هیوندای استیل کره جنوبی از قدیمی‌ترین تولیدکنندگان تیرآهن و هاش

5/5 - (5 امتیاز)

هیوندای استیل کره جنوبی از قدیمی‌ترین تولیدکنندگان تیرآهن و هاش

هیوندای استیل

هیوندای استیل یکی از قدیمی‌ترین تولیدکنندگان هاش در دنیاست. با توجه به چالش‌های موجود بر سر راه تولید هاش در ایران عموما تامین این مقاطع از خارج از کشور صورت می‌گیرد. هیوندای استیل کره جنوبی یکی از منابع اصلی تامین هاش در ایران است.

۵/۵ - (۵ امتیاز)

هیوندا استیل کره جنوبی را به علت پیشتاز بودن در تولید دو مقطع بسیار پرکاربرد تیرآهن و هاش، در این مقاله معرفی می‌کنیم. دیگر دلیل توجه به این کارخانه بزرگ و شناخته‌شده، حجم بالا تولید آلیاژ خاص استیل است. ایران همانند بسیاری از کشورها، واردکننده انواع مقاطع فولادی از جنس استیل از این واحد تولیدی در کره جنوبی می‌باشد.

در ادامه به کاربرد تیرآهن و هاش در صنایع پرمصرف و متنوعی چون ساختمان‌سازی و پتروشیمی می‌پردازیم. با روش تولید تیرآهن بال پهن یا هاش آشنا می‌شویم. شرکت هیوندا استیل را از نظر حجم و تنوع تولید انواع مقاطع فولادی بهتر می‌شناسیم.

برای استعلام قیمت تیرآهن هیوندای استیل کلیک کنید.

مقاطع مختلف در صنعت ساختمان

در صنایع ساختمانی ایران، مقاطع متنوعی در اسکلت سازه استفاده می‌شوند. از مهمترین آنها می‌توان به مقاطع قوطی (متقارن و نامتقارن)، I شکل عادی، بال پهن (H)، صلیبی، لوله‌ای و … نام برد. استفاده از مقاطع قوطی (Box) کاربرد بسیاری در ستون ساختمان‌ها پیدا کرده است (و درمقاله‌ای جداگانه به بررسی این مصالح ساختمانی پرداختیم)، لیکن جایگزینی آن با مقطع H شکل، می‌تواند موجب بالا رفتن کیفیت و کاهش هزینه ساخت شود. در بسیاری از نقاط دنیا نیز همچون ایالات متحده امریکا، استفاده از ستون H و حتی مهاربند H به نسبت مقاطع قوطی رایج‌تر می‌باشد.

مقطع هاش در ساختمان سازی

مقطع هاش در ساختمان سازی

از محاسن هاش (تیر H) جهت استفاده در ستون نسبت به مقاطع قوطی شکل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کیفیت بالاتر اتصال بال به جان به ویژه در محل اتصال تیر (چشمه اتصال)
  • عدم وجود مشکل وجه چهارم (جوش دادن آخرین وجه هنگام ساختن قوطی)
  • دسترسی ساده‌تر به سخت کننده‌های چشمه اتصال از جهت ساخت و کنترل. (که ضامن رفتار مطلوب سازه در زلزله می‌باشند.)
  • رفتار بهینه مقطع H در ستون‌هایی که خمش یکطرفه در آن‌ها حاکم است. (که موجب صرفه جویی اقتصادی در پروژه می‌شود.)
  • عملکرد مطلوب در اتصال مهاربند به ستون

جهت مشاهده قیمت روز هاش کره، روی لینک زیر کلیک کنید:

قیمت هاش

استفاه از هاش در صنایع پتروشیمی

در صنایع پتروشیمی، با توجه به کاربری خاص سازه‌ها، محدودیت‌های مختلف هنگام نصب و تلاش برای کم کردن فرآیند جوشکاری در سایت؛ جهت بالا بردن کیفیت اتصالات، استفاده از قطعات پیش ساخته و اتصال آنها بوسیله اتصالات پیچی به یکدیگر متداول می‌باشد. پروفیل‌های آماده نورد گرم، وضعیت مناسب‌تری از جهت این گونه اتصالات دارند. همچنین با توجه به تضمین بالاتری که نسبت به کیفیت آنها وجود دارد، گزینه مناسب‌تری نسبت به پروفیل‌های ساخته شده از ورق هستند.

استراکچر در پتروشیمی

استراکچر در پتروشیمی

روش تولید تیر H

تولید، مقاطع H مورد استفاده در صنعت ساختمان، یا بوسیله اتصال ورق‌ها صورت می‌پذیرد و یا از سیستم نورد (سرد یا گرم) استفاده می‌شود. استفاده از سیستم نورد گرم، علاوه بر پایین آوردن هزینه تولید، تضمین کننده کیفیت بالاتر بوده و از نظر ضوابط آیین نامه، می‌تواند منجر به طرح سبکتری نیز گردد. با توجه به چالش‌های مطرح شده در تولید مقطع هاش و عدم تمایل تولیدکنندگان داخلی به تولید متنوع محصولات نورد گرم از نظر ابعاد، نیاز بازار در ابعاد بالا، عموما از طریق واردات این محصول تأمین می‌گردد. یکی از بزرگترین منابع تامین کننده هاش بازار در ایران شرکت هیوندای استیل کره است.

راه اندازی خط تولید هاس د هیوندای استیل کره 1982

راه اندازی خط تولید هاش د هیوندای استیل کره ۱۹۸۲

هیوندای استیل

هیوندای استیل، (Hyundai Steel) شرکت تولید کننده فولاد کره‌ای می‌باشد، که در سال ۱۹۰۳ توسط گروه هیوندای راه اندازی شد. هم اکنون جز قدیمی‌ترین و بزرگترین شرکت‌های تولید فولاد در آسیا به شمار می‌آید. هیوندای استیل در بین ۱۵ شرکت برتر دنیا در کنار ArcelorMital و Nippon قرار دارد. میزان تولید آن در سال ۲۰۱۹، به ۲۴ میلیون تن رسیده است. از حیث نرخ رشد تولید، برترین عضو این مجموعه محسوب می‌شود.(تولید سالانه ایران در حدود ۲۲ میلیون تن است.) این مجموعه در برخی حوزه‌های پایین دستی صنعت فولاد چون کشتی سازی و صنعت اتومبیل نیز از نام‌های شناخته شده است.

کارخانه هیوندای استیل کره

کارخانه هیوندای استیل کره

رده ها و اشکال فولاد

پروفیل‌های این مجموعه، منطبق با استانداردهای جهانی (ASTM، ۱۰۰۲۵ EN و …) بوده و در اشکال مختلف IPE ، HEA ،HEB و… ساخته می‌شوند. برای آشنایی بیشتر با تفاوت این استانداردها روی لینک مقاله تفاوت تیرآهن و هاش کلیک کرده و بیشتر بخوانید. رده مقاومتی این فولادها، مشابه رده‌های st44، st37، st52 موجود در بازار ایران می‌باشد و در صنایعی مانند پل سازی، ساختمان سازی، پتروشیمی، سازه‌های صنعتی و … می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند.

پروفیل هاش

پروفیل هاش

انطباق محصولات هیوندای ساتیل با استانداردهای داخلی ایران

در رابطه با فولادهای مصرفی در صنایع ساختمان، مقررات ملی ساختمان در مباحث پنجم و دهم، ضوابطی را مشخص کرده است که بایستی رعایت شود. همچنین استانداردهای ملی ۱۹۰۰، ۱۷۹۱، ۱۳۹۹۸، ۳۲۷۷ و … روندهای مورد تأیید جهت تست فولاد را عنوان نموده‌اند. بسیاری از ضوابط این آیین نامه‌ها و استانداردها، همچون تعیین درصد عناصر متشکله، تعیین مقاومت کششی و خمشی و … در استانداردهای اروپایی نیز عنوان شده و این محصولات دارای استاندارد اروپایی می باشند. همچنین از نظر ضوابط لرزه‌ای، این فولاد دارای نسبت مقاومت گسیختگی (TP) به مقاومت تسلیم ۲.۱ YP است. که این مسئله مشابه فولاد st52 بوده و مورد تأیید مبحث دهم می‌باشد.

انواع استاندارد هاش

خواص مکانیکی استانداردهای مختلف هاش

ویژگی منحصر به فرد محصولات هیوندای استیل

بالابردن مقاومت فولاد، با بالا بردن درصد کربن آن معمولا میسر می‌شود. لیکن این روش منجر به تردشکنی فولاد تولید شده و کاهش قابلیت جذب انرژی آن در زلزله خواهد شد. در نتیجه، آیین نامه‌های مختلف، قیودی را برای شکل پذیری فولاد تعریف کرده‌اند. مهمترین آن‌ها، محدودیت‌های نسبت تنش تسلیم به تنش گسیختگی و طاقت نمونه شیارداده شده شارپی استاندارد است.

همچنین فرآیند جوش کاری برای فولادهای پرکربن چالش برانگیزتر خواهد شد. مجموعه هیوندای استیل، در سال‌های گذشته، موفق به تولید آلیاژی شده است که علاوه بر مقاومت بالا و جوش پذیری مناسب، قیود شکل‌پذیری را نیز ارضا می‌کند. یکی از کاربردهای اصلی این فولاد، در طراحی سیستم باربر جانبی در برابر زلزله است که منجر به سبک‌تر شدن سازه می شود. این سبک شدن، عموما به کاهش سختی سازه نیز خواهد انجامید. این موضوع به صورت مضاعف، بار لرزه ای وارد بر سازه را نیز کاهش خواهد داد.

تخریب سازه فلزی در اثر زلزله

تخریب سازه فلی در اثر زلزله

علاوه بر این، استفاده از فولاد پر مقاومت، موجب کاهش ابعاد عناصر مختلف سازه شده که با بالا رفتن قابلیت های عملکردی طرح همراه خواهد بود. برای مثال، یکی از چالش‌های مهم معماری در صنعت ساختمان سازی، به ویژه ساختمان‌های بلند مرتبه، ابعاد ستونها می‌باشد که در طبقات پایین‌تر نیز بحرانی‌تر است. با کوچک شدن ابعاد ستون‌های فلزی، علاوه بر امکان ایجاد پارکینگ‌های جدید، می‌توان از بیرون زدگی نامناسب ستون از دیوارها جلوگیری کرد. همچنین با استفاده از تیرهای پرمقاومت در سقف، می‌توان از تیرهای کوچک‌تری برای سقف استفاده کرد و به ارتفاع مفيد سقف افزود. لازم به ذکر است که در سازه‌های مشبک، همچون بسیاری از سازه‌های مخابراتی، پتروشیمی و … که وزن و سطح خارجی اعضای سازه، می‌تواند در بارگذاری باد و زلزله سازه تأثیر زیادی داشته باشد، استفاده از این پروفیل ها بسیار مفید خواهد.

چنانچه قصد خرید هاش دارید پیشنهاد می‌کنیم مقاله راهنمای خرید هاش را مطالعه کنید تا با نکاتی که در خصوص خرید این مقطع وجود دارد بیشتر آشنا شوید.

ادمین

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (5 امتیاز)

021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.