ابزار دقیق در سد سازی + نقش آن در کنترل ایمنی

5/5 - (1 امتیاز)

ابزار دقیق در سد سازی + نقش آن در کنترل ایمنی

سدها به عنوان یکی از سازه‌های مهم محسوب می‌شوند که در بخش‌های اقتصادی و اجتماعی جوامع تاثیر زیادی دارند. زیرا کشاورزی، آب شهری، عمران مناطق، تولید برق و بسیاری از فرایندهای شهری و روستایی دیگر به سد وابستگی دارند.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

ساخت سد هزینه هنگفتی دارد و یک اشتباه در حین سد سازی یا بعد از آن می‌تواند ضررهای مالی و جانی زیادی را به وجود آورد. در اینجا است که استفاده از ابزار دقیق در سد سازی اهمیت پیدا می‌کند و باید بدانید که ابزار دقیق چیست.
بنابراین ما در این مطلب قصد داریم به شما ابزار دقیق در سد سازی و نقش آنها در ایمنی را معرفی کنیم. تا انتهای مطلب همراه وبلاگ آیرومارت باشید.

ابزار دقیق سد سازی

ابزار دقیق چیست؟

به زبان ساده، ابزار و تجهیزات صنعتی (الکترونیکی، الکتریکی و پنوماتیکی) که برای کنترل و اندازه‌گیری دقیق مقادیر فیزیکی در صنایع و کارخانجات مختلف استفاده می‌شود را ابزار دقیق می‌نامیم. بنابراین وقتی کلمه دقیق ذکر می‌شود، به این معنی است که اندازه گیری‌ها و کنترل‌ها باید کاملا دقیق باشند.

ابزارهای دقیق با دقت زیاد و تکرارپذیری بالا طراحی شده‌اند تا اندازه گیری‌های دقیق و قابل اعتمادی را ارائه دهند. این دستگاه‌ها در صنایع مختلفی مانند صنایع پزشکی، نفت و گاز، خودروسازی، سد سازی، صنایع الکترونیک و برق و صنایع شیمیایی کاربرد دارند. به عنوان مثال، دماسنج برای اندازه‌گیری دما، انواع گیج فشار برای اندازه‌گیری فشار و ولت‌متر برای اندازه‌گیری ولتاژ و جریان، به عنوان ابزارهای دقیق محسوب می‌شوند.

ابزار دقیق در تحقیقات علمی، کنترل کیفیت تولید، ایمنی صنایع و سایر زمینه‌ها اهمیت زیادی دارند و بدون آنها، اندازه‌گیری دقیق و کنترل فرآیندها سخت خواهد بود. از این‌رو، ابزار دقیق شامل طیف گسترده‌ای از سنسورهای الکترونیکی و مکانیکی می‌شوند. ما پیش‎تر کاربرد ابزار دقیق در پتروشیمی را توضیح داده‌ایم و پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی بیشتر، این مطلب را مطالعه کنید.

سدسازی و ابزار دقیق

اهمیت استفاده از ابزار دقیق در سدسازی

با نگاهی اجمالی به نقش آب در طول تاریخ زندگی بشر و استفاده از آن در مصارف مختلف، می‌توانیم متوجه جایگاه آب و سازه‌های مربوط به آن در زندگی خود شویم. به همین منظور است که سدسازی و ساخت شبکه‌های آبیاری و زهکشی یکی از زیرمجموعه‌های اصلی و مهم مهندسی منابع آب محسوب می‌شوند.

اما در عین حال، شاید هیچ سازه‌ای به اندازه یک سد بزرگ با یک دریاچه بزرگ در منطقه پرجمعیت، برای جان و مال مردم خطرناک نباشد. سدهای خاکی در مرحله ساخت و در حین بهره‌برداری در معرض انواع مختلفی از تنش‌ها از جمله تنش‌های ناشی از نشست سد، تنش‌های حاصل از بدنه سد، فشار استاتیکی آب و نیروهای دینامیکی امواج، زلزله و … قرار می‌گیرند. بنابراین ملاحظات لازم برای مقاومت و اجرای طرح‌های ایمنی آنها باید اجرا شود. البته نباید فقط به فکر مسائلی مثل قیمت میلگرد، تقویت سد و … باشید، بلکه مراحل کنترل با ابزار دقیق هم اهمیت زیادی دارند.

حفاظت، نگهداری و کنترل کیفیت سدها نه تنها موجب حفظ ثروت ملی و افزایش عمر آنها می‌شود، بلکه از نظر حفاظت و صیانت از حیات و طبیعت انسان نیز بسیار حائز اهمیت است. بنابراین هنگام سد سازی فقط نباید به تهیه ابزار و مباحثی مثل بتن ریزی و تهیه بتن آرمه دقت کنید، بلکه استفاده از ابزار دقیق را هم باید در دستور کار خود قرار دهید.

