نحوه تعویض سیم بکسل آسانسور

5/5 - (1 امتیاز)

نحوه تعویض سیم بکسل آسانسور

نحوه تعویض سیم بکسل آسانسور

برای پاسخ به این سؤال که نحوه تعویض سیم بکسل آسانسور چگونه است، در ابتدا باید بدانید که سیم بکسل چیست و از چه ترکیباتی ساخته شده است؟ طول عمر آن چقدر است و چه زمانی نیاز به تعویض دارد؟

۵/۵ - (۱ امتیاز)

تعویض سیم بکسل آسانسور کار زمان‌بری است و باتوجه‌ به ارتفاع آسانسور، تعداد شیار فلکه و تعداد توقف، زمان متفاوتی دارد. سیم بکسل یکی از اجزای اصلی پیاده‌سازی آسانسور با کاربری متفاوت است. این قطعه از یک سمت به کابین و از سمت دیگر به وزنه تعادل اتصال دارد. این وسیله پس از دریافت نیروی محرکه از موتور آن را به کابین منتقل می‌کند.

به طور طبیعی سیم‌بکسل‌ها بعد از مدتی فرسوده می‌شوند و کارایی لازم را از دست می‌دهند، به همین دلیل باید تعویض شوند. تعویض سیم بکسل باید توسط نصاب و تعمیرکاری انجام شود که مهارت لازم و کافی در زمینه روش تعویض سیم بکسل آسانسور داشته باشد.

سیم بکسل چیست و از چه ترکیباتی ساخته شده است؟

سیم بکسل از طناب‌های فولادی تشکیل شده‌اند که دارای سه جزء مغزی، رشته سیم و سیم است. رشته سیم از تابیده شدن چند عدد سیم به‌دور هم ساخته می‌شود و سیم بکسل از تابیده شدن رشته سیم‌ها به‌دور مغزی تشکیل می‌شود.

جنس سیم‌بکسل‌ها باتوجه‌به کاربرد آن‌ها معمولاً از استیل و فولاد ساخته می‌شود. آشنایی با این موارد به متخصصین در هنگام خرابی و نحوه تعویض سیم بکسل آسانسور کمک می‌کند.

سیم بکسل چیست

نحوه تولید سیم بکسل

در توضیح نحوه تولید سیم بکسل باید گفت همه انواع سیم‌بکسل‌ها از سه بخش مختلف ساخته شده‌اند. این سه بخش شامل مفتول، استرند، هسته یا مغزی می‌شود. از پیچش چند مفتول به‌دور هم استرند تشکیل می‌شود.

مفتول معمولاً از جنس آهن، فولاد، برنز و فولاد زنگ ‌نزن است. استرند نیز قسمتی از سیم بکسل است که به حالت مارپیچ به‌دور هسته تابیده شده است. هسته یا مغزی نیز قسمت مرکزی سیم بکسل است.

نحوه تعویض سیم بکسل آسانسور را در ویدئو زیر می‌توانید ببینید:

جنس مفتول سیم بکسل

جنس مفتول، کاربرد آن را متفاوت می‌کند. به‌عنوان‌مثال مفتول فولادی بدون روکش برای محیط‌های خشک که امکان زنگ‌زدگی در آن کمتر است، مورداستفاده قرار می‌گیرد.

مفتول فولادی استیل در برابر دمای بالا و زنگ‌زدگی مقام است و مفتول فولادی گالوانیزه در محیط‌هایی که مستعد زنگ‌زدگی است مثل کشتی‌رانی، شیلات و مرغداری استفاده می‌شود.

شکستگی در سیم بکسل آسانسور چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

نوع شکستگی سیم بکسل در روش تعویض سیم بکسل آسانسور تأثیر مستقیم دارد. به‌طورکلی شکستگی‌هایی که در این قطعه از آسانسور اتفاق می‌افتد به‌ دو صورت است.

دسته اول شکستگی‌هایی که با چشم قابل رویت است و دسته دوم شکستگی‌هایی که قابل رویت نیستند و کنترل آنها باید توسط دستگاه انجام شود.

شکستگی در سیم بکسل آسانسور

زمان تعویض سیم بکسل آسانسور

یکی از مواردی که امنیت آسانسور را تضمین می‌کند، سالم بودن قطعات آن است. اما دراین‌بین عواملی وجود دارد که منجر به خرابی سیم‌بکسل‌های آسانسور می‌شود.

نشانه‌هایی وجود دارد که با مشاهده آن‌ها روی سیم بکسل، باید به فکر تعویض سیم بکسل آسانسور باشید. برخی از این نشانه‌های عبارت‌اند از:

  • افزایش طول سیم بکسل
  • صیقلی یا آینه‌ای شدن سیم بکسل
  • گذشت ۶ تا ۷ سال از عمر آسانسور
  • قرمزشدن رنگ سیم بکسل
  • شکستگی مفتول‌ها در استرند سیم بکسل
  • ساییده شدن سیم بکسل

عواملی مهم در آسیب‌دیدگی سیم بکسل آسانسور

عوامل مختلفی می‌تواند منجر به آسیب‌دیدگی سیم بکسل آسانسور شود. در این قسمت قصد داریم در مورد این عوامل صحبت کنیم تا در صورت امکان از آسیب‌دیدگی سیم بکسل آسانسور جلوگیری شود.

