وصله میلگرد چیست و اتصال میلگرد آجدار چگونه انجام می‌شود؟

4.2/5 - (4 امتیاز)

وصله میلگرد چیست و اتصال میلگرد آجدار چگونه انجام می‌شود؟

وصله میلگرد های آجدار در بتن، از جمله رایج‌ترین عملیات‌های ساختمانی است. میلگرد آجدار در حداکثر طول خود در شاخه‌های ۱۲ متری در بازار موجود هستند. در برخی مواقع هنگام آرماتور بندی سقف، ستون و پی سازه‌های عمرانی نیاز به استفاده از میلگرد با طول بیشتر از ۱۲ متر است.

۴.۲/۵ - (۴ امتیاز)

از این رو باید از اتصال میلگرد استفاده کرد تا شاخه‌های میلگرد با طول بزرگتر از ۱۲ متر ایجاد گردد. با اتصال دهی میلگردهای آجدار، میزان هدر رفت میلگرد در پروژه کاهش پیدا می‌کند.

انواع میلگرد آجدار، از جمله پرکاربردترین مصالح در ساختمان سازی است که بررسی ویژگی‌ها و نوع اتصال‌دهی آن‌ها اهمیت زیادی دارد.

از طرفی، قیمت میلگرد نیز در پروژه‌های ساختمانی موثر است. با توجه به این مسئله، در این مقاله در خصوص انواع وصله میلگرد صحبت خواهیم کرد. با پیشرو صنعت نفت آسیا (آیرومارت) همراه باشید.

انواع وصله میلگرد چیست

میلگردگذاری در بتن یا آرماتور بندی، با پیچیدگی‌هایی همراه است. ساختمان‌های مختلف، وسعت و طبقات خاص خود را دارند. از این‌رو نمی‌توان تنها از یک وصله میلگرد برای اتصالات استفاده کرد. به طور کلی، از ۴ روش برای اتصال دهی میلگردها و وصله میلگرد در فونداسیون استفاده می‌شود:

  • اتصال میلگرد به روش اورلب
  • اتصال میلگرد به روش فورج
  • اتصال میلگرد به روش تکیه گاهی
  • وصله میلگرد به روش مکانیکی

در ادامه، به بررسی هر یک از این روش‌ها خواهیم پرداخت.

 

وصله پوششی میلگرد چیست؟ (روش اورلب میلگرد)

در حال حاضر روش اورلب را می‌توان معمول‌ترین نوع اتصال در آرماتور بندی دانست. در روش اورلب، دو میلگرد روی هم قرار می‌گیرند و به کمک تعدادی مفتول به یکدیگر متصل می‌شوند. مفتول‌ها پیچیده شده و میلگردها به یکدیگر چفت می‌گردند. این روش با نام‌های وصله پوششی یا lap splices نیز شناخته می‌شود.

وصله پوششی خود به دو نوع تماسی و غیرتماسی اتصال میلگردها را تقسیم می‌گردد. در صورتی‌که مقاطع پس از اتصال، در تماس با هم باشند، وصله تماسی نام دارد. در نوع غیرتماسی وصله آرماتور، از بتن برای پر کردن فاصله بین دو میلگرد و ممانعت از ایجاد حفره استفاده می‌گردد.

در استفاده از وصله ‌های پوششی میلگرد، باید قوانین خاصی را رعایت کرد. در اورلب میلگرد ستون، مطابق با آیین‌نامه بتن ایران باید طول اورلب ۴۰ الی ۵۰ برابر قطر آرماتور باشد.

این روش برای وصل کردن میلگردهای با قطر بالا مناسب نیست. از طرفی، در آرماتوربندی، میلگردها کاملا هم راستا نخواهند بود. از این جهت وصله به روش اورلب میلگرد به سختی قابل انجام است.

در شکل زیر، این روش بست میلگردها نشان داده شده است:

اتصال میلگرد به روش اورلب

اتصال میلگرد به روش اورلب

اتصال میلگرد با وصله جوشی

در اتصال آرماتورها به یکدیگر، دو نوع وصله جوشی وجود دارد که در ادامه درباره آن‌ها صحبت خواهیم کرد:

روش فورج (فورجینگ)

در این روش اتصال دو میلگرد به کمک حرارت و اعمال فشار انجام می‌شود. محل اتصال به کمک مشعل یا کویل القایی حرارت می‌بیند تا در حالت خمیری خود قرار بگیرد. سپس با اعمال فشار به طرفین میلگردها، اتصال بین دو میلگرد برقرار می‌شود. این روش نسبت به سایر روش‌ها، هزینه و زمان بیشتری به دنبال دارد.

