تیرآهن دوبل چیست و چه کاربردی دارد؟

5/5 - (2 امتیاز)

تیرآهن دوبل چیست و چه کاربردی دارد؟

تیرآهن دوبل چیست

تیرآهن دوبل یکی از انواع ستون‌های مورد استفاده در ساختمان‌ها محسوب می‌شود که نقش زیادی در مقاومت سازه دارد. این محصول را با نام‌های ستون دوبل یا تیر جفت نیز می‌شناسند.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

تیرآهن دوبل مزایای زیادی برای ساختمان دارد و معمولا قیمت آن نسب به این مزایا، مقرون به‌صرفه است. بنابراین، در ادامه مطلب همراه وبلاگ آیرومارت باشید تا به شما بگوییم ویژگی های تیرآهن دوبل چیست و چه کاربردهایی دارد.

ستون دوبل چیست؟

به طور کلی، هر ستون با قرار دادن دو تیرآهن در کنار هم ساخته می‌شود. تیرآهن‌هایی که با بست‌ها و پلیت‌ها به هم متصل می‌شوند و در ساخت ساختمان‌های بلند مورد استفاده قرار می‌گیرند را تیرآهن دوبل می‌نامند.

معمولا تیرآهن دوبل از اتصال دو تیرآهن با مقطع I شکل که به وسیله بست و پلیت به یکدیگر متصل می‌شوند، ساخته می‌شود. این نوع تیرآهن اغلب به عنوان تیرآهن ستون در ساختمان‌های بلند به کار می‌رود و یکی از مصالح ساختمان سازی محسوب می‌شود.

نکته مهمی که در مورد این مدل از تیرآهن باید به آن اشاره کرد، طول شاخه ۱۲ متری آن است. به همین دلیل اتصال بین دو تیرآهن باید بسیار محکم و مستحکم باشد تا ساختار مورد نظر را به هم نزند.

این تیرآهن به یک قوطی توخالی شباهت دارد. با این تفاوت که بال‌های ستون آن از چهار طرف بیرون آمده است. بیرون آمدن این بال‌ها باعث افزایش استقامت آنها می‌شود و نقش مهمی را در مقاومت سازه ایفا می‌کند.

البته، لازم به ذکر است که به دلیل وجود برخی خطاهای انسانی مانند جوشکاری نادرست، اتصالات تیرآهن دوبل ضعیف می‌شود.

تیرآهن دوبل

تیرآهن دوبل چه مزایایی دارد؟

یکی از موارد مهم در استفاده از تیرآهن دوبل، دقت بالا در جوشکاری است. هرگونه بی‌دقتی در این مورد احتمال تضعیف ایمنی سازه را در پی خواهد داشت. با این حال، از آنجایی که تیرآهن دوبل دارای سطح مقطع پهن است، تنش وارده بر سازه را تا حد امکان به حداقل می‌رساند.

تیرآهن دوبل مزایای دیگری نیز دارد که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تیرآهن با کیفیت و اصل می‌تواند استحکام سازه را افزایش دهد.
  • برای ایجاد سطح مقطع مورد نظر، اگر به قوطی ستون، تیرآهن بال پهن و … دسترسی ندارید، استفاده از تیرآهن دوبل بهترین است.
  • برای مقاومت بهتر در برابر نیروهای کمانش، سطح مقطع ستون را می‌توان با تیرآهن های دوبل افزایش داد.
  • استفاده از تیرآهن دوبل در مقایسه با تیر ورق، کاربرد سریع‌تر و آسان‌تری دارد.
  • ورق فولادی مورد استفاده برای دوبل کردن تیرآهن I، می‌تواند مقاومت ستون را در برابر نیروهای کششی افزایش دهد.

ویژگی های تیرآهن دوبل چیست؟

یکی از مهمترین ویژگی های تیرآهن دوبل این است که اگر به صورت باکیفیت استفاده شود، می‌تواند مقاومت سازه شما را تا حد زیادی افزایش دهد.

تیر مورد استفاده برای ستون دوبل، از نوع IPE بوده و در اتصال آن ورق فولادی مورد استفاده قرار می‌گیرد که همین امر باعث تحمل کشش بیشتر می‌شود.

