رنگ کلاه ایمنی، آشنایی کامل با استانداردها و معنای هر رنگ

5/5 - (2 امتیاز)

رنگ کلاه ایمنی، آشنایی کامل با استانداردها و معنای هر رنگ

رنگ کلاه ایمنی

در هنگام کار در محل‌هایی مثل ساختمان و کارگاه باید از ناحیه سر و گردن محافظت شود. اصولا برای این کار از کلاه ایمنی استفاده می‌کنند و بر سر داشتن آن ضروری است. اما جدای از انواع کلاه، رنگ کلاه ایمنی نیز اهمیت زیادی دارد.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

هر کدام از رنگ‌ها در کارگاه یا سایت‌های ساختمان سازی، نشان‌دهنده تخصص فرد مورد نظر است و به شما کمک می‌کند تا در صورت نیاز، سریعا فرد را پیدا کنید.
بنابراین در این مطلب از وبلاگ آیرومارت قصد داریم به استاندارد رنگ کلاه ایمنی و معنی هر کدام بپردازیم. در ادامه همراه ما باشید.

رنگ کلاه ایمنی چه اهمیتی دارد؟

فرض کنید در یک بخش یا طبقه‌ای از کارگاه ساختمانی هستید و یک مشکل جدی و خطرناک در قسمت برق آن وجود دارد. انواع رنگ کلاه ایمنی به شما کمک می‌کنند شما مسئول آن بخش را از دور تشخیص دهید و جهت رفع مشکل او را صدا بزنید. این امر از تاخیر طولانی در یافتن شخص مربوطه جلوگیری می‌کند.

معمولا برای رنگ بندی کلاه ایمنی در کارگاه‌های ساختمانی از رنگ‌های روشن استفاده می‌شود که دید خوبی دارند و از دور می‌توان آنها را مشاهده کرد. فرض کنید می‌خواهید آن قسمت از کارگاه را برای راه‌اندازی یکی از ماشین آلات ساختمانی خالی کنید.

با استفاده از کلاه ایمنی رنگی می‌توانید افراد نزدیک به ماشین را ببینید و از تصادف و حوادث ناگوار جلوگیری کنید. بنابراین در اکثر مراحل ساخت ساختمان و سایت، باید از کلاه ایمنی استفاده شود.

رنگ کلاه ایمنی چه اهمیتی دارد

هدف از رنگ بندی کلاه ایمنی چیست؟

در نگاه اول اینطور به نظر می‌رسد که کلاه‌های ایمنی فقط برای محافظت از سر کارگران استفاده می‌شوند و نیاز اساسی به رنگ ویژه ندارند. ولی جالب است بدانید که این کلاه‌ها بر اساس رنگ خود کاربردهای مختلفی دارند که عبارت‌اند از:

۱. شناسایی کارگران

کلاه های ایمنی در بسیاری از موارد برای ایمنی و محافظت بیشتر به کار می‌روند. در واقع، بزرگترین هدف رنگ کلاه ایمنی این است که برای شناسایی کارگران در محل و همچنین در مواقع اضطراری استفاده می‌شود. مثلا در صورت آسیب یا تصادف در محل کار، پرسنل پزشکی یا بازرسان ایمنی به راحتی در بین بقیه نیروی کار با رنگ بندی کلاه ایمنی سبز شناسایی می‌شوند. به همین ترتیب، چنانچه به دنبال یک سرپرست یا مدیر پروژه هستید، مراقب افراد کلاه سفید باشید.

۲. برای ایمنی کارگران

البته یکی از اصلی‌ترین دلایل اولیه استفاده از کلاه ایمنی، محفاظت کردن از کارگران است. اکثر سایت‌های ساخت و ساز شامل ماشین آلات سنگین، آجر و سایر ابزارهای خطرناک می‌شوند که می‌توانند به فرد آسیب جدی بزنند.

استفاده از کلاه ایمنی می‌تواند تا حد زیادی از هر گونه آسیب جلوگیری کند. مهمترین قسمت بدن انسان سر است و باید در حین کار در چنین محیط‌های کاری خطرناک و در استفاده از مصالح ساختمانی، از سر محافظت شود.

