5 کاربرد شگفت انگیز تسمه فولادی!

5/5 - (3 امتیاز)

5 کاربرد شگفت انگیز تسمه فولادی!

تسمه فولادی، از پروفیل‌های پرمصرف و مهمی است که در بخش‌های گوناگون صنعت کاربرد دارد. به طور کلی، تسمه‌های فولادی، قطعاتی هستند که سطح مقطع آنها به شکل مستطیل است. از سوی دیگر، ضخامت مقطع فولادی در آنها دارای اختلاف قابل توجهی با عرض قطعات می‌باشد. معمولا مقدار و درصد کربن استفاده شده در تسمه، در حد کمی است و آلیاژ فولاد، به‌صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. به دلیل ویژگی‌ها و قدرتمندی تسمه فولادی، از این پروفیل استفاده‌های بسیاری می‌شود. برای آشنایی با 5 کاربرد تسمه فولادی در صنعت، با آیرومارت همراه باشید.

۵/۵ - (۳ امتیاز)

کاربرد تسمه فولادی

تولید تسمه فولادی به دو روش نورد یا ماشین کاری انجام می‌شود. با توجه به شیوه ساخت و آلیاژهایی که در ساخت تسمه به کار رفته است، کاربرد تسمه فولادی که به عنوان محصول نهایی ارائه می‌شود، متفاوت با دیگر انواع خواهد بود. برای مثال کاربرد تسمه فولادی نورد گرم شده، بیشتر در ساخت و ساز و تعمیرات عمومی و صنعتی، ابزارها و وسایل کشاورزی، تجهیزات حمل و نقل و … است. حال آنکه تسمه‌هایی که با نورد سرد تولید می‌شود در مواردی که به استحکامات بحرانی و تلرانس با میزان کم نیاز باشد، به کار می‌روند.

کاربرد تسمه فولادی

تسمه فولادی به صورت نورد یا ماشین‌کاری تولید می‌شود

۱- تسمه‌ فولادی و توانمندی‌های آن در حمل و نقل

در بخش‌های گوناگون صنعت، نیاز به حمل بارهای ناهموار و خشن در دماهای بالا و گاهی حالت‌های سایشی وجود دارد. در این شرایط بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ به طوری که می‌تواند نسبت به دیگر تسمه‌ها، مقاوم‌تر و کاربردی‌تر باشد. حمل و نقل در شرایط خاص، گاهی تنها با تسمه‌های فولادی امکان‌پذیر است و وجود آنها ایمنی محیط کار را ارتقا می‌دهد. از سوی دیگر مقاومت بالا و ایمنی در جابه‌جایی، عامل دیگر کاربرد تسمه فولادی است.

۲- کاربرد تسمه فولادی در صنعت مخابرات

برای تهیه کابل مخابرات و گاهی برق، از تسمه‌های فولادی استفاده می‌شود. این تسمه‌ها ابعاد گوناگونی دارند و معمولا با روش گالوانیزه تولید شده‌اند. در روش گالوانیزه، آهن و فولاد را با فلز روی می‌پوشانند. این فلز از زنگ زدن تسمه فولادی جلوگیری می‌کند و از سوی دیگر عمر آن را نیز افزایش می‌دهد. فلز گالوانیزه از حدود ۱۵۰ سال پیش به صنعت وارد شده است و سال‌هاست که به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین فلزها شناخته می‌شود.

۳- صنایع اتومبیل‌سازی و تسمه فولادی

با ورود انواع اتومبیل، نیاز صنعت خودرو به فلزات گوناگون از جمله تسمه‌های فولادی افزایش پیدا کرد. به همین دلیل اتومبیل‌ها از جمله کالاهایی هستند که می‌توانید انواع تسمه فولادی را در بخش‌های گوناگون آنها پیدا کنید. تسمه‌های صنعت خودرو معمولا به روش نورد سرد تولید می‌شود. در این روش، از فلزها و آلیاژهای مستحکم و با کیفیت استفاده شده است. مهندسان تلاش می‌کنند که در ساخت تسمه سراسر قطعه در شرایطی یکسان قرار گرفته و تمام بخش‌های این پروفیل فلزی قادر به مقاومت در برابر شرایط سخت و فشارهای گوناگون باشد. ضمنا تسمه‌های نورد سرد ابعاد دقیق‌تری دارند و می‌توان در کنار آن‌ها، قطعات دیگر را به‌صورت دقیق جایگذاری کرد.