علاوه بر این، نصب آن ساده و راحت بوده و با کاهش هزینه باعث تسریع در اتمام پروژه می‌شود.

ستون یکی از مهمترین قسمت‌های سازه است که وظیفه ایجاد پایداری و امنیت را دارد. برای این بخش باید از تیرآهن مرغوب استفاده کنید تا در دوام و استحکام سازه شما تاثیرگذار باشد. به همین دلیل، بهتر است این محصول را از معتبرترین تولیدکنندگان تیرآهن در ایران خریداری کنید تا کیفیت آن تضمین شده باشد.

ویژگی های تیرآهن دوبل

تیرآهن دوبل چه کاربردی دارد؟

تیرآهن دوبل در پروژه‌های ساخت و ساز انبوه عظیم و ساختمان‌های بلند به کار می‌رود. از آنجایی که این نوع سازه‌ها باید دوام و استحکام قابل توجهی داشته باشند، باید تیرآهن دوبل مورد استفاده قرار گیرد. زیرا سطح مقطع پهن آن تنش کمتری را منتقل می‌کند.

در نهایت باعث کاهش و خنثی‌سازی نیروی وارده و افزایش پایداری سازه می‌شود. اما در مواقع زیر نیز تیرآهن دوبل به کار می‌رود:

  • در شرایطی که دسترسی به تیرهای بال پهن یا قوطی وجود ندارد، می‌توان از این محصول برای ایجاد ستون های دوبل استفاده کرد.
  • در صورت کمانش، می‌توان با کمک این نوع تیرآهن سطح مقطع ستون را افزایش داد.

نحوه ساخت ستون دوبل یا تیرآهن دوبل چگونه است؟

ما پیش‌تر درباره نحوه تولید تیرآهن صحبت کرده‌ایم. اما زمانی که یک تیرآهن به تنهایی نتواند استحکام و پایداری سازه را تامین کند، باید به فکر ساخت تیرآهن دوبل باشیم.

در این فرآیند مهم، تیرها به صورت دوتایی به یکدیگر متصل شده و تیرآهن جدیدی را تشکیل می‌دهند. تیرآهن‌های ساخته شده توسط این فرآیند، مقاومت خوبی در برابر کشش خواهند داشت.

به طور کلی زمانی که یک پروفیل آهنی، به دلیل مشخصات فنی سطح مقطع آن نتواند استحکام لازم برای تشکیل ستون را فراهم کند، می‌توان از این روش اولیه استفاده کرد. حال خوب است بدانید که تیرآهن دوبل به سه روش مختلف ساخته می‌شوند که عبارتند از:

۱. اتصال دو تیرآهن از روش دوبل یا جفت کردن

با توجه به انواع استانداردهای تیرآهن، می‌توان تیرآهن‌های مختلفی را تولید کرد. برای ساختن یک تیرآهن دوبل به روش دوبل، ابتدا دو تیرآهن IPE در کنار هم روی سطحی کاملا صاف قرار می‌گیرند تا جان آن‌ها رو به روی هم باشد. پس از آن، بال‌های تیرآهن از دو طرف به یکدیگر جوش داده می‌شوند.

نباید در این روش از جوشکاریِ سراسری استفاده کرد، زیرا گرمای ایجاد شده در اثر جوشکاری می‌تواند تیرآهن را دچار اعوجاج کرده و خواص شیمیایی و مکانیکی آن را تغییر دهد. به همین دلیل، باید بین نقاط جوشکاری فواصل مناسبی در نظر گرفته شود.

در این روش، حداکثر فاصله بین بال‌های تیر IPE نباید از ۱.۵ میلی‌متر بیشتر شود. اگر این فاصله افزایش یابد، باید از مواد پرکننده برای تامین کردن مقاومت ستون استفاده شود.

در ضمن، حداکثر فاصله بین نقاط جوشکاری شده باید کمتر از ۳۰ سانتی‌متر باشد. البته با توجه به نوع ساختمان و ستون، می‌توان از انواع دیگر تیرآهن استفاده کرد. مثلا IPB یا تیرآهن بال پهن، بهترین تیرآهن برای ساخت ستون دوبل محسوب می‌شود.

