بلوکاژ چیست + نحوه اجرای بلوکاژ کف ساختمان

5/5 - (1 امتیاز)

بلوکاژ چیست + نحوه اجرای بلوکاژ کف ساختمان

بلوکاژ چیست

بلوکاژ یک عملیات مهم در ساختمان‌سازی محسوب می‌شود. در واقع سطح آب زیرزمینیِ بالا معیار مهمی برای معماران و ساختمان‌سازان است. بنابراین در ساختمان‌هایی که امکان نفوذ رطوبت وجود دارد، با استفاده از بلوکاژ کف ساختمان می‌توان از نفوذ آب جلوگیری کرد. بلوکاژ، فرآیند خیلی سختی نیست و با طی برخی از مراحل می‌توان آن را انجام داد.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

ما در این مقاله قصد داریم به شما بگوییم که بلوکاژ و قلوه بتن چیست و چطور این عملیات انجام می‌شود. در ادامه همراه وبلاگ آیرومارت باشید.

بلوکاژ چیست؟

نام دیگر بلوکاژ، قلوه سنگ چینی است. بلوکاژ به چینش قلوه سنگ مناسب می‌گویند که برای مسدود کردن پی ساختمان‌هایی به کار می‌رود که ممکن است در معرض رطوبت و نم قرار گیرند. این فرآیند روی خاک کوبیده شده و بدون استفاده از ملات سیمان یا هر ملات دیگری انجام می‌شود.

اجرای بلوکاژ کف

ویژگی های سنگ بلوکاژ

آب به خاطر داشتن خاصیت مویینگی، در ذرات ریزتر خاک نفوذ می‌کند و به همین خاطر جهت انجام بلوکاژ فونداسیون ساختمان، از قلوه سنگ در اندازه‌های درشت‌تر استفاده می‌کنند.

ما پیش‌تر درباره اینکه فونداسیون چیست و آرماتوربندی فونداسیون چگونه صورت می‌گیرد، صحبت کرده‌ایم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم جهت آشنایی با فونداسیون و راه‌های تقویت آن، این مطالب را هم مطالعه کنید.

در تعریف کلی، قلوه سنگ شامل قطعات سنگی بین ۶۰ تا ۲۵۰ میلی‌متر است و اندازه‌های بزرگ‌تر به عنوان تخته سنگ طبقه‌بندی می‌شوند.

سنگ رودخانه‌ای به دلیل اینکه سطح آن مدورتر از سنگ لاشه است و از نفوذ آب جلوگیری می‌کند، جهت استفاده به عنوان سنگ بلوکاژ مناسب‌تر است.

سنگ رودخانه‌ای به دلیل داشتن سطوح مدور، حفره‌های بیشتری را در لایه بلوکاژ ایجاد می‌کند و نفوذ آب و رطوبت از پایین را دشوار می‌کند.

در حالی که سطح زاویه‌دار سنگ لاشه در همین موقعیت باعث کاهش فضاهای خالی می‌شود و شرایط خوبی را جهت نفوذ آب فراهم می‌کند.

استفاده از سنگ لاشه نیز به عنوان قلوه سنگ برای بلوکاژ متداول است، اما جهت جلوگیری از مشکلات رطوبتی برای ساختمان، استفاده از آن در مناطق نیمه خشک توصیه می‌شود.

نحوه اجرای بلوکاژ کف

با توجه به نکات گفته شده، بلوکاژ کردن به منظور عدم نفوذ رطوبت به کف صورت می‌گیرد. برای این کار باید مراحل زیر طی شوند:

۱. فشرده‌سازی خاک

اولین مرحله در کف سازی، فشرده سازی کامل سطحی است که می‌خواهید کف سازی را انجام دهید. این کار به دلایل زیر صورت می‌گیرد:

  • از بین بردن ناهمواری‌ها
  • افزایش مقاومت پی یا فونداسیون
  • شناسایی مناطق ضعیف خاک

ماشین فشرده سازی خاک وسیله‌ای است که به آن کمپکتور می‌گویند. اگر محدودیت عرض ندارید، می‌توانید از انواع کمپکتور صفحه‌ای استفاده کنید و اگر عرض کار شما کمتر است، از کمپکتور قورباغه‌ای استفاده کنید.

۲. اجرای بلوکاژ یا قلوه سنگ ریزی

برای این کار باید از لاشه سنگ و قلوه سنگ استفاده کنید. ابتدا روی کف و در حدود ارتفاع حداقل ۲۵ تا ۴۵ سانتی‌متر، قلوه سنگ بچینید.

سپس یک لایه ماسه درشت روی قلوه سنگ‌ها اضافه کنید تا فضاهای خالی پر شوند. در واقع تا همین مرحله عملیات بلوکاژ تمام شده است، اما اگر رطوبت زیاد باشد، باید از یک لایه قیرگونی هم استفاده کنید.

این موضوع به ویژه برای خانه‌های مسکونی، مرغداری‌ها و گاوداری‌ها اهمیت زیادی دارد. بعد از اینکه سطح قلوه سنگ را قیرگونی کردید، نوبت به بتن ریزی می‌رسد. بهتر است حدود ۱۰-۱۵ سانتی‌متر بتن را روی بتن بریزید، سپس با شلنگ و ویبراتور بتن را ویبره کنید تا هیچ هوایی داخل آن نباشد.

پس از بتن ریزی، روی بتن را با یک لایه ۳ سانتی‌متری ماسه و سیمان بپوشانید و با استفاده از یک شمشه ماله تلسکوپی، آن را صاف کنید. پس از خشک شدن کامل لایه ملات ماسه و سیمان، می‌توانید فرش کف نهایی که شامل انواع موزاییک، پارکت و … است را اجرا کنید.

اجرای بلوکاژ کف

درناژ چیست؟

گاهی اوقات افراد تصور می‌کنند که معنای بلوکاژ و درناژ یکسان است. اما این دو فرآیند کمی با یکدیگر تفاوت دارند. در واقع درناژ زهکشی و هدایت آب توسط قلوه چینی است. در یک ساختمان یا سازه معماری، درناژ می‌تواند با ایجاد مسیرهایی برای انتقال آب از پی ساختمان، خاصیت ضد رطوبتی بلوکاژ را کامل کند.

فرق بلوکاژ و درناژ

  1. درناژ، فرآیند دفع آب‌های سطحی (از بالا به پایین) است، ولی بلوکاژ مانع عبور رطوبت (از پایین به بالا) می‌شود.
  2. در زمان تهیه مصالح ساختمانی برای اجرای خشکه چینی، باید حجم سنگ قلوه جهت بلوکاژ ۱۵ درصد و جهت سنگ لاشه، ۲۰ درصد بیشتر از ابعاد نقشه خریداری شود.
  3. مصالح درناژ قابل ریختن (توسط کارگر) و مصالح بلوکاژ قابل چیدن (توسط کمک بنا و کارگر) است.
  4. در کف سازی‌ها از بلوکاژ استفاده می‌شود و درناژ برای درون کرسی چینی به کار می‌رود.
  5. یکی دیگر از تفاوت های بلوکاژ و درناژ در اندازه سنگ‌ها است. در واقع در بلوکاژ اندازه سنگ‌ها بزرگتر و در درناژ کوچکتر است. بلوکاژ در لایه زیری و درناژ در لایه بالایی به کار می‌روند.

جزئیات اجرای بلوکاژ کف ساختمان

قوانین مشخص و تدوین شده‌ای در خصوص اجرای بلوکاژ ساختمان وجود ندارد، اما رعایت نکات زیر می‌توانند باعث شوند که این فرآیند بهتر صورت گیرد:

  • مصالح سنگی مورد استفاده باید تا حد امکان تمیز و عاری از آلودگی باشند.
  • عمق و ارتفاع بلوکاژ بسته به میزان رطوبت خاک منطقه باید بین ۲۵ تا ۴۰ سانتی‌متر باشد.
  • برای جلوگیری از پرت ملات کف و به دست آوردن سطحی صاف و یکدست، بهتر است یک لایه چند سانتی‌متری از مواد ریزدانه برای پر کردن سوراخ‌های بین قلوه‌ها در لایه بالایی بلوکاژ اجرا شود.

قیمت قلوه سنگ بلوکاژ

برای بلوکاژ نیازی نیست که از انواع سنگ‌های رودخانه‌ای که ویژگی‌های تزئینی و رنگ‌های مختلفی دارند، استفاده کنید. زیرا با این شرایط، قیمت سنگ‌های رودخانه‌ای برای اجرای بلوکاژ افزایش می‌یابد.

سنگ‌های رنگی رودخانه‌ای اکثرا برای مصارفی مانند ساخت موزاییک واش بتن و برای بلوکاژ از سنگ‌های بزرگ غیر تزئینی استفاده می‌شود. بنابراین قیمت بلوکاژ با قلوه سنگ بر اساس نوع و اندازه سنگ رودخانه و همچنین هزینه حمل سنگ به محل محاسبه می‌شود.

قلوه سنگ بلوکاژ

خرید انواع تجهیزات فولادی از آیرومارت

همانطور که عنوان شد، هنگام انجام بلوکاژ کف ساختمان شما به انواع قلوه بتن و قلوه سنگ نیاز دارید. اما برای ساخت پی و بخش‌های دیگر ساختمان نیز انواع تجهیزات فولادی به‌کار می‌روند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاع از قیمت روز میلگرد، قیمت میلگرد ۱۴ اصفهان و …، وارد سایت آیرومارت شوید و خرید خود را آنلاین انجام دهید. در ضمن جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت راهنمایی جهت خرید محصولات فلزی، می‌توانید با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید.

غزاله کریمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.