کاور بتن چیست + انواع پوشش بتن

امتیاز بدهید post

کاور بتن چیست + انواع پوشش بتن

کاور بتن چیست

در بسیاری از سازه‌ها بتن تقویت‌شده با میلگرد، در برابر عوامل مختلف محیطی قرار می‌گیرد و دچار آسیب می‌شود. بنابراین برای حل این مشکل، کاور بتن یا پوشش بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد تا کیفیت را افزایش دهد. اجرای پوشش بتن از طریق روش‌های مختلفی انجام می‌شود و به تجهیزات متفاوتی نیاز دارد.
ما در این مطلب از وبلاگ آیرومارت قصد داریم به توضیحات مفصلی در رابطه با کاور بتن و نحوه اجرای آن بپردازیم. تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

امتیاز بدهید post

کاور بتن چیست؟

به طور کلی، پوشش بتنی دور میلگردها را پوشش یا کاور بتن می‌نامند که به عنوان حداقل فاصله رویه میلگرد اعم از طولی و عرضی تا نزدیکترین سطح بتن تعریف می‌شود. پوشش بتن را به دلایل مختلفی در نظر می‌گیرند که مهمترین آن‌ها نقش محفاظتی است، زیرا از میلگرد در برابر خوردگی و آتش حافظت می‌کند.

تعیین پوشش بتن برای تقویت سازه‌های بتنی استفاده می‌شود که برای انجام این کار، به یک اسکنر نیاز دارید. دلیل استفاده از اسکنر، تعیین قطر آرماتور و در نهایت تعیین پوشش بتن است.

دلایل استفاده از پوشش بتن

در بخش قبلی مهمترین وظیفه پوشش بتن را بررسی کردیم، اما کاربردهای آن به طور کلی عبارتند از:

  • حفاظت از میلگرد در برابر خوردگی ناشی از شرایط محیطی
  • حفاظت از میلگرد در برابر آتش‌سوزی
  • ایجاد شرایط مناسب برای قرار دادن آرماتور در داخل بتن
  • جلوگیری از لغزش میلگرد در محیط بتن

کاور بتن

 

حداکثر و حداقل پوشش بتن روی میلگرد

با توجه به اهمیت پوشش بتن در حفظ و نگهداری میلگرد و در نهایت عمر مفید سازه بتنی، پیمانکار باید در نصب میلگرد و ریختن و تراکم بتن ریزی نهایت دقت را به خرج دهد تا از جابجایی و تغییر محل آرماتور جلوگیری شود. در صورتی که برای حداقل کاور بتنی در نقشه دستورالعمل اجرایی وجود نداشته باشد، باید به مندرجات این قسمت که متن ساده‌ای از آیین نامه است، عمل شود:

  • ضخامت و کاور بتن نباید کمتر از قطر آرماتوری باشد که در المان بتنی به کار رفته است. در مورد گروه میلگردها این کار به گونه‌ای صورت می‌گیرد که یک گروه میلگرد را به عنوان میلگرد فرضی با سطح مقطع معادل کل گروه در نظر می‌گیرند. در این حالت، ضخامت پوشش بتنی از بیرونی‌ترین سطح گروه میلگرد و در جهت مورد نظر اندازه‌گیری می‌شود.
  • ضخامت پوشش هرگز نباید کمتر از حداکثر قطر شن مورد استفاده، کمتر شود (برای شن تا قطر ۳۲ میلیمتر). در مورد شنِ بزرگتر از ۳۲ میلی‌متر، حداقل ضخامت کاور بتن برابر با قطر بزرگترین شن به اضافه ۵ میلی‌متر است.
  • در مورد انتهای میلگردهای مستقیم در قسمت‌های کف و سقف نیز که در معرض تعرق قرار ندارند، با تایید نهاد نظارت، رعایت ضخامت پوشش الزامی نیست.

شایان ذکر است برای تقویت المان‌های بتنی می‌بایست از میلگردهای باکیفیت بهره گرفت. برای این منظور می‌توانید قیمت برندهای معتبر میلگرد از جمله قیمت میلگرد اروند اهواز و قیمت میلگرد نیشابور امروز را از وبسایت آیرومارت استعلام گرفته و به آسانی اقدام به ثبت سفارش کنید.

عوامل موثر در پوشش بتنی میلگردها کدامند؟

برخی از عوامل بر پوشش بتن روی میلگرد نیز اثر دارند که مهمترین آن‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • حجم بتن احاطه‌کننده میلگرد
  • ویژگی‌های مکانیکی میلگرد
  • بخش محصور در بتن برای جلوگیری از گسترش ترک در مقطع بتن مسلح
  • وضعیت سطوح میلگردها
  • ابعاد میلگردها

انواع پوشش بتن

روش های اسکن میلگرد در بتن برای تعیین کاور بتن

همان‌طور که اشاره کردیم، پوشش بتن توسط دستگاهی به نام اسکنر آرماتور تعیین می‌شود. اسکن میلگرد در بتن فرآیندی است که در آن محل آرماتور و تعیین پوشش بتن بر روی آرماتور با استفاده از روش‌های الکترومغناطیسی تخمین زده می‌شود.

