محاسبه تعداد سوراخ های فلنج

5/5 - (1 امتیاز)

محاسبه تعداد سوراخ های فلنج

محاسبه تعداد سوراخ های فلنج

فلنج ها را می‌توان نوعی از قطعات فولادی دانست که به شکل دایره‌ای دیده می‌شوند و اطراف خود سوراخ‌هایی دارند. محاسبه تعداد سوراخ های فلنج اهمیت زیادی در استفاده از آن دارد.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

محاسبه تعداد سوراخ های فلنج بر اساس استاندارد خاصی انجام می‌شود. البته قبل از اینکه بخواهید به محاسبه تعداد سوراخ فلنج بپردازید، باید از عملکرد و کاربرد آن اطلاع داشته باشید.
بنابراین در ادامه مطلب همراه وبلاگ آیرومارت باشید تا ابتدا درباره مشخصات فلنج صحبت کنیم و نحوه محاسبه تعداد سوراخ های فلنج را توضیح دهید.

فلنج چیست؟

ما پیش‌تر در مقاله‌ای به بررسی اینکه فلنج چیست پرداخته‌ایم و پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را مطالعه کنید. ولی به طور کلی فلنج یکی از انواع اتصالات به شکل دیسک است که دو قطعه را از طریق پیچ و مهره به یکدیگر متصل می‌کند.

مزیت استفاده از فلنج، راحتی باز کردن اتصالات است. چنانچه اتصالات به تعمیر نیاز داشته باشند، به آسانی می‌توان آنها را باز کرد. بنابراین کافیست درباره نحوه اتصال لوله با فلنج آشنا باشید تا بتوانید این کار را خودتان انجام دهید.

فلنج‌ها را می‌توان برای فشار قوی و ضعیف به کار برد. برای آب بندی فلنج ها، یک واشر بین آنها قرار می‌گیرد. جنس فلنج می‌تواند پلی اتیلن، چدن و سایر آلیاژها باشد.

چطور تعداد سوراخ های فلنج را محاسبه کنیم

فلنج چه کاربردی دارد؟

همانطور که عنوان شد، برای ایجاد اتصالات از فلنج استفاده می‌کنند. از این رو، فلنج‌ها را می‌توان در هر جایی که نیاز به اتصال باشد، استفاده کرد. اما این سوال پیش می‌آید که تفاوت فلنج و جوشکاری چیست؟

اتصالات در جوشکاری دائمی است و اگر در مواردی که به تعمیر و تعویض نیاز باشد شما از جوشکاری استفاده کنید، باید اتصالات بریده شود که این امر مستلزم زمان و هزینه بیشتری است.

اما در اتصالات فلنج از طریق بازکردن پیچ‌ها و مهره‌ها می‌توانید اقدامات لازم را انجام داده و دوباره آنها را ببندید. فلنج موارد استفاده زیادی دارد و ما پیش‌تر درباره کاربردهای فلنج به طور مفصل صحبت کرده‌ایم، اما کاربردهای آن به طور خلاصه شامل موارد زیر می‌شوند:

  • اتصال دو لوله مانیسمان
  • اتصال لوله با درزگیر پلاستیکی
  • اتصالات لوله برای شیرآلات چدنی و فولادی
  • اتصال لوله‌ها به ورودی و خروجی پمپ‌ها

ویژگی های انواع فلنج

اتصالات فلنجی نیز همانند انواع اتصالات جوشی، ویژگی‌ها و مزایای بسیاری دارند و همین باعث استفاده گسترده از آنها شده است. در این بخش مروری بر ویژگی های رایج فلنج ها در صنعت ارائه می‌شود. برای این منظور مشخصاتی که باید بر روی فلنج طبق استاندارد درج شود را ارائه می‌کنیم:

  • نام تجاری سازنده فلنج
  • اندازه اسمی لوله (قطر بیرونی لوله‌ای که فلنج به آن جوش داده می‌شود)
  • فشاری که فلنج می‌تواند تحمل کند
  • شکل سطح فلنج
  • مشخصات و تعداد سوراخ های فلنج
  • مواد تشکیل دهنده فلنج
  • عدد یا کد مربوط به عملیات حرارتی انجام شده روی فلنج

انواع مختلفی از فلنج در اندازه‌ها، مواد و کلاس‌های فشاری خاص به فروش می‌رسند. همانطور که مشاهده می‌کنید محاسبه تعداد سوراخ های فلنج نیز نکته مهمی به شمار می‌آید.
در جدول مشخصات فلنج به طور مفصل درباره این قطعات اتصال صحبت کرده‌ایم.

محاسبه تعداد سوراخ فلنج

چرا محاسبه تعداد سوراخ های فلنج مهم است؟

دو فلنج همیشه روبروی هم قرار می‌گیرند و برای برقراری اتصال باید از پیچ و مهره استفاده کرد. بنابراین مشخص است که تعداد سوراخ ها و فاصله بین سوراخ های دو فلنج باید با یکدیگر مطابقت داشته باشند.

در این صورت می‌توان بدون هیچ مشکلی پیچ‌ها را از هر دو فلنج عبور داد و اتصال ایجاد کرد. حال به این فکر کنید که اگر تعداد سوراخ های فلنج ها یا فاصله بین سوراخ‌ها مطابقت نداشته باشد؟ در این صورت، پیچ‌ها از یکی از فلنج‌ها عبور نمی‌کنند و با بدنه فلنج برخورد می‌کنند.

نحوه محاسبه تعداد سوراخ های فلنج

در استاندارد ASME B16.5 اطلاعات کلی در مورد تعداد، محل و اندازه سوراخ های مورد نیاز برای هر اندازه قابل محاسبه است. نکته قابل توجه در مورد فلنج‌ها این است که تعداد و قطر سوراخ ها با توجه به فشار آنها فرق دارد. اما قطر و تعداد اکثر آنها در یک کلاس و فشار کاری یکسان است.

تعداد سوراخ های فلنج معمولا به شکل متقارن در شعاع توزیع می‌شوند و تعداد آنها عموما یک عدد زوج مانند ۴، ۸، ۱۲، ۱۶ و … است. برای خرید و اطلاع از تعداد پیچ و مهره فلنج، باید تعداد سوراخ‌های آن را بدانید. یکی از فاکتورهای مهمی که در تعداد سوراخ‌ها به شما کمک می‌کند، سایز فلنج است.

طبق استاندارد ASME B16.5 تعداد سوراخ های فلنج فولادی به شرح زیر تعیین می‌شود:

  • سایز ۰.۵ تا ۲.۵ اینچ: دارای ۴ سوراخ
  • سایز ۳ تا ۸ اینچ: دارای ۸ سوراخ
  • سایز ۱۰ تا ۱۴ اینچ: دارای ۱۲ سوراخ
  • سایز ۱۶ تا ۱۸ اینچ: دارای ۱۶ سوراخ
  • اندازه ۲۰ تا ۲۴ اینچ: با ۲۰ سوراخ

همچنین باید ذکر کنیم که تعداد سوراخ های یک فلنج ۸ اینچی می‌تواند ۸ یا ۱۲ هم باشد. بنابراین سوراخ های فلنج اهمیت زیادی دارند، زیرا به پیچ‌ها اجازه می‌دهند بدون مشکل از هر دو فلنج عبور کنند.

نحوه محاسبه تعداد سوراخ های فلنج

محاسبه وزن انواع فلنج

علاوه بر تعداد سوراخ‌ها، وزن فلنج ها نیز یکی از مشخصه‌های مهم آنهاست که هم در زمینه حمل و نقل و هم برای طراحی خطوط لوله در صنعت باید از آن اطلاع داشته باشید. به طور کلی عوامل موثر بر وزن فلنج عبارتند از:

  • نوع فلنج
  • قطر نامی فلنج
  • کلاس فشاری

خرید انواع تجهیزات فولادی از آیرومارت

همانطور که مطالعه کردید، انواع فلنج برای اتصال تجهیزات فولادی و لوله‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین اگر قصد خرید و اطلاع از قیمت روز لوله آب، قیمت لوله استیل، قیمت لوله برنجی و انواع دیگر را دارید، وارد سایت آیرومارت شوید و قیمت‌ها را مشاهده کنید.

شما می‌توانید محصولات مورد نیازتان را به طور آنلاین خریداری کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید و سوالات خود را از کارشناسان مجرب بپرسید.

غزاله کریمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.