متالوگرافی فلزات

5/5 - (8 امتیاز)

متالوگرافی فلزات

متالوگرافی فلزات

به مطالعه ساختار و آلیاژ فلزات، متالوگرافی گویند که به منظور کنترل کیفیت و بررسی عیوب قطعات تولید، انجام می‌گیرد. همچنین تحلیل عیوب سطحی فلزات، می‌تواند به پیش‌بینی چقرمگی، استحكام، سختی، مقاومت به خوردگی و سایش و در نهایت شناسایی روش‌های جلوگیری از شکست یا خوردگی سطوح کمک می‌کند. به کمک متالوگرافی می‌توان به بررسی ساختار درونی فلزات از لحاظ شکل، درصد و توزیع فازها، میزان ناخالصی، دانه‌بندی و تاثیر عملیات حرارتی و مکانیکی بر خواص فلزات پرداخت.

۵/۵ - (۸ امتیاز)

در این ویدیو مراحل انجام متالوگرافی را مشاهده می‌نمایید.

 

بطور کلی هدف از انجام عملیات متالوگرافی تعیین موارد زیر است:

  • اندازه دانه در ریز ساختار فلز
  • ضخامت انواع پوشش
  • درصد ناخالصی و کسری فازها
  • تحلیل سطوح شکست
  • تحلیل ساختار ( ریز یا درشت ساختار بودن فلز)

مراحل انجام عملیات متالوگرافی

نمونه‌برداری
مهم‌ترین مرحله، آماده‌سازی نمونه مورد آزمایش است. چراکه عدم آماده‌سازی درست منجر به تفسیر نادرست می‌گردد.
اندازه نمونه باید بین ۱۲ تا ۲۵ میلیمتر باشد. نمونه مورد مطالعه به سه دسته معمولی، دارای شکست و تحقیقاتی تقسیم می‌شود. یکی از مراحل آماده‌سازی نمونه، برش‌کاری نمونه به روش‌های اره‌کاری، تیغه برش سایشی و قیچی کردن است.

تمیزکاری سطح نمونه
از موارد ضروری، تمیز بودن سطح است. سطح نمونه باید بوسیله حلال، از روغن‌ها، مواد خنک کننده و سایر آلودگی‌ها پاک شود. چراکه وجود این آلودگی‌ها زمان مانت کردن باعث عدم چسبندگی مواد مانت به سطح نمونه می‌گردد.

مانت کردن
نمونه‌های کوچکی که دارای شکل نامنظمی هستند، داخل رزین اپوکسی قرار داده و قالب‌گیری می‌شوند. به این عملیات که به منظور آسان شدن حمل و سایر عملیات آماده‌سازی مانند سنباده و پولیش و نیز حفاظت از نمونه دربرابر شکستگی انجام می‌گیرد، مانت می‌گویند. مانت به دو روش سرد و گرم انجام می‌پذیرد.

سنباده کاری
به منظور صاف نمودن سطح و برطرف نمودن ناهمواری‌ها، نمونه سنباده‌کاری می‌شود.

پولیش کردن
بعد از سنباده‌زنی، از پولیش کردن به عنوان یک مرحله تکمیلی در جهت از بین بردن خط و خش‌های باقی مانده و صیقل دادن نمونه استفاده می‌شود. پولیش به سه روش مکانیکی و الکترولیتی انجام می‌پذیرد.

اچ کردن
به خوردگی سطح نمونه از پیش آماده شده بوسیله مایع خورنده گفته می‌شود. اچ کردن به منظور قابل رویت ساختن دانه‌ها، ریز ساختار و فازهای مختلف ساختار نمونه انجام می‌شود. تنها با اچ کردن است که فلزات ساختار خود را نشان می‌دهند.

تصویربرداری میکروسکوپی
در نهایت می‌توان ریزساختار و فازهای نمونه را با استفاده از میکروسکوپ و نرم افزارهای تحلیل ساختاری مشاهده و بررسی نمود. تا در نهایت بتوان به پیشبینی خواص و ویژگی‌های ماده پرداخت.

در فرآیند تولید، متالوگرافی یکی از مراحل کنترل کیفیت است. انواع آهن آلات از جمله میلگرد آجدار و ساده، تیرآهن و … باید پس از طی کردن مراحل کنترل کیفیت مورد استفاده قرار گیرند. بازرگانی فولاد آیرومارت ضمن انجام مراحل کنترل کیفی به درخواست مشتری، گواهی‌های لازم را نیز صادر خواهد کرد. شما می‌توانید قیمت روز آهن و لیست قیمت مقاطع فولادی چون قیمت میلگرد، قیمت ورق گرم و … را از وبسایت آیرومارت استعلام بگیرید.

پریسا خاتمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (8 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.