جوشکاری است. در جوشکاری سر پایین، کار از بالاترین بخش به پایین انجام می‌شود. اما در جوشکاری سر بالا کاملا فرق دارد و باید از پایین‌ترین بخش به سمت بالا جوشکاری را انجام دهید.

نکته مهم در این روش این است که باید بتوانید بر نیروی جاذبه در حین جوشکاری غلبه کنید. جهت کار در جوشکاری، عامل مهمی است و به همین دلیل انواع جوشکاری عمودی، سر پایین و سر بالا صورت می‌گیرند.

تفاوت جوشکاری سربالا و سرپایین

روش جوشکاری سر بالا چگونه است؟

امروزه جهت افزایش ایمنی، ساختمان را به صورت اسکلت فلزی می‌سازند که بخشی از این کار را فقط جوشکاران انجام می‌دهند. در واقع طبق پروژه کاری، اسکلت فلزی ساختمان می‌تواند به ارتفاع بیش از ۵۰ متر برسد. سهل‌انگاری و بی‌دقتی در جوشکاری فلزات نیز با توجه به بلند کردن فلزات سنگین توسط جرثقیل‌ها، می‌تواند خطرات جانی داشته باشد.

در محل ساخت، دو قطعه فلزی ایستاده باید با روش جوش سربالا به یکدیگر متصل شوند. جوشکاری چوب یا جوش قوس فلزی، دو روش رایج در کاربردهای ساختمانی به شمار می‌روند که به صورت عمودی به سمت بالا یا عمودی به سمت پایین انجام می‌شوند:

۱. جوشکاری عمودی بالا

تصور کنید یک دیوار آجری در مقابل شما قرار دارد که ابتدا باید یک پایه محکم ایجاد کنید و به سمت بالا بروید. در واقع اولین چیزی که در جوشکاری اسکلت فلزی ساختمان باید به آن توجه کرد، این است که حتما پایه فلزی را مطابق پروژه آماده کنید.

مسلما برای جوش دادن فلزات به یکدیگر، باید جوشکاری سر بالا انجام شود. در این روش فرآیند از پایین‌ترین نقطه زمین شروع شده و به سمت بالا می‌رود، از این رو به آن جوش عمودی بالا می‌گویند.

در این روش، اتصالات در سازه های فولادی باید به خوبی قفل شده باشند و با مهارت بالا و با استفاده از تکنیک جوش زیگزاگ یا بافت، از هرگونه پاشش مواد مذاب جلوگیری شود. در این روش جوش‌های تولید شده باید دو برابر قطر الکترود باشند تا باعث استحکام بیشتر شود.

۲. جوشکاری عمودی پایین

فرآیند جوشکاری در این روش بسیار شبیه به روش قبلی است، با این تفاوت که جوشکاری از بالا به پایین صورت می‌گیرد. نکته مثبت این روش این است که جوشکاری در سریع‌ترین زمان انجام می‌شود.

برای جلوگیری از خطر سوختی، باید آمپر دستگاه جوش را تنظیم کنید. برخلاف جوشکاری عمودی بالا که به مکث نیاز دارد، در اینجا نباید مکثی داشته باشید. زیرا مکث باعث ایجاد سربار از فضای بالایی به فضای کار شما می‌شود.

روش جوشکاری سر بالا

نکات مهم هنگام انجام جوشکاری سر بالا

پیش‌تر درباره طریقه جوشکاری سر بالا با الکترود صحبت کردیم، ولی برای انجام این نوع جوشکاری با کمترین خطر، همیشه باید نکات زیر رعایت شوند:

  • لبه‌های جوش را از قبل آماده کنید.
  • سطح جوشکاری را به خوبی تمیز کنید.
  • لوله‌ها یا اتصالاتی که باید جوش داده شوند را از قبل مشخص نمایید.
  • با توجه به نوع اتصالات و قطر آنها، از خال جوش مناسب استفاده شود.
  • هرگونه آلودگی از جمله روغن را از دستگاه جوش پاک کنید.

خرید انواع تجهیزات فولادی از آیرومارت

همانطور که مطالعه کردید، جوشکاری سر بالا برای بسیاری از تجهیزات فولادی و ساختمان‌های اسکلت فلزی به کار می‌رود. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که برای اطلاع از قیمت لوله امروز، قیمت پروفیل ساختمانی و …، وارد سایت آیرومارت شوید.

ما به طور روزانه قیمت‌ها را آپدیت می‌کنیم و شما می‌توانید به صورت آنلاین و با چند کلیک، سفارش خود را ثبت کنید. در ضمن جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره‌های رایگان، کافیست با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید و توسط کارشناسان حرفه‌ای راهنمایی شوید.

غزاله کریمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
3/5 - (2 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.