۴- کاربرد تسمه فولادی در صنایع بسته بندی

در جهان امروز، صادرات اهمیت ویژه‌ای دارد و مشتریان فقط کالاهایی را قبول می‌کنند که سلامت و سالم به دست‌شان می‌رسد. به همین دلیل تسمه فولادی به صنعت بسته بندی وارد شد تا صادر کنندگان نگران از هم گسیختن کالاها و وسایل در طول مسیر نباشند. کاربرد تسمه فولادی در بسته‌بندی به بسیاری از مشاغل و کسب و کارها راه پیدا کرده است. بیشتر تسمه‌هایی که برای بسته بندی استفاده می‌شوند، با روش نورد گرم تولید شده‌اند. در این روش نیاز به آلیاژهای خیلی با کیفیت نیست و می‌توان آنها را با سرعت بیشتری نسبت به روش نورد سرد تولید کرد. البته در ساخت تسمه با روش نورد گرم، ممکن است ظاهر تسمه‌ها کمی کدر باشد. کاربرد تسمه فولادی نورد گرم به صنایع ارسال کالا، ختم نمی‌شود و می‌توان به دلیل استحکام و قدرتی که دارند از آنها برای انواع بسته بندی استفاده کرد.

کاربرد تسمه فولادی

کاربرد تسمه فولادی در بسته بندی

۵- لوازم آشپزخانه و تسمه فولادی

در ابزارهایی که به صورت روزانه با آنها سروکار کاربرد تسمه فولادی جالب توجه است. از چاقوهای آشپزخانه گرفته تا برخی از لوازم پخت و پز و حتی بعضی از لوازم جراحی این مقاطع قابل استفاده هستند. در این وسایل از تسمه فولادی و یا استنلس استیل استفاده می‌شود. وزن کم، توانایی مقابله با زنگ زدگی و مقاومت در برابر رطوبت، از ویژگی‌های مهم تسمه‌های مورد استفاده در این حوزه‌ها هستند. با کمک تسمه‌ها، زندگی انسان‌ها بهبود پیدا کرده، ابزارهای متنوع و محکمی ساخته شده‌اند و کالاهای ارزشمند و مقاوم در دسترس مردم بیشتری قرار گرفته است.

اهمیت کیفیت در تسمه فولادی

تسمه فولادی گاهی به عنوان یکی از وسایل بلند کننده تلقی می‌شود. به دلیل بالا بودن کاربرد تسمه فولادی در صنعت، باید از نظر ایمنی کاملا استاندارد باشد. در همین راستا، نکات ایمنی مهم درباره آن باید مورد توجه قرار گرفته و رعایت شود.افرادی که با تسمه فولادی کار می‌کنند، کاملا روش استفاده صحیح از آن را بدانند. تسمه‌ها نباید بیش از اندازه و فراتر از توانایی‌های خود مورد استفاده قرار بگیرند. در صورتی که این نکته رعایت نشود، تسمه آسیب جدی می‌بیند و ممکن است صدمات شدید و گاهی جبران ناپذیری را به بار بیاورد. به همین دلیل پیش بینی عمر مفید تسمه و رعایت آن بسیار اهمیت دارد.

از سوی دیگر، تسمه‌ها باید از کارخانه‌های معتبر تهیه شوند؛ کارخانه‌هایی که شیوه ساخت تسمه را به‌صورت صادقانه اطلاع می‌دهند. خریدار باید بتواند درک درستی از همگنی تسمه فولادی و یا توانایی بخش‌های گوناگون آن داشته باشد.

خرید تسمه فولادی از آیرومارت

شرکت آیرومارت با ارائه انواع محصولات فولاد و آهن، در انواع ابعاد و با ضخامت‌های گوناگون در کنار است. برای دریافت مشاوره رایگان و اطلاع از قیمت تسمه فولادی، می‌توانید با تیم فروش آیرومارت گفتگو کنید و محصولات مورد نیاز خود را با بهترین کیفیت و قیمت تحویل بگیرید. این مجموعه همچنین، خدمات مختلفی چون برش، خمکاری، جوشکاری و … عرضه می‌کند.

در پایان سپاسگزار خواهیم بود در صورتی که قبلا از تسمه فولادی استفاده کرده‌اید، تجربیات خود را در قسمت نظرها با ما در میان بگذارید.

 

رویا سبزعلی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (3 امتیاز)

  1. مهران یاری
    شهریور ۱۷, ۱۴۰۰ ۱۱:۵۴
    نوارهای باریکی که تو بسته بندی استفاده میشه تسمه فولادی یا پلاستیکی؟
021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.