10 کاربرد فلنج که نمی­دانستید

5/5 - (2 امتیاز)

10 کاربرد فلنج که نمی­دانستید

کاربرد فلنج

فلنج­ ها قطعاتی هستند که به روش‌­های مختلف به لوله وصل شده و به­ کمک بولت و مهره اتصال بین لوله‌­ها را فراهم می­کنند. کاربرد فلنج ­ها در اتصال شیرها، لوله بدون درز و درزدار، پمپ­ ها و سایر تجهیزات در سیستم­ های لوله ­کشی بسیار حائز اهمیت است. این قطعات شرایطی را فراهم می­کنند که طی آن دسترسی به سیستم لوله ­کشی سخت می­شود. فلنج ­ها انواع مختلفی دارند که با توجه به کاربرد و شرایط کاری، برای اتصال لوله‌­ها مورد استفاده قرار می­گیرند. در ادامه به توضیح کاربرد فلنج در صنایع مختلف می­­­پردازیم. همچنین جهت مشاهده قیمت انواع لوله فولادی روی لینک های زیر کلیک کنید:

۵/۵ - (۲ امتیاز)

کاربرد فلنج در صنایع نفت و گاز

کاربرد فلنج در صنعت نفت و گاز در صنایع بالادستی، میان­ دستی و دیگر بخش­ ها با توجه به استفاده زیاد از لوله و لزوم استفاده از اتصالات مناسب حائز اهمیت است. در این صنعت از فلنج ­های جوش گردنی، کور، لبه­‌دار، جوش محفظه­‌ای، رزوه‌­ای و روکار استفاده می‌­شود. این فلنج ­ها برحسب نوع کاربری در قسمت‌­های مختلف به کار برده می‌­شوند.

زمانی­ که به جداسازی بخش­‌های مختلف نیاز داشته باشیم از فلنج لبه­ دار استفاده می‌­کنیم. به دلیل برخورد کم با سیال، فولاد کم کربن در ساخت این فلنج مورد استفاده قرار می‌­گیرد. فلنج روکار بهترین انتخاب برای کاربردهای دما و فشار پائین است.

کاربرد فلنج جوش گردنی در دماهای زیر صفر درجه و فشارهای بالا، بسیار زیاد است، البته این فلنج ­ها نسبت به انواع دیگر، گران­تر هستند. به کار بردن فلنج کور در انتهای مسیرهای با فشار بالا برای ایزوله کردن سیستم رایج است. کلاس فلنج مورد استفاده با توجه به فشاری که تحمل می­کند مشخص می­‌شود. فلنج جوش محفظه‌­ای عموما در اتصالات سیستم­ های لوله ­کشی با قطر کم و کاربردهای دما و فشار پائین اهمیت دارد. فلنج رزوه ­دار نیز عموما در سیستم­ های همگانی مانند لوله ­کشی آب یا هوا استفاده می­‌شود.

کاربرد-فلنج-در-صنایع-نفت-و-گاز

کاربرد-فلنج-در-صنایع-نفت-و-گاز

 

صنایع غذایی

صنایع تولید مواد غذایی مصرف کننده مهمی برای فولادهای ضدزنگ و فلنج­ ها است. تجهیزات مورد استفاده در این صنعت باید از قوانین بهداشتی شدیدی پیروی کنند به همین علت مهم است که این تجهیزات مقاوم به خوردگی و عاری از آلودگی ­های سطحی باشند. به علت لزوم توجه به بهداشت، لوله ­ها و  محفظه­ های نگهدارنده باید به صورت مداوم ضدعفونی شوند. از دلایل کاربرد فلنج برای اتصال لوله­ ها در این تجهیزات و عدم استفاده از جوشکاری، احتمال بالای خوردگی در لوله­ ها در محل جوش و همچنین سهولت باز و بسته کردن لوله­ ها به منظور تمیز کردن آن­ها می­‌باشد.

