لوله پنج لایه چیست؟ کاربردها و مزایای لوله پنج لایه

5/5 - (1 امتیاز)

لوله پنج لایه چیست؟ کاربردها و مزایای لوله پنج لایه

قیمت لوله پنج لایه

لوله پنج لایه یکی از بهترین و پر کاربردترین لوله‌هایی است که در صنایع مختلف به کار می‌رود. این لوله‌ها ویژگی‌های مثبت بسیاری دارند که باعث می‌شود نسبت به لوله‌های دیگر از محبوبیت بیشتری برخوردار باشند.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

در گذشته لوله‌های فلزی و پلیمری ساده بسیار محبوب بودند. اگرچه مشکلات زیادی برای این لوله‌ها وجود داشت، اما مشتریان گزینه‌ی دیگری برای خرید نداشتند. امروزه لوله ۵ لایه قابلیت‌های زیادی را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد.

ما در این مقاله به شما می‌گوییم لوله پنج لایه چیست و چه ویژگی‌ها و مزایایی دارد. در ادامه همراه آیرومارت (پیشرو صنعت نفت آسیا) باشید.

انواع لوله پنج لایه

روش تولید لوله پنج لایه

لوله های پنج لایه از طریق دو لایه پلیمر، دو لایه چسب و یک لایه فلز ساخته می‌شوند. در واقع در ساخت این لوله‌ها از ترکیب دو نوع لوله پلی پروپیلن و فلزی استفاده می‌کنند. هر کدام از این دو نوع لوله‌ها مزایا و معایبی دارند که در صورت ترکیب با یکدیگر می‌توان نوعی لوله بسیار مناسب را تولید کرد.

قیمت لوله فلزی پایین است و مقاومت بالایی در برابر فشار و دما را به خود اختصاص می‌دهد. اما این لوله‌ها وزن سنگینی دارند و مراحل نصب آن‌ها سخت است. لوله‌های فلزی به سرعت زنگ می‌زنند و خراب می‌شوند.

وزن لوله‌های پلی پروپیلن سبک است و به راحتی نصب می‌شوند، اما مقاومت زیادی در برابر اختلاف دما ندارند. لوله های پنج لایه‌ای که این روزها تولید می‌شوند، مخلوطی از دو لایه پلیمری مبتنی بر پلی پروپیلن و یک لایه فلز آلومینیوم با چسب به حساب می‌آیند. بیرونی‌ترین و داخلی‌ترین لایه لوله از پلیمر ساخته شده و لایه میانی را ورق آلومینیوم تشکیل می‌دهد.

انواع لوله پنج لایه

همانطور که گفته شد با وجود تفاوت لوله فولادی و پلیمری، حضور لوله های پنج لایه دست خریداران را در انتخاب مقطع اولیه برای سیستم‌های لوله کشی بازتر کرد.

کیفیت لوله پنج لایه به نوع پلیمر استفاده شده و نوع چسب در بین لایه‌ها مربوط می‌شود. لوله پنج لایه جدید را بر اساس پلیمر به کار رفته در آنها می‌توان به سه دسته کلی تقسیم کرد که عبارتند از:

۱. لوله ۵ لایه ی PE

این لوله‌ها معمولا با نام PE-Al-PE شناخته می‌شوند. پلیمر اصلی به کار رفته در آن پلی اتیلن است. این پلیمر در برابر فشار مقاومت خوبی ندارد، بنابراین استفاده از آن برای لوله کشی آب گرم توصیه نمی‌شود. با این حال، لوله های پلی اتیلن پنج لایه به دلیل قیمت مناسب و سهولت استفاده بسیار محبوب شده‌اند.

۲. لوله ۵ لایه PERT

پلیمرهای استفاده شده در این لوله‌ها نیز از گروه پلی اتیلن‌ها به شمار می‌روند. اما تفاوت اصلی آنها با لوله‌های گروه قبلی، در نوع مولکول‌های آن است. وجود پیوندهای طولی در مولکول‌های این لوله‌ها باعث مقاومت بیشتر آنها در برابر فشار آب می‌شود.

طبق استانداردها، این لوله‌ها تا دمای ۷۰ درجه سانتیگراد کاربرد دارند. بنابراین لوله ۵ لایه PERT بهترین گزینه برای لوله کشی آب گرم ساختمان محسوب می‌شود.

۳. لوله ۵ لایه PEX

پلیمرهای مورد استفاده در لوله‌های PEX-Al-PEX پیوندهای عرضی بسیار قوی‌ای دارند. این لوله‌ها را می‌توان تا دمای ۹۵ درجه سانتیگراد استفاده کرد. بنابراین با خیال راحت از لوله های PEX برای لوله‌کشی شوفاژ و آبگرمکن استفاده کنید.

اتصال لوله پنج لایه

مزایای استفاده از لوله پنج لایه

لوله های پنج لایه می‌توانند تا دمای ۹۰ درجه سانتی‌گراد را تحمل کنند و بدون اتلاف گرما، حرارت انتقال دهند.

  •  با داشتن بهترین لوله ۵ لایه، امکان ورود اکسیژن به لوله وجود ندارد و در نتیجه خواص فیزیکی آب یا مایع داخل لوله تغییر نمی‌کند.
  • این نوع لوله در برابر انواع مواد اسیدی و قلیایی مقاومت دارد و دچار خوردگی نمی‌شود.
  •  سطح داخلی لوله ۵ لایه بسیار صاف و نرم است، بنابراین فشار آب در مسیر عبور لوله بسیار کاهش می‌یابد.
  • این لوله‌ها به سادگی و به سرعت نصب می‌شوند.
  •  به دلیل لایه پلیمری در سطح داخلی لوله های پنج لایه، جلبک رشد نمی‌کند و لوله نیز زنگ نمی‌زند.
  •  یک لوله پنج لایه خوب می‌تواند در برابر زلزله مقاومت داشته باشد و در هنگام آتش‌سوزی دچار اشتعال نشود.
  •  لوله های پنج لایه دوام و ماندگاری بسیار بالایی دارند.
  • اگر قیمت لوله آب برای شما مهم است، پس به فکر خرید لوله ۵ لایه باشید. زیرا قیمت لوله پنج لایه نهایتا مقرون به‌صرفه محسوب می‌شود، چرا که هزینه نصب آن نیز پایین است و در بودجه مشتری صرفه‌جویی می‌کند.

کاربرد لوله پنج لایه

۱. لوله‌های آب سرد و گرم ساختمان: این لوله‌ها بیشترین کاربرد را در بخش سرویس بهداشتی دارند. چنانچه دلتان می‌خواهد لوله‌های سرد و گرم ساختمان شما کمتر دچار گرفتگی شود، بهتر است به فکر خرید لوله پنج لایه باشید.

۲. لوله‌های شوفاژ و رادیاتور: با توجه به تحمل بالای لوله های ۵ لایه در برابر دمای آب، این لوله‌ها انتخاب مناسبی برای استفاده در شوفاژ و رادیاتور به شمار می‌روند.

۳. سیستم گرمایش از کف: در سیستم های گرمایش از کف مدرن، دما و فشار آب بسیار بالاست، بنابراین بهتر است از لوله های پنج لایه استفاده شود.

۴. کاربرد در صنایع گوناگون: نسل جدید لوله های پنج لایه را می‌توان در صنایع مختلف نفت، گاز و پتروشیمی به کار برد. زیرا در برابر مواد شیمیایی مقاومت خوبی را به نمایش می‌گذارند.

۵. کاربرد در پزشکی: کیفیت بالای این لوله‌ها باعث می‌شود که از آنها در کاربردهای حساس پزشکی استفاده شود.

اتصالات لوله پنج لایه

لوله کشی به وسیله اتصال لوله پنج لایه

اتصالات لوله پنج لایه در ساختمان‌های مختلف به سه روش زیر صورت می‌گیرد:

۱. اتصال کوپلی:

این ساده‌ترین راه برای نصب لوله با لوازم جانبی ابتدایی است. ابتدا لوله را با قیچی یا اره گرد به اندازه لازم برش دهید و داخل لوله را به کمک ابزار کالیبر کمی باز کنید و در نهایت از تیغه استفاده کنید و دیواره داخلی لوله را به شکل مخروط بچرخانید.

این امر ضروری است، زیرا دیواره لوله قبل از کالیبر زدن حالتی برنده دارد و ممکن است لاستیک واشر در حین نصب پاره شود. این موضوع منجر به آب‌بندی نامناسب و نشت آب می‌شود.

پس از اولین کالیبره کردن، مهره اتصال را از یک لوله ۵ لایه عبور دهید و سپس یک حلقه مخصوص را در بالای لوله قرار دهید. لوله پنج لایه را وارد اتصال کرده و مهره را با آچار تخت یا فرانسه محکم کنید.

۲. روش پرسی:

روش دوم نیز بسیار راحت و ساده است، با این تفاوت که این روش به ابزار خاصی نیاز دارد. اتصال پرسی به دلیل نداشتن مهره، سبک‌تر و ارزان‌تر است. نصب اتصالات پرسی پنج لایه، روشی مشابه اتصالات کوپلی دارد. قبل از نصب لوله پنج لایه باید کالیبره شود و سپس لوله پنج لایه را در محل اتصال پرس قرار دهید.

برای اطمینان از اینکه لوله پنج لایه به طور کامل وارد حلقه فولادی شده است، می‌توان از سوراخ انتهای حلقه فولادی استفاده کرد. سپس حلقه فولادی را با پرس هیدرولیکی یا پرس دستی فشار دهید.

۳. اتصال کلمپی:

این اتصالات به دلیل وزن، اندازه و ویژگی‌های خاص خود، به عملیات جوشکاری ۵۰ تن نیاز دارند. به جای حلقه و مهره از کمربند استفاده می‌کنند.

نکات مهم در مورد نگهداری از لوله پنج لایه

نسل جدید لوله های پنج لایه

۱. مراقبت از لوله در برابر نور خورشید

طبق دستورالعمل‌ها، لوله های پنج لایه نباید در زمان تولید، نگهداری، حمل و نقل و بهره‌برداری، در معرض نور خورشید قرار گیرند. در تمام روش های لوله کشی، باید به کمک پوشش و عایق از لوله‌ها در برابر نور خورشید محافظت شود.

۲. عدم نصب وزن اضافی روی لوله

روی لوله های پنج لایه نصب شده در سیستم لوله کشی وزن اضافی قرار ندهید. به همین دلیل باید به محل قرارگیری شیرآلات بهداشتی، شیرهای اصلی و فرعی و … دقت کرد و برای تحمل وزن سایر تجهیزات از صفحات نصب مخصوص استفاده شود.

۳. عدم استفاده از واشرهای متفرقه

واشرهای اتصالات به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در برابر سیستم گرمایشی مقاومت داشته باشند. بنابراین در صورت متفرقه بودن برند، واشرها در اثر حرارت از بین رفته و لوله‌کشی آسیب می بیند.

۴. عدم نصب لوله توکار در مسیر افقی دیوار

به هیچ عنوان لوله پنج لایه را در مسیر افقی دیوار لوله‌کشی نکنید. لوله باید به صورت افقی در کف طی شود و در زیر شیر ساختمان قرار گیرد.

۵. انتخاب مسیر درست در سقف کاذب

در نصب لوله کشی زمانی که لوله های پنج لایه وارد سیستم بهداشتی می‌شوند، باید از فضای بین دو دیوار به صورت عمودی حرکت کنند. زیرا امکان نصب اجسام تزئینی در گوشه دیوار وجود ندارد و در صورت نصب تجهیزات در جاهای دیگر دیوار، آسیبی به لوله‌ها وارد نمی‎شود.

۶. مراقبت از لوله‌های روکار در زمستان

در هنگام نصب لوله کشی در زمستان، وظیفه لوله‌کش این است که از لوله ها در برابر یخ زدگی، ترک خوردن و … مراقبت کند. پس از اتمام لوله‌کشی باید آن را چک کرد یا از آب نمک با غلظت تعیین شده استفاده شود. جهت تهیه محلول آب نمک برای آزمایش، باید ۲۳۰ گرم نمک را در ۱ لیتر آب حل کنید.

خرید انواع لوله از آیرومارت

برای اینکه بتوانید از مزایای لوله ۵ لایه بهره ببرید و همچنین آسیبی به سیستم وارد نشود، باید به فکر خرید لوله های باکیفیت باشید. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت لوله استیل، لوله گالوانیزه و …، وارد سایت آیرومارت شوید و از به‌روزترین قیمت‌ها اطلاع پیدا کنید. همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره‌های رایگان، کافیست با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید.

زینب نصیریان

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

  1. فخر
    خرداد ۹, ۱۴۰۱ ۱۰:۱۵
    بهترین برند لوله پنج لایه کدوماست؟
    1. آیرومارت
      خرداد ۱۰, ۱۴۰۱ ۰۹:۵۹
      سلام لوله و اتصالات نیو پایپ، ایزی پایپ و سوپر پایپ از برندهای معروف لوله پنج لایه بازارند.
021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.