نحوه ساخت ستون دوبل

۲. اتصال دو تیرآهن به کمک ورق سرتاسری

در این روش، از جوشکاری برای تشکیل یک جفت ستون استفاده می‌شود. اما با این تفاوت که ورق سرتاسری به هر دو تیرآهن جوش داده می‌شود. در فرآیند ساخت تیرآهن دوبل با این روش، پس از قرار گرفتن تیرآهن‌ها در کنار یکدیگر، در محل اتصال آنها یک ورق فولادی در دو طرف قرار داده می‌شود و سپس جوشکاری صورت می‌گیرد. در این روش نباید از جوشکاری پیوسته استفاده کرد و لبه ورق باید در فاصله دو سانتی‌متری از لبه بال‌های هر ستون قرار بگیرد.

۳. اتصال دو تیرآهن از طریق بست‌های موازی و مورب

برای افزایش مقاومت فشاری ستون‌ها، می‌توان از دو روش برای ساخت تیرآهن دوبل استفاده کرد. روش اول این است که ضخامت عناصر سطح مقطع، بیشتر در نظر گرفته می‌شود. این روش تاثیر قابل توجهی بر مقاومت فشاری و خمشی ستون ندارد و ممکن است منجر به افزایش هزینه‌های اجرا شود.

اما در روش دوم، فاصله مقاطع مورد استفاده بیشتر در نظر گرفته شده و برای این منظور از ورق یا تسمه جهت اتصال آنها به یکدیگر استفاده می‌شود. به این ستون‌ها در اصطلاح ساختمانی، ستون پای باز یا تیرآهن دوبل پا باز می‌گویند. با افزایش فاصله تیرها، ممان اینرسی مقطع نیز افزایش می‌یابد. ممان اینرسی، توزیع یک سطح را نسبت به یک محور یا یک نقطه نشان می‌دهد.

لازم به ذکر است که این دسته از ستون های مرکب، رایج‌ترین نوع ستون در ایران به حساب می‌آیند. در این روش استفاده از بست‌های چپ و راستِ مثلثی شکل استفاده می‌کنند تا مقاومت بهتر و بیشتری را ایجاد کنند.

وزن تیرآهن دوبل چطور محاسبه می‌شود؟

ما نحوه محاسبه تیرآهن مورد نیاز ساختمان را پییش‌تر توضیح داده‌ایم، اما در این بخش به روش محاسبه وزن تیرآهن دوبل می‌پردازیم. زیرا تیرآهن دوبل به انواع مختلفی مثل تیرآهن ۱۴ دوبل، تیرآهن ۱۶ دوبل و … تقسیم می‌شود و هر کدام وزن متفاوتی دارند.

جهت استفاده از تیرآهن دوبل، دو سر تیرآهن را به شکل موازی با یکدیگر جوش می‌دهند و در ساخت ستون از آن با عنوان تیر دوبل استفاده می‌کنند. در جدول وزن تیرآهن، محاسبه وزن تیر دوبل نیز اهمیت زیادی دارد، زیرا که با افزایش طبقات، نیروی وارده به ستون طبقه اول افزایش می‌یابد.

هنگام حساب کردن وزن سازه فولادی، از فرمول زیر برای به دست آوردن وزن نهایی تیرآهن دوبل استفاده می‌کنند:

  • وزن نهایی تیرآهن دوبل: (طول تیرآهن IPB x 2) × وزن یک متر (از جدول اشتال)

وزن تیرآهن دوبل

خرید انواع تیرآهن از آیرومارت

همانطور که عنوان شد، هنگام ساخت سازه باید به فکر خرید معتبرترین تیرآهن باشید تا برای امنیت ساختمان مشکلی پیش نیاید. ما در آیرومارت به طور روزانه قیمت تیرآهن ۱۴، قیمت تیرآهن ۱۶ و سایر انواع تیرآهن را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

شما می‌توانید تنها با چند کلیک، محصول مورد نظرتان را خریداری کنید. در ضمن، جهت کسب اطلاعات بیشتر کافیست با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید و سوالات خود را از کارشناسان مجرب بپرسید.

غزاله کریمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (2 امتیاز)

021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.