راهنمای خرید میلگرد ، نکات قابل توجه حین خرید میلگرد

4.6/5 - (9 امتیاز)

راهنمای خرید میلگرد ، نکات قابل توجه حین خرید میلگرد

خرید میلگرد آجدار

در این مطلب نکاتی تحت عنوان راهنمای خرید میلگرد جمع آوری شده است. میلگرد به عنوان یکی از پرکاربردترین مقاطع فولادی در حجم بالایی خرید و فروش می‌شود. این مقاطع نکات و ویژگی‌های متفاوتی دارند که در قیمت میلگرد و کیفیت آن‌ها تاثیر میگذارد. پس پیشنهاد میکنیم پیش از خرید میلگرد مورد نظرتان، این مطلب را به طور کامل مطالعه فرمایید.

۴.۶/۵ - (۹ امتیاز)

استاندارد بودن وزن میلگرد

یکی از نکات مهم به عنوان راهنمای خرید میلگرد استاندارد بودن وزن میلگرد بر اساس استانداردهای موجود است به این منظور ابتدا باید طول و وزن دقیق میلگرد بر اساس قطر اسمی مورد نظر خود را را اندازه گیری کرده سپس بر براساس رابطه‌ای که در ذیل عنوان شده است وزن میلگرد به ازای یک متر طول آن را محاسبه کنیم و متناسب با جدول استاندارد حداکثر و حداقل قطر اسمی میلگرد از استاندارد بودن وزن میلگرد خود اطمینان حاصل کنیم. همچنین میتوانید جدول اشتال میلگرد را ببینید. در وبسایت آیرومارت، وزن انواع میلگرد همچون وزن میلگرد ۱۶ قابل بررسی است.

جدول وزنی میلگرد
قطر اسمی
mm
وزن میلگرد آجدار به ‌ازای یک متر طول
kg/m
وزن میلگرد آجدار به ‌ازای ۱۲ متر طول
kg/m
max min max min
۶ ۰/۲۴۰ ۰/۲۰۴ ۲/۸۸۰ ۲/۴۴۸
۸ ۰/۴۲۷ ۰/۳۶۳ ۵/۱۲۴ ۴/۳۵۶
۱۰ ۰/۶۵۳ ۰/۵۷۹ ۷/۸۳۶ ۶/۹۴۸
۱۲ ۰/۹۴۱ ۰/۸۳۵ ۱۱/۲۹۲ ۱۰/۰۲۰
۱۴ ۱/۲۷۱ ۱/۱۵۰ ۱۵/۲۵۲ ۱۳/۸۰۰
۱۶ ۱/۶۵۹ ۱/۵۰۱ ۱۹/۹۰۸ ۱۸/۰۱۲
۱۸ ۲/۱۰۰ ۱/۹۰۰ ۲۵/۲۰۰ ۲۲/۸۰۰
۲۰ ۲/۵۹۴ ۲/۳۴۷ ۳۱/۱۲۸ ۲۸/۱۶۴
۲۲ ۳/۱۲۹ ۲/۸۳۱ ۳۷/۵۴۸ ۳۳/۹۷۲
۲۵ ۴/۰۰۴ ۳/۶۹۶ ۴۸/۰۴۸ ۴۴/۳۵۲
۲۸ ۵/۰۲۳ ۴/۶۳۷ ۶۰/۲۷۶ ۵۵/۶۴۴
۳۲ ۶/۵۶۲ ۶/۰۵۸ ۷۸/۷۴۴ ۷۲/۶۹۶
۳۶ ۸/۳۱۰ ۷/۶۷۰ ۹۹/۷۲۰ ۹۲/۰۴۰
۴۰ ۱۰/۲۶۵ ۹/۴۷۵ ۱۲۳/۱۸۰ ۱۱۳/۷۰۰
۵۰ ۱۶/۰۳۷ ۱۴/۸۰۳ ۱۹۲/۴۴۴ ۱۷۷/۶۳۶

 

سایز میلگرد

قطر میلگردها با توجه به استانداردهای متفاوت در کشورهای مختلف متفاوت است و معمولا بین ۶ تا ۶۰ میلی متر متغیر است. طول معمول آن‌ها نیز ۱۲ متر است ولی برای قطرهای کمتر از ۱۰ میلی متر به صورت کلاف نیز تولید می شود. میلگرد‎ها با سایزهای مختلف ۱۴، ۱۸،۱۶ ،۲۰، ۲۲ و … وجود دارند که هر کدام بنا بر کاربردی که دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع استاندارد میلگرد