انواع ابزار دقیق در سدسازی

انواع ابزار دقیق در سدسازی

برای ساخت سد، ابزار دقیق مختلفی استفاده می‌شوند که برخی از آنها جزو ابزار تخصصی به شمار می‌روند. اما به طور کلی آنها را می‌توان در دو گروه زیر قرار داد:

۱. ابزارهای مکانیکی

این تجهیزات عمدتا از عوامل مکانیکی تشکیل شده‌اند و سیستم قرائت آن‌ها می‌تواند دستی، مکانیکی یا الکتریکی باشد. سیستم‌های اصلی این ابزارها به گونه‌ای است که می‌توانند پدیده‌های مورد نظر را مستقیم و بدون نیاز به تبدیل قرائت‌ها به پارامترهای مورد نظر، اندازه‌گیری کنند.

به عنوان مثال، هنگام اندازه‌گیری سطح آب زیرزمینی توسط پیزومتر لوله عمودی، سطح ایستایی را از دهانه لوله پیزومتر اندازه‌گیری می‌کنیم. مقدار به دست آمده مستقیما سطح آب زیرزمینی را به دست می‌آورد، به همین ترتیب میزان جابجایی یک درز در بتن، سنگ و … را می‌توان مستقیما با خواندن یک درز سنج مکانیکی اندازه‌گیری کرد.

ابزار مکانیکی در هنگام سد سازی، مزایای بسیاری دارند؛ زیرا اولا نصب آنها نسبتا آسان است و در صورت خرابی، راحت‌تر تعمیر می‌شوند. تولید آنها نیاز به فناوری پیچیده‌ای ندارد و بسیاری از آنها را می‌توان در کارگاه‌های کوچک تولید کرد. علاوه بر این، در برخی موارد قیمت اقتصادی‌تری دارند.

با این حال، گاهی استفاده از ابزارهای مکانیکی امکان‌پذیر نیست یا ممکن است هدف خاصی را در اندازه‌گیری انجام ندهند. علاوه بر این، اگر اندازه‌گیری‌ها به دقت بالایی نیاز داشته باشند، گاهی اوقات ابزار الکتریکی گزینه بهتری محسوب می‌شود. اما در هر صورت برای بررسی موارد رایج‌تر باید از این ابزار دقیق در سد سازی استفاده کنید.

۲. ابزارهای الکتریکی

این تجهیزات نیز جزو ابزار دقیق در سدسازی محسوب می‌شوند و کاربردهای فراوانی دارند. این ابزارها با جریان‌های الکتریکی کار می‌کنند و عوامل اصلی اندازه‌گیری آنها عمدتا مقاومتی یا ارتعاشی است.

امروزه در اکثر موارد استفاده از تار ارتعاشی در تجهیزات اندازه‌گیری مزایای فراوانی دارد. ابزار الکتریکی در واقع پدیده‌های مورد نظر را به صورت غیرمستقیم اندازه‌گیری می‌کنند، به گونه‌ای که نتایج قرائت آنها باید با اعمال فرمول‌ها به پارامترهای کلیدی تبدیل شوند.

برای مثال، اگر پیزومتر الکتریکی را از نوع تار ارتعاشی را در نظر بگیریم، بنابراین خواندن فشار آب حفره‌ای به طور مستقیم امکان پذیر نیست، اما خوانش فرکانس ارتعاش تار را به دست می‌دهد. از اینجا، با وارد کردن مقدار خوانده شده در فرمول داده شده، مقدار فشار آب حفره‌ای به دست می‌آید.

امروزه با پیشرفت فناوری ابزار دقیق در سدسازی، بسیاری از دستگاه‌های اندازه‌گیری الکتریکی حساسیت معقولی دارند و از نظر دوام و هزینه با بسیاری از دستگاه‌های مکانیکی رقابت می‌کنند. علاوه بر این، تکنیک‌های ساخت آنها بسیار پیچیده‌تر از دستگاه‌های مکانیکی است.

از سوی دیگر، به دلیل واکنش سریع آنها به تغییرات پارامترهای مورد نظر، استفاده از این دستگاه‌ها در بسیاری از موارد جایگزین دستگاه‌های مکانیکی و مانند آن می‌شود. در هر صورت، باید در ابزار دقیق سد سازی حتما ابزارهای الکتریکی را هم به کار ببرید تا ایمنی به خوبی کنترل شود.

خرید تجهیزات سد سازی

خرید تجهیزات سد سازی از آیرومارت

اگر به فکر خرید تجهیزاتی مثل میلگرد و ابزارهای دیگر سد سازی هستید، کافیست وارد سایت آیرومارت شوید و محصول مورد نظرتان را آنلاین خریداری کنید. ما به طور روزانه قیمت میلگرد در انواع برندها از جمله قیمت میلگرد راد همدان و … را آپدیت می‌کنیم و می‌توانید با مقایسه نمودار قیمت‌ها، خرید بهتری داشته باشید. جهت کسب اطلاعات بیشتر، با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید و توسط کارشناسان مجرب راهنمایی شوید.

غزاله کریمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.