بر خلاف بتن، آرماتور داخلِ آن واکنش شدیدی با امواج الکترومغناطیسی کم فرکانس دارد و می‌توان این امواج را از سطح بتن اعمال کرد، در این صورت، امکان شناسایی محل آرماتور بندی ایجاد شده و سپس باید به تعیین کاور بتن پرداخت. لازم به ذکر است تعیین کاور با استفاده از دستگاه اسکن آرماتور، به دو صورت انجام می‌شود که در این بخش آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

روش اول تعیین کاور بتن

در این روش، شار مغناطیسی توسط یک سیم‌پیچ محرک ایجاد می‌شود. مقدار شار عبوری از بتن و شدت آن را توسط یک سیم پیچ حساس اندازه‌گیری می‌کنند و کل مدار توسط یک هسته فرومغناطیسی بسته می‌شود.

توجه داشته باشید بتن رسانای خوبی برای شار مغناطیسی نیست، اما در عین حال مقاومت بالایی دارد و هنگامی که جستجوگر اسکنر به محلی نزدیک آرماتور می‌رسد، سیم پیچِ حساس شروع به نشان دادن شار مغناطیسی زیادی می‌کند؛ زیرا آرماتور نوعی هادی مناسب محسوب می‌شود. شدت جریان اندازه‌گیری شده در سیم پیچ به ضخامت پوشش بتنی روی میلگرد بستگی دارد و می‌توان با اندازه‌گیری‌های دقیق ضخامت کاور بتن را تعیین کرد.

روش دوم تعیین پوشش بتن

این روش از محاسبه پوشش بتن، با جستجوی سطح بتن با یک سیم پیچ الکتریکی متصل به منبع جریان متناوب و نشانگر جریان صورت می‌گیرد. هنگامی که کاوشگر اسکنر روی سطح بدون آرماتور در حال حرکت است، نشانگر جریان کاهش سطح جریان را نشان می‌دهد. جریان کاهش یافته تا جایی کم می‌شود که زمانی که کاوشگر دقیقا بالای آرماتور است، به یک مقدار حداقلی برسد.

بنابراین میدان مغناطیسی تولید شده توسط سیم پیچ باعث ایجاد جریان گردابی القایی در آرماتور می‌شود که به نوبه خود هر کدام از آنها، میدان مغناطیسی ثانویه‌ای را ایجاد می‌کنند. میدان مغناطیسی ثانویه تشکیل شده، جریانی مخالف جریان اولیه تولید می‌کند. این به این منظورست که کاهش جریان اولیه نشان داده شده توسط نشانگر، وجود آرماتور در بتن را ثابت می‌کند و پوشش بتن را می‌توان به خوبی تعیین کرد.

پوشش بتن روی میلگرد

تعیین کاور بتن با روش الکترومغناطیسی و کالیبراسیون اسکن میلگرد

به طور کلی برای تعیین پوشش بتن، محل و پوشش بتن روی آرماتور، از روش‌های الکترومغناطیسی استفاده می‌شود. برای این منظور دستگاه‌هایی که با باتری کار می‌کنند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اصل اساسی در کاربرد اسکن میلگرد برای تعیین پوشش بتن این است که وجود فولاد، بر یک میدان الکترومغناطیسی تاثیر می‌گذارد. جریان متناوب از یکی از کویل‌ها عبور می‌کند، در حالی که جریان القایی در کویلِ دیگر تقویت و اندازه‌گیری می‌شود.

در واقع جستجو می‌تواند شامل یک سیستم کویل منفرد یا چندگانه باشد. دستگاه‌های جریان گردابی، به اندازه‌گیری تغییرات امپدانس می‌پردازند و تحت تاثیر تمام فلزات رسانا قرار می‌گیرند. در ضمن، ابزارهای القای مغناطیسی شامل اندازه‌گیری ولتاژهای القایی می‌شوند و نسبت به مواد غیر مغناطیسی، حساس نیستند و واکنشی نشان نمی‌دهند.

انواع اسپیسر برای تعیین کاور بتن

برای اجرای پوشش دقیق و اصولی، باید از اسپیسر کاور بتن استفاده شود. اسپیسرها برای حفظ فواصل بین میلگردها به کار می‌روند و باعث می‌شوند که بتن ریزی با کیفیت خوبی صورت بگیرد و مقاومت بتن افزایش یابد. اسپیسر انواع مختلفی دارد که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • اسپیسر راندبیس
  • اسپیسر فلت بار
  • اسپیسر لانگ بیس
  • اسپیسر تیرچه

پوشش بتنی میلگردها

خرید انواع میلگرد از آیرومارت

اگر به فکر خرید میلگرد هستید، می‌توانید محصول مورد نظرتان را از سایت آیرومارت به صورت آنلاین یا تلفنی سفارش دهید. شرکت نفت آهن پاسارگاد با برند تجاری آیرومارت، بیش از سه دهه است که در بازار آهن آلات فعالیت دارد. این شرکت ضمن برخورداری از زیرساخت‌های لازم شامل انباری به مساحت ده هزار متر مربع، آماده ارسال سریع انواع مقاطع فولادی به سراسر کشور است.

شما می‌توانید قیمت برندها و سایزهای مختلف میلگرد از جمله قیمت میلگرد ۱۴امروز را از سایت آیرومارت بررسی کرده و برند مورد نظر خود را سفارش دهید. این شرکت علاوه‌بر عرضه مقاطع فولادی مختلف، خدمات متنوعی مانند رزوه‌زنی میلگرد را نیز ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر، کافی است با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید و از مشاوره کارشناسان ما بهره‌مند شوید.

غزاله کریمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
امتیاز بدهید post

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.