در کشورهای مختلف فولاد میلگرد با استانداردهای متفاوتی تولید می‌شوند و در هر استانداردی طبقه‌بندی مشخصی در ارتباط با خواص مکانیکی فولادها وجود دارد. در ایران قسمت عمده فولادهای میلگرد که توسط کارخانه ذوب آهن اصفهان تولید می‌شود با استاندارد روسی مطابقت دارند. فولادی که در ایران تولید می‌شود (طبق استاندارد روسی) به سه گروه‌ فولاد نوع A1، فولاد نوع A2 و فولاد نوع A3 تقسیم می‌شود. بنابراین انواع استانداردهای میلگرد و تفاوت آن‌ها از نکات بسیار مهم راهنمای خرید میلگرد است که باید به آن توجه شود، در مقاله لینک شده می توانید دراین خصوص بیشتر بخوانید.

در کشور ما نخستین استانداردی که برای میلگرد ذوب آهن مورد استفاده قرار گرفت (GOST5781) نام داشت. لازم به ذکر است این استاندارد از استاندارد کشور روسیه برگرفته شده بود. این استانداردها همچنان در بازار فولاد رایج می باشد. در سال های اخیر استاندارد داخلی دیگری تحت عنوان (ISIRI3132) برای تولید این محصول رایج گردیده و تمامی تولیدکنندگان موظف به رعایت این استاندارد می باشند. از سایر استانداردهای رایج در خصوص این محصول می توان به JIS G3112 ژاپن ، DIN 488 آلمان ، BS4449 انگلستان، ANSI/AWS D1.4 ایالات متحده و ISO 6935 سازمان جهانی استاندارد اشاره کرد. حین خرید میلگرد مورد نظر خود به استاندارد استفاده شده برای تولید آن دقت کنید.

آج میلگرد

نکته دیگر راهنمای خرید میلگرد هندسه آج این مقطع فولادی است. میلگردها، مقاطع فولادی‌ای هستند که حاصل کشش یا نورد شمش فولادی در دمای بالا می‌باشند. آج روی آنها توسط قالب‌های آج زنی شکل می‌‎گیرد و بر اساس آج روی آن‌ها به دسته‌های متفاوت تقسیم می‌شوند. همانطور که در مقاله‌های قبلی هم مرور شد میلگردهای آج دار به ۳ دسته‌ی A3 ، A2 و A4 تقسیم میشود. البته یک نوع دیگری نیز تحت عنوان میلگرد ساده وجود داشته که فاقد آج می باشد. دسته بندی میلگرد آجدار بر اساس هندسه آج قابل تشخیص است اما در عمل همه‌ی آن‌ها با یک شکل آج تولید می‌شوند. میلگردهای آجدار براساس مواد استفاده شده و عملیات حرارتی به دسته های مختلف تقسیم می شود:

گرید A2 که در مکان هایی که سازه نیاز به استحکام زیادی نداشته باشد یا ساخت ساختمان و سازه های کم ارتفاع از این محصول استفاده می شود.

گرید A3 بیشترین مصرف را دارد بخش عمده ای از خرید و فروش میلگردها را در دنیا در بر دارد.

میلگرد گرید A4 دارای آج مرکب هستند که خواص استحکامی بالاتری نسبت به میلگرد A3 دارد که منجر به کاهش میلگرد مصرفی در پروژه می‌شود که منجر به افزایش سرعت روند پروژه نیز می‌شود. پروسه تولید این نوع محصول به این صورت است که پس از آخرین مرحله نورد تحت تاثیر عملیات حرارتی کوئنچینگ با آب قرار می گیرد و این پروسه سبب افزایش استحکام محصول نهایی می‌شود.. این محصول دارای آج های دوکی شکل می باشد که به صورت ۷ و ۸ بر روی آرماتور قرار می‌گیرند.

خواص مکانیکی میلگردها ؛ تست کشش و خمش

‌ عواملی که بر ویژگی‎های مکانیکی میلگرد، شکل‌پذیری و جوش‌پذیری آن اثر گذار است عبارت‌اند از: روش تولید، میزان ناخالصی‎های موجود در میلگرد، نحوه‎ی سرد شدن.

تنش تسلیم حداکثر نیرویی است که به میلگرد وارد‌ و میلگرد دچار تغییر شکل دائمی نمی‌شود. اگر مقدار نیرو افزایش یابد، میلگرد به حالت اولیه بر نمی‌گردد و دچار تغییر شکل پلاستیک می‌شود. خاصیت برگشت پذیری را ‌خاصیت الاستیک و خاصیت برگشت ناپذیری را ‌خاصیت پلاستیک‌ می‌نامند.