برای روش فروجینگ، محدودیت‌هایی وجود دارد. در این روش از میلگردهای نورد گرم و نورد سرد با قطر کمتر از ۱۰ و ۱۴ میلی‌متر نباید استفاده کرد. از طرفی، قطر میلگردها باید با هم متناسب باشد.

در اتصال فورجینگ، درجه حرارت با استفاده از شعله حاصل از گاز اکسیژن و استیلن تامین می‌شود که دمای مقاطع را تا ۱۲۰۰ الی ۱۳۰۰ درجه سانتی‌گراد بالا می‌برد. در نهایت، با اعمال فشار توسط جک هیدرولیکی، آرماتورها به هم متصل می‌شوند.

در شکل زیر، این نوع اتصال دهی میلگرد نشان داده شده است:

اتصال میلگرد با فورج

وصله میلگرد به روش جوش فورجینگ

نکات مهم در جوش فورجینگ:
• برش سر میلگردها باید به صورت صاف انجام شود.
• میلگردها باید بدون لغزش در گیره قرار گیرند. در حین فرایند قرارگیری آرماتورها باید توجه داشت که نوک پیچ بین دو آج میلگرد قرار گیرد. در صورت قرارگیری نوک پیچ روی آج، احتمال لغزش بالا می‌رود.
• شعله باید به صورت عمود بر میلگردها قرار گیرد تا حرارتی یکنواخت ایجاد شود.
• بر روی محل جوش نباید آب ریخت؛ چرا که منجر ترک خوردگی و تردی میلگرد فولادی می‌شود.

اتصال میلگردها به روش جوشی ذوبی با الکترود

در صورتی‌که آلیاژ مورد استفاده در ساخت میلگردها برای جوشکاری مناسب باشد، از روش وصله میلگرد با جوش ذوبی و الکترود می‌توان استفاده کرد. در این نوع جوش دادن میلگرد، درجه دما با توجه به قطر قطعه مشخص می‌شود.

در صورتی که قطر میلگردها تا ۱۹ میلی‌متر باشد، درجه حرارت باید ۱۵۰ درجه انتخاب شود. برای طول ۲۲ میلی‌متر و بالاتر، درجه حرارت باید به ۲۶۰ درجه برسد. در نهایت پس از انجام جوشکاری، باید درجه دمای ناحیه جوش به صورت طبیعی کاهش یابد. در این روش وصله میلگرد، باید پیش از جوشکاری میلگردها را پیش گرم کرد.

چنین اتصالی، خود به چند روش قابل انجام است:

  • اتصال سر به سر مستقیم
  • اتصال سر به سر غیرمستقیم
  • اتصال پوششی جوش شده

روش تکیه گاهی

در این روش دو سر میلگرد به کمک یک سری بست مخصوص به یکدیگر چفت می‌شوند. هر یک از انواع بست میلگردها، توسط تعدادی پیچ محکم می‌گردد.

انواع وصله میلگرد به روش اتکایی یا تکیه‌گاهی در میلگردهایی که تنها تحت فشار قرار گرفته‌اند، استفاده می‌شود تا تنش موجود را انتقال دهد. کاربرد این روش در دورپیچ‌ها یا اعضایی با خاموت بسته است.

روش اتصال مکانیکی میلگرد

این روش را می‌توان مطمئن‌ترین نوع وصله میلگرد دانست. لازم است ابتدا دو سر اتصال میلگردها رزوه کاری شود. برای رزوه کاری میلگرد از ماشین تراشکاری استفاده می‌شود. با قرار گرفتن میلگرد در این ماشین و حرکت دورانی تراش دهنده به دور آن، رزوه ایجاد می‌شود.

این کار تا طول مشخصی از میلگرد انجام ادامه می‌یابد. وصله های مکانیکی میلگردها، با در نظر گرفتن نحوه اجرا و پیکربندی و در دست داشتن ملزومات تایید شده باید مورد استفاده گیرد.