  • زمانی که مفتول‌های استرند سیم بکسل شکسته می‌شود، طول سیم‌بکسل‌ها افزایش و عمر مفید سیم بکسل کاهش می‌یابد.
  • عدم سرویس و نگهداری از آسانسور
  • به دلیل عدم تزریق به‌موقع روغن سیم بکسل و خشک‌شدن هسته کنفی آن
  • نصب غیراستاندارد سیم بکسل
  • رطوبت و گردوغبار بیش از حد در اطراف سیم بکسل
  • عدم تناسب فلکه هرزگرد و گام شیار فلکه اصلی موتور با سیم بکسل
  • وقتی سیم‌بکسل‌ها و شیار فلکه موتور در یک راستا قرار نمی‌گیرند، براده‌های آهن در زیر شاسی دیده می‌شود که منجر به آسیب‌دیدگی سیم بکسل آسانسور می‌شود.

زمان تعویض سیم بکسل آسانسور

راهکارهای افزایش طول عمر سیم بکسل

روش‌های زیادی برای افزایش طول عمر سیم بکسل وجود دارد، در ادامه به برخی از این روش‌ها اشاره خواهیم کرد.

افزایش عمر سیم بکسل آسانسور با سرویس و نگهداری به‌موقع

در راستای توضیح نحوه تعویض سیم بکسل آسانسور، باید گفت که یکی از قطعاتی که در آسانسور فشار زیادی را متحمل می‌شود، سیم بکسل است. زیرا از یک سمت به کابین و از سمت دیگر به وزنه تعادل متصل است.

این فشار باعث می‌شود به‌مرورزمان سیم بکسل مستهلک شود. به‌طورکلی طبق نظر کارشناسان این امر، عمر مفید سیم بکسل بین ۵ تا ۱۰ سال است.

افزایش عمر سیم بکسل آسانسور با تزریق روغن به سیم بکسل

تزریق روغن به سیم بکسل به دو روش انجام می‌شود. روش اول از طریق دستگاه مخصوص است و روش دوم توسط غلتک گردان است. اما در هنگام تزریق روغن به سیم بکسل باید نکاتی را رعایت کرد که در ادامه به آن می‌پردازیم:

نکات مهم در تزریق روغن به سیم بکسل آسانسور

تزریق روغن باید به‌اندازه انجام شود. زیرا تزریق بیش از اندازه روغن باعث خرابی می‌شود.

بعد از اضافه‌کردن روغنی، سرخوردگی سیم بکسل باید بررسی شود.

روغن‌کاری باید در دمای ۳۰ درجه محیطی انجام شود و روغنی که برای این کار مورداستفاده قرار می‌گیرد باید مخصوص این کار و غلظت مناسبی داشته باشد.

نکته مهم اینکه به‌هیچ‌عنوان از سیم بکسل تعویضی یا دسته دوم استفاده نشود و همچنین به‌هیچ‌عنوان از روغن دنده یا هیدرولیک استفاده نشود.

راهکارهای افزایش طول عمر سیم بکسل

هزینه تعویض سیم بکسل آسانسور چقدر است؟

هزینه تعویض این کار باتوجه‌به هزینه خدمات شرکت و قیمت سیم بکسل آسانسور مشخص می‌شود. مواردی مانند تعداد طبقات و نوع آسانسور بر روی هزینه شرکت خدمات و همچنین جنس سیم بکسل و نوع آن نیز در قیمت سیم بکسل تأثیرگذار است.

بازرگانی آیرومارت همه انواع سیم بکسل آسانسور را در اختیار دارد و در حوزه فروش فعال است.

سخن پایانی

ایمنی آسانسورها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. استفاده از تجهیزات و لوازم باکیفیت بهره‌وری آسانسور را به شکل مطلوبی افزایش می‌دهد.

امروزه باتوجه‌به لوکس سازی ساختمان‌ها، از آسانسورهای شیک و زیبا به‌منظور جلوه‌دادن به‌ظاهر ساختمان استفاده می‌شود. زیبایی و مقاومت و دوام آسانسور بستگی به استفاده از ورق کابین آسانسور و دیگر تجهیزات مورداستفاده در ساخت آسانسور دارد. ورق استیل علاوه بر مقاومت بالا، به دلیل جذابیت ظاهری یکی از محبوب‌ترین و پرطرف‌دارترین ورق‌های موجود در بازار است.

امروزه به دلیل وجود اجناس متفرقه با قیمت‌های متفاوت در بازار، بهتر است استعلام قیمت روز ورق استیل را از بازرگانی‌های معتبر انجام دهید. بازرگانی آیرومارت تمام محصولات خود را با بهترین کیفیت و پایین‌ترین قیمت ارائه می‌دهد. ضمن اینکه شما می‌توانید محصولات موردنیاز خود را به‌صورت اعتباری و چکی تهیه نمایید. برای این منظور با کارشناسان آیرومارت به شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس حاصل فرمایید.

سمیرا ورقایی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

  1. shahin
    بهمن ۹, ۱۴۰۱ ۱۵:۵۶
    عمر مفید سیم بکسل آسانسور چقدره؟
    1. آیرومارت
      بهمن ۱۱, ۱۴۰۱ ۱۵:۲۳
      سلام. وقت شما بخیر. عمر مفید سیم بکسل آسانسور معمولا بین ۵ تا ۱۰ سال هست. قبل از خرید باید از فروشنده اطلاعات کامل و عمر مفید اون رو پیگیر بشید. برای خرید سیم بکسل می‌تونید از طریق شماره تلفن ۰۲۱۴۵۳۰۶ با کارشناسان ما در آیرومارت تماس بگیرید.
021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.