۳. شناسایی کارگران خاص توسط سرپرست

سرپرستان پروژه کار سخت و چالش برانگیزی دارند. آنها نه تنها باید اطمینان پیدا کنند همه چیز به درستی انجام می‌شود، بلکه باید بررسی کنند که همه کارگران وظایف خود را به خوبی انجام می‌دهند.

البته، شناسایی کارگران مختلف در محل پروژه می‌تواند سخت باشد. همچنین به راحتی نمی‌توان تشخیص داد که آنها در محل مناسب قرار دارند یا خیر. بنابراین تفاوت رنگ کلاه ایمنی کار را ساده می‌کند و باعث می‌شود سرپرستان به سادگی کارگران را شناسایی کنند.

رنگ بندی کلاه ایمنی

رنگ بندی کلاه ایمنی

کلاه های ایمنی رنگ‌های مختلفی دارند که مهمترین و پرکاربردترین آنها شامل موارد زیر می‌شود:

کلاه ایمنی سفید

در بین انواع استاندارد رنگ کلاه ایمنی در ایران، رنگ سفید از جایگاهی خاصی برخوردار است، زیرا به راحتی دیده می‌شود. این رنگ برای کارمندان رده بالا مانند مهندسان، مدیران، سرپرستان و …، مورد استفاده قرار می‌گیرد و کلاه ایمنی سفید در اکثر کارگاه‌های ساختمانی دیده می‌شود.

کلاه ایمنی زرد

این رنگ پرمصرف‌ترین رنگ در کارگاه‌های ساختمانی و پروژه‌های دیگر محسوب می‌شود و نشان‌دهنده کارگران ساختمان است. کلاه ایمنی زرد در تمامی کارگاه‌های ساختمانی رعایت می‌شود.

رنگ سبز

این رنگ نمایانگر پرسنل خدمات فنی و مسئولین ایمنی در کارگاه‌های ساختمانی و سایر پروژه‌ها است. بنابراین اگر در کارگاه دچار آسیب‌دیدگی شدید و به دنبال کمک‌های اولیه و بازرسان ایمنی بودید، این افراد را با رنگ سبز پیدا کنید.

رنگ آبی

این رنگ، پرسنل بخش تعمیرات، تکنسین‌های برق، گروه‌های نجاری و سایر اپراتورهای فنی را نشان می‌دهد. همچنین گاهی اوقات توسط بازدیدکنندگان یا کارآموزان نیز استفاده می‌شود. طبق استاندارد رنگ کلاه ایمنی، رنگ آبی قابلیت تشخیص بالایی دارد و به همین دلیل اکثر اوقات کارگران از آن استفاده می‌کنند.

کلاه ایمنی قرمز رنگ

کلاه ایمنی قرمز رنگ برای نیروهای آتش‌نشانی در نظر گرفته می‌شود و معمولا در کارگاه‌های ساختمانی عمومی این نیروها وجود ندارند و احتمالا این کلاه در این مکان‌ها اصلا دیده نشود.

رنگ قهوه‌ای

کلاه ایمنی قهوه ای رنگ برای کارمندان و کارگرانی که در محیط‌های با دمای بالا فعالیت دارند، استفاده می‌شود. بنابراین جهت انجام جوشکاری کارگران حتما باید این کلاه را بر سر داشته باشند.

رنگ خاکستری

این رنگ کلاه های ایمنی مخصوص مهمانان، بازدیدکنندگان و پیمانکاران است و در اکثر کارگاه‌های ساختمانی بزرگ و تخصصی وجود دارد. با اینکه رنگ خاکستری دید بالایی ندارد، ولی می‌تواند از بازدیدکنندگان در مقابل اجسام سنگین محافظت کند.

رنگ مشکی

این رنگ معمولا توسط سرپرستان یا بازرسان ایمنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آنجایی که به راحتی دیده می‌شود، در صورت وجود مشکل می‌توان بازرس را سریع تشخیص داد و او را صدا کرد.

کلاه ایمنی نارنجی

به طور کلی در موارد نادر کارگران در ساختمان‌ها از کلاه نارنجی استفاده می‌کنند و اکثرا برای خدمه جاده به کار می‌رود. این افراد معمولا در زدن اجسام سنگین مهارت دارند و برای این کار آموزش دیده‌اند.