سپس از یک قطعه به نام کوپلر یا جفت کننده استفاده می‌گردد که درون آن، با توجه به سایز میلگرد، رزوه کاری شده است. دو سر میلگردها مانند پیچ درون کوپلر قرار می‌گیرند و محکم می‌شوند. با توجه به نوع کوپلر امکان استفاده از میلگرد با دو سایز مختلف هم وجود دارد.

اتصال میلگرد به روش مکانیکی یا همان روزه کاری میلگرد، نسبت به دیگر روش های اتصال میلگرد از مزایایی برخوردار است. از جمله این مزایا، کاهش تراکم آرماتور و فراهم کردن شرایط مناسب برای بتن ریزی است.

انواع وصله مکانیکی، بهترین جایگزین برای وصله پوششی میلگرد به شمار می‌روند. چرا که در صورت وجود میلگردهای با قطر بالا نمی‌توان از وصله های پوششی استفاده کرد.

از طرفی، اگر فاصله مقاطع کم باشد، ستون‌ها مجبور به تحمل وزن بالایی خواهند بود. در این صورت بهتر است از وصله های مکانیکی اصتفاده کرد.

در حقیقت، کاربرد اصلی رزوه کاری میلگرد در همین اتصال کوپلی میلگردها است. در شکل زیر تصویری از وصله میلگرد کششی به روش مکانیکی دیده می‌شود:

اتصال مکانیکی میلگرد

اتصال مکانیکی میلگرد

نحوه انجام فرایند رزوه کاری میلگرد

رزوه کاری میلگرد یکی از روش‎ های مکانیکی اتصال میلگرد است. بیشترین کاربرد رزوه کاری میلگرد در پروژه‌های ساختمانی و اتصال میلگرد آجدار در هنگام آرماتوربندی است. در ویدیو زیر نحوه انجام رزوه کاری میلگرد نشان داده شده است:

برای اتصال میلگرد به روش رزوه زنی، معمولا از یک دستگاه ماشین تراش استفاده می‌کنند. با توجه به سایز میلگرد، رزوه زنی تا عمق مشخصی انجام می‌شود. هدف اصلی این فرایند، میسر شدن وصله زدن دو میلگرد است.

رزوه زنی به کمک یک دستگاه تراش چرخان انجام می‌شود. پس از ایجاد رزوه کوپلر یا جفت کننده مثل مهره به میلگرد متصل شده و یک سر دیگر کوپلر هم به میلگرد متصل می‌گردد.

کوپلرها، مهره‌هایی برای قراردادن دو میلگرد در یک راستا محسوب می‌شوند. کوپلر معمولا از جنس فولادهای آلیاژی است، به این علت که مقاومت کششی آن بیشتر از میلگرد و دیگر اجزا باشد.

خرید انواع میلگرد آجدار در سایزهای مختلف

در صورتی که مشغول پروژه‌های عمرانی و تامین مصالح مورد نیاز هستید، حتما به دنبال یک شرکت تامین‌کننده میلگرد خواهید بود. انتخاب شرکتی مناسب، همواره چالش‌هایی را به همراه دارد. اطمینان به کالای خریداری شده، خرید به قیمت مناسب و تحویل به موقع، از جمله این چالش‌ها محسوب می‌شوند.

پیشرو صنعت نفت آسیا (آیرومارت)، پیش از خرید به شما امکان مشورت و دریافت مشاوره‌های لازم با کارشناسان فنی مجموعه‌ها را می‌دهد. از طرفی، با توجه به اهمیت خدمات ارسال، تحویل و آماده سازی، می‌توانید سایر نیازها و مشکلات خود را نیز با آیرومارت در میان بگذارید.

خدمات این مجموعه از ارسال و تحویل فراتر رفته و فرایندهایی چون برش، جوشکاری و خمش مقاطع فولادی را نیز دربرمی‌گیرد. رزوه زدن میلگرد نیز از جمله خدماتی است که تیم آیرومارت ارائه می‌دهد. کارشناسان تحلیل بازار این شرکت نیز با ارائه اطلاعات لازم به صورت هفتگی و ماهانه، شما را در خرید به موقع یاری می‌کنند.

همچنین می‌توانید برای استعلام قیمت ورق فولادی، قیمت روز تیرآهن و دیگر مقاطع، به وبسایت آیرومارت و یا صفحات این مجموعه در شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام و تلگرام مراجعه نمایید و یا در صورت تمایل، با شماره تلفن ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس حاصل فرمایید.

ادمین

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
4.2/5 - (4 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.