کاربرد-فلنج-در-صنایع-غذایی

کاربرد-فلنج-در-صنایع-غذایی

کاربرد فلنج در تاسیسات هسته­‌ای

اهمیت انرژی هسته‌­ای و همچنین حساسیت­ های متوجه آن در دنیای امروزه بر کسی پوشیده نیست. مواد مورد استفاده در این صنعت از انرژی بسیار بالایی برخوردار بوده و هرگونه سهل انگاری در برقراری ایمنی این صنعت، می‌­تواند باعث تحمیل خسار‌‌ت‌­های جبران ناپذیری شود. یکی از موارد ایمنی در تاسیسات هسته­ای سیستم خنک کننده مورد استفاده است. این سیستم به صورت لوله­ هایی است که عموما در آن آب دریا جریان دارد و باعث کاهش دمای تاسیسات می­‌شود. کاربرد فلنج در این سیستم­ ها با توجه به اهمیت بسیار بالای ایمنی و همچنین خوردگی شدید آب دریا بسیار زیاد می­باشد.

کاربرد-فلنج-در-صنعت-هسته-ای

کاربرد-فلنج-در-صنعت-هسته-ای

فلنج به عنوان چرخ قطار؟

با پیشرفت روزمره صنعت حمل و نقل، لزوم استفاده از تجهیزات با دوام و امنیت بالا افزایش می­یابد. یکی از وسایل حمل و نقل پرکاربرد، قطار است که روزانه میلیون ­ها نفر به وسیله آن جا به ­جا می­‌شوند. حرکت قطار روی ریل مستلزم استفاده از سیستمی است که ارتباط چرخ و ریل را تضمین کند، بیشتر چرخ­ های قطار مخروطی شکل هستند که علت اصلی هم راستا شدن مسیر ریل و قطار می­باشد. چرخ­ های قطار در یک طرف خود یک فلنج دارند که باعث می­شود قطار تا زمانی که به یک محدودیت هندسی به علت موارد اضطراری یا نقص برسد، روی ریل حرکت کنند.

فلنج در چرخ قطار

فلنج در چرخ قطار چرخ قطار

ساخت محفظه خلا با فلنج

خلا، به هر فشاری که زیر یک اتمسفر باشد گفته می­ شود. برای ایجاد محیطی با این شرایط محفظه ­های وکیوم کاربرد دارند. استفاده از سیستم­ های خلا در صنایع مختلف از کاربردهای تحقیقاتی و آزمایشگاهی تا کاربردهای روزمره مانند جاروبرقی و حتی در صنعت در مقیاس بزرگ مانند تجهیزات مورد استفاده در صنایع غذایی رایج است. در این سیستم­ ها کاربرد فلنج خلا (Vacuum flange) در انتهای تیوب، برای متصل کردن محفظه­ های مختلف و پمپ ­های خلا حائز اهمیت است. فلنج خلا در کاربردهای تحقیقاتی و صنعتی مورد نیاز است، با توجه به کاربرد این فلنج­ ها در دما و فشار و ابعاد لازم، قطعه موردن نظر در سیستم به کار می­رود.

کاربرد فلنج در محفظه خلا

کاربرد فلنج در محفظه خلا، محفظه-خلا

اتصال دهی دکل­‌های مخابراتی

با پیشرفت روزمره تکنولوژی و گسترش ارتباطات، اهمیت ابزاری که زمینه ­ساز بهبود ارتباط باشند بیش از پیش حائز اهمیت است. دکل ­های مخابراتی یکی از ابزاری است که در این زمینه مورد استفاده قرار می­‌گیرد. این دکل­ ها در مخابره امواج رادیویی کاربرد دارند.

ابزار استفاده شده در ساخت این دکل­ ها باید توانایی تحمل وزن چند تنی این مجموعه را داشته باشد. در اتصال بخش­‌های مختلف دکل­ ها از فلنج ­ها استفاده می­‌شود. کاربرد فلنج­ هدایت کننده امواج در دکل ­های مخابراتی، به عنوان متصل کننده بخش‌­های مختلف آنتن‌­ها مورد توجه است. این فلنج­ ها مشابه فلنج­ های ساده که در اتصالات لوله­ ها کاربرد دارند، بوده و یک مجرای فلزی توخالی برای هدایت انرژی مایکروویو هستند.

دکل-مخابراتی

دکل-مخابراتی

کفش اسکی با کمک فلنج

اسکی یکی از ورزش­‌های مهیج و پرخطر است که طرفداران بسیار زیادی دارد. با توجه به ماهیت این رشته ورزشی و خطرات احتمالی، انتخاب تجهیزات مناسب و استفاده از ابزار با کیفیت بالا در ساخت آن­ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در پنجه و پاشنه کفش­ های اسکی برای اتصال سطح داخلی به بیرونی از فلنج­ استفاده می­کنند. ابعاد فلنج ­های مورد استفاده در این قسمت­ ها با استاندارد ISO 5355 مشخص می‌­شود.

تجهیزات بیمارستانی

در بیمارستان­ ها کپسول­ های نگهداری اکسیژن از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند.این کپسول­ ها در تعداد زیاد به منظور کمک به تنفس بیمارها استفاده می­‌شوند به همین علت امنیت این کپسول­ ها حائز اهمیت است. احتمال نشتی یا انفجار کپسول اکسیژن از مواردی است که باید در انتخاب کپسول مورد استفاده به آن توجه کرد. در این کپسول­ ها در قسمت­‌های انتهایی از فلنج استفاده می­‌شود تا احتمال بروز این خطرات کاهش داده شود.

فلنج-در-پزشکی

فلنج-در-پزشکی

خطوط لوله­ انتقال سیال

کاربرد فلنج­ در سیستم­ های انتقال سیالات و به صورت گسترده در لوله­ های انتقال آب می­‌باشد. جنس فلنج با توجه به سیالی که در آن جریان دارد تعیین می­‌گردد. اهمیت عدم نشت، مقاومت به خوردگی و نصب آسان از عوامل افزایش کاربرد فلنج در انتقال سیالات می­‌باشد.

خطوط-انتقال-سیالات

خطوط-انتقال-سیالات

کاربرد فلنج در تجهیزات آتش نشانی

در سیستم­‌های اطفا حریق آب با فشار بسیار بالا جریان دارد، همچنین تجهیزات مورد استفاده در دمای بالا قرار می­گیرند به همین علت استفاده از ابزاری که بتواند این شرایط را تحمل کند حائز اهمیت است. کاربرد فلنج در شیرهای آتش­نشانی اماکن عمومی، اتصالات لوله‌­ها و شیرهای باز و بسته کردن آب است.

شیرآلات-آتش-نشانی

شیرآلات-آتش-نشانی

همانطور که اشاره شد، فلنج در صنایع مختلف و در ابعاد گوناگون استفاده می­شود. نکته حائز اهمیت در استفاده از این ابزار نحوه صحیح اتصال لوله به کمک فلنج می­باشد.

استعلام قیمت انواع فلنج

آیرومارت امکان رؤیت بار انواع فلنج قبل‌از خرید، ارائه خدمات انبارداری پس‌از خرید و عدم جابجایی آن ، دریافت لیست سفارشی مشتری و تعامل با کارخانه‌ی تولید کننده این مقطع فولادی از تمامی تولیدکنندگان و تولید کالا با مشخصات، ابعاد و آلیاژ سفارشی و مورد درخواست مشتری، امکان بازرسی بار این مقطع در زمان تولید را دارد.

با مطالعه این مقاله با انواع فلنج و کاربدهایش به‌طور کامل آشنا شدید. در صورتی که در ساخت سازه‌های خود به این مقطع نیاز دارید، می‌توانید از آیرومارت کمک بگیرید. آیرومارت تامین کننده تمامی مقاطع فولادی می‌باشد.

در این مقاله مروری بر کاربردهای متنوع فلنج داشتیم. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد. همچنین شما می‌توانید برای آگاهی از قیمت فلنج با کارشناسان ما در بخش بازرگانی تماس حاصل کنید.

ادمین

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (2 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.