کارگرانی که از این رنگ کلاه های ایمنی استفاده می‌کنند، معمولا وظیفه حرکت در اطراف آجرها یا جا به جا کردن تیرها را دارند. در ضمن، ممکن است این کلاه را بر روی سر اپراتورهای زمین، اپراتورهای فنی و اپراتورهای جرثقیل ببینید.
برای خرید ورق رنگی و استفاده از آن در صنایع مختلف کلیک کنید.

رنگ بندی های کلاه ایمنی

رنگ کلاه ایمنی معدن

با اینکه رنگ‌های مختلفی برای کلاه های ساختمانی وجود دارند، اصولا رنگ کلاه ایمنی در معدن سفید رنگ است. این کلاه معمولا از PVC ساخته می‌شود و مهمترین کاربرد آن محافظت کامل از سر کارگران معدن است. زیرا اساسا در داخل معدن، ریزش دیوارها و سقف باعث آسیب رسیدن به سر کارگران می‌شود و این جدی‌ترین خطری است که آنها را تهدید می‌کند.

این کلاه مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی، ضربه مستقیم به سر و حرارت دارد. کلاه معدن دارای پوسته ضخیم‌تری است که مقاومت آن را در برابر ضربات احتمالی افزایش می‌دهد. اما در عین حال پی وی سی به کار رفته در پوسته کلاه معدن، بسیار سبک و تنها ۴۵۰ گرم است. در بیشتر معادن جهان، کارگران کلاه سفید بر سر دارند.

انواع کلاه کار بر اساس جنس

کلاه ایمنی عمدتا از مواد مختلفی ساخته می‌شود که عبارتند از:

۱. کلاه ایمنی پلی کربنات

این نوع کلاه علاوه بر مقاومت در برابر ضربه، مقاومت حرارتی بالایی نیز دارد.

۲. کلاه ایمنی پلاستیکی

این نوع کلاه، رایج ترین نوع کلاه ایمنی است و از پلی اتیلن ساخته می‌شود. کلاه‌های پلاستیکی مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه دارند.

۳. کلاه ایمنی آلومینیومی

این کلاه علاوه بر مقاومت در برابر ضربه، مقاومت بالایی در برابر مواد مذاب نیز دارد. بنابراین کلاه ایمنی از آلیاژهای آلومینیوم ساخته می‌شود و در صنایع فولاد به کار می‌رود.

۴. کلاه ایمنی فایبرگلاس

این کلاه تا دمای ۲۰۰۰ درجه سانتیگراد در برابر حرارت مقاوم است. در واقع کلاه ایمنی فایبرگلاس یک کلاه ضد حرارت به شمار می‌رود که اصولا در کارگاه‌های ریخته‌گری استفاده می‌شود. انواع رنگ کلاه ایمنی جنس‌های مختلف تولید می‌گردد.

رنگ کلاه ایمنی معدن

استاندارد کلاه ایمنی چگونه است؟

کلاه ایمنی استاندارد خطر آسیب سر و گردن را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. مهمترین ویژگی کلاه ایمنی استاندارد و مناسب، استحکام آن است. در ضمن، کلاه ایمنی خیلی سفت یا خیلی نرم نمی‌تواند هنگام بروز حادثه به درستی عمل کند. سایر ویژگی های کلاه ایمنی استاندارد شامل موارد زیر می‌شود:

  • وزن کلاه
  • رنگ کلاه
  • شکل آیرودینامیکی
  • کلاه استاندارد هرگز نباید روی سر سنگین باشند و نباید تنفس را برای فرد سخت کند.

خرید انواع ورق از آیرومارت

همانطور که مطالعه کردید، کلاه ایمنی انواع مختلفی دارد و برخی از آنها با ورق نیز درست می‌شوند. جهت اطلاع از قیمت ورق سیاه روز و قیمت ورق گالوانیزه، کافیست وارد سایت آیرومارت شوید.

ما به طور روزانه قیمت‌ها را به همراه نمودار با شما به اشتراک می‌گذاریم و می‌توانید محصول مورد نظرتان را آنلاین خریداری کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره‌های رایگان، با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید و توسط کارشناسان مجرب راهنمایی شوید.

غزاله کریمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (2 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.