با توجه به این که در طراحی‌ها، ملاک انتخاب میلگرد، مقدار تنش تسلیم است، خواص مکانیکی آن از دیگر نکات قابل توجه راهنمای خرید میلگرد است. به همین دلیل مقدار تنش تسلیم در نام‌گذاری میلگردها مورد استفاده قرار می‎گیرند. در میلگرد آج ۳۴۰‌،‌ حداقل تنش تسلیم این میلگرد، ۳۴۰ مگاپاسکال (MPA) است. ‌

مقاومت کششی، بیشترین نیروی کششی است که جسم قبل از شکست تحمل می‌کند.خاصیت مقاومت کششی میلگردها را می‌توان با عملیاتی همچون آلیاژسازی، کار سرد و یا عملیات حرارتی افزایش داد. عبارات متشابهی که برای مقاومت کششی بکار گرفته می‌شود شامل استحکام کششی یا Tensile Strength‌ می‌باشد.‌ در آزمون کشش و ازدیاد طول نسبی، میزان انعطاف پذیر بودن و یا شکننده بودن میلگرد مشخص می‌شود. در سیستم روسی که در کارخانجات ذوب آهن اصفهان مورد استفاده است میلگردها تا قطر ۴۰ میلیمتر ساخته می‌شوند.

استفاده از میلگردهای فولادی سخت برای سازه‎هایی مانند پی‎ها، ساختمان‎های بتنی و بتن ریزی‎های حجیم که هنگام بتن ریزی آن‌ها تغییر شکل مطرح نیست، کاربرد دارد. كربن، فسفر، منگنز، گوگرد و سيليسيم از مهم‎ترین عناصر آلیاژی میلگرد است که ترکیب وزنی آن‌ها بر روی حد تسلیم، شکل‌پذیری و جوش‎پذیری میلگرد تاثیر به سزایی می‌گذارد. جوش‌پذیری میلگرد‎های فولاد وابسته به میزان کربن آن می‌باشد.

بسته‌بندی میلگردها

این مقاطع به صورت شاخه‎ای و کلاف بسته‎بندی می‌شوند که میلگرد‎های شاخه‎ای با طول تقریبا ۱۲ متر در بار‎های ۲ تا ۵ تنی بسته‎بندی می‌شوند.
میلگرد‎های کلاف عموما به دور یک قرقره پیچیده می‌شوند. از مزیت‎هایی که کلاف دارد فضای کم برای انبار کردن است.
هنگام خرید میلگرد از کارخانه و یا بنگاه‎های معتبری که در زمینه‎ی فروش میلگرد فعالیت دارند قطر اسمی میلگرد‎ها بر روی علامت شناسائی آن‎ها نوشته شده است. قطر میلگرد که معادل با سطح مقطع میلگرد است..‌

۱۰تولید کننده برتر میلگرد

برند تولید کننده میلگرد از دیگر نکات حائز اهمیت راهنمای خرید میلگرد است. به دلیل اینکه حجم خرید میلگرد زیاد است و پراکندگی کارخانه های تولید کننده‌های آن نیز در سطح کشور بالاست. معمولا محل تخلیه میلگرد در معاملات خیلی مهم است. برترین تولید کنندگان میلگرد عبارتنداز:

  • ذوب آهن اصفهان
  • کویر کاشان
  • خراسان
  • میانه
  • آناهیتا گیلان
  • روهینا
  • کوثر اهواز
  • بافق یزد
  • ابرکوه
  • شاهین بناب

قیمت روزانه میلگرد آجدار و قیمت میلگرد ساده از معتبرترین برندها، همچون قیمت میلگرد اصفهان، قیمت میلگرد شاهین بناب و … را در وبسایت آیرومارت دنبال کنید، همچنین جهت مشاوره خرید میلگرد سوالات خود را با کارشناسان ما در میان بگذارید.

ادمین

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
4.6/5 - (9 امتیاز)

  1. منیره
    مهر ۲۱, ۱۴۰۰ ۱۶:۴۱
    ممنون از راهنمای خرید میلگرد. ای کاش ویدئویی آموزشی در این خصوص بسازید
    1. آیرومارت
      آبان ۱۶, ۱۴۰۰ ۱۶:۳۰
      سلام مهندس روز بخیر. در صفحه قیمت میلگرد ویدئوی راهنمای خرید میلگرد را مشاهده